Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@02:30:29 GMT

وبینار آموزشی «مدیریت استرس از منظر دینی» برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۵۴۴۵

وبینار آموزشی «مدیریت استرس از منظر دینی» برگزار شد

وبینار آموزشی «مدیریت استرس از منظر دینی» باهدف ارتقا سطح آگاهی در زمینه چگونگی کنترل استرس در خانواده با حضور «احمدعلی نوربالا تفتی» روز۱۳ اردیبهشت در بستر فضای مجازی از سوی فرهنگسرای خانواده برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای خانواده؛ این برنامه با توجه به نقش مسایل محیطی و اجتماعی بر سلامت روان جامعه به ارایه راهکار در این زمینه با توجه به آموزه های دینی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«احمدعلی نوربالا تفتی» در ابتدای این برنامه در تعریف سلامتی اظهار داشت: در اساسنامه سازمان بهداشت جهانی سلامت به عنوان نه فقط فقدان بیماری یا معلولیت بلکه حالت بهینه خوب بودن جسمی، روانی و اجتماعی تعریف شده است و امروزه مقوله اجتماعی به اصطلاح کلی تعیین کننده های اجتماعی سلامت اطلاق می گردد که دربرگیرنده عوامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است، مفهوم سلامت روانی از نظر سازمان جهانی بهداشت چیزی فراتر از نبود اختلالات روانی است و شامل خوب بودن ذهنی، ادراک خودکارآمدی، استقلال و خودمختاری، کفایت و شایستگی، وابستگی بین نسلی، خودشکوفایی توانمندهای بالقوه فکری و هیجانی است.

نوربالا در ادامه گفت: بهداشت روانی به عنوان حالتی از خوب (سالم) بودن که هر فردی از توانمندی‌هایش در می‌یابد که می تواند با تنش‌های عادی زندگی مقابله کند می‌تواند کار ثمربخش انجام دهد و نیز قادر است با جامعه خود مشارکت داشته باشد.

این روانپزشک در ادامه با استناد به پژوهش های توماس هولمز و ریچارد راهه روانپزشک شهیر آمریکایی در سال ۱۹۶۷ میلادی تحلیل آماری از یافته های پژوهش سال ۱۹۶۷ بر روی ۵۰۰۰ بیمار ارایه داد همچنین مقایسه از وضعیت سلامت روان شهر و استان تهران از سال ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۹۳ براساس سنجش تنش‌های روانی-اجتماعی در سال ۹۵ در بین ۶۰۰۰ نفر از ساکنان همه مناطق شهر تهران به صورت چند مرحله ای ارایه داد.

عضو شورای اندیشه ورز خانواده در ادامه اظهار داشت: سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری«مدظله العالی» ارتقا سلامت روانی جامعه، با ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، تحکیم بنیان خانواده رفع موانع (عوامل) تنش‌آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقا شاخص‌های سلامت روانی تاکید دارد.

وی در ادامه ده پیام کلیدی درباره استرس بیان داشت و گفت: محیط پیرامونی و جهان ما در هر لحظه با بی‌شماری از حوادث قدیم و جدید و خوشایند و ناخوشایند مواجه است افراد براساس ویژگی‌های شخصیتی و یادگیری های قبلی با شیوه‌های گوناگون با این حوادث مقابله  می‌کنند اثر تجمعی این حوادث در دنیا و نیز ایران، افزایش بار بیماری های روانی و روان تنی است بنابراین گریزی از حادثه نیست بلکه هنر در مهارت مقابله سازنده با حوادث است و علاوه بر درمان زیستی، رفتاری، بازسازی شناختی نیز یکی از روش‌های مدیریت استرس است و درباره آموزه های دینی و تاثیر درمانی آن اظهار داشت: باور عمل به آموزه‌های دینی ضمن تاثیرات فراوان معنوی به نوعی یودایمونی(خوش روانی، شادی خیرخواهانه) به حساب آورد.

احمدعلی نوربالا تفتی به صورت خلاصه و فهرست وار به دیدگاه آموزه های دینی به ویژه دین اسلام درباره مدیریت تنش از دیدگاه دینی پرداخت و اظهار داشت: این آموزه ها در اکثر ادیان توحیدی مشترک است و با استناد به قرآن کریم ٢٥ مورد از آموزه های مختصر و مفيد از جمله بیهوده نبودن نظام آفرینش، هدف از آفرینش انسان، بر‌‌‌پا داشتن نماز، یادآوری گردش روزگار، اصلاح باور شناختی نسبت به حوادث، هیجان زدائی از حوادث، آزمون انگاری نسبت به حوادث، تقویت مکانیسم‌های روانی سازگارانه، دعوت به صبر و بردباری و اعتماد به کمال مطلق در حوادث و ...بيان كرد.

