Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-07@09:23:29 GMT

مشاور وزیر بهداشت: رشد جمعیت ایران به زودی به صفر می رسد

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۱۳۶۰

مشاور وزیر بهداشت: رشد جمعیت ایران به زودی به صفر می رسد

مشاور وزیر بهداشت درباره طرح مجلس برای جوانی جمعیت با بیان اینکه معتقد نیستم که همه جوانب موضوع جمعیت در طرح جوانی جمعیت دیده شده است، گفت: اما باید دلسوزی کنیم، قدم جلو بگذاریم و کمک کنیم که موضوع به بهترین نحو جمع شود و به کمک مردم آید.

به گزارش ایسنا، محمداسماعیل اکبری با اشاره به طرح جوانی جمعیت که اخیرا در مجلس تصویب شد، گفت: اخیرا با توجه به تصویب طرح جوانی جمعیت یا حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی مبتنی بر اصل ۸۵ قانون اساسی و ارجاع آن به شورای نگهبان، ایراداتی را شورای نگهبان گرفته که مجلس در حال تدوین پاسخ‌های آن است و به زودی پاسخ برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعید می‌دانم تا امروز هیچ مصوبه مجلسی حتی مصوبه‌های سخت اقتصادی در این حد فراوان تحت ذره‌بینی انواع مختلف تخصص‌ها و گروه‌های سیاسی و گاهی علمی و گاهی شبه علمی و تجمعات مختلفی که به بهانه‌های گوناگون تشکیل می‌شوند، قرار گرفته باشد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که بین تمام این اظهارنظر‌ها مشترک است، چه آن‌ها که دلسوزان نظام معرفی می‌شوند و چه آن‌هایی که بی تفاوتند یا خدایی نکرده حتی گاهی عناد‌هایی دارند، همه نقطه مشترک‌شان این است که بر اصل مطلب دلسوزی ندارند و همه دنبال حاشیه‌ها هستند. اینکه به اصل مطلب، یعنی به موضوع جمعیت دلسوزی ندارند، خیلی برای انسان دل‌شکنی می‌آورد. ۷۰ سال نزول جمعیتی را برایمان طراحی کردند. ۴۰ سال خودمان بازیگر میدان نزول جمعیتی بودیم، اما یک نفر دم نزد.

وی گفت: تمام این آقایان و خانم‌های حقوق‌دان و معلمین و محصلین و گروه‌های سیاسی و ... هیچ کدام نگفتند که چه اتفاق شومی در این مملکت دارد، می‌افتد. در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۷۰ هزار بچه کمتر از سال ۱۳۹۷ به دنیا آمد. این خسران جمعیتی و این خسران سرمایه‌ای، عاطفی، علمی و اقتصادی را هیچکس بها نداد، اما ببینید که الان چه خبر است. این گروه حقوقدان نظر می‌دهد، آن آقای معلم، آن آقای علمی و شبه علمی. واقعا چه خبر است؟. آیا هنوز می‌خواهیم بازیگر همان میدان ۴۰ سال گذشته موضوع جمعیت در دنیا باشیم. خداوند از ما نمی‌گذرد و تاریخ این‌ها را ثبت می‌کند.

اکبری گفت: حتی نهاد‌ها و ارگان‌های وابسته با نظام شادمان از این هستند که تاخیر می‌اندازند. این خیلی عجیب است. دلسوزی مفهومش این است که حتی اگر خلافی دارد، اگر اشکال قانونی، حقوقی، تخصصی و ... دارد، با دلسوزی جلو رود و این را حل کنیم، بلکه کمکی به جمعیت کنیم و بلکه طوری این گره را باز کنیم. اگر تعبدی فکر می‌کنیم که تکلیف روشن است. ولایت فقیه که همان ولایت رسول‌الله است، به روشنی به قولی بیش از ۴۰ بار تذکر دادند. به اغلب وزرا و روسای جمهور و معاونان‌شان تذکر موضوع را دادند. به مردم به شکل‌های مختلف تذکر دادند.

اگر قانون‌گرا هستیم، طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست‌های کلی ابلاغ شده و دولت مصوب کرده، چرا کسی قانون گرایی نمی‌کند و این همه نامه و مکتوبه که بیرون می‌آید، حرفی از قانون‌ها و سوابق نمی‌زنند. اگر هم عقلانیت دارند که باید بدانند که سرمایه اجتماعی اصلی هر ملت جمعیتش است. اگر هم عاطفی هستند مگر می‌شود پدر و مادر جوانی را کمک نکرد که پدر و مادر شوند و فرزند به دنیا آورند. دل انسان می‌شکند وقتی که فقط ایراداتی می‌گیرند که گاهی بنی‌اسرائیلی بوده و از آن هم بدتر است.

وی تاکید کرد: من معتقد نیستم که همه جوانب موضوع جمعیت در طرح جوانی جمعیت دیده شده، اما باید دلسوزی کنیم، قدم جلو بگذاریم و کمک کنیم که موضوع به بهترین نحو جمع شود و به کمک مردم آید. امیدوارم تاریخ این تلخی‌هایی را که بعضا سبب آن هستند، ثبت کند و ان شاءالله به موقع هم بروز دهد. هیهات اگر ما خودمان به موقع این مطلب مهم را درک نکرده باشیم و خدایی نکرده انسان فکر کند که به دلیل تفکرات غرب‌گرایانه یا شرق‌گرایانه یا نگاه نکردن به ملت برخی حرف‌ها را می‌زنیم.

اکبری گفت: اتفاقات اعجاب‌آوری که درباره جمعیت در کشور رخ داده، واقعا قابل قبول نیست که ببینیم و حرف نزنیم؛ چه برای افرادی که مذهبی هستند و چه برای افرادی که قانونمند و حقوق‌دانند و چه برای کسانیکه تخصص دارند و ابراز علم می‌کنند. اکنون میزان باروری کلی در کشور ما حدود ۱.۶ شده است. یعنی حتما جمعیت افولی است. رشد جمعیت شش دهم است و به زودی به صفر می‌رسد.

وی افزود: در عین حال سالمندی در ۲۰ سال آینده دو برابر می‌شود. جوانان و کارکنان باید پاسخ نیاز بزرگواران سالمند را هم بدهند. نکته اساسی این است که سالمند کرامت دارد. جامعه‌ای که به سالمندش کرامت نداشته باشد، محکوم به فناست و از طرفی جامعه‌ای که درصد سالمندی آن درصدی بیشتر از حد معمول باشد، محکوم به فناست. باید توجه کرد که نباید بیش از شش تا هفت درصد جمعیت سالمند باشند.

اکبری ادامه داد: سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار سقط در کشور داریم که ۳۸ درصد آن‌ها یعنی قریب به ۵۳۰ هزار نفر عمدی و جنایی هستند. کدام حقوق‌دان یا واحد حقوقی تاکنون اطلاعیه و بیانیه داده و اعلام کرده من می‌خواهم جلوی این اتفاق عجیب را بگیرم؟ گروه‌های مذهبی، علمی و تخصصی برای کاهش میزان سقط چه کار کردند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات تا ۲۶ درصد خلاف بررسی و ارزیابی غربالگری جنین داریم، چه کسی دردش آمد و پیشگیری کرد. برخی ارزیابی کردند که کشتن جنین سالم بهتر از این است که مبادا یک جنین معلول به دنیا آید. ما تحت فشار سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفتیم، آنقدر حاشیه‌ها را پررنگ کردیم که اصل موضوع و متن را فراموش کنیم. به هر حال امیدوارم خداوند توان فهم و بصیرت عمل به تمام کسانی که دلسوز جامعه و ایران هستند اعطا کند و اینقدر لجاجت‌ها و گاهی عناد‌ها را از این عنود‌ها و لجوج‌ها نبینیم و خدمتی را ببینیم که مدنظر خدا باشد.

تاریخ همه چیز را ثبت خواهد کرد. من فقط منظورم نهاد‌های مدنی نیست، بلکه نهاد‌های رسمی و مسئول مملکتی هم باید پاسخگوی وضعیتشان در طول تاریخ و بلا‌هایی که بر سر جمعیت ایران آمده، باشند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: جمعیت ایران رشد جمعیت طرح جوانی جمعیت موضوع جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۱۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکانات جدید رفت‌وآمد به نمایشگاه کتاب | «مشاور کتاب» در کنار بازدیدکنندگان

همشهری آنلاین_ آزاده سلطانی: سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. در همین زمینه نشست خبری این رویداد ۱۶ اردیبهشت‌ماه با حضور یاسر احمدوند و علی رمضانی رئیس و قائم‌مقام این رویداد فرهنگی در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد. در ادامه به نکات مهم این نشست اشاره می کنیم.

***

یاسر احمدوند با اشاره به شعار سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران؛ «بخوانیم و بسازیم» گفت: این نمایشگاه به‌عنوان بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم ایران، حول محور و موضوع دانش و آگاهی و کتاب شکل می‌گیرد که با اهتمام دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در سطح ملی و شهر تهران برگزار می‌شود. امیدواریم نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ به نقطه عطفی در ارتقاء دانش و پیشرفت حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور تبدیل شود. نمایشگاه بعد از ۳۵ دوره به قوام و جایگاه ویژه‌ای در خانواده‌های ایرانی رسیده است؛ از خانواده‌ها برای حضور در نمایشگاه و استفاده از آثار ناشران و برنامه‌های فرهنگی دعوت می‌کنم.

برنامه‌های ویژه برای «غزه»

وی به برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه اشاره کرد و گفت: برنامه‌های ویژه برای «غزه» و فلسطین با هدف پاسداشت مقاومت مردم غزه پیش‌بینی و برنامه مختلفی با حضور چهره‌های فرهنگی و اصحاب قلم و تقدیر از نویسندگان و مترجمان حوزه فلسطین تدارک دیده شده است.

بزرگداشت مقام دختران ایران

احمدوند در ادامه به دیگر برنامه متمایز امسال نمایشگاه کتاب اشاره کرده و گفت: به‌مناسبت همزمانی دهه کرامت با نمایشگاه کتاب تهران نیز ویژه‌برنامه «بزرگداشت مقام دختران ایران» برگزار خواهد شد.

افزایش حضور مجازی و فیزیکی ناشران در نمایشگاه

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران به حضور گسترده ناشران در دو بخش مجازی و فیزیکی نمایشگاه اشاره و بیان کرد: نمایشگاه در دو بخش حضوری و مجازی امسال هم استمرار دارد و تعداد قابل توجهی از ناشران علاوه بر بخش مجازی در بخش حضوری، کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند. با توجه به هماهنگی با شرکت ملی پُست، ارسال بسته‌ها با شرایط مطلوبی انجام خواهد شد. حضور کتابفروشان با رفع نواقص نمایشگاه سال گذشته، امسال ادامه دارد. پیش‌بینی می‌کنیم حجم مراجعه و استقبال از نمایشگاه نسبت به سال گذشته بیشتر باشد؛ بنابراین تقاضا داریم مردم حضور خود را در روزهای مختلف، به‌ویژه روزهای آغازین تقسیم کنند تا کمر با تراکم روبه‌رو باشیم.

رویداد نشر ایران

احمدوند درباره ویژه برنامه «رویداد نشر ایران» در نمایشگاه کتاب تهران افزود: میزبان برنامه‌ای با عنوان «رویداد نشر ایران» در روزهای ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت در بخش خارجی خواهیم بود که با هدف معرفی ظرفیت نشر ایران به کارگزاران منطقه‌ای است. ۲۰ کشور از ناشران و کارگزاران ادبی در این رویداد حضور دارند. بازدید از مراکز چاپ و فروش کتاب و مراکز مختلف خواهند داشت و می‌تواند شروع ارتباط با نشر بین‌الملل باشد.

****

امکانات جدید رفت‌وآمد بازدیدکنندگان

در ادامه این نشست، علی رمضانی، قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه امسال بیش از ۷۰ دستگاه مختلف در برگزاری نمایشگاه مشارکت دارند، گفت: شهرداری، نیروی انتظامی، شرکت پست، مجموعه مصلا، بانک ملی ایران و سایر نهادها که در حال فعالیت هستند تا مجموعه نمایشگاه خدمات بهتری به مردم ارایه بدهند. همه ناشران، سومین سال پیاپی در فضای مسقف جانمایی شدند و در بخش ناشران دانشگاهی، آموزشی و کودک افزایش فضا داشتیم. هم چنین در خصوص امکانات جدید رفت‌وآمد بازدیدکنندگان و پارکینگ، سه در جدید به مصلا اضافه شده که دو در برای ورود مردم و یک در برای ماشین پیش‌بینی شده است که شامل درهای ۲۱، ۱۱ و ۴ است؛ بنابراین از همه جهت‌های نمایشگاه ورود نفری و خودرویی داریم.

فعالیت «مشاور کتاب»

رمضانی درباره حضور فعالان رسانه در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: ۲۷۵ خبرنگار، کارت ثابت و تعدادی نیز کارت روزانه دریافت می‌کنند؛ همچنین ۸۴ شهروندخبرنگار در نمایشگاه حضور دارند که امیدواریم از میان آن‌ها نیروهای مناسب جذب شوند. ۳۰ نماینده رسانه خارجی نیز ساماندهی شده‌اند. شبکه اجتماعی «بله» و «نشان» با دقت و جزییات بیشتری در جستجوی غرفه‌ها به کمک ناشران و مردم می‌آیند. مرکز پاسخگویی با حدود ۱۰۰ نفر، سوالات مردم درباره نمایشگاه مجازی و فیزیکی را با خط ارتباطی ۹۱۰۰۹۸۹۸ پاسخ می‌دهند؛ همچنین ۱۲۰ نفر، نقشه توزیع می‌کنند. «مشاور کتاب» در بخش شبستان و کودک و نوجوان برای مشاوره بهتر به بازدیدکنندگان پیش‌بینی شده است.

عشایر دوستدار کتاب در نمایشگاه

رمضانی درباره حضور ناشران دیجیتال و پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ بیان کرد: ناشران دیجیتال در رواق دوم شرقی با چینش متناسب و فضای بیشتر جانمایی شده‌اند. رمضانی‌درباره حضور پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب در نمایشگاه ۱۴۰۳ بیان کرد: برنامه مفصل ترتیب شده است.

یمن، میهمان ویژه

احمدوند درباره تعاملات بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: هند، به‌دلیل روابط گسترده فرهنگی و سابقه دیرینه تمدنی بین دو ملت ایران و هند، این کشور، به‌عنوان مهمان ویژه نمایشگاه، انتخاب و اعلام شد. به‌رغم اینکه شاید مطلوب حوزه حکمرانی در کشور هند هم نباشد اما تلاش کردیم با جامعه فرهنگی و فرهنگیان هند، روابط فرهنگی، توسعه پیدا کند. گروهی از هند از فروردین‌ماه در مصلی حاضر شدند و جزییات حضور بررسی و قطعی شد، بعد از حمله رژیم صهیونسیتی به کنسلوگری سفارت ایران و بعد از آن پاسخ ایران، بیانیه‌ای صادر شد که امکان حضور اتباع هند در ایران ممنوع شد، در این زمینه سفیر هند مهلت خواست که مسئله حل شود. به‌رغم تلاش‌ها، محدودیت و ممنوعیت رفع نشد و در فرصت اندک، کشور یمن به‌عنوان کشور میهمان ویژه اعلام شد. تلاش و تدابیر حداکثری انجام شد، اما اتفاقات، خارج از پیش‌بینی هر کسی بود. ان‌شاالله که یمن برنامه‌های فرهنگی خوب و گسترده‌ای خواهد داشت.

کد خبر 849584 برچسب‌ها کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان نمایشگاه

دیگر خبرها

  • امکانات جدید رفت‌وآمد به نمایشگاه کتاب | «مشاور کتاب» در کنار بازدیدکنندگان
  • وزیر اسبق بهداشت: طرح اجباری پزشکان برداشته شود
  • تمهیدات لازم برای اربعین از سوی کشور عراق اندیشیده می شود
  • توجه به موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری در گتوند
  • نقش موثر متخصصان مامایی در اجرای طرح جوانی جمعیت
  • امسال رویکرد متفاوتی به اندیشه ورزان جوانی جمعیت داریم
  • قدردانی وزیر بهداشت از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان‌سازی جمعیت
  • ایران در سایه تهدید بحران سالخوردگی
  • ایران در تهدید بحران سالخوردگی قرار دارد
  • قدردانی وزیر بهداشت از تلاش ماماها برای جوان‌سازی جمعیت