Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی ربیعی سخنگوی دولت در واکنش به ابراز نگرانی از ردصلاحیت های گسترده توسط هیات های نظارت مجلس، گفت: فرآیندهای مختلف انتخابات ۱۴۰۰ در حال انجام و سپری شدن است. برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۸۸ نفر برای حوزه انتخابات تهران، مازندران، قم و خراسان رضوی آزمون علمی داده اند. برای میاندوره ای مجلس شورای اسلامی نیز حدود ۸۷۷ نفر برای ۶ حوزه انتخابی ثبت نام کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در انتخابات شورای اسلامی شهرها ۵۱ هزار و ۵۹۸ داوطلب ثبت نام کرده که ۱۲ درصد آن را زنان و ۸۸ درصد آن را مردان تشکیل می دهند که نسبت به دوره قبل حدود سه هزار نفر کاهش ثبت نام داوطلبان را مشاهده می کنیم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: برای انتخابات شورای اسلامی روستاها حدود ۲۴۷ هزار و ۸۱۸ نفر ثبت نام کرده که شامل ۷ درصد زن و ۹۳ درصد مرد بوده که نسبت به دوره قبل ۱۳ درصد افزایش ثبت نام را مشاهده می کنیم.

وی ادامه داد: هیات های اجرایی بیش از ۹۰ درصد داوطلبان را تایید کرده اند ولی ۱۴ درصد از تایید شدگان توسط هیات های نظارت رد صلاحیت شدند.

ربیعی گفت: یکهزار نفر از اعضای فعلی شورای اسلامی شهرها توسط هیات نظارت رد صلاحیت شده به عنوان مثال در کلان شهر تهران بیش از ۸۰  درصد و در شهرهایی مثل رشت، کرج و سمنان نیز بیش از ۸۰ رد صلاحیت داشته ایم.

نکته جالب این است که سه هزار و ۷۴۶ نفر از ردصلاحیت شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقه ای نداشته اند با این حال در هیات نظارت رد صلاحیت شده اند.

۲۱ شهر به دلیل ردصلاحیت حدنصاب لازم برای تشکیل شورا را ندارد

وی افزود: براساس گزارش‌های وارده تعداد ۲۱ شهر به دلیل رد صلاحیت گسترده داوطلبان حدنصاب لازم را برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورا از دست داده و بیش از ۵۰ شهر دیگر نیز در معرض عدم حد نصاب هستند.

ردصلاحیت‌های گسترده موجب مشارکت پایین می‌شود

ربیعی گفت: این موضوع در یکی از جلسات دولت مورد بحث قرار گرفت. به نظر می رسد نتایج این نوع ردصلاحیت های گسترده، کاهش مشارکت مردم و پایین آمدن انگیزه انتخاباتی شود.  
وی اضافه کرد: استنادات و دلایل رد صلاحیت ها در مورد این حجم از افراد چنانچه به عنوان نمونه آماری به کل جامعه تعمیم داده شود نتیجه نگران کننده خواهد داشت.

ربیعی با بیان اینکه وزارت کشور در حال رایزنی با مدیران ارشد مجلس در این زمینه است، ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه که مقام معظم رهبری همواره بر افزایش مشارکت در انتخابات تاکید فرموده اند، ریاست و هیات رییسه مجلس در خصوص عملکرد هیات نظارت تدبیری بیندیشند تا انتخابات رقابتی با حضور همه دیدگاه های سیاسی در آن، برگزار شود.

کد خبر 599030 برچسب‌ها انتخابات شوراهای شهر علی ربیعی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: انتخابات شوراهای شهر علی ربیعی رد صلاحیت ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۰۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: انتقال پایتخت ۱۰۰ میلیارد دلار لازم دارد

آفتاب‌‌نیوز :

احمد وحیدی وزیر کشور وی با بیان اینکه تقسیمات کشوری یک ابزار برای اداره بهتر و رسیدگی بهتر است، گفت: در استان تهران توازن خوبی نداریم، در بعضی شهر‌های استان وضع خوب است و در برخی شهر‌ها وضعیت مناسبی نداریم لذا مدتی است که بحث تقسیم استان تهران مطرح شده است.

وزیر کشور هدف از تقسیمات استان تهران را جلوگیری از تمرکززدایی، امکان رسیدگی بهتر به شهر‌های کمتر توسعه یافته و اداره بهتر عنوان کرد و افزود: سیاست دولت در راستای ایجاد عدالت و بهبود رفاه برای شهروندان است و برای بهتر اداره شدن، تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران را در برنامه داریم.

احمدی با اشاره به اینکه در شهرستان‌های غرب تهران ۳ میلیون نفر جمعیت ساکن است، ابراز کرد: این جمعیت از میزان جمعیت بسیاری از استان‌های کشور بیشتر است لذا به منظور ابزار اداره، توسعه، توازن و عدالت بهتر استان‌های جدید در غرب و شرق تهران تشکیل می‌شود.

تقسیم استان تهران در دست بررسی است

وی تقسیمات استان تهران را یک آورده مهم دانست و اظهار کرد: این موضوع توسط دولت در دست بررسی است و مصوبه مجلس را لازم دارد که باید توسط مجلس بعدی بررسی و تصویب شود.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: انتقال پایتخت از سالیان طولانی مطرح بوده که این موضوع نیز باید به طور کارشناسی بررسی شود و نمی‌توان فوری تصمیم‌گیری کرد ضمن اینکه هزینه گزافی در حدود یک‌صد میلیارد دلار بودجه برای این کار لازم است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: انتقال پایتخت ۱۰۰ میلیارد دلار لازم دارد
  • ۱۰۰نفر از منتخبان مجلس دوازدهم خواهان تشکیل فراکسیون اکثریت
  • اتفاق عجیب در بازار اجاره؛ اجاره راه پله به جای مغازه
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • سفر عجیب یک بازیکن گمنام رئال به مونیخ
  • اتفاق عجیب در بازار اجاره مغازه / ۵ متر راه پله ماهی ۵ میلیون!
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟
  • تشکیل شوراها به منزله مشارکت مستقیم مردم در اداره امور شهرها است