فرهاد توحیدی: پژوهش به فیلمها عمق میبخشد
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۷۴۶۳
به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از روابط عمومی جایزه پژوهش سینمایی، فرهاد توحیدی درباره نقش پژوهش در ساختار فیلمنامه گفت: گاهی شما میخواهید بر اساس تجربه زیست خودتان فیلمنامهای بنویسید بنابراین با استفاده از تجربیاتی که از پشت سر گذاشته اید، جلو میروید و فیلمنامه مینویسید اما در مورد فیلمنامههایی که بر اساس تجربه زیسته نویسنده نیستند، همهچیز به تحقیق و پژوهش نیاز دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: حتی دمدستیترین موضوعات از پزشکی، مسائل حقوقی تا وکلات و شناخت موقعیتهای صنعتی نیاز به تحقیق و پژوهش دارند تا نویسنده با این مشاغل، حوزه و محیط کاریشان آشنا شود و از آنها شناختی به دست بیاورد که در خلق شخصیت و قصه به او کمک کند. چون در هر صورت یک نویسنده نمیتواند با همه مشاغل، مسائل و مشکلاتشان آشنا باشد بنابراین او به تحقیق نیاز دارد تا بتواند قصهای باورپذیر بنویسد.
نویسنده فیلم سینمایی «خماری»، با اشاره به فیلمهای فانتزی و علمی-تخیلی تاکید کرد: حتی این نوع فیلمها هم نیاز به تحقیق دارند. مثلاً اگر امروز شما آخرین فیلم نولان را ببینید متوجه میشوید که او هرگز بدون پژوهش در زمینه فلسفه و فیزیک نمیتوانسته است چنین فیلمنامهای بنویسد و چنین فیلمی بسازد بنابراین اگر فیلم بر اساس پژوهش نباشد، درجه باورپذیری آن پایین میآید.
وی ادامه داد: گاهی پژوهشها معنای وسیعتری پیدا میکنند مانند زمانی که بخواهید فیلمی در مورد دوره تاریخی خاصی بسازید یا زندگی یک شخصیت را به تصویر بکشید که در اینجا هم نیاز به پژوهش داریم. در مورد برخی از فیلمسازان و مستندسازان هم این ماجرا و موقعیت نیست که کلید تولید اثر را در ذهنشان میزند، بلکه آشنایی با یک شخصیت و تحقیق میدانی درباره اوست که منجر به شکلگیری ایده در ذهن آنها میشود.
توحیدی با بیان اینکه در هر نوعی از تولید و قالب سینمایی نیاز به پژوهش وجود دارد توضیح داد: اگر پژوهش نکنید، یک جای تولید هنریتان خواهد لنگید بنابراین پژوهش به خلق هر نوع از آثار سینمایی و مجموعههای تلویزیونی کمک میکند.
نویسنده فیلم سینمایی «بی وفا»، گفت: گاهی هم این پژوهشهای مستقل در حوزههای مختلف است که موضوع را به فیلمساز میرساند. شما به عنوان فیلمساز یا فیلمنامهنویس با یک پدیده اجتماعی مواجه هستید که پژوهش در این زمینه میتواند به شما جهت بدهد. آن موقع ممکن است داستان شما بر مبنای این پژوهش شکل بگیرد و به داستان شما عمق میبخشد و باعث باورپذیری آن میشود.
توحیدی درباره وضعیت سینمای ایران بعد از شیوع ویروس کرونا نیز گفت: سینما پیش از شیوع ویروس کرونا به انواع اپیدمیها پرداخته بود و به آن واکنش نشان داده بود. در واقع ممکن است بتوانیم بگویم چنین فیلمهایی جنبه پیشگویانه داشتهاند.
وی ادامه داد: ویروس کرونا بسیار متفاوتتر از هر نوع بیماری مسری دیگری بود که تاکنون تجربه کردهایم، از بیماریهایی همچون آبولا تا انواع آنفولانزاها، این بیماری سراسر کره زمین را درگیر خودش کرد و همه این مسائل قابل مطالعه است و میشود درباره آنها پژوهش کرد. هر کدام از مسائلی که در این دوران به وجود میآید، میتواند سوژه سینما باشد.
اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران به دبیری بهروز محمودی بختیاری خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
برچسبها سینمای ایران پژوهشگر فرهاد توحیدیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: سینمای ایران پژوهشگر فرهاد توحیدی سینمای ایران پژوهشگر فرهاد توحیدی اخبار کنکور فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۷۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعضای هیئت انتخاب رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پوران درخشنده، مهدی سجادهچی، محمود اربابی، رضا حیدرنژاد، مهدی احمدی، هومان فاضل، علی مؤذنی، مصطفی رستگاری، محمد باقر قهرمانی و حجت الاسلام و المسلمین حسین رحیمزاده ده نفر عضو هیئت انتخاب این رویداد استارت آپی هستند که قرار است آثار منتخب آنرا تعیین کنند.
در معرفی فعالیتهای هنری این افراد چنین آمده است:
پوران درخشنده:
فیلمساز، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ایرانی متولد کرمانشاه است که از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز نمود و در دانشگاه صدا و سیما با گرایش کارگردانی تحصیل کرد. از نمونه آثار او میتوان به پرنده کوچک خوشبختی، زیر سقف دودی، بچههای ابدی و شمعی در باد اشاره کرد.
مهدی سجادهچی:
فیلمنامهنویسِ سینما و تلویزیون، متولد تهران در سال ۱۳۴۰ است. وی کار فیلمنامه نویسی در سینما را از سال ۱۳۶۸ با «پاتال و آرزوهای کوچک» با همکاری «مسعود کرامتی» آغاز کرد و در ادامه فیلمنامه آثار دیگری همچون سوفی و دیوانه، روز سوم، قاعده بازی و هفت سنگ را نیز نوشت. سجادهچی در حال حاضر رئیس کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران است.
محمود اربابی:
مدرس دانشگاه و نویسنده سینما و تلویزیون است. از مهمترین آثار او فیلم زندگی با چشمان بسته و فیلم حکایت عاشقی است.
رضا حیدرنژاد:
متولد تبریز در سال ۱۳۳۳ است و فعالیتهای سینمایی خود را از سال ۱۳۵۲ آغاز کرد. او فارغالتحصیل سینما از مجتمع دانشگاهی هنر و همچنین مدرس کارگردانی و فیلمنامهنویسی است. نویسندگی فیلم سینمایی روی خط مرگ برعهده او بوده است.
مهدی احمدی:
متولد آذر ۱۳۴۵ در تهران، سینما و تلویزیون است. او فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر است. نقاشی را از سال ۱۳۶۳ شروع کرد و تا کنون در بیشتر از سی نمایشگاه نقاشی شرکت داشتهاست.
هومان فاضل:
فارغ التحصیل رشته تئاتر و نویسنده و کارگردان مجموعههای رنگین کمان، حرف آخر، ماجراهای قلقلی، ذره بین، جنگ کتاب و نویسنده فیلمنامه مجموعه «نامههای بالدار» است. یکی از مهمترین کارهای او فعالیت در سریال آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سودابه بیضایی، الهام چرخنده، ویدا جوان و حمیدرضا عطایی است.
علی موذنی:
وی متولد تهران سال ۱۳۳۷ است. لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و از جمله نویسندگانی است که کار نوشتن را به شکل حرفهای دنبال میکند. وی در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم میزند. در حوزه فیلمسازی نیز شش تلهفیلم برای تلویزیون ساختهاست.
مصطفی رستگاری:
متولد ۱۳۵۷ تهران و دارای دکترای فلسفه هنر است. از جمله آثار او میتوان به نویسندگی فیلم سینمایی "چهل سالگی"، "لطفاً بدون گناه"، "به یاد بیاور" و آثار ویدئویی"ما هنوز زندهایم"، "بلند گریه کن"، "تنها خودت ماندهای"، "بالا بلند" و سریال "به دنیا بگویید بایستد" و "لیلی کجاست" اشاره کرد.
محمدباقر قهرمانی:
او متولد تهران و کارشناسی فیلمنامه نویسی رادیو تلویزیونی، کارشناسی ارشد رادیو و تلویزیون و دکترای تئاتر و فیلم است. عضویت در گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای سیاستگذاری مرکز تئاتر مولوی، کمیته بررسی رشته تئاتر کودک و نوجوان، معاون روابط بین الملل دانشگاه تهران و سرپرست دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی از جمله سوابق علمی و اجرایی او است.
حسین رحیمