Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - کارشناس بازار سرمایه درباره میزان مالکیت حقوقی‌ها و سهام آزاد شناور در بازار سرمایه توضیحاتی داد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به میزان شناوری سهام‌ها و میزان مالکیت سهامداران بزرگ از سهام شرکت‌ها در کشور‌های پیشرفته اظهار کرد: تقریبا تا دو سال قبل بازار ما به دست حقوقی‌ها بود و آنها تاثیر بسیار زیادی بر بازار داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال گذشته با ورود مردم به بورس و افزایش ضریب نفوذ بورس در جامعه و رسیدن تعداد سهامداران به بیش از 30 میلیون نفر تاثیر حقوقی‌ها در بازار سرمایه مثل قدیم نیست و از شدت آن کاسته شده است.
او در ادامه بیان کرد: در حال حاضر موضوعی که داریم این است که حقوقی‌ها مانند گذشته در بازار مسلط نیستند؛ نمی‌گوییم اصلا مسلط نیستند، اما مثل گذشته تاثیر ندارند. در واقع این حقیقی‌ها هستند که با پول‌های کوچک خود تاثیر زیادی بر بازار دارند. حقوقی‌ها عموما به نوسان گیری روزانه نمی‌پردازند و عمده سهمی که دارند به صورت بلوکی است و آن را نگه می‌دارند.
او افزود:، اما این حقیقی‌ها هستند که بیش‌ترین حجم معاملات را رقم می‌زنند و نقد شوندگی را در بازار افزایش می‌دهند؛ بنابراین شرایط فعلی بازار ما با دو سال قبل بسیار فرق کرده است و حقوقی‌ها مانند گذشته روی بازار تاثیر گذار نیستند.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در سایر کشور‌ها نیز مانند کشور ما عمدتا هلدینگ‌ها و صندوق‌های بازنشستگی حجم اصلی بازار را در دست دارند و مردم هم یک بخشی از بازار را در دست دارند. این هلدینگ‌ها و صندوق‌های بازنشستگی دید مدیریتی دارند و از معامله زیاد پرهیز می‌کرده و بیش‌تر بازارگردانی می‌کنند. نوسان گیران، سفته بازان و سرمایه گذاران کوتاه مدت را عمدتا مردم یعنی افراد حقیقی تشکیل می‌دهند.
تاجبر تاکید کرد: توجه داشته باشید که شرایط بورس ما با سال‌های گذشته بسیار متفاوت بوده است. یک زمانی 4 تا 5 حقوقی دور هم جمع شده و تصمیمی می‌گرفتند که روی کل بازار اثر می‌گذاشت. اما اکنون به این شکل نیست و این عمده مردم هستند که در بازار اثر گذار هستند. در حال حاضر نیز که بازار ما به این وضعیت دچار شده است، به علت عدم اعتماد حقیقی‌ها به بازار است. وگرنه حقوقی‌ها همیشه در این بازار هستند و قطعا این شرایط را نمی‌پسندند و تمایلی به ادامه این شرایط ندارند.
درصد شناوری بالای سهام در بورس آرزو است این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ضرورت افزایش ضریب نفوذ بالا در بورس، بیان کرد: ضریب نفوذ بالا در هر بورسی یک آرمان و آرزو است. یکی از کاراکتر‌های مهم بازار تعداد زیاد خریدار و فروشنده است. در یک مقطعی تا سه سال پیش 700 هزار سهامدار داشتیم که از این تعداد 150 هزار سهامدار، فعال بودند و شکوه و مشکل اصلی بازار تعداد کم مشارکت مردم در بازار سرمایه بود.
او در ادامه اظهار کرد: به این دلیل که عمده مردم در سایر بازار‌ها سرمایه گذاری می‌کردند. در سال گذشته اتفاق مهمی برای بورس ما افتاد این بود که تعداد زیادی از مردم وارد بورس شده و افزایش ضریب نفوذ بورس کشور با کشور‌های پیشرفته برابر شد و حتی بالاتر رفت.
او افزود: این اتفاق بسیار خوبی بود، اما درست مدیریت نشد. بستر‌ها فراهم نبود که اکنون این وضعیت را رقم زده است. اما در کل این یک اتفاق بسیار مثبت بود؛ نه فقط برای بورس بلکه برای اقتصاد ملی. زیرا برای بورس، تولید، پارامتر‌های اقتصادی مثل تورم مفید بوده و از هجوم پول‌ها به بازار‌های غیر مولد جلوگیری می‌کند.
تقویت بستر‌های نرم افزاری و سخت افزاری، لازمه ورود حقیقی‌ها بود این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بستر‌های لازم برای ورود حقیقی‌ها در سال گذشته اظهار کرد: بورس ما یک بورس 50 ساله است و بسیار با سابقه نیست. به تازگی IT محور شده و فناوری اطلاعات به تازگی وارد بورس ما شده است. این بستر‌ها دو بخش هستند؛ بستر‌های نرم افزاری و سخت افزاری. ما نیز در هر دو گزینه ضعف داشته ایم. این ضعف نیز در یک سال برطرف نمی‌شود.
تاجبر تصریح کرد: ما به لحاظ بستر‌های فناوری اطلاعات و IT ضعیف بوده و هستیم. از نظر نیروی انسانی، ضعف در ارکان بورس و بازار سرمایه، نهاد‌های مالی، تعداد نهاد‌های مالی و نیروی انسانی نهاد‌های مالی ضعف‌هایی داریم. این موارد نیز طی یک سال قابل برطرف شدن نیست و به زمان نیاز دارد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کارشناس بازار سرمایه بازار سرمایه ضریب نفوذ حقوقی ها حقیقی ها بورس ما بستر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۷۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم

محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با صندوق پوشش ریسک گفت: تمام کار‌های آن انجام شده و منتظر مجوز نهایی سازمان بورس هستیم تا به امید خدا مراسم رونمایی از صندوق پوشش ریسک را داشته باشیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان برای رونمایی از این صندوق زمان دقیقی را اعلام کرد؟ گفت: تعیین کننده این موضوع سازمان بورس است.

گودرزی در رابطه با اهمیت صندوق پوشش ریسک هم اظهار کرد: مهم‌ترین فاکتور صندوق پوشش را باید این گونه مطرح کرد که کسانی که علاقمند هستند در بازار‌های نوین معامله کنند ولی دانش کافی ندارند و همچنین حاضر هستند سطح ریسک بالایی را تحمل کنند، می‌توانند با سرمایه گذاری در این نوع صندوق‌ها در بازار‌های مشتقه بدون این که بخواهند دانش خیلی تخصصی داشته باشند فعال شوند.

او افزود: صندوق‌های پوشش ریسک کمک می‌کنند به شکل غیر مستقیم مردم از بازار‌های مشتقه استفاده کنند و از دانش و تجربه متخصصان بازار سرمایه برای کسب بازده متناسب با ریسک خود بهره ببرند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد