Web Analytics Made Easy - Statcounter

«عباس پرورده» تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اعلام نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه و فضای حاکم بر این انتخابات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بر اساس اعلام دادگاه عالی قانون اساسی سوریه قرار بر این است که انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ۲۶ ماه جاری میلادی برگزار شود و در این میان صلاحیت سه نفر به عنوان نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه تایید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سه نفر عبارتند از بشار اسد، محمد مرعی و عبدالله عبدالله که در نهایت در روز انتخابات با یکدیگر رقابت خواهند کرد. بدون تردید انتخابات سوریه از منظر سیاسی برای حزب حاکم اهمیت زیادی خواهد داشت اما مشکل اصلی این کشور همچنان مسأله اقتصاد است که ترمیم آن بسیار زمان‌بر خواهد بود.

وی ادامه داد: فارغ از این مباحث، از حیث نظامی دولت حاکم بر دمشق با حمایت روسیه و ایران به یک امنیت نسبی در اکثر خاک خود دست پیدا کرده اما در مناطق شمالی که کُردها بر آنجا تسلط دارند و همچنین در شهر ادلب که تحت سیطره ترکیه است، همچنان یک به هم‌ریختگی مشهود وجود دارد. در این میان یک نکته بسیار مهم از منظر سیاست داخلی وجود دارد که آن هم رخ دادن برخی از تغییرات است. برآوردها نشان می‌دهد که در سوریه دو کشور ایران و روسیه منافع مشترکی باهم دارند و در مقابل یک سری از رقابت‌ها میان دو طرف را هم شاهد هستیم. بشار اسد اگر چه در این مدت تحت فشار بوده اما توانسته از این فضا حداکثر بهره‌برداری را انجام دهد و نظم جدیدی در سوریه به وجود آورد. در این نظم جدید پررنگ شدن نقش همسر ایشان یعنی «اسماء اسد» را شاهد هستیم.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اسماء اسد تابعیت بریتانیا را دارد و جالب اینجاست که لندن در طول سال‌های اخیر که غرب انتقادهای زیادی از بشار اسد در حوزه‌های مختلف داشت، به هیچ وجه اقدام به لغو تابعیت وی نکرد و این احتمال وجود دارد که غربی‌ها در بلندمدت روی او سرمایه‌گذاری کرده باشند. توجه داشته باشید که ساختار سیاسی سوریه اساساً یک مدل خانوادگی است که علوی‌ها و اهل تسنن در آن نقش دارند. در سال ۲۰۱۶ زمانی که مادر بشار اسد (انیسه مخلوف) فوت کرد بخشی از نهادهای موجود در حاکمیت سوریه که در دست پسر دایی بشار اسد (مالک «سایریا تل»، یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای سوریه) بود، اساساً تضعیف شد و بنا به داده‌های موجود، همسر بشار اسد یک اپراتور جدید در سوریه راه انداخته و به جای مادر ایشان در حال ایفای نقش است و آن ساختار را هدایت می‌کند.

پرورده افزود: توجه داشته باشید که اسماء اسد سنی مذهب است و به دلیل اینکه جمعیت زیادی از سوریه اهل تسنن به حساب می‌آیند، از منظر غرب مهره مهمی در ساختار سیاسی این کشور به حساب می‌آید. به همین دلیل بود که از سال ۲۰۱۶ میلادی کم کم شاهد حضور اسماء اسد در کنار رییس جمهور سوریه بودیم؛ به گونه‌ای که از آن سال تاکنون تصاویر و ویدئوهای مختلفی از حضور ایشان در بیمارستان‌ها یا مراسم عام المنفعه در سوریه را شاهد هستیم. بر این اساس اگر بخواهیم در مورد انتخابات ریاست جمهوری سوریه صحبت کنیم باید بگویم که در فضای تحلیلی کلاً دو خوانش درباره این موضوع وجود دارد. خوانش اول این است که سوریه دارای یک نظام سیاسی و انتخاباتی مشخص است که رسانه‌ها هم به آن پرداخته‌اند و اخبار آن را منتشر می‌کنند و خوانش دوم این است که تجربه‌های انتخابات در سوریه نشان می‌دهد که رقابت چندانی میان بشار اسد و سایر نامزدها وجود ندارد و در نهایت اسد پیروز میدان خواهد بود.

