Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@10:58:46 GMT

کاهش ۲۰ درصدی کشت بهاره در ابرکوه

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۲۹۹۷

کاهش ۲۰ درصدی کشت بهاره در ابرکوه

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، علی محمد هوشمند سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: ۲۵ درصد سطح زیرکشت امسال به روش آبیاری نوین تجهیز شده که با استفاده از این روش ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

هوشمند عمده محصول بهاره را سبزی، صیفی، گوجه فرنگی، خربزه، کدو، طالبی، مجدی (نوع خربزه محلی)، بادمجان و پیاز محلی ذکر کرد و یادآور شد: کاشت برخی محصولات تا اواسط اردیبهشت ماه امسال ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه بیشتر محصولات بهاره شهرستان ارگانیگ است، پیش‌بینی کرد که در موقع برداشت محصول که از تیرماه آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد، ۶۵ هزار تن محصول تولید و روانه بازار مصرف شود.

سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه افزود: با توجه به تداوم ۲۳ سال خشکسالی و محدویت منابع آبی، کشاورزان برای تامین آب از سامانه آبیاری نوین در مزارع و باغ‌ها استفاده کنند.

او با اشاره به ارزش افزوده برخی محصولات کم آب خواه تصریح کرد: کشاورزان در کشت بهاره بیشتر به توسعه کشت گیاهان دارویی توجه کنند.

هوشمند یکی از قطب‌های مهم بخش کشاورزی استان یزد را ابرکوه دانست و گفت: با استفاده بهینه از آب در تولید محصول باغی و زراعی تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی به آبیاری نوین تجهیز شد.

او با بیان اینکه ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است گفت: هشت هزار و ۵۰۰ خانوار،۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۸۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق کشاورزی و همچنین ۱۳ رشته قنات برداشت می‌کنند.

سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه تولید سالانه محصول کشاورزی و دامی در ابرکوه را ۲۰۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات کشاورزی با کیفیت در مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در سال تولید می‌شود که بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشور‌های حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.

شایان ذکر است: ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در مدت ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزی یزد کشت بهاره جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۲۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ حجت امانی به خبرگزاری صدا و سیما گفت‌: این میزان صادرات از نظر ارزش دلاری ۹ درصد و از لحاظ تناژ کالا نیز ۱۵ درصد  درمقایسه بامدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
وی افزود: عمده محصولات صادرشده از طریق گمرک شامل محصولات پتروشیمی (کود اوره و آمونیاک)، محصولات فولادی، مصنوعات پلاستیکی، رب گوجه فرنگی، الکترود و سایر محصولات بوده که به کشور‌های ترکمنستان، آلمان، عراق  و سایر کشور‌ها صادر شد.
کاهش ۶۳ درصدی واردات به استان
سرپرست گمرک استان در ادامه با اشاره به کاهش واردات کالا در فرودین ماه نیز افزود: در این مدت   بیش از ۳۰۰ تن کالا به ارزش ۶۹۵ میلیون دلار از طریق گمرک وارد استان شد که با کاهش ۶۳ درصدی حجم کالای وارداتی و همچنین کاهش ۷۶ درصدی ارزش دلاری کالا‌ها  درمقایسه بامدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.
عمده محصولات وارداتی الیاف شیشه بود که از کشور‌هایی شامل چین، و برزیل به کشور وارد شده است.

دیگر خبرها

  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • رشد ۱۰ درصدی مبادلات مرزی محصولات کشاورزی از سیستان و بلوچستان
  • رشد ۱۰ درصدی مبادلات مرزی محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی
  • افزایش ۲۰‌درصدی کشت بهاره در ساوجبلاغ
  • ۱۷ هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود