Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس، محمدحسن متولی زاده مدیر عامل توانیر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، گرمای زودرس و کمبود آب نیروگاه‌های برق آبی را از مهم‌ترین چالش‌های امسال عنوان کرد، گفت: این عوامل اجرای زود هنگام برنامه‌های صنعت برق را ناگزیر ساخته و در این ارتباط ۴۰ برنامه از سوی توانیر تنظیم شده که با امضای معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو ابلاغ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او گفت: در این برنامه به تفکیک وزارتخانه و شرکت‌های مادر تخصصی تقسیم کار شده و مسئولیت‌های هر یک از شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای در این ارتباط ابلاغ می‌شود.

مدیرعامل توانیر با اشاره به برنامه‌های تعیین شده برای مدیریت بار در استان‌ها، اظهار کرد: در این برنامه‌ها، سقف پاداش‌ها جهت اختصاص به مشترکان و یا سایر اولویت‌های استان تعیین شده که به استانداران اعلام می‌شود.

او تاکید کرد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی، ادارات باید در اولویت نخست برنامه‌های مدیریت مصرف باشند و این اقدام را باید از خودمان شروع کنیم و موضوع سیستم‌های سرمایشی و روشنایی در ادارات باید با جدیت دنبال شود.

متولی زاده تصریح کرد: این روش هم در ادارات شرکت‌های زیر مجموعه و هم در سایر بخش‌ها مثل اتاق فرمان پست‌ها باید اجرا و به جد از استفاده از سیستم‌های سرمایشی خودداری شود.

او مکاتبه با مراکز حساس و بیمارستان‌ها برای اطمینان از آمادگی دیزل ژنراتور‌های این مراکز را ضروری دانست و با اشاره به طراحی بروشور‌های اطلاع رسانی جهت رعایت الگوی مصرف برق به مشترکان، بر لزوم هماهنگی در اطلاع رسانی به مردم تاکید کرد.

مدیر عامل توانیر افزود: متاسفانه با فرارسیدن زود هنگام فصل گرم و خشکسالی در کشور ما دو مسئله را همزمان با یکدیگر داریم؛ نخست افزایش بی سابقه مصرف برق در کشور به دلیل وارد مدار شدن وسایل سرمایشی؛ به طوری که ما رشد ۲۲ درصدی مصرف برق نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته‌ایم.

او ادامه داد: همچنین متاسفانه به دلیل خشکسالی، آب نیروگاه‌های برق آبی هم به شدت کاهش پیدا کرده است و ما عدم استفاده از ظرفیت‌های برق آبی را در کشور آن طور که باید و شاید داشته باشیم، نداریم.

متولی زاده افزود: خوشبختانه با همکاری خوب مشترکان که توانستیم تابستان‌های سال گذشته را پشت سر بگذاریم ما را امیدوار کرده که تابستان امسال هم به خوبی پشت سر بگذرانیم.

او بیان کرد: نصف نیاز برق ما در تابستان و به خصوص فصل گرم سال از طریق برق آبی سد‌های کشور است در سال گذشته چیزی بالغ بر ۱۰ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی در کشور استفاده کرده‌ایم و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده امسال قرار است این عدد به سقف ۶ هزار مگاوات برسد و این فاصله را با مدیریت مصرف امکان پذیر می‌کنیم.

مدیر عامل توانیر گفت: خواهشی که ما از صنایع داریم این است که بار خودشان را جابه‌جا کنند و اوج بار را به ساعات شب منتقل کنند و در زمینه چاه‌های کشاورزی هم با ما همکاری کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر یک مشترک پر مصرف چیزی حدود ۶ الی ۸ درصد برق نسبت به مشترکان کم مصرف، برق مصرف می‌کند، با توجه به اینکه نصف بار برق در تابستان به دلیل وسایل سرمایشی است کاهش این بار هم به سادگی قابل اجرا است.

متولی زاده افزود: طبق قانون استخراج رمز ارز به دو صورت انجام می‌شود که نخست با مجوز و دومی بدون مجوز است. بر این اساس گروه اول قانونمند است و در ساعت اوج بار با ما همکاری لازم را انجام می‌دهند، اما گروه دوم مصمم به اجرای کاهش بار برق نیستند و این تشدید ما را دو چندان می‌کند و به شدت با این افراد برخورد خواهد شد.