وی گفت: به عبارت دیگر خوانش اول را باید خوانش رسمی دانست و خوانش دوم، غیررسمی قلمداد می‌شود. اگر بخواهیم بر اساس هر دو خوانش تحلیل کنیم، باید بگویم که بسیاری معتقدند رئیس‌جمهوری فعلی سوریه در جایگاه خود تثبیت خواهد شد اما واقعیت این است که در سیاست هیچ چیز را نمی‌توان مطلق اعلام کرد. حال با پیروزی احتمالی اسد این سوال به وجود می‌آید که دولت جو بایدن چه برخوردی با دمشق پس از اعلام نتایج انتخابات خواهد داشت؟ در نمای کلی باید بدانیم که خاورمیانه دیگر برای آمریکا اهمیت بیشتری نسبت به چین و روسیه ندارد اما اتفاق‌هایی در این منطقه رخ می‌دهد که مسکو و پکن از آن به نفع خود استفاده می‌کنند. در کل باید بگوییم که این منطقه دیگر همانند گذشته در مدار سیاست خارجی آمریکا نیست و مهمترین دلیل این اتفاق هم کم شدن ارزش نفت است.

پروده در پایان خاطرنشان کرد: باید بدانیم که طلای سیاه دیگر مانند دهه ۶۰ یا ۷۰ میلادی برای آمریکا اهمیت ندارد؛ چراکه ایالات متحده خودش اقدام به استخراج نفت شیل می‌کند و تقریباً دیگر نیازی به نفت دیگران ندارد. از منظر دیگر آمریکایی‌ها احساس می‌کنند که از یک ابرقدرت جهانی در حال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای هستند که دلیل این موضوع خیزش قدرت‌های نوظهور مانند هند و یا چین است. بر این اساس اگر بخواهیم به برخورد کاخ سفید با سوریه پس از انتخابات پیش روی ریاست جمهوری بپردازیم باید بگویم که فکر نمی‌کنم دولت بایدن اصل انتخابات سوریه را زیر سوال ببرد اما ممکن است در مولفه‌هایی که باعث برگزاری انتخابات می‌شوند، نقدهایی را به دمشق وارد کنند که یکی از آنها مسائل حقوق بشری است. اگر هم جناح سیاسی مخالفی در سوریه علیه انتخابات سخن بگوید احتمالاً واشنگتن از آنها حمایت خواهد کرد ولی در کل واکنش تندی در مورد کلیت انتخابات نخواهند داشت.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران بشار اسد روسیه سوریه دمشق اسماء اسد انتخابات ریاست جمهوری سوریه اسماء اسد بشار اسد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۵۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟

در گزارشی جداول بودجه ۱۴۰۳ را مرور شده است.

به گزارش اعتماد، در بخش‌هایی از این گزارش بودجه نهادهای زیر نظر ریاست‌جمهوری مورد واکاوی قرار گرفته است که در ادامه می خوانید.

 

در بخش هزینه‌ها، طبق سنت، نخستین ردیف بودجه مربوط است به نهاد ریاست‌جمهوری؛ مجموعه‌ای که از دفتر رییس‌جمهوری گرفته تا معاونت‌ها ذیل نهاد ریاست‌جمهوری هستند. بودجه نهاد ریاست‌جمهوری طبق جدول شماره ۷ که اعتبارات دستگاه‌ها، مصوب ۱۴۰۲ و پیشنهادی ۱۴۰۳ را قید کرده، برای امسال ۶ هزار و ۱۱۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ در حالی که طبق همین جدول، سال گذشته ۳ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان بودجه مصوب شده بود. به عبارت دیگر رقمی حدود ۲ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان یعنی حدود ۸۶درصد به بودجه ریاست‌جمهوری افزوده شده است.

عمده این افزایش بودجه مربوط می‌شود به «معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری»؛ درحالی که طبق همین جدول ۷، این معاونت سال گذشته ذیل نهاد، بودجه‌ای نداشته است، امسال بودجه‌ای معادل یک‌هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این افزایش هنگفت و چشم‌گیر زمانی قابل تامل می‌شود که سال ۱۴۰۳ منتهی می‌شود به بهار ۱۴۰۴ که انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم برگزار می‌شود.

«شورای اطلاع‌رسانی دولت» که قاعدتا ذیل ردیف نهاد ریاست‌جمهوری دخل و خرج خود را دریافت می‌کند، در جدول ۹ که مربوط به ردیف‌های متفرقه (دایمی یا موقت) می‌شوند نیز جای گرفته است؛ رقم پیشنهادی دولت برای بازوی اصلی رسانه‌ای خود، که در ردیف‌های «متفرقه» آمده، ۲۰۰ میلیارد تومان است؛ این درحالی است که شورای اطلاع‌رسانی دولت به عنوان زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری بودجه‌اش از محل بودجه ریاست‌جمهوری پرداخت می‌شود.

دیگر خبرها

  • تخصیص ۸۹ درصد اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به ایلام در حوزه راه
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر
  • سلیمانی: تعلیق مسابقات لیگ ۲ اهمیت جایگاه داوران را نشان داد
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد