Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@22:05:18 GMT

افزایش نرخ تورم تولیدکننده صنعتی در سال 99

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۳۸۹۸

خبرگزاری آریا - مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم تولیدکننده بخش صنعت نسبت به سال قبل (تورم سالانه) در سال 99 به ٥٦,٨ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در سال قبل، ١٩.٧ واحد درصد افزایش داشته است.
به گزارش خبرگزاری آریا ، در میان بخش های مختلف صنعتی، کمترین مقدار شاخص مربوط به رشته فعالیت های تولید محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی (٢١٩,٥) و تولید محصولات غذایی (٢٧٢.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

١) و بیش ترین آن به ترتیب مربوط به تولید فلزات پایه (٦٠٣.٥)، تولید سایر تجهیزات حمل ونقل (٥٦٦.١) و تولید مواد شیمیایی و فراورده‌های شیمیایی (٤٧٢.٧) می باشد.
شاخص سالانه
شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در سال ١٣٩٩ به ٣٨٦,١ رسید که در مقایسه با همین اطلاع در سال ١٣٩٨، ١٣٩.٩ واحد افزایش داشته است. در میان بخش ­های مختلف صنعتی، کم­ترین مقدار شاخص مربوط به رشته فعالیت ­های تولید محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی (٢١٩.٥) و تولید محصولات غذایی (٢٧٢.١) و بیش­ترین آن به ترتیب مربوط به تولید فلزات پایه (٦٠٣.٥)، تولید سایر تجهیزات حمل ونقل (٥٦٦.١) و تولید مواد شیمیایی و فراورده‌های شیمیایی (٤٧٢.٧) می­ باشد.
تورم سالانه
درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به سال قبل (تورم سالانه) در سال ١٣٩٩ به ٥٦,٨ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در سال قبل، ١٩.٧ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان مواد صنعتی به ازای فروش محصولات شان در داخل کشور، در سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١٣٩٨، ٥٦.٨ درصد افزایش دارد. تورم تولیدکننده در سال ١٣٩٩ در بخش­­ های مختلف صنعتی به شرح ذیل است:
"صنایع مواد غذایی " ٤٢,١ درصد، "ساخت انواع آشامیدنی " ٥١.٣ درصد، تولید محصولات از توتون و تنباکو سیگار " ١٩.٠ درصد، " تولید منسوجات " ٥٤.٧ درصد، " تولید پوشاک " ٤٧.٩ درصد، " تولید چرم و محصولات وابسته" ٤٤.٧ درصد، " تولید چوب و محصولات چوبی و چوب پنبه " ٥٧.٨ درصد، "تولید کاغذ و محصولات کاغذی" ٤٨.٦ درصد، "انتشار، چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده " ٢٥.٠ درصد،" تولید کُک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت" ٢٦.٩ درصد، " صنایع مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی" ٦٩.١ درصد، "صنایع محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی" ٢٩.٧ درصد، "صنایع تولید محصولات از لاستیک و پلاستیک" ٦٨.٣ درصد، " تولید سایر محصولات کانی غیر فلزی " ٤٥.٤ درصد، " تولید فلزات اساسی " ١٠٥.٦ درصد، " تولید محصولات فلزی ساخته شده بجز ماشین‌آلات و تجهیزات" ٦٢.٩ درصد، "تولید محصولات رایانه‌ای، الکترونیکی و نوری" ٣٧.٣ درصد، "ساخت تجهیزات برقی" ٧١.٠ درصد، " تولید ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر " ٦٠.٠ درصد، " تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر " ٥٣.١ درصد، " تولید سایر وسایل حمل و نقل " ١٣٨.٦ درصد، " تولید مبلمان " ٦٨.٤ درصد و " تولید سایر مصنوعات " ٢٧.٤ درصد تغییر شاخص قیمت تولیدکننده در سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١٣٩٨ ( تورم تولیدکننده در سال ١٣٩٩) داشته­ اند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تورم تولیدکننده محصولات دارویی تولید محصولات مواد شیمیایی نسبت به سال سال ١٣٩٩ تولید سایر سال قبل ٠ درصد ٨ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۳۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوام روند نزولی نرخ تورم

آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد حجم پول به عنوان شاخص سنجش انتظارات تورمی، در زمستان ۱۴۰۲ به کمترین رقم از خرداد ۹۷ تا کنون رسیده است.

به گزارش مشرق، آمارهای بانک مرکزی از شاخص های پولی حاکی از آن است که رشد حجم پول در زمستان سال گذشته به کمتر از ۲۵ درصد رسید.

شاخص رشد حجم پول، یکی از معیارهای سنجش انتظارات تورمی در جامعه به شمار می‌رود. در شرایطی که جامعه انتظار افزایش تورم را داشته باشد، افراد با هجوم به بازار دارایی‌ها و خرید کالاهای سرمایه‌ای نظیر طلا، ارز و ...، تلاش می‌کنند سرمایه‌های خود را از تورم حفظ کنند. این اقدام با تبدیل شبه پول به پول، باعث افزایش سریع حجم پول می‌شود و سهم پول به عنوان بخش سیال نقدینگی را افزایش می‌دهد.

بالا رفتن نرخ رشد حجم پول به معنی رشد تقاضا و در نتیجه رشد تورم از ناحیه افزایش تقاضاست؛ بر همین اساس، کاهش نرخ رشد حجم پول، به معنای فروکش کردن انتظارات تورمی و حاکم شدن چشم انداز مثبت از روند نزولی تورم در ماه‌های پیش رو است.

اجرای سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی طی حدود ۱۵ ماه گذشته، باعث شده بازار ارز و دیگر بازارهای دارایی ثبات بیشتری را نسبت به پیش از اجرای این سیاست تجربه کنند. محمدرضا فرزین از زمان ورود به بانک مرکزی، با معرفی و اجرای سیاست تثبیت، «پیش‌بینی‌پذیر کردن شاخص‌ها» را هدف خود از اجرای سیاست تثبیت اعلام کرد.

تورم نقطه به نقطه در آستانه بازگشت به کانال ۲۰ درصدی

آخرین گزارش‌های مراجع آماری هم نشان می‌دهد نرخ تورم در فروردین در ادامه روند ماه‌های اخیر نزولی بوده است.

در همین رابطه مرکز آمار از بازگشت تورم سالانه به کانال ۳۰ درصد خبر داد و اعلام کرد نرخ تورم سالانه در فروردین امسال به ۳۸.۸ درصد کاهش یافته است.

طبق اعلام مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه هم در فروردین امسال به ۳۰.۹ درصد کاهش یافت و در آستانه بازگشت به کانال ۲۰ درصدی است. بانک مرکزی هم به تازگی از کاهش تورم نقطه به نقطه مصرف کننده به کمتر از ۳۵ درصد خبر داد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • این ملحفه‌ها باعث اگزما در پوست می‌شوند
  • کاربرد ها و راهنمای خرید لوله استیل مانیسمان
  • گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو
  • تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • تورم ترکیه چقدر است؟
  • رشد ۳ برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی در همدان
  • تورم در ترکیه به ۷۰ درصد رسید
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • هیات تجاری نروژی از ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی استان زنجان بازدید کرد
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت