Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@13:09:48 GMT

راهکارهای عملی حضور پر شور مردم در انتخابات کدام است؟

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۵۶۰۸

راهکارهای عملی حضور پر شور مردم در انتخابات کدام است؟

تا انتخابات ۱۴۰۰ راه زیادی باقی نمانده است اما رصد حال و هوای انتخاباتی کشور نشان می‌دهد که هنوزفضای حضور انتخاباتی به شور و هیجان خود نرسیده است و می بایست اتفاق هایی در جامعه بیافتد که مردم ترغیب به حضور گسترده شوند و شاید هم در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو باید منتظر رونمایی از کاندیداهای جدید دیگری بود تا این میدان به نحوی پررفت و آمد و شلوغ دنبال شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس در شرایط فعلی حضور پر شور مردم در انتخابات یکی از مهمترین مسایل کشور است که می بایست به آن توجه شود. این مساله باعث شد تا پژوهشگر ایرنا با «غلامرضا ظریفیان» فعال سیاسی اصلاح طلب و معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات به گفت و گو بپردازد. متن این گفت و گو در ادامه می خوانیم:

مهمترین عامل برای حضور پر شور مردم در انتخابات بحث معیشت است

ظریفیان مهمترین عامل برای حضور پر شور مردم در انتخابات را بحث معیشت دانست و گفت: مهمترین مشکل آنی مردم در شرایط فعلی بحث معیشت است و اگر با کارهایی که در حال انجام است و مذاکراتی که در وین صورت می گیرد، تحریم ها برداشته شود و گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور به وجود آید تا مردم احساس کنند که چشم انداز روشنی پیش روی خود دارند و وضعیت اقتصادی کشور تا حدودی بهتر شده و در آینده هم بهتر می شود. این می تواند یکی از عوامل موثر باشد و در چنین شرایطی جامعه احساس کند که حضور در صحنه انتخابات و تعیین سرنوشتی که انجام می دهد در زندگی او تاثیر دارد. بنابراین بحث معیشت یعنی اینکه احساس امید در جامعه به وجود آید به اینکه در کشور در حوزه اقتصادی اتفاقی در حال رخ دادن است.

این فعال سیاسی فعال اصلاح‌طلب  در ادامه افزود: البته بحث معیشت پیوندی هم با بحث برجام برقرار می کند؛ یعنی اینکه ما اگر بتوانیم در مذاکرات وین موفق شویم می توانیم گام های مهم و امیدبخشی هم در حوزه اقتصادی برداریم و این موضوع می تواند باعث ایجاد امید در میان مردم شود و در چنین شرایطی مردم احساس می کنند که وضعیت اقتصادی آنها بهتر شده و برای حضور پرشور در انتخابات راغب تر می شوند.

توجه به بحث سلامت و واکسن کرونا باعث حضور پرشور مردم در انتخاب می‌شود

ظریفیان اظهار داشت: یکی از عوامل دیگر که در شرایط فعلی می تواند به حضور پر شور مردم در انتخابات کمک کند، بحث سلامت مردم است؛ یعنی در شرایطی که جامعه با ویروس کرونا مواجه شده، اگر مردم احساس کنند که برنامه های در حال انجام برای این است که سلامت مردم تضمین شود و برنامه ریزی های جدی برای حل این معضل می شود و اینکه در بحث واکسن کرونا به صورت جدی پیگیری می شود. بنابراین چنین عواملی در به وجود آمدن این ذهنیت که می بایست انتخاب درست انجام داد، کمک می کند؛ یعنی مردم به این نتیجه برسند که حتماً می بایست گزینه اصلح را انتخاب کنند. در چنین شرایطی می توانیم شاهد انتخاباتی پر شور باشیم.

ایجاد فضای مناسب برای حضور سلایق مختلف به انتخابات پر شور کمک می‌کند

معاون وزیر علوم دولت اصلاحات در خصوص حضور مردم و انتخابات پر شور به ایجاد فضای انتخاباتی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ایجاد فضا برای اینکه جامعه احساس کند که حق انتخاب مناسب به او داده شده است و اینگونه نیست که با ایجاد محدودیت های مختلف حق آنها محدود می شود. هرچه قدر که این فرصت ایجاد شود که حق انتخاب مردم گسترده تر شود و مردم احساس کنند که می توانند آن فردی که توانمندتر است را انتخاب کنند و فضا برای افرادی که ظرفیت مدیریتی آنها خوب است، باز شود و مردم هم بتوانند آنها را انتخاب کنند و محدودیت های شورای نگهبان هم کمتر باشد. بنابراین ایجاد یک فضای مناسب برای حضور سلیقه های مختلف در انتخابات تا مردم بتوانند  دست به انتخابی بزنند که احساس کنند دست آنها برای انتخاب باز گذاشته شده، یکی دیگراز عوامل حضور پرشور همگان در انتخابات پیش روست.

برنامه عملی کاندیداها برای حل مشکلات مردم 

ظریفیان یکی از عوامل موثر دیگر در خصوص حضور پر شور مردم در انتخابات را برنامه کاندیداها دانست و گفت: اگر کاندیداها برنامه ها معطوف به حل مشکلات مردم ارایه کنند و مردم احساس کنند که آن چیزی که به عنوان یک برنامه ارایه می شود شعار نیست و در عین حال اینکه برنامه ای برای حل مشکلات است، راهکار عملی هم برای حل مشکلات ارایه شده است. برای نمونه کاهش تورم، بحث مسکن و ... بنابراین برنامه های کاندیداها هم به نوبه خود می تواند نقش مهمی در حضور پر شور مردم در انتخابات داشته باشد.