وی در پایان گفت: اگر سطوح دینی را به سه سطح باورها(اعتقادات)، رفتارها(احکام) و ارزش‌ها(اخلاقیات) تقسیم کنیم و پذیرای این فرض باشیم که دیندار واقعی به تمام باورها، رفتارها و ارزش‌های ناب دینی دقیقا و عمیقا پایبند می‌باشد او با حفظ هدفمند ‌بودن نظام آفرینش و آدمی اصلاح باورهای شناختی در مورد حوادث و آزمون انگاری حوادث، تقویت مکانیسم‌های دفاعی سازگارانه در حقیقت قبل از وقوع هر حادثه تنش‌زا با کمرنگ کردن و هضم و جذب استرس خود را آماده و مجهز و مدافع برای مقابله می کند و با هیجان زدایی از حوادث، صبر، توکل ، ذکر، گذشت، فرو بردن خشم، استعانت از خداوند حکیم دانای توانا با استفاده از شیوه عقلانی به حل مسئله و مقابله با حادثه می پردازد و در نهایت با استناد به دیدن جزای عمل و گرفتن اجر و پاداش اخروی به نتیجه حاصل از مقابله با حادثه اعم از شکست و یا پیروزی ظاهری، رضایت دارد و این فرآیند یعنی مدیریت تنش موفق دینی.

«احمدعلی نوربالا تفتی» از جمله پزشکان مطرح و اساتید برجسته در زمینه روانپزشکی است و به فعالیت های تخصصی وی می توان به نگارش مقاله های متعدد فارسی و انگلیسی، تألیف چندین جلدکتاب، همکاری با مراکز درمانی مختلف، سخنرانی در همایش ها و… اشاره کرد.

این وبینار آموزشی در سامانه شهرآموخت و با حضور تعدادی از کارکنان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

 

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: فرهنگسرای خانواده برگزاری آموزه های دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۵۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم دسته روی شهادت امام جعفر صادق(ع) در گلستان

حجت الاسلام رضا دیلمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) مراسم دسته روی با همت تشکل‌های دینی و حضور گسترده مردم انقلابی و ولایت مدار گلستان در سراسر استان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این برنامه در گرگان با حضور اقشار مختلف مردم، علما و مسؤولان استانی و شهرستانی برگزار خواهد شد، افزود: آغاز این مراسم از ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح روز شنبه از مسجد جامع گلشن آغاز و سپس به سمت چهار راه میدان و سپس میدان وحدت و در ادامه به سمت امامزاده عبدالله (ع) گرگان برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین این مراسم در بیش از ۱۴ نقطه استان به صورت متمرکز از جمله در گنبد کاووس، علی آباد، مینودشت، کلاله، گالیکش، و خان ببین ساعت ۱۰ صبح و در شهرهایی چون کردکوی، آزادشهر، رامیان و دلند ساعت ۱۰:۳۰، در بندرگز ساعت ۱۱ صبح، انبارالوم ساعت ۱۷ و در بندر ترکمن ساعت ۱۸ برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: امام صادق علیه السلام، مرد علم و دانش، جهاد و مبارزه و اسوه جهاد تبیین، تحول خواهی، احیای اسلام ناب و ایجاد وحدت در صفوف مسلمین بود لذا در سیر تمدنی، بازخوانی سیره آن حضرت و حضرات معصومین (ع) و ترویج فرهنگ شهادت و معارف دینی و معرفتی در جامعه از مهمترین اهداف برگزاری این چنین برنامه‌ها است.

گفتنی است این مراسم با همکاری هیأت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی و انقلابی در گلستان برگزار خواهد شد.

کد خبر 6095853

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم دسته روی شهادت امام جعفر صادق(ع) در گلستان
  • نشست علمی وحدت و همگرایی مسلمانان از منظر اهل‌بیت برگزار می شود
  • ‌کوهپیمایی کارکنان و پایوران سپاه در خوی
  • علمای دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارند
  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • ۲ مصدوم در حادثه انفجار گاز در اهواز
  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد
  • کاهش ۹ درصدی حوادث ناشی از کار در کشور
  • کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
  • پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید