Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - فرمانده انتظامی فارس در دیدار با فعالین حوزه کارگری این استان گفت: حرف کارگران در سطح این استان شنیده می شود و به همین دلیل آنها مطالبات خود را به جای کف خیابان از مسیرهای قانونی پیگیری می کنند.
به گزارش روابط عمومی اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس؛سردار رهام بخش حبیبی، در دیدار با مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی فارس و نمایندگان تشکلات کارگری این استان به مناسبت روز جهانی کارگر به مطالبی تاریخی و دینی درمورد جایگاه کار و کارگر در اسلام و فرهنگ ایرانی اشاره کرد و افزود: نیروی انتظامی و پلیس باید به نحوی عمل کند که کارگران برای احقاق حقوق به راحتی و با اطمینان خاطر به ناجا پناه بیاورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: پلیس باید رابطه دوستانه و صمیمی با کارگران داشته و نیروی انتظامی وظیفه دارد بطور مداوم در جمع کارگران حاضر و گوش شنوایی برای مطالبات آنها باشد.
فرمانده انتظامی استان فارس نگاه حاکم پلیس این استان به جامعه کارگری را خدمت‌رسانی عنوان کرد و گفت: استان فارس در بعد امنیتی حوزه کارگری در کشور استثنا است چون کمترین مشکل در این خصوص در فارس وجود دارد و این نیز به این دلیل است که مردم این خطه با قدمتی کهن و افتخارآمیز، اهالی فرهنگ مدار هستند.
وی ادامه داد: حرف کارگران در فارس شنیده می شود و به همین دلیل این قشر مطالباتشان را در خیابان پیگیری نکرده و از مسیر قانونی دنبال می کنند.
حبیبی در ادامه با بیان اینکه طی 5 تا 10 سال آینده مبنای تمام فعالیت های انسانها در دنیا فضای سایبر خواهد بود،گفت: در حال حاضر در سطح کشور و استان فارس بسیاری از شهروندان وارد فضای مجازی شده‌اند اما از آسیب های این محیط اطلاع چندانی ندارند.
وی اضافه کرد: فضای سایبری و مجازی پلیس استان فارس در خدمت کارگران است که با ایجاد گروه و کانال‌های مشترک در شبکه های مجازی آگاهی بخشی در این خصوص انجام و ‌در نتیجه آن آسیب ها حوزه کارگری کاهش یابد.
فرمانده انتظامی استان فارس اعلام کرد: کارشناسان پلیس این استان با تمام توان در خدمت جامعه کارگری فارس خواهند بود تا اطلاع رسانی کافی پیرامون آسیب های این حوزه خصوصا در بخش فضای مجازی،اعتیاد و طلاق انجام و در پی آن ظریب امنیت خانواده ها بالا رود.
وی با بیان اینکه بکاربردن توصیف قشر ضعیف برای کارگران در شان این جایگاه والا نیست ،گفت: شاید مشکلاتی در زمینه معیشتی در بین بخشی از جامعه کارگری وجود داشته باشد اما در نهایت این گروه بسیار پرتوان و از جایگاه و منزلتی والا برخوردارند زیرا بقاء جامعه انسانی مدیون تلاش کارگران است.
حبیبی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه کارهای بزرگی در حوزه کاهش آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا در جامعه کارگری و کارفرمایی استان فارس انجام شده ،افزود: تاثیر و انجام این اقدامات باید در فضای مجازی و رسانه های استان و کشور بازتاب بیشتری داده و این اقدامات به گوش مردم برسد.
وی با اشاره به این مطلب که حضور پلیس باید احساس آرامش در جامعه القاء کند،گفت: کارگران قشری مهم و با اهمیت برای پلیس محسوب می شوند که باید همکاری و تعاملات در این خصوص افزایش یابد که در همین راستا اخیرا تفاهم نامه ای بین واحد اجتماعی نیروی انتظامی فارس و حوزه کارگری استان منعقد شده و بر همین اساس پلیس باید در همه نشست‌های جامعه کارگری حاضر و گوش شنوایی برای مطالبات این قشر باشد. 
قانون کار جمهوری اسلامی ایران یکی از مترقی ترین قوانین کار دنیا است
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز در ادامه این دیدار ضمن تقدیر از اقدامات پلیس این استان در راستای عملکرد متمایز این نیرو در سالهای اخیر،گفت: قانون کار جمهوری اسلامی ایران یکی از مترقی ترین قوانین کار دنیا است.
سهراب مختاری افزود: نام گذاری یکم ماه مه میلادی به نام روز جهانی کارگر به دلیل تثبیت جهانی 8 ساعت کار روزانه کارگر است که رفته رفته به موضوعی مرسوم در دنیا با تصویب مقاوله نامه در سازمان بین المللی کار تبدیل شده است و در کشور ما هم گرامیداشت روز کارگر و هفته آن بدلیل ضرورت تکریم بهتر جامعه کارگری گرامی داشته می‌شود و امسال نیز بدلیل ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی اکثر برنامه ها بصورت مجازی برگزار می گردد.
وی در ادامه به قانون بیمه بیکاری نیز اشاره و اظهارکرد: در حال حاضر پرداخت بیمه بیکاری منوط به پرداخت حداقل 6 ماه حق بیمه است و امید داریم که نظام عالی رفاه اجتماعی کشور در آینده به جایی برسد که هر فرد چه زن یا مرد از حداقل‌های رفاه اجتماعی بهرمند شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس ادامه داد: در حال حاضر به رغم شیوع بیماری کرونا بستر الکترونیک رسیدگی به تمام دادخواست‌های حوزه کارگری در مورد پرداخت حقوق و مزایای کارگران استان فارس در سریعترین زمان ممکن ایجاد شده است.
افزایش مستمری بازنشستگان و افزایش حداقل مزد در چند ماه گذشته یک کار بسیار مهم و اثر گذار برای کارگران و بازنشستگان کارگر بود.
مختاری اضافه کرد: طی ماه ‌های گذشته طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان که یکی از مطالبات مهم بیش از 12 ساله کارگران بوده به رغم وجود مشکلات زیاد در سطح کشور و صندوق بازنشستگی در راستای کاهش دغدغه بازنشستگان از سوی دولت و وزارت متبوع محقق شده و همچنین حداقل حقوق و دستمزد تعیین شده سال 1400 نیز تقریبا هم تراز با تورم مصوب شد که این نشان از عزم نظام و دولت برای کاهش مشکلات کارگران و بازنشستگان دارد.
وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: در سالهای اخیر هرگز شاهد رفتار غیر حرفه ای از سوی دولت از سوی کارگران و بازنشستگان استان فارس نبوده‌ایم.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه کرونا و کاهش آسیب های اقتصادی شیوع این ویروس در سطح استان اشاره کرد و گفت: 73 هزار کارگر که در 27 هزار کارگاه در سطح استان با مشکل مواجه شده بودند بیمه بیکاری دریافت کرده‌ و تاکنون نیز 504 میلیارد تومان تسهیلات به صاحبین مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در فارس پرداخت شده است.
وی اعلام کرد:بیش از 3 هزار و 4٠٠ نفر در اثر ابتلا به کرونا در استان فارس فوت کرده اند که با انجام اقدامات پیشگیرانه در جامعه کار و تولید این استان تنها 13 نفر از این درگذشتگان از بین جامعه کارگری فارس بوده‌ است.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس در پایان سخنان خود بیان کرد: یک میلیون و 100 هزار نفر در مرحله اول کمک معیشتی کرونا در فارس دریافت و در مرحله دوم نیز 702 هزار خانوار استان کمک معیشتی دریافت کردند.
در موج چهارم کرونا هوای کارگران را بیشتر داشته باشیم
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار فارس نیز در ادامه گفت: حضور فرمانده انتظامی استان در روز جهانی کارگر در بین فعالین این بخش بسیار اهمیت دارد که برای نیمی از جمعیت فارس منشا خیر خواهد بود.
مهرزاد مویدی افزود: آسیب های اجتماعی و مواد مخدر یکی از مشکلات جامعه کارگری است که با حوزه فعالیت پلیس گره خورده است. 
وی ادامه داد: اقدامات در جهت پیشگیری از شیوع اعتیاد در جامعه کارگری در سالهای اخیر در حوزه اجتماعی اداره کل تعاون کار و رفاه استان افزایش زیادی داشته که در پی آن آمار معتادان در کارخانه جان استان فارس کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه فارس در حوزه استفاده از بیمه بیکاری عملکرد خوبی داشته و بیش از 70 هزار نفر از کارگران این استان از بیمه بیکاری بهره و فارس در این خصوص پیشتاز در کشور بوده گفت: با شیوع موج چهارم کرونا احتمالا کارگران متحمل زیان بیشتری نسبت به دوره‌های قبل خواهند شد و شاید به دلیل ترس از بیکاری یا کاهش حقوق اگر کارگری بیمار شود ابتلای خود به کرونا را کتمان کند که باید مسوولان در این خصوص قدمی بردارند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فرمانده انتظامی استان استان فارس جامعه کارگری حوزه کارگری بیمه بیکاری جامعه کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، از برخورد قضایی با قریب به ۱۵۰ کارفرمای متخلف در سال گذشته خبر داد و گفت: کارگاه‌های پر خطر بیشترین سهم را در برخورد‌ها داشتند که قطعا بر کاهش حوادث ناشی از کار موثر بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، سیاوش آقاجانی امروز، ۷ اردیبهشت ماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر رشت، با اشاره به اهمیت موضوع کار و کارگر در نگاه دین مبین اسلام و نظام جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم، اظهار کرد: طبق بیانات رهبر انقلاب، نگاه نظام و دولت به کار و کارگر یک نگاه ارزش مدار است.

وی کار و کارگر را دارای ارزش ذاتی دانست و افزود: نظام جمهوری اسلامی بر خلاف دیگر نظام‌ها که نگاه ابزاری برای جذب سرمایه به کارگر دارند، از اصل کار و کارگر حمایت می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه کار و تلاش و کسب‌روزی حلال در روایات اسلامی در ردیف مجاهدت در راه خداست، تصریح کرد: امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و این کارگران هستند که با تولید خود به پیروزی نظام اسلامی در حوزه اقتصاد کمک و دشمنان را مایوس می‌کنند.

آقاجانی با اشاره به نامگذاری سال‌های اخیر حول محور جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و حمایت از تولید ملی و... از سوی رهبر انقلاب، عنوان کرد: رهبر انقلاب همواره اهمیت موضوع کار و تولید را متذکر می‌شوند.

وی با بیان اینکه جامعه کارگری کشور در دوران هشت سال جنگ تحمیلی ۱۴ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، گفت: استان گیلان ۴۱۸ شهید کارگر دارد که سند سربازی کارگران در سنگر دفاع از کیان کشور و نظام است.

مدیرکل تعاون گیلان یکی از مهمترین تکالیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را صیانت از نیروی کار دانست و ادامه داد: صیانت از نیروی کار جنبه‌های متعدد دارد و در ابعاد مختلف تعریف می‌شود و دستگاه‌های زیادی در آن نقش آفرین هستند.

آقاجانی با اشاره به فعالیت ۹ دستگاه ذیل وزارت تعاون، اضافه کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل تامین اجتماعی، مدیریت درمان تامین اجتماعی، اداره کل بهزیستی، اداره کل فنی و حرفه‌ای، صندوق بیمه عشایر و روستاییان، صندوق بازنشستگی کشوری و بانک‌های رفاه کارگران و توسعه تعاون ذیل وزارت تعاون در حوزه جامعه کارگری فعالیت‌هایی دارند که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس شورای هماهنگی این دستگاه‌ها، محوری‌ترین نقش را در این حوزه ایفا می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم تنظیم روابط کارگر و کارفرما به عنوان یکی از مهمترین ماموریت‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، یادآور شد: رفع اختلاف کارگران و کارفرایان، تجدیدنظر خواهی، پیگیری مطالبات کارگران، بازرسی و نظارت بر کارگاه‌ها جهت رعایت حقوق کارگر و پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با هدف کمک به صیانت از نیروی کار از طریق برقراری روابط رسمی، ضابطه‌مند و مسالمت آمیز بین کارگر و کارفرما به جد در دستور کار است.

مدیرکل تعاون گیلان با بیان اینکه سالانه حدود ۱۳ هزار دادخواست داریم که منجر به صدور حدود ۱۰ هزار دادنامه توسط ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می‌شود، گفت: سالانه ۱۲ هزار مورد بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار توسط بازرسان کار استان انجام می‌شود تا ایمنی کارگران و رعایت حق و حقوق آن‌ها و وضعیت مشاغل سخت و زیان آور و پیشگیری از حوادث ناشی از کار مورد بررسی قرار گیرد؛ البته در کنار نظارت و بازرسی، آموزش و فرهنگ‌سازی و استفاده از ضمانت‌های اجرایی و در نهایت برخورد‌های قضایی جهت تکمیل فرایند صیانت از نیروی کار دنبال می‌شود.

