Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@11:38:41 GMT

پیک چهارم همواره دل‌نگران پر شدن تخت‌های کرونایی بودیم

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۰۵۴۶

پیک چهارم همواره دل‌نگران پر شدن تخت‌های کرونایی بودیم

ایسنا/همدان رئیس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد گفت: پیک چهارم کرونا تجربه بسیار سختی بود به طوریکه در یک روز بیش از ۴۰۰۰ مورد رپید تست انجام گرفت که این امر کاملاً گویای سنگینی کار است، در این پیک همواره دل نگران پر شدن تخت های بیمارستانی بخش کرونا بودیم.

دکتر ایرج صالحی دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در ستاد مدیریت پیشگیری از کرونای شهرستان اسدآباد، از واکسینه شدن ۶۰۰ نفر از افراد بالای ۸۰ سال این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: شهرستان اسدآباد دارای ۱۶۳۳ نفر افراد بالای ۸۰ سال سن است که از هفتم اردیبهشت ماه تاکنون ۶۰۰ نفر از این افراد واکسینه شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه از ۱۶۳۳ نفر افراد بالای ۸۰ سال شهرستان تعداد ۸۲۷ نفر در روستا، ۷۵۹ نفر در شهر اسدآباد و ۴۷ نفر در شهر آجین ساکن هستند، افزود: اسدآباد به عنوان نخستین شهرستان استان همدان بوده که زودتر از دیگر شهرستان ها نسبت به طرح واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال اقدام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در گام نخستین واکسیناسیون کادردرمان، کادر بهداشت، پزشکان خصوصی، جانبازان بالای ۵۰  درصد، پاکبانان، پرسنل داروخانه ها، نظام پزشکی، داروسازان، رانندگان طرف قرارداد با دانشکده علوم پزشکی شهرستان، منشی مطب ها و پرسنل پشتیبانی ستاد دانشکده انجام و کامل شده و در حال حاضر واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال به بالای شهرستان  در حال اجرا قرار دارد که با پایان رده سنی فوق پنج سال به پنج سال پایین تر واکسیناسیون دیگر گروه های سنی هدف انجام خواهد شد ضمن اینکه پیش بینی می شود با ورود واکسن های ایرانی از خردادماه واکسیناسیون سراسری در کشور آغاز شود.

صالحی با اشاره به شرایط قرمز شهرستان تصریح کرد: با توجه به اینکه پیک چهارم شیوع کرونا در شهرستان اسدآباد دیرتر از دیگر شهرهای استان اتفاق افتاد به طور قطع برای رسیدن به وضعیت زرد و آبی دو هفته زمان نیاز خواهد بود.

وی تعداد کل واکسن های دریافتی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد را ۲۳۵۹ دُز برشمرد و یادآور شد: از این میزان واکسن دریافتی تاکنون ۱۹۴۴ دز از واکسن به گروه های هدف شهرستان تزریق شده است و مابقی دز دریافتی نیز در حال تزریق قرار دارد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در ادامه با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون از ۲۰ درصد جمعیت شهرستان توسط دانشکده علوم پزشکی تست کرونا گرفته شده است، اضافه کرد: از این درصد، ۴۰۰۰ نفر مثبت کرونایی بوده اند که ۴ درصد جمعیت شهرستان را شامل می شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۶۶۲ نفر در بیمارستان قائم(عج) در بخش کرونایی بستری و ۱۳۰۸ نفر بهبود یافته اند، افزود: رعایت فردی پروتکل های بهداشتی در شهرستان اسدآباد در حال حاضر ۷۵ درصد و درصد کلی رعایت پروتکل ها ۶۵ درصد است که هنوز هم در این رابطه نیاز به آموزش و جای کار دارد.

صالحی تعداد بیماران کرونایی بستری کنونی در بیمارستان  شهرستان در بخش کرونا را ۵۱ نفر برشمرد و یادآور شد: از این تعداد، سه نفر در بخش آی.سی.یو بستری بوده و خوشبختانه طی ۲۴ ساعته گذشته مورد فوتی نداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه از ۵۱ بیمار بستری تعداد ۱۱ بیمار بستری جدید هستند و در روز گذشته ۲۳۰ مورد رپید تست انجام گرفته است، گفت: پیک چهارم کرونا تجربه بسیار سختی بود به طوریکه در یک روز بیش از ۴۰۰۰ مورد رپید تست انجام گرفت که این امر کاملاً گویای سنگینی کار دانشکده در شیوع پیک چهارم کرونا در شهرستان است و در این پیک همواره دل نگران پر شدن تخت های بیمارستانی بخش کرونا بودیم.

صالحی مطرح کرد: با کمک خدا و نیز با همکاری همکاران و معاونان دانشکده و اعضای ستاد کرونای شهرستان خوشبختانه در حال حاضر به وضعیت نسبتاً ثابتی رسیده ایم اما هنوز تعداد بیماران کاهش نداشته البته قابل کنترل تر شده و آن موج سنگین قبل در حال نزول است و برای کاهش محسوس به دو هفته زمان نیاز خواهد بود.

فرماندار شهرستان اسدآباد نیز اظهار کرد: برای وصول چک در بانک ها با توجه به محدودیت های کرونایی و تعطیلی بازار و مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴، ۱۰ روز امهال گذاشته شده که این امر کمک بزرگی به بازاریان بوده و نیاز است این مصوبه برای همکاری به بانک ها اعلام شود.

سعید کتابی با تأکید بر اینکه مسئولیت برگزاری هر گونه مراسم ها و تجمعات در سطح روستاها با دهیاران است، مطرح کرد: انتظار داریم مباحث توجیهی و آموزشی سطح روستاها نیز توسط بهورزان روستا به عنوان مکمل فعالیت دهیاران در راستای پیشگیری از کرونا انجام گیرد.

وی همچنین با اشاره به تداوم فعالیت تیم نظارتی شهرستان با حضور نیروهای انتظامی، هلال احمر و اتاق اصناف در بحث محدودیت های کرونایی خاطرنشان کرد: شب های احیاء  شهرستان باید با رعایت پروتکل های بهداشتی با جمعیت محدود و حداکثر دو ساعت در فضای باز که توسط سازمان تبلیغات اسلامی پیش بینی شده، برگزار شود ضمن اینکه ممنوعیت تردد شبانه در شب های احیاء اجرا نمی شود.

فرماندار شهرستان اسدآباد با بیان اینکه در پیک چهارم کرونا وضعیت هنوز کاهش محسوسی نداشته است، یادآور شد: برای تغییر وضعیت محسوس باید تعداد بیماران بستری شهرستان به کمتر از ۱۰ نفر کاهش یابد.

وی با تأکید بر مدیریت هر چه بیشتر شیرینی فروشی های سطح شهرستان به علت ازدحام اظهار کرد: سوپر مارکت ها، خواروبارفروشی ها، شیرینی فروشی ها، عطاری ها و موبایل فروشی ها در بازرسی های اداره صمت و گشت های مشترک در رعایت پروتکل های بهداشتی باید ویژه تر دیده شوند و نظارت جدی تری نسبت به این واحدها انجام گیرد.

کتابی در ادامه با تأکید بر استمرار فعالیت ادارات با رعایت مقررات دورکاری و پروتکل های بهداشتی تصریح کرد: در بازدیدها و نظارت های تیم بازرسی شهرستان تهویه مناسب ادارات، سازمان ها و بانک ها با توجه به تردد ارباب رجوع و مراجعان حتماً مورد توجه باشد.

وی همچنین اظهار کرد: فعالیت باشگاه های ورزشی همچنان ممنوع بوده و در این راستا از ابتدای طرح جدید محدودیت های کرونایی برخی از باشگاه ها اقدام به بازگشایی باشگاه خود کرده بودند که این باشگاه پلمب و با آنها برخورد شد.

کنترل و نظارت دستفروشان توسط سد معبر شهرداری از دیگر مواردی بود که فرماندار اسدآباد در این جلسه نسبت به آن تأکید کرد و یادآور شد: با ادامه روند واکسیناسیون لازم است اداره آموزش و پرورش شهرستان سالن ورزشی تعیین شده خود در این راستا را همچنان در اختیار دانشکده علوم پزشکی شهرستان قرار دهد.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانها شهرستانها دانشکده علوم پزشکی اسدآباد کروناویروس محدودیت کرونایی آغاز واکسیناسیون کرونا تخت بیمارستانی بيمارستان همه باهم علیه کرونا پروتکل های بهداشتی دانشکده علوم پزشکی پروتکل های بهداشتی افراد بالای ۸۰ سال شهرستان اسدآباد پیک چهارم کرونا یادآور شد بخش کرونا پروتکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۰۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند دیگر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای ۴۰۰ ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO۲ به تنها ۸۰۰ ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO۲ ۳۰۰۰ ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO۲ هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO۲ دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO۲ در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO۲ در جو تا پایان قرن به بیش از ۷۰۰ ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آن ها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • هیچ‌گونه کمبود آردی در اسدآباد نداریم
  • برگزاری رقابت های هفته چهارم مسابقات اسبدوانی فصل بهاره شهرستان گنبدکاووس
  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • چادرملو و برنامه‌خاصی که آلومینیوم را نگران می‌کند!