Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی ها نشان می دهد محتواهای انقلابی و دینی به خصوص حجاب و عفاف با بیشترین استقبال از سوی زنان عرب زبان در فضای مجازی همراه بوده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ امروزه جامعه زنان به عنوان نیمه فعال جامعه که تأثیر بسزایی در رشد و افول فرهنگ در جوامع دارند، از ضریب نفوذ و تاثیرگذاری بالایی در ساحت های مختلف اجتماعی برخوردارند که فضای مجازی نیز از این مساله مستثنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با رشد و گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی و نقش تأثیرگذار آنها، شاهد حضور چشمگیر و تأثیرگذار بانوان به خصوص زنان عرب در فضای مجازی هستیم. با توجه به فعالیت های گسترده زنان عرب مسلمان در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، در این گزارش به مهمترین موضوعات فرهنگی، دینی، سیاسی و اجتماعی نزد ایشان می پردازیم:

موضوعاتی که بیشتر لایک و کامنت را دریافت کرده اند

طبق تحقیقات به عمل آمده، موضوعاتی که بیشترین لایک نزد کاربران زن عرب زبان در فضای مجازی را دریافت کرده اند عبارت است از: اعتراض به برخوردهای سیاسی در امارات، تجلیل از محمد مرسی، اعتراض به السیسی، مظلومیت مردم ادلب در سوریه، کرونا و دخالت السیسی در لیبی

همچنین از موضوعاتی که بیشترین کامنت را نزد کاربران زن عرب زبان دریافت کرده اند می توان به اعتراض به آهنگی که در تجلیل از السیسی خوانده شده، اعتراض به برخوردهای سیاسی در امارات، تجلیل از پادشاه قطر، انتقاد به کسانی که از السیسی دفاع می کنند اشاره کرد

حجاب و عفاف؛ پرکاربردترین موضوع نزد زنان عرب

بررسی ها نشان می دهد حجاب و عفاف پرکابردترین موضوع نزد زنان عرب در فضای مجازی محسوب می شود. البته رویکرد به مساله حجاب در میان کاربران مسلمان جهان عرب، با توجه به نوع نگاه به مقوله حجاب و آزاد و اختیاری بودن آن در بیشتر کشورهای عربی کاملا متفاوت است.طبق گزارش ها، محتوای منتشره از سوی کاربران زن عرب زبان معمولا در مساله حجاب و عفاف، حول این موضوعات است: تحسین عفاف، دفاع از روسری و حجاب، جشن حجاب دختران و انتقاد به مخالفین حجاب.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|مزایای متعدد اقتصادی توسعه پهن باند اینترنت/ شرط مهم بهره مندی از مزایای پهن باند چیست؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|چرا باید قدرت سایبری تأثیرگذار در صحنه جهانی باشیم؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| 200 مطالبه مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی/ در زمینه تولید محتوای فضای مجازی خلأ قانونی داریمرایزن فرهنگی سفارت ایران در دمشق: فضای مجازی مهمترین بستر ارتباط فرهنگی بین جوانان ایران و سوریه استفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ترک فعل وزیر ارتباطات در توسعه موتور جست‌وجوی ملیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|آیا واردات گسترده پهنای باند اینترنت بین الملل منجر به رشد اقتصادی می شود؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|رتبه 134 ایران در سرعت اینترنت/ چگونه می توان سرعت اینترنت را تا 10 برابر افزایش داد؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ارتباط مستقیم پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی بیگانه با آژانس امنیت ملی آمریکافضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| هشتگ‌های ضد آمریکایی اسرائیلی؛ پیشتاز هشتگ‌های جوانان عرب در فضای مجازیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|پشت پرده فیلترینگ گسترده محتواهای انقلابی در اینستاگرام چیست؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|انحراف درک اجتماع از مسائل اصلی با کج روایت‌ها در فضای مجازیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ترور سرداران جبهه مقاومت در شبکه های اجتماعی غربی/ حذف پست های سردار حجازی توسط اینستاگرامفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|حق مشروع ایران برای اقدام متقابل در برابر حملات سایبریفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|سانسور محتواهای انقلابی توسط مدعیان آزادی بیان در شبکه های اجتماعی غربیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| آلمان چگونه فضای مجازی را مدیریت می‌کند؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| اجرای قانون اینترنت پاک برای کودکان و نوجوانان؛ آمریکا آری ایران خیرفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|چرا خروجی شبکه های اجتماعی غربی در ایران اغتشاش است در آمریکا آرامش؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|عذر بخواهیم بابت «فضایِ مجازیِ وِل»«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|تکالیف قانونی وزارت ارتباطات برای توسعه موتور جستجوی ملی

پرکاربرد ترین مباحث حقوق زنان

 بررسی ها نشان می دهد پرکاربردترین مباحث موضوعی مرتبط با حقوق زنان در فضای مجازی نزد زنان عرب عبارت است از: قدرتمندشدن زنان سعودی، حقوق زنان در ازدواج، حقوق بشر زنان در جوامع عرب، حضانت کودکان، زنان زندانی در عربستان، نوآوری های علمی در جامعه زنان، مقام مادر و همسر و خشونت خانگی.

نکته قابل توجه آنکه به جهت آزادی های مدنی که زنان عربستانی جدید به دست آورده اند، حضور زنان در اجتماعات و در فضای مجازی به نوعی شوی تبلیغاتی برای دولت ملک سلمان تبدیل شده است. معمولا زنان دولتی و وابسته به حاکمیت و زنانی که مشاغل رسمی وابسته به دولت دارند، با دنبال کنندگان فراوان در شبکه های اجتماعی حضور دارند که غالبا به تعریف و تمجید از آل سعود و سیاست های ایشان می پردازند و خود را در مسیر قدرت یافتن می بینند. اما به جهت محدودیت های ریشه ای که در جامعه عربستان وجود دارد، زنان هنوز نتوانسته اند به مسائل جدی تر مربوط به زنان از جمله حقوق زنان و برابری های اجتماعی وارد شوند.

مباحث مهم مربوط به کودک و نوجوان

از مسائل مهم نزد زنان عرب در فضای مجازی کودکان و نوجوانان است. مباحثی که نزد زنان عرب در مباحث کودکان و نوجوان در فضای مجازی پرکاربرد است عبارت است از: قصه گویی مادران، خلاقیت در کودکان، مسائل تربیتی کودکان، فضای مجازی و کودکان، مشکلات نوجوانان، عزت نفس در نوجوانان و هوش اجتماعی.

مهمترین مسائل دین و مذهب

مباحث مرتبط با دین و مذهب از مقوله هایی است که کاربران عرب زنان به انحای مختلف در میان محتوای خود به انتشار آن می پردازند. پرکاربردترین محتواهای دینی و مذهبی عبارت است از: قرآن و تفسیر، اهمیت ماه مبارک رمضان، آرزوی شهادت در راه خدا، ترویج نماز و احکام دینی، دعا برای فرج، ذکر مصائب اهل بیت و توصیه به اخلاق و عمل صالح.

مهمترین موضوعات سیاسی

طبق بررسی ها، مهمترین موضوعات سیاسی نزد کاربران زن عرب زبان در فضای مجازی عبارت است از: قدس و رهایی فلسطین، زندانیان سیاسی توسط اسد، توقف جنگ در سوریه، مخالفت با اسد، پناهندگان سوری، زندانیان سیاسی عربستان و اعدام در عربستان و جنبش اصلاحات وهابی.

مهمترین موضوعات سیاسی مرتبط با ایران

موضوعات مرتبط با ایران نیز از موضوعات مورد علاقه کاربران زن عرب زبان در فضای مجازی در طی سال های اخیر بوده است، موضوعاتی که در این سال ها مورد علاقه آنان بوده است عبارت است از: ترور سردار قاسم سلیمانی، بزرگداشت قاسم سلیمانی در جهان اسلام، حمایت از مقام معظم رهبری، حمله ایران به عین الاسد، تحریم های ایران و بازنشر سخنان مقام معظم رهبری.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فضای مجازی فضای مجازی عرب زبان در فضای مجازی شبکه های اجتماعی عرب در فضای مجازی مهمترین موضوعات تهدید یا فرصت حجاب و عفاف زنان عرب حقوق زنان بررسی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۵۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی

مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزه‌های انبیای الهی است. نمونه‌های متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجاب معادل تحفّظ نسبت به مواجهه‌ی غیر اصولی با افراد غریبه و یا دوری از نگاه آنهاست. این مسئله ریشه در فطرت و ذات پاک انسان‌ها دارد. در واقع انسان‌ هر اندازه به سمت تقویت ایمان به خدا حرکت و از خطاها وگناهان دوری کند، به همان میزان بر عفت و حیای او اثر مثبت می‌گذارد و  فرد مؤمن به صورت خودکار علاقه دارد در دید نامحرمان نباشد،‌ اما همین که از خدا فاصله گرفت، به مرور زمان تقیدات خود را کنار می‌گذارد و این امر سبب می‌شود به تدریج از ارزش‌هایی مثل حیا و حجاب فاصله بگیرد.

از این روست که مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزه‌های انبیای الهی است. نمونه‌های متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. در رساله پطرس آمده است «همچنین ای زنان، شوهران خود را اطاعت نکنید تا اگر بعضی نیز مطیع کلام نشوند، سیرت زنان ایشان را بدون کلام دریابد * چون که سیرت طاهر و خدا ترس شما را ببینند * و شما را زینت ظاهری نباشد، از بافتن موی و متحلّی شدن به طلا و پوشیدن لباس * بلکه انسانیت باطنی، قلبی در لباس غیر فاسدِ روح حلیم و آرام که نزد خدا گرانبهاست* زیرا بدین گونه، زنان مقدسه در سابق نیز که متوکّل به خدا بودند، خویشتن را زینت و شوهران خود را اطاعت می‌کردند * مانند ساره که ابراهیم را مطیع بود و او را آقا می‌خواند و شما دختران او شده‌اید. (انجیل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره (1-6) همچنین در رساله پولس چنین آمده است «و همچنین زنان، خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا و پرهیز، نه به زلفها و طلا و مرواید و رخت گرانبها، بلکه چنانکه زنانی را می‌شاید که دعوی دینداری کنند به اعمال صالحه. (رساله پولس به تیمونائوس، باب دوم، فقره 9 و10)

میزگرد| درباره حجاب طوری برخورد نکنیم جوان‌مان دین‌گریز شود / خصلتی که اجر شهید را دارد

نزدیک به این نوع دعوت نسبت به عفاف و حیا را در قرآن با تعابیر دیگری می‌یابیم. خداوند در آیه31 سوره نور خطاب به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می‌فرماید «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الإرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ یعنی «و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را مگر مقداری که پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و ] برای پوشاندن گردن و سینه [مقنعه‌های خود را به روی گریبان هایشان بیندازند و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود] شان، یا بردگان زر خریدشان، یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده لوح و کم عقل اند و نیاز شهوانی حس نمی‌کنند، یا کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیده‌اند و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینت‌هایشان پنهان می‌دارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان، همگی به سوی خدا بازگردید، امید که رستگار شوید.»

کارنامه 40 ساله عفاف و حجاب (1)| یوسف نبی چرا گرفتار گناه نشد؟ / برای اصلاح عفاف و حجاب مردم را تکریم کنیم

در این آیه چند دعوت از سوی خداوند انجام شده است: فروبستن چشم، حفظ عفت، پنهان کردن زینت، دسته‌جات محارم و توبه؛ رعایت تمام این مسائل شرعی سبب می‌شود انسان به فلاح و رستگاری برسد. این مسئله یکی از حکمت‌های حفظ عفاف و حجاب است؛ یعنی انسان مؤمنی که قصد دارد به رستگاری برسد،‌ این رستگاری در رعایت عفاف و حجاب اوست و در واقع حجاب، مسیر رسیدن به رستگاری را برای انسان مؤمن هموار می‌کند و او را به درجات عالی در دنیا و آخرت می‌رساند. این امر همان حکمتی نهفته در سایر کتب آسمانی در راستای دعوت به رعایت عفاف و حجاب است.

در اوج بانوانی که در پرتو این خصلت مسیر رستگاری را در دنیا و آخرت پیمودند، حضرت مریم و حضرت زهرا سلام‌الله علیهما و برخی از بانوان شاخص تاریخ بودند. بنابراین با مرور سیره آن بزرگواران می‌توان تبیین بهترین از خصلت عفاف داشت. هرچند مسیحیت در سده‌های گذشته مسیر انحراف را پیمود و با پیروی از مدرنیته حجاب از نماد مریم مقدس (س) برداشت تا مقدمات افول خود را رقم بزند.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی | کاش شرایطی فراهم شود تا ...
  • عاقبت رؤیافروشی؛ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