Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این قسمت از پرونده آنالیز فوتبال به بررسی منطقه بندی های رایج زمین در فوتبال می پردازیم... خط طولی، خط عرضی، خط محوطه جریمه، خط محدوده شش قدم و ... خطوط رایج و مرئی زمین فوتبال است اما مربیان مولف، برای خودشان خط کشی های ذهنی دیگری دارند و زمین بازی را به سبک خودشان منطقه بندی و به اصطلاح کانال کشی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درست مثل یک نقشه بردار حرفه ای که نقشه ساخت یک شهر یا شهرک را می کشد، مولف ها در فوتبال، در ذهن خودشان خطوط فرضی و نامرئی طراحی می کنند و بدون آن که به قواعد فوتبال آسیبی بزنند، قوانین خودشان را در زمین بازی پیاده می کنند. می خواهیم این دوشنبه به دنیای مولف ها سر بزنیم؛

منطقه بندی زمین رابطه ای مستقیم با سیستم و استراتژی های یک سرمربی فوتبال دارد، یعنی هر سرمربی در دستگاه تاتکتیکی اش برای اجرای برنامه ها و پوشش فضاهای مختلف در زمین، از یک منطقه بندی خاص استفاده می کند. برای مثال پپ گواردیولا از منطقه بندی ای استفاده می کند که half space ها در آن مشخص باشند و با کانال های مرکزی در یک منطقه قرار نگیرد و دلیل این تقسیم بندی هم رعایت اصل superiority است. ما در این مطلب سه منطقه بندی رایج را با توجه به تقدم تاریخی بررسی می کنیم...

به گزارش طرفداری، اولین منطقه بندی ای که بررسی می کنیم مربوط به سرمربیانی است که از سیستم 2-4-4 استفاده می کردند و آریگو ساکی از اولین نفراتی بود که سناریوهای خود را در قالب این منطقه بندی پیاده می کردند.

منطقه بندی آریگو ساچی که در طی سال های 1980 تا 2006 استفاده می شد.

در این منطقه بندی معمولا هر بازیکن وظیفه دارد یک منطقه را پوشش بدهد و بسته به وظایف و شعاع حرکتی که به او داده شده، نقش های مختلفی را برعهده می گیرد.

ساکی به عنوان کسی شناخته می شود که ساختار شکنی های زیادی را در مسائل فنی فوتبال انجام داده و شاخص ترین آن هم این است که با این که یک سرمربی ایتالیایی بود و در فضای فوتبال ایتالیا که در آن بازی تدافعی به عنوان یک روش رایج و مرسوم شناخته می شد، روی به رویکرد های مالکانه و هجومی آورد. ساکی با این نوع بازی دفاعی و کاتناچیو موافق نبود و می گفت:

 بیشتر تیم های ایتالیایی بر روی دفاع کردن تمرکز می کنند، هر تیم در خط دفاع، با یک لیبرو و یک یارگیر بازی می کرد و در حمله به توانایی فردی و خلاقیت های شماره 10 تیم چشم می دوختند

این سرمربی در تمریناتش از روش های نو و خاصی استفاده می کرد که او را به یک سرمربی مولف در دنیای فوتبال تبدیل کرده است.  ساکی به مفاهیمی چون هوش جمعی بسیار معتقد بود، او 11 بازیکن فعال می خواست که در هر لحظه از بازی، هم دفاع و هم حمله کنند. او معمولا در تمرینات به بازیکنان بدون توپ تمرین می داد و به آن ها می گفت فرض کنید توپی فرضی در اختیار دارید پس سر پست های خود بایستید و بازی کنید..

تیم ساکی با سیستم 2-4-4 بازی می کرد و در آن یارگیری منطقه ای انجام می شد، در این سیستم نباید فاصله بین خط دفاع و هافبک از 25 یا 30 متر فراتر می رفت. خط دفاعی میلان جلوتر از حد معمول بود و این خواسته ساکی بود تا تیم ها در تله آفساید بیافتند و با پرس سخت باعث شوند تا آن ها با عجله نتوانند کاری از پیش ببرند. همین چند جمله می تواند به خوبی برای ما منطقه بندی زمین ساکی را توجیه کند.

