آیتالله جوادی آملی: وظیفه رهبران الهی فقرزدایی از جامعه است
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۲۷۱۸
به گزارش عصر دوشنبه مرکز خبر حوزه، وی در ویژهبرنامه امام المتقین که به مناسبت ایام شهادت حضرت علی(ع) از لایو آیین های مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران پخش شد، به تبیین مقام و جایگاه امیرمومنان علی(ع) پرداخت و افزود: نهجالبلاغه کتاب علی بن ابیطالب(ع) است، نه آن طوری که مولفان و مصنفان کتاب دارند؛ این کتاب سخنان الهی است که در سخن و نوشتار حضرت علی(ع) تجلی پیدا کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیتالله جوادی آملی اضافه کرد: امیرمومنان(ع) خلیفهالله است، خلیفه حرف مستخلف عنه را میزند، نه حرف خود را؛ چون علی بن ابیطالب(ع) جانشین رسول گرامی اسلام است و آن حضرت خلیفهالله است؛ لذا سخنان الهی را به جامعه منتقل میکند.
وی با اشاره به سخن امیرمومنان علی(ع) در خطبه ۱۴۷ نهجالبلاغه در وصف قرآن، گفت: خداوند متعال مولف و کاتب قرآن و مصنف قرآن نیست، او در کلماتش تجلی کرده است، آنکه قرآن را میفهمد و تفسیر میکند، در آغاز راه است و وقتی به پایان راه میرسد که متکلم را با قلب و جانش در کلماتش مشاهده کند.
وی با بیان اینکه علی بن ابیطالب(ع) همان بیانات الهی را میگوید و قرآن ناطق است، ادامه داد: دیگران اگر بخواهند نهجالبلاغه را تفسیر کنند، در آغاز راه هستند، وقتی میتوانند بگویند ما نهجالبلاغه را درست ارزیابی کردیم که ولایت، امامت و خلافت را در کلمات، گفتهها و نوشتههای علی بن ابیطالب(ع) مشاهده کنند.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه حضرت علی(ع) با فقر مبارزه میکرد و گاهی میفرمود من فقر را ریشهکن میکنم، گفت: یعنی وظیفه حاکم آن است که فقرزدایی کند، نه فقیر را کمک کند؛ چون کمک به فقیر کاری عاطفی است و از غیر رهبران الهی هم ممکن است صادر شود، اما فقرزدایی وظیفه رهبران الهی است.
وی در ادامه بیان کرد: در لیالی قدر حقیقت قرآن که یک طرف آن علی حکیم است و یک طرف آن عربیِ مبین تجلی پیدا کرد، نه تجافی و خداوند قرآن را بهعنوان حبلالمتین به زمین آویخت، نه به زمین انداخت.
وی با بیان اینکه انزال قرآن نظیر انزال باران نیست که به زمین بیندازد، بنابراین این طناب طولانی یک طرفش به دست خداست و یک طرفش به دست خلق، افزود: اگر در مراسم قرآن به سر، این کتاب الهی را بالای سر میگذاریم و خدا را به قرآن و چهارده معصوم(ع) قسم میدهیم یعنی ذیل حبلالمتین را گرفتهایم که به اندازه معرفت و اعتقاد خود از این استفاده کنیم و بالا برویم.
این مرجع تقلید ادامه داد: ممکن است این لیالی قدر بر بعضی از معصومین همچون حضرت زهرا(س) نیز تطبیق بشود؛ اگر در بعضی از تعابیر از حقیقت لیالی قدر بهعنوان حضرت زهرا(س) یاد میشود، اینهمه مقام آن حضرت نیست، زیرا آن حضرت همانند سایر معصومین(ع) ادل قرآن هستند.
وی افزود: وقتی ادل قرآن شدند، یقینا بالاتر از لیله القدر هستند، زیرا به برکت قرآن لیله القدر شرف پیدا کرد.
وی افزود: حضرت رسول(ص) بنیانگذار دین اسلام است، خود به آن عمل کرد و هر کس تا روز قیامت به آن عمل کند و این عملش با حسن فعلی و فاعلی همراه باشد، ثواب این عمل او را همانطور که در نامه اعمالش مینویسند در نامه وجود پیامبر اکرم(ص) نیز نوشته میشود.
آیتالله جوادی آملی اضافه کرد: ما میتوانیم به حضرت رسول(ص) استنان کنیم و صاحب کوثر شویم، اگر کسی کار و سنت خوب در نظام اسلامی اجرا کرد، بهترینهای دین و دنیای مردم با او محفوظ میشود؛ این سنت حسن است و همه را میبرد، بدون اینکه در نامه اعمال دیگران چیزی از ثواب آن کم شود.
