Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از تسنیم، یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به پایان مهلت قانونی برای اجرای قانون تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها گفت: به‌زودی پرونده این استنکاف به جلسه علنی ارجاع می‌شود تا به قوه قضائیه فرستاده شود.

هادی بیگی نژاد عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه اخیر این کمیسیون،گفت:رسیدگی به درخواست تعدادی از نمایندگان برای اعمال ماده 234 آئین نامه داخلی مجلس به دلیل تاخیر رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در اجرای کامل قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی در دستورکار جلسه روز(23 فروردین ماه) اعضای کمیسیون انرژی قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در توضیح اشکال مطرح شده در این جلسه، گفت: در این نشست مطرح شد که چرا نشست هیئت امنای صندوق توسعه ملی، تنفس خوراک الزامی مندرج در این قانون را تصویب نمی‌کند تا تکلیف طرح‌های منتخب برای اجرای قانون و تأسیس پتروپالایشگاه‌ها تعیین شود، هرچند هنوز هم خبری از تصمیم‌گیری اجرایی نهایی صندوق توسعه ملی برای این قانون به گوش نمی‌رسد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی در ادامه اظهار داشت: تعلل بیش از یکساله دولت در اجرای این قانون در نهایت نمایندگان مجلس را مجبور کرد که با فعال کردن ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس از رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه بابت تاخیر در اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها شکایت کنند.

بیگی‌نژاد با بیان اینکه نمایندگان دولت از سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و هیات امنای صندوق توسعه ملی نیز در این جلسه حضور داشتند،خاطر نشان کرد: نمایندگان دولت عنوان کردند که قبول داریم قانون باید کامل اجرا شود و تلاش خود را نیز در این مسیر می‌کنیم و قول دادند هرچه سریع تر قانون اجرایی شود.

وی بیان کرد:در جلسه مذکور با توجه به تأکید کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مبنی بر ضرورت تصویب اعطای تنفس خوراک از سوی هیأت عامل صندوق توسعه برای احداث پترو پالایشگاه‌ها و با توجه به مهلت 10 روزه مندرج در آیین نامه، فرصت 10 روزه به کمیسیون انرژی داده شد تا این کمیسیون نظرش را در مورد اعمال ماده 234 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به هیأت رئیسه مجلس اعلام کند و این کمیسیون هم همین مهلت را در نظر گرفت تا ظرف 10 روز آینده جلسه هیأت امنای صندوق توسعه ملی برای اعطای مجوز تنفس خوراک برای احداث پترو پالایشگاه‌ها در نظر گرفت.

**پرونده استنکاف از قانون تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها به قوه‌قضاییه ارجاع می‌شود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به پایان مهلت 10 روزه مجلس به دولت برای اجرای تنفس خوراک در قانون حمایت از صنایع نفت‌خام و میعانات گازی در هیئت امنای صندوق توسعه، یادآور شد:با توجه به برگزاری جلسات مشترک، مجلس فرصتی 10 روز به دولت برای اجرای این قانون داد و نمایندگان دولت قول اجرای قانون را دادند اما اکنون که این مهم اجرایی نشده است طبق قرار قبلی کمیسیون در نخستین جلسه کمیسیون پس ازسرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه،پرونده این تخلف بر اساس ماده 234، به هیئت رئیسه ارائه می‌شود تا پس از بررسی در جلسه علنی، در صورت تصویب نمایندگان این پرونده به قوه قضاییه ارجاع شود.

بیگی‌نژاد دلیل آغاز نشدن فرآیند تأمین مالی پتروپالایشگاه‌ها از بورس را تشکیل نشدن جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رئیس‌جمهور دانست.

**دولت اراده‌ای برای ساخت پتروپالایشگاه و بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی ندارد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ضرورت توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور گفت: قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی جز قوانینی است که در مجلس دهم به تصویب رسیده و ابلاغ شده است، ولی تا به الان اجرایی نشده است. برای نماینده‌ها جای سوال باقی‌ مانده است که چرا قانونی که منجر به بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی می‌شود و اجرای آن باید در اولویت قرار بگیرد، توسط دولت به نوعی کنار گذاشته شده است.

نماینده ملایر در مجلس در پایان تصریح کرد: خود دولتی‌ها معتقدند که برای اجرای این قانون انرژی و وقت گذاشتند، ولی آنچه در عمل قابل مشاهده است، گویای این موضوع نیست. برداشت نمایندگان مجلس از توضیحات دولتی‌ها این است که آنها اراده‌ای برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها با اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها ندارد.

کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده ‌روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

تبصره 1- چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 مجلس شورای اسلامی کمیسیون انرژی مجلس شکایت نمایندگان از روحانی سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس امنای صندوق توسعه ملی پتروپالایشگاه ها اجرای قانون تنفس خوراک برای اجرای ماده 234

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۶۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون‌گذاری باید در کنار نظارت قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«حسین احمدی» از حوزه ملایر خدابنده به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

با تشکر از شما که این فرصت را در اختیارم قرار دادید تا با اطلاع رسانی به مردم فهیم، مشارکت آگاهانه آنها را در مرحله دوم انتخابات شاهد باشیم. تبریک عرض می‌کنم دلاوری‌ها و شجاعت سربازان ولایت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی در شکستن هیمنه رژیم پوشالی صهیونیستی در عملیات وعده صادق. در پاسخ به سوال شما، می‌توان گفت: همه گرایش‌ها و طیف‌های سیاسی در مجلس دوازدهم نماینده خواهند داشت، اصلاح طلبان در اقلیت خواهند بود و اصولگرایان اکثریت هستند و تعداد زیادی هم نماینده مستقل در مجلس حضور خواهد داشت. اما بهتر است بگویم نمایندگانی که دغدغه مردم را دارند و برای رفع مشکلات مردم تلاش خواهند کرد، از همه گروه‌ها و طیف‌های سیاسی چه اصولگرا و چه اصلاح طلب و چه مستقل در اکثریت خواهند بود.

*مهمترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

با توجه با اینکه بنده دانش آموخته رشته حقوق هستم و دارای ۲۴ سال تجربه وکالت و ۸ سال سابقه عضویت در شورای اسلامی شهر ملایر و ریاست کمیسیون حقوقی این شورا هستم، این سوابق با وظایف اصلی نمایندگان که همان قانون گذاری و نظارت است کاملاً مرتبط است

قانون گذاری در همه زمینه‌های که مردم با مشکل مواجه هستند از جمله حوزه‌های اقتصادی و معیشت مردم، ارزش پول ملی، قضائی؛ مدیریتی، آموزشی و بهداشت و درمان، کشاورزی و...... همچنین نظارت بر اجرای صحیح قوانین مصوب همه و همه برای بنده دارای اهمیت است. تلاش بنده این خواهد بود که به مسائل اصلی کشور بپردازم و وارد حاشیه‌ها نشوم. در زمینه حقوقی و قضائی هم لوایح قضائی که با مشارکت قوه قضائیه توسط دولت به مجلس ارسال شده و در نوبت بررسی و تصویب هستند در اولویت خواهد بود

*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

با توجه به تخصص و تجربه ام، اولویت بنده عضویت در کمیسیون حقوقی و قضائی و یا کمیسیون اصل نود است. متأسفانه در مجلس فعلی کمیسیون حقوقی و قضائی که بازوی اصلی مجلس در قانون گذاری می‌تواند باشد، دیرتر از سایر کمیسیون‌ها تشکیل شد و یکی از ضعف‌های مجلس یازدهم عدم رغبت بسیاری از نمایندگان برای عضویت در این کمیسیون بود. البته در همه کمیسیون‌ها نیاز به حضور نمایندگانی خواهد بود که با قانون و قانون گذاری کاملاً آشنا هستند، اگر ضرورت باشد برای عضویت در کمیسیون‌های دیگر هم مانعی نخواهد بود.

*مهمترین چالش استان خود را چه میدانید و برای حل آنچه راهکاری دارید؟

استان همدان هم جدا از کشور عزیز ایران نیست، همه چالش‌هایی که گریبانگیر مردم در سراسر کشور است در استان همدان نیز مردم با آن مواجه هستند. از جمله بیکاری؛ ازدواج جوانان، مسکن، مشکلات معیشتی و.... کمبود آب شرب و کشاورزی که البته امسال به لطف خداوند با بارش‌هایی که داشتیم مقداری رفع شده است. برخی از مشکلات به قانون نیاز دارند، برخی مشکلات با نظارت قوی مجلس رفع خواهد شد و برخی هم با پیگیری نمایندگان و رایزنی در وزارتخانه‌ها و دولت با امکانات موجود حل می‌شود. مقام معظم رهبری در شعار امسال و تبیین این شعار شاه کلید رفع مشکلات کشور را به مسئولان و مردم معرفی نمودند. بله مشارکت مردم، شاه کلید حل مشکلات کشور از جمله مشکلات اقتصادی است، همانطور که مردم در همه صحنه‌ها برای دفاع از انقلاب و ولایت حضور دارند، باید مجلس، دولت و قوه قضائیه زمینه را برای مشارکت آنها در اداره امور کشور به ویژه اداره اقتصاد هموار کنند. با مشارکت مردم بخش خصوصی تقویت خواهد شد، و دخالت دولت در تصدی گری عرصه اقتصاد کاهش خواهد یافت. شفاف سازی در همه امور به ویژه اقتصاد بسیاری از تخلفات و مفاسد اقتصادی را کاهش خواهد داد و افزایش اعتماد عمومی را در پی خواهد داشت. برای کاهش بیکاری در شهرستان و استان علاوه بر پیگیری فراهم نمودن زمینه مشارکت مردم در سرمایه گذاری، تولید، به ظرفیت‌های مهم شهرستان از جمله صنعت مبلمان منبت، کشاورزی و دامپروری، و گردشگری بیشتر از گذشته باید توجه نمود و فعالان این عرصه‌ها را بیشتر باید حمایت کرد. برای رفع موانع تولید باید تلاش کرد، کارگاه‌ها و کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل را باید احیا نمود و تا با رفع مشکلات بتوانند با ظرفیت کامل در خدمت مردم باشند. همچنین پیوند صنعت، کشاورزی با دانشگاه و هنرستان‌ها می‌تواند زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم نماید. در بخش مسکن هم، باید با تصویب قوانین و تسهیل مشارکت مردم در تولید مسکن، دولت را در اجرای پروژه مسکن ملی یاری کرد. در پایان از حضور حماسی مردم در مرحله اول انتخابات که دشمنان را مأیوس ساخت، تشکر می‌کنم، امیدوارم در مرحله دوم نیز شاهد این حضور افتخار آفرین باشیم.

کد خبر 6083288

دیگر خبرها

  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • اجرای طرح بانو توانا در رشته‌های آبی وشنا در کشور
  • اجرای طرح بانو توانا در رشته‌های آبی وشنا درکشور
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم
  • کمیسیون اصل ۹۰، مرجع رسیدگی به شکایت‌های مردم
  • مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند
  • منع نمایندگان هیات مدیره شرکت‌های دولتی از داوطلبی مجلس
  • قانون‌گذاری باید در کنار نظارت قرار گیرد
  • تصمیم مجلس برای فوق‌العاده پرستاری و حقوق کارکنان وزارت کشور
  • محکومیت صبا آذرپیک با شکایت مجلس و برخی نمایندگان | جزئیات حکم