وی از برخورد قضایی با قریب به ۱۵۰ کارفرمای متخلف در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: کارگاه‌های پر خطر بیشترین سهم را در برخورد‌ها داشتند که قطعا بر کاهش حوادث ناشی از کار موثر بوده است.

آقاجانی استان گیلان را دارای ۴۷ شورای اسلامی کار، ۱۰۷ انجمن کارفرمایی، ۶۰ انجمن کارگری، ۹۱ نماینده کارگران، یک کانون شورای اسلامی کار، ۱۷ کانون شهرستانی بازنشستگان و یک کانون استانی بازنشستگان دانست و افزود: این کانون‌ها و شورا‌ها و انجمن‌ها پیگیر حقوق صنفی کارگران و کارفرمایان و بازنشستگان هستند.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته مجموعا ۱۶ طرح طبقه بندی مشاغل جدید را با حمایت کارفرمایان در کارگاه‌ها اجرا کردیم، تصریح کرد: از ظرفیت‌های قانونی برای احیای حق و حقوق کارگران استفاده می‌کنیم؛ همچنین سال گذشته قریب به ۴۰ هزار نفر/ساعت آموزش ایمنی را ارائه کردیم.

مدیرکل تعاون گیلان، اشتغال را یکی از مهمترین شعار‌های دولت سیزدهم دانست و متذکر شد: ایجاد سالانه یک میلیون شغل در دستور کار دولت قرار گرفت که برش استانی آن با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و تعاونی‌ها محقق شد و در سال ۱۴۰۱ موفق به ایجاد ۳۶ هزار شغل شدیم و در سال ۱۴۰۲ توانستیم ۳۵ هزار شغل ایجاد کنیم.

وی با اشاره به حمایت دولت از تسهیل در صدور مجوزها، بخش زیادی از مشاغل ایجاد شده را در بخش صنفی دانست و بیان کرد: مشاغل زیادی نیز با کمک تسهیلات ارزان قیمت دولتی در بخش صنایع و بنگاه‌های تولیدی کشاورزی و خدماتی و مشاغل خانگی و دانش بنیان و از طریق احیای نگاه‌های راکد و تعطیل و... ایجاد شده است.

آقاجانی از کاهش سه درصدی نرخ بیکاری استان نسبت به سه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: این شاخص براساس آمار‌های مرکز آمار اعلام شده است؛ همچنین آمار‌های سامانه‌های رصد اشتغال وزارت تعاون که تحت نظارت‌های میدانی و تلفنی و پیامکی بوده و مشاهدات عینی در بازار کار، موید کاهش نرخ بیکاری در استان می‌باشند.

وی رویکرد دولت را ایجاد اشتغال واقعی دانست و تاکید کرد: به دنبال ایجاد تعادل در بازار کار هستیم و دولت سیزدهم به امنیت شغلی کارگران کمک می‌کند؛ در واقع تداوم تولید در کارخانه و کارگاه به امنیت شغلی کارگران کمک می‌کند؛ از طرف دیگر، تقاضای زیاد و عرضه کم در بازار کار برای کارگر احساس نا امنی ایجاد می‌کند، اما اکنون بسیاری از کارخانجات باید برای حفظ نیروی کار فعلی خودشان امتیازات فراتر از قانون بدهند که این فرصت، مرهون بهبود شاخص‌های فضای کسب و کار بوده و به امنیت شغلی کارگران کمک کرده است.

دیگر خبرها

  • بازوان توانمند کارگران تضمین کننده توسعه و رونق تولید در جامعه است
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟
  • ۱۳ هزار نفر در شهرستان خلخال تحت پوشش تامین اجتماعی
  • واکنش عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: تورم ۱۲۶ درصد بالا رفت، حقوق ۱۱۹ درصد
  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • عملکرد بخش تعاون در کاشان موفقیت‌آمیز نبوده است
  • پیگیری نکردن خواسته کارگران توسط نماینده‌شان از ترس اخراج یک ضعف قانونی است
  • مدیران حوزه کارگری در نماز جمعه سیستان و بلوچستان پاسخگوی مطالبات مردم شدند
  • بیکاری در کشور تک رقمی شد