Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، اشتغال در زندگی افراد موضوعی مهم و حیاتی به شمار می‌رود که امروزه در جامعه ما به بزرگترین دغدغه برای جوانان مبدل شده است.

اما در این میان هستند جوانانی که با دادن طرح و ایده و البته کمک دولت در اعطای تسهیلات توانسته‌اند شغلی برای خود دست و پا کنند و حتی تعدادی از افراد دیگر جامعه را نیز به کار و فعالیت مشغول کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نسیم شعبان‌نژاد بانوی جوانی است که با تلاش و کوشش بی‌وقفه خود توانسته است با تبدیل زمینی بایر به گلخانه‌ای بزرگ، نه تنها خود مشغول به کار شود بلکه برای حدود ۱۰ نفر هم به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی کند.

وی در ارتباط با شروع این کار با ما چنین می‌گوید: از زمان کودکی همواره در این فکر بودم که برای خود کاری داشته و مستقل باشم و به دیگر ان هم کمک کنم، وقتی در کودکی از من می‌پرسیدند که بزرگ شدی دوست داری چه کاره شوی؟ جواب می‌دادم که دلم می‌خواهد گل فروشی داشته باشم.

خانم شعبان‌نژاد ۲۹ سال دارد و در رشته کشاورزی، گرایش گیاهان دارویی تحصیل کرده است،  پدرش زمینی در روستای سمسکنده داشت که هیچ کاری در آن زمین انجام نمی‌شد و به گفته او جایگاهی برای علف‌ها و گیاهان خودرو شده بود.

وی می‌گوید: حدود هفت سال پیش در آن زمین سیر کاشتیم اما پس از برداشت آن را کیلویی ۵۰۰ تومان فروختیم و به نتیجه‌ای خوبی نرسیدیم، در فکر کاشت گیاهی دیگر در زمین بودم که شنیدم دولت وامی را برای طرح‌ها و پروژه‌‌های اشتغالزایی اختصاص داده است و به دنبال آن وام رفتم.

*راه‌اندازی گلخانه‌ای بزرگ در زمین بایر

پدرم بسیار فعال است و در این راه کمک زیادی به من کرد، به جهاد کشاورزی رفتم و با تحقیق و مطالعه و همچنین علاقه شخصی در نهایت، تصمیم گرفتم تا گلخانه‌ای راه‌اندازی کنم، برای گرفتن مجوز و همچنین وام این طرح، تلاش بسیاری کردم و البته پدرم هم همواره از من حمایت کرد و پا به پای من تا راه‌اندازی آن دوندگی کرد، دو سال طول کشید تا کار را شروع کنیم که در همان موقع با گرانی‌ها هم مواجه شدیم، مواد اولیه می‌خریدیم و چند روز بعد برای خرید می‌رفتیم و قیمت‌ها دو برابر شده بود، اما ما ناامید نشدیم با یاری خدا کارمان را شروع کردیم، در بین راه خسته هم می‌شدیم اما پاپس نکشیدیم و بالاخره گلخانه را دایر کردیم.

من، مادر، پدر، برادر و همسرم همه با هم تلاش کردیم، هنوز هم برای اداره گلخانه با هم تلاش می‌کنیم، کار ما خیلی زیاد است، تکثیر، جابجایی، سم‌دهی، آبیاری، کوددهی که همه باید سروقت و منظم انجام شود، ما هیچ‌وقت خسته نمی‌شویم و واقعا با جان و دل کار می‌کنیم.

خانم شعبان‌نژاد در ادامه بیان می‌کند: در ابتدا با ارزان‌ترین گل شروع کردیم چراکه تقریبا دیگر پولی برای خرید گل هم نداشتیم و همه را برای گلخانه هزینه کرده بودیم، با کمترین هزینه ۳۰ دانه گل خریدیم، بعد ۲۰ گل از نوع دیگر و این گل‌ها کم‌کم تعدادشان زیاد شد و به چندین هزار گل رسیدند.

*مشکلات و دغدغه‌ها

خانم شعبان‌نژاد از علاقه‌اش به گل و گیاه می‌گوید: من هر وقت وارد گلخانه می‌شوم به گل‌ها سلام می‌کنم و حال‌شان را می‌پرسم با آنها حرف می‌زنم و از آنها می‌خواهم تا بیشتر رشد کنند تا به اهدافم در زمینه تکثیر و ازدیاد گل‌ها برسم، ما تازه اول راه هستیم و برنامه‌های زیادی داریم و باید ادامه دهیم. شروع کار ما با بیماری کرونا همراه شد و شرایط و محدودیت‌های کرونا باعث شد که کمی از کارهای‌مان را نتوانیم انجام دهیم، اما آموزش و اطلاع‌رسانی‌های زیادی از طریق فضای مجازی و جشنواره‌ها داریم، من امید دارم که روزهای خوب می‌آید و ما می‌توانیم به تمام هدف‌هایمان برسیم.
مشکلات و دغدغه‌هایی هم در کار ما وجود دارد، مانند بازار فروش، تهیه کود، سم و خاک که همه نیاز به سرمایه دارد.

در گلخانه‌ی این بانوی جوان سه نفر به صورت ثابت کار می‌کنند که هر سه نفر بیمه شد‌ه‌اند، ۶ نفر هم نیروی کار غیرمستقیم دارد که هفته‌ای یک تا دو بار به گلخانه می‌آیند، خانم شعبان‌نژاد برای بسیاری از بانوان کم‌درآمد روستایشان نیز به صورت غیرمستقیم و مستقیم اشتغال ایجاد کرده است  و همچنین برنامه‌ای در سر دارد که با اجرای آن به خانواده‌های کم‌درآمد کمک می‌شود.

وی می‌گوید: من در این راه سختی‌های زیادی کشیدم اما خیلی‌ها بدون هیچ چشمداشتی کمکم کردند، به من روحیه می‌دادند که می‌توانم به اهداف و آرزوهایم برسم، دختر جوانی بودم که از صفر، کارم را شروع کردم چیزی برای خودم نداشتم اما با حمایت دولت و گرفتن وام توانستم صاحب یک گلخانه با درآمد خوب شوم، امیدوارم این کار و پرداخت تسهیلات به جوانان برای اشتغال، ادامه پیدا کند و جوانان این مرز و بوم با عشق و علاقه به اجرای طرح‌هایشان بپردازند و از همه مهم‌تر دارای شغل شوند.

من حتی بخش زیادی از پول جهیزیه‌ای که باید می‌خریدم را برای گلخانه دادم، می‌توانستم برای خود جهیزیه کامل بخرم اما این کار را نکردم و هزینه آن را برای گلخانه صرف کردم و اکنون با درآمدی که از گلخانه در می‌آورم کم‌کم جهیزیه‌ام را اضافه و کامل می‌کنم.

خانم شعبان‌نژاد درباره داشتن هدف در زندگی و راه رسیدن به آن چنین بیان می‌کند: تا چند سال پیش فکر می‌کردم که رسیدن به آرزوها کار خیلی سختی است اما الان متوجه این شده‌ام که اگر کسی بخواهد و وقت بگذارد و تلاش و پشتکار کافی داشته باشد می‌تواند به برنامه‌ها و اهدافی که در سر دارد، برسد، هر کسی هر هدفی دارد به آن فکر و برای آن تلاش کند، مطمئن باشد که انرژی‌های خوبی دریافت می‌کند و مسیر برایش باز می‌شود، برای تک تک هدف‌ها ارزش قائل شوید و وقت بگذارید تا به آن هدف برسید.

*امید هنوز زنده است

داشتن گلخانه و سرو کار داشتن با موجودات لطیفی مانند گل و گیاه شغل قشنگی است، گویی هر چقدر هم که کار کنید خسته نمی‌شوید وقتی گلی را می‌کارید و آن گل پاجوش می‌زند و زیاد می‌شود نوید این را می‌دهد که زندگی جریان دارد و امید هنوز زنده است.

در پایان از پدر، مادر، برادرم تشکر می‌کنم که همیشه زحمات زیادی برایم کشیده‌اند و همینطور از همسرم قدردانی می‌کنم که همواره به من دلگرمی می‌دهد و همراهم است.

انتهای پیام/۸۶۰۴۱/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: گلخانه ای برای خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۴۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از شورا‌های برتر شهر و روستا در قم 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، در این همایش از شورای اسلامی روستای جنداب به عنوان برترین شورای روستایی و شورای اسلامی شهر‌های قنوات، قاهان و کهک به عنوان برترین شورا‌های شهری استان تجلیل شد. 

استاندار قم در این همایش بر اهمیت و جایگاه شورا‌ها در نظام اسلامی تاکید کرد و گفت: انسان ذاتاً یک موجود اجتماعی است و باید مشکلات را به صورت جمعی رفع کند.

سید محمد آقامیری عزت مدیران را در ارتباط با مردم و خدمتگزاری به آنها دانست و گفت: مدیری که درب اتاقش به روی مردم بسته باشد هیچ جایی در استان نخواهد داشت. 

وی با اشاره به مشکلات روستاییان از جمله مشکل تامین زمین برای احداث خانه‌های روستایی گفت: با رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور هماهنگی‌هایی برای واگذاری زمین به روستاییان صورت گرفته و باید شرایط را برای مهاجرت معکوس به روستا‌ها فراهم کنیم. 

استاندار قم خاطرنشان کرد: قطعاً با شورا‌هایی که زمین‌های روستایی را به غیر از روستاییان واگذار می‌کنند برخورد قضایی صورت می‌گیرد. 

آقامیری همچنین بر جدیت مدیران استان بر انجام مصوبات سفر‌های استانی استاندار تاکید کرد و گفت: اگر مدیری در انجام وظایف و مصوبات سفر‌ها کوتاهی کند قطعاً با او برخورد می‌شود و در حال حاضر عملکرد ۱۱ مدیر مورد رصد بازرسان قرار گرفته و احتمال برکناری و جایگزینی آنها وجود دارد.

اختیارات شوراها بیشتر شود 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با اشاره به اینکه مباحث شورایی جزو اعتقادات دینی ما است، گفت: به همین منظور باید اقدامات بیش‌تری را به شورا‌ها واگذار کنیم و نگرانی نسبت به بروز مشکلات نداشته باشیم.

احمد امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه اراده مردم در شورا‌ها نقش اساسی دارد خاطر نشان کردد: تشکیل شورا‌ها یک پایه و اساس اعتقادی و دینی دارد و از زمان تشکیل، اتفاقات بسیار مطلوبی در شورا‌ها رقم خورده است.

وی با بیان اینکه در مقاطعی دولت‌ها همکاری لازم در واگذاری امور به شورا‌ها را نداشته‌اند، عنوان کرد: گردش مسئولیت‌ها می‌تواند در شورا‌ها محقق شود و این اتفاق زمانی رقم می‌خورد که به شورا‌ها بها داده شود.

امیرآبادی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر هر دوره شورا‌ها قدرتمندتر شده‌اند، تصریح کرد: البته برخی تخلفات موجب شده است که نگاه مردم به شورا‌ها تغییر پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه استان قم همواره سالم‌ترین شورا‌ها را داشته است، یادآور شد: این اتفاق موجب مباهات برای تمام مسئولین استان است.

دیگر خبرها

  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • لزوم بهره‌گیری از ظرفیت روستاها در راستای اشتغالزایی
  • کلنگ اولین پارک بانوان شهریار به زمین زده شد
  • تجلیل از شورا‌های برتر شهر و روستا در قم 
  • واگذاری زمین نباید به برخی خوش‌نشین‌ها انجام شود
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد
  • موسویان: «فراخوان بزرگ» تبدیل به «فضاحت بزرگ» شد
  • باغ جنت به یک باغ پارک بزرگ ورزشی تبدیل می شود
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد
  • پروژه‌ای بزرگ برای تبدیل شدن به تیمی مدعی در انگلیس؛ چرا آستون ویلا با گزینه مربیگری بایرن و لیورپول دنبال جاه طلبی است؟