به رسمیت شناختن تنوع و تکثر جامعه به ایجاد فضای پر شور انتخاباتی کمک می‌کند

این فعال سیاسی فعال اصلاح‌طلب نوع نگاه به تنوع و تکثر جامعه را از عوامل دیگر حضور پر شور مردم در انتخابات دانست و بیان داشت: جامعه ایران جامعه ای متکثر و متفاوت با سبک های مختلف زندگی است و سلیقه های مختلفی در آن وجود دارد. به همین دلیل هم جامعه باید احساس کند رییس جمهوری که انتخاب می کند تنوع سبک ها و تنوع سلیقه ها را به رسمیت می شناسد و فردی است که با گشودگی به تنوع و تکثر سبک زندگی جامعه ما نگاه می کند. اگر اینچنین احساسی در جامعه به وجود آید می توان شاهد حضور پر شور مردم در انتخابات بود.

حضور کاندیداهای پاکدست و فسادناپذیر باعث انتخابات پر شور می‌شود

ظریفیان در پایان یادآور شد: یکی از عوامل دیگر که به انتخابات  پر شور کمک می کند بحث خود کاندیداها است. اینکه افرادی که در انتخابات کاندیدا شده اند، اول اینکه عزم جدی در مبارزه با فساد دارند، دوم خودشان پاکدست هستند و سوم اینکه ویژگی ها و کاراکترهای اخلاقی دارند و نمی خواهند با تهمت زدن، تخریب دیگران و ... خودشان را ارایه کنند بلکه با ارایه راهکارها و ایده های جدید می خواهند گره ها را  از زندگیمردم باز کنند که اگر اینچنین افرادی حضور پیدا کنند مردم هم برای انتخابات پر شور رغبت بیشتری دارند. 

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ برجام ویروس کرونا وین توسعه اقتصادی مشارکت انتخاباتی پرسش از خبر انتخابات ریاست جمهوری ایران پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ برجام ویروس کرونا انتخابات ۱۴۰۰ برجام ویروس کرونا وین توسعه اقتصادی مشارکت انتخاباتی پرسش از خبر انتخابات ریاست جمهوری ایران اخبار کنکور حضور پر شور مردم در انتخابات مردم احساس کنند انتخابات پر شور یکی از عوامل بحث معیشت برای حضور حل مشکلات برای حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۵۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله دوم انتخابات به اندازه مرحله قبلی مهم است/ قدردان تلاش رسانه‌های استان هستیم

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در سه حوزه انتخابی استان به اندازه مرحله قبلی مهم است، از تلاش رسانه‌های استان در انتخابات قدردانی کرد.

مالک رحمتی امروز در جلسه ستاد انتخابات استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: رای، حق‌الناس و ما امین مردم هستیم و امیدوارم مانند دور اول شاهد برگزاری انتخابات باشکوهی باشیم.

وی تاکید کرد: چهار فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات مبنی بر سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت حداکثری در دوره دوم انتخابات نیز جاری و ساری است.

وی خطاب به حاضرین در جلسه بیان کرد: نهایت ظرفیت‌های استانی را برای برگزاری انتخابات با حضور باشکوه مردم عزیز به کار گیریم. 

استاندار آذربایجان شرقی افزود: بسترسازی برای حضور همه مردم در صحنه انتخابات و انتخاب نامزد مورد نظرشان، وظیفه یکایک دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات در دور دوم آن است.

وی اضافه کرد: از رسانه‌های استان بابت تلاش‌های ارزشمندشان در انتخابات دوره اول قدردانی می‌کنم و معتقدم مرحله دوم فرصت مناسبی برای مشارکت حداکثری مردم و برگزاری انتخاباتی باشکوه است. 

وی مطرح کرد: رسانه‌ها مردم را دعوت به حضور با بصیرت در انتخابات کنند. 

رحمتی ادامه داد: انتخابات حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر در دور دوم تمام الکترونیکی است و باید از تولیدات چندرسانه‌ای برای آموزش مردم درباره آن‌ها اخذ رای الکترونیکی بهره گرفت. 

وی افزود: از هواداران نامزدهای انتخاباتی انتظار می‌رود ضمن معرفی نامزدهای خود، مردم عزیز را به مشارکت حداکثری در دور دوم انتخابات ترغیب و تشویق کنند. 

وی خاطرنشان کرد: رعایت اخلاق انتخاباتی نیز مد نظر باشد و انتخاباتی در شأن فرهنگ مردم آذربایجان شرقی برگزار شود.

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی نیز اذعان کرد: آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه «تبریز، اسکو و آذرشهر»، «شبستر» و «میانه» هستیم.

تراب محمدی با اشاره به اینکه انتخابات دور دوم در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر تمام الکترونیکی است، افزود: آموزش‌های لازم به دست اندرکاران برگزاری انتخابات در این زمینه داده شده است. 

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، وی اضافه کرد: تبلیغات انتخاباتی از بامداد امروز آغاز شده و تا ساعت هشت صبح پنجشنبه بعد ادامه دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • حضور پرشکوه مردم در آزمون بزرگ انتخابات
  • جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم
  • حضور چشمگیر در مرحله دوم انتخابات پشتوانه‌ای برای نماینده است
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند
  • حضورآگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح
  • دعوت علما و روحانیون اهل سنت از مردم گنبدکاووس برای حضور پر شور در مرحله دوم انتخابات
  • مکتب امام صادق(ع) مروج ارزش‌های انسانی و اسلامی است
  • مرحله دوم انتخابات به اندازه مرحله قبلی مهم است/ قدردان تلاش رسانه‌های استان هستیم