مدیر عامل توانیر در پایان بیان کرد: متاسفانه هر دستگاه رمز ارز غیر مجاز معادل ۲۰ دستگاه تنفس مصنوعی برق مصرف می‌کند و این می‌تواند برای کشور به خصوص بیماران کرونایی خطر آفرین باشد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: مدیر عامل توانیر برق آبی متولی زاده برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۱۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟

مرتضی تقوایی نائب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه هوش مصنوعی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا پیرامون استفاده از هوش مصنوعی در بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: بعضی صنایع ساده هستند و نیاز به هوش پیچیده‌ای ندارد، هوش مصنوعی یا «تحقیق در عملیات» در اکثر صنایع بزرگ پالایشگاه، معادن سیمان، فولاد و آب که پیچیدگی دارد قابل استفاده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: بهینه‌سازی مصرف انرژی در سه محور تجهیزات محور، فرایند محور و بهره‌برداری قابل انجام است. در ابتدا تجهیزاتی که در فرایند، انرژی برهستند و صنایع بالا دستی با آن مواجه می‌شوند انتخاب و با در نظر گرفتن مکمل‌های تجهیزات، مصرف آن نسبت به حالت عادی کمتر می‌شود که آب، برق، گاز، صنایع معدنی و خانگی را شامل می‌شود.

وی در ادامه افزود: مورد بعدی فرایند محوراست یعنی افزایش بهره‌وری انرژی با بهینه سازی فرایند‌ها که در صنایع فرایندی مثل آب، پتروشیمی، پالایشگاه کاربرد دارد به این صورت که با چه فرایندی برق یا آب برسانیم که هدررفت کمتر و فرآیند بهینه‌ای باشد که هر دو در بهره برداری تاثیر دارد.

تقوایی بیان کرد: باتوجه به بزرگی داده‌ها در صنایع تصمیم گیری برای اپراتور سخت است که در زمان‌های بحران بهترین تصمیم را بگیرد، اما با استفاده از هوش مصنوعی این اتفاق به سرعت و در کسری از ثانیه می‌افتد مثلا در صنعت آب در ابتدا بهره برداری با کیفیت خوب باید صورت انجام شود و پس از آن بهینه سازی مصرف انرژی صورت بگیرد.

وی در ادامه گفت: همین اتفاقات در صنعت برق، گاز و در صنایع معدنی رخ می‌دهد چون تعداد پارامتر‌هایی که باید برای تصمیم گیری شود زیاد است و ذهن انسان کشش این تعداد داده را ندارد که بتواند بر مبنای آن بهترین تصمیم را بگیرد. بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند با انجام اولویت‌بندی‌های مورد نظر در آن صنعت بهترین تصمیم را بگیرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: مثلا اولویت اول تامین آب است به طوری‌که درابتدا بتوانیم آب با کیفیتی را تهیه کنیم و پس از آن با نگهداری مناسب بهره برداری بهتر هم صورت بگیرد و در نهایت با تحقق این موارد انرژی بهینه مصرف شود. برای شهر بزرگی مثل مشهد ۷۰۰ هزار معادله در ۷۰۰ هزار متغیر وجود دارد که ذهن انسان امکان حل همچین موردی را ندارد . هوش مصنوعی عملا با سیستم‌هایی مثل «دی اس اس» (سیستم‌های تصمیم یار) به اپراتور کمک می‌کند که در هر لحظه تصمیم بهینه بگیرد؛ یعنی بر اساس توان هوش مصنوعی و پارامتر‌های موجود به مدیریت شرایط بحران کمک می‌کند که بتواند در هر شرایطی اولویت‌های تعیین و در نهایت انرژی تامین کند.

تقوایی در ادامه بیان کرد: بهره‌برداری تقریبا اثری یک دهم نسبت به دو مورد تجهیزات و فرایند دارد یعنی هرچقدر فرایند و تجهیزات خوبی داشته باشیم ولی بهره برداری خوبی نداشته باشیم باز هم انرژی بالایی مصرف کردیم.  

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه اگر بهره‌برداری خوبی داشته باشیم نتایج بسیار خوبی نیز مشاهده می‌کنیم افزود: این نتایج مثبت شامل بازگشت سرمایه در کمتر از۶ماه است، چون استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند پارامتر‌ها‌ی زیادی علاوه بر انرژی بهینه را می‌کند و در نهایت باعث نتیجه مطلوب و رضایت بهره بردار و مصرف بیهنه انرژی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • راه‌اندازی اپراتور هوش مصنوعی در کشور / GPU هایتان را با اپراتور به اشتراک بگذارید
  • مصرف بیش از اندازه قهوه عجب بلایی سرتان می‌آورد
  • تحول در هوش مصنوعی در کشور با ایجاد اپراتور اختصاصی
  • توانیر : قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟
  • حقیقت در مورد پروتئین: چگونه به اندازه کافی در هر سنی پروتئین دریافت کنیم؟