منطقه بندی لوییس فان خال

  لوییس فان خال هلندی هم یکی دیگر از سرمربیان مولف دنیای فوتبال است که یکی از رایج ترین منطقه بندی های فوتبال را ابداع کرده است. شاید شما هم در تحلیل های مختلف از اهمیت ZONE 14 شنیده اید. این اصطلاحات با توجه به همین منطقه بندی فان خال استفاده می شود. سرمربی هلندی زمین بازی را به 18 منطقه تبدیل کرده است.

این نوع منطقه بندی نیز با توجه به تفکرات خاص لوییس فان خال طراحی شده است. فان خال در مورد سبک خودش می گوید:

فلسفه فوتبال من همواره ارائه بازی هایی تهاجمی است  و فکر می کنم مورینیو افکاری تدافعی تر دارد اما او از بازیکنانی برخوردار است که می توانند سرنوشت بازی را رقم بزنند. بخشی دیگر از فلسفه من سرگرم کردن هواداران است. تصویر بایرن در رقابت های این فصل تغییر کرد و اکنون بازی های جذاب تری ارائه می دهیم

اما این منطقه بندی هم پس از آشنایی سرمربیان با منطقه half space کم طرفدارتر شد.

برای مدت زمان زیادی کانال مرکزی، تبدیل به مهم ترین کانال برای حمله به حریفان تبدیل شده بود. کانالی که در تقسیم بندی زمین به 18 قسمتی لوییز فان خال، به zone 14 معروف شده بود. با این حال فوتبال مدرن با منطقه ای جدید آشنا شد. فضای بین مدافع میانی و مدافع کناری، اصطلاحا به Half space معروف شد. در تصویر بالا فضای Half space مشخص شده است. می بینیم که چگونه کانال بین مدافعان میانی و مدافعان کناری در هر دو سمت زمین، برای حریف تبدیل به فضایی کلیدی شده است. فضایی که به دلایلی که از آن صحبت می کنیم، بهترین نقطه برای زدن ضربه نهایی به حریفان است.

با توجه به این که این منطقه زاویه بسیار مناسبی نسبت به دروازه دارد و به تعریفی دیگر باعث تداخل وظایف مدافعان میانی و کناری می شود، بسیار منطقه استراتژیک و مهمی است.

از طرفی دیگر این منطقه هیچ وقت به شلوغی کانال های مرکزی نیست...

حالا به آخرین و به نوعی جامع ترین منطقه بندی می پردازیم که در آن half space ها جایگاه ویژه ای دارند.

منطقه بندی گواردیولا

صحبت در مورد سبک و سیستم بازی تیم های گواردیولا مبحث مفصلی است که صحبت از آن در این مجال نمی گنجد و باید در مطلبی دیگر به صورت تخصصی به آن بپردازیم. اما این منطقه بندی نشان از اهمیت half space ها در تفکرات این سرمربی دارد و حتی قوانین خاصی هم برای بازیکنانش گذاشته است. اگر قسمت های قبلی ایستگاه تاکتیکی را مطالعه کرده باشید با تعریف اصل superiority آشنا هستید. (تعریف اجمالی)

در مطالب بعدی به طور مفصل اصل برتری یا superiority  را بررسی می کنیم...

گواردیولا برای رسیدن به این اصل برتری زمین مسابقه را مطابق شکل بالا به 20 قسمت تقسیم می کند. هر یک از این 20 قسمت قوانین خاصی دارد. برای مثال بازیکنان نباید به طور همزمان بیش از 3 منطقه عرضی در یک خط را اشغال کنند. این مساله در مورد بیش از 2 منطقه طولی در یک خط نیز صدق می کند. به این معنی که اگر بازیکنی وارد منطقه چهارم افقی در یک خط شد و آن را اشغال کرد، یک بازیکن باید بلافاصله از یک منطقه افقی دیگر خارج شود تا بار دیگر به طور همزمان 3 منطقه افقی در یک خط از سوی بازیکنان اشغال شده باشد. تمامی این قوانین برای رسیدن به اصل برتری است...

در این مطلب بررسی گذرایی بر منطقه بندی های معروف زمین فوتبال داشتیم، این آشنایی به ما کمک می کند وقتی سبک بازی یک مربی مولف را تعقیب می کنیم، بهتر متوجه برخی تغییرات در نوع بازی شویم و فوتبال را کمی فنی تر ببینیم...

بیشتر بخوانید:

آنالیز فوتبال | رجیستا چیست؟

آنالیز فوتبال | (xT) Expected Threat چیست؟

از تعریف Third-man تا اهمیت عرض در فوتبال؛ low block تیم های دفاعی را چگونه بشکنیم؟ (قسمت پایانی)

آنالیز فوتبال؛ low block تیم های دفاعی را چگونه بشکنیم؟؛ قسمت اول

آنالیز فوتبال؛ low block تیم های دفاعی را چگونه بشکنیم؟ (۲) | تعریف اصول superiority و Compactness

ایستگاه آنالیز فوتبال؛ سفر به لایه های زیرین فوتبال، هر دوشنبه در طرفداری

اخبار داغ 

ریحانه پارسا در آغوش مرد نامرئی! / کراش جدیدش کیست؟! + عکس برترین های قرن با آرش ظلی پور: پرسپولیسی هستم ولی کی روش را انتخاب می کنم؛ اسم قائدی را نمی نویسم چون هنوز فرصت دارد یحیی گل‌ محمدی: از هر 4 تیمی که در نیمه‌ نهایی لیگ قهرمانان اروپا هستند متنفرم! رقابت بر سر آقای گلی روسیه؛ 19 - 16 به نفع سردار آزمون آمار عجیب لیونل مسی در لالیگا | بازیکنی که بهتر از پنالتی، ضربه آزاد می زند ویترین افتخارات اینتر در موزه باشگاه، آماده اسکودتوی شماره 19 / عکس

منبع: طرفداری

کلیدواژه: منطقه بندی آنالیز فوتبال بندی زمین زمین بازی یک منطقه فان خال تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۱۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم افتتاحیه کانون «نگاره و سینما» دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد با حضور کُردی معاون فرهنگی دانشجویی، عباس ساکی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی و مسئولان، استادان و اعضای انجمن سینمای جوان بروجرد برگزار شد.

کُردی در این جلسه درباره جایگاه هنر عکاسی و فیلم‌سازی در جامعه امروزی مطالبی بیان کرد.

ساکی با تأکید بر حمایت هنرمندان و فیلمساز جوان بروجردی پیشنهاداتی مطرح کرد.

هومن هوشمند دبیر کانون نگاره و سینما به تشریح و معرفی حیطه فعالیتی کانون پرداخت، همچنین فیلم کوتاه داغی به کارگردانی فاطمه محمدی برنده جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی اکران شد و کارگاه آموزشی آشنایی با مبانی فیلم کوتاه توسط فاطمه محمدی از استادان سینمای جوان و کارگردان فیلم برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اوزونیدیس: رتبه پنجم و هفتم تفاوت ندارد، مهم ساختن تیم است
  • کانون «نگاره و سینما» در دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • اوسمار: ضمانتی برای بازی کردن بیرانوند نیست؛ نورافکن؟ باید خودش را در زمین نشان دهد
  • بالاتر از فرگوسن، مورینیو و کلوپ؛ رکورد تاریخی گواردیولا در لیگ برتر انگلیس!
  • گواردیولا: با یک تساوی منچسترسیتی، آرسنال قهرمان لیگ برتر خواهد شد
  • ناتینگهام فارست در نقش رئال مادرید؛ رکورد عجیب پپ گواردیولا در آمار شوت
  • گواردیولا: زجر کشیدیم تا فارست را بردیم
  • گواردیولا: مقابل ناتینگهام فارست خوش‌شانس بودیم؛ فقط با مالکیت توپ دوام آوردیم
  • مصدومیت نگران کننده ستاره سیتی مقابل فارست