برچسبها حوزه علميه قم آیت الله العظمی جوادی آملیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: حوزه علميه قم آیت الله العظمی جوادی آملی حوزه علميه قم آیت الله العظمی جوادی آملی اخبار کنکور آیت الله جوادی آملی علی بن ابیطالب ع نهج البلاغه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۲۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با جریان استکبار است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر بخواهیم تاریخ بشر را تعریف کنیم باید گفت تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با خط و جریان استکبار است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله محسن اراکی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) که صبح امروز در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت احیاگر اسلام ناب محمدی و مبارز با استکبار و طاغوت اظهار داشت: بزرگترین چالش انبیاء الهی مبارزه با طاغوت ها بوده است و اگر بخواهیم تاریخ بشر را تعریف کنیم باید گفت تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با خط و جریان استکبار است.
وی با اشاره به اینکه از آغاز آفرینش انسان خط مبارزه با استکبار و طاغوت شروع شده است، بیان کرد: مبارزه هابیل و قابیل هم مبارزه حکومت الهی و حکومت استکبار بوده است، هابیل حاکم به حق معرفی شده از سوی خدا و قابیل در صدد حکومت استکباری بر دنیای خود بود و حسادت از همین نقطه آغاز شد.
آیت الله اراکی با بیان اینکه حضرت نوح پس از طوفان 500 سال حاکمیت الهی را در جامعه به اجرا در آوردند، افزود: جریان طاغوت و استکبار در تقابل با حاکمیت رهبران الهی جریان طولانی است و اساس با حاکمیت الهی می باشد و تأسیس دولت و نظام حاکم به وسیله انبیا و رسل الهی بوده و تمدن جهانی بر حاکم الهی نیز به دست حضرت نوح پس از طوفان تشکیل شد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه جریان طاغوت به سه ابزار و روش در مقابل حکومت الهی دست می زدند، تصریح کرد: شیوه اول حذف فیزیکی رهبران الهی و یاوران موثر آنها بوده است و اگر کسی بخواهد در این زمینه کتابی بنویسد چندین جلد کتاب خواهد شد.
وی با اشاره به ترور شخصیت انبیاء و ائمه اضافه کرد: ابزار و شیوه دوم حذف معنوی شخصیت انبیاء و اوصیا و یاوران آنها بوده است، در برخی از کتب روایی ببینید که به پیامبر و امیرالمومنین صلوات الله علیهما چه تهمت ها زده شده است و این جریان تا به امروز ادامه دارد.
استاد حوزه علمیه روش و ابزار سوم را حذف محتوای دین از زندگی انسان ها مطرح کرد و اظهار داشت: از بزرگترین اتفاقات تاریخ مبارزه ائمه با این جریان مهم بوده است که حذف دین با پنج روش توسط حکومت طواغیت صورت گرفته است.
آیت الله اراکی افزود: روش اول نابود کردن متون و نصوص دینی به روش های مختلف از جمله آتش زدن، نابود کردن روایات پیامبر و اهل بیت است.
وی ادامه داد: روش دوم کتمان و جلوگیری از نشر و پخش متن و نصوص دینی و روایی اهل بیت و پیامبر اعظم (ص) است، قریب به صد سال منع روایت در جامعه اسلامی به جز شیعیان رواج داشته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری، تحریف متن را از دیگر شیوههای جریان حذف محتوا دانست و گفت: تحریف متن گاهی با اضافه یا کم کردن و گاهی کلمه ای را به جای کلمه دیگر گذاشتن صورت می گیرد.
وی تعریف معنا، تفسیر و شأن نزول و تحریف در تطبیق را از دیگر موارد برشمرد و عنوان کرد: اساس حیات پیامبر به وسیله حمایت حضرت ابوطالب می باشد اما در تاریخ این شخصیت بزرگوار را تحریف و تطبیق های نادرستی نسبت به ایشان انجام داده اند.
آیت الله اراکی با اشاره به نتیجه قیام حسینی در کربلا خاطرنشان کرد: امام صادق علیه السلام با استفاده از فاصله میان دو حکومت اموی و عباسی و با استفاده از ظرفیتهایی که عاشورای حسینی مهیا کرده بود به نشر معارف الهی و اهل بیت پرداخت و با تحریف ها مبارزه و جریان اصیل اسلام محمدی را احیا کردند.
انتهای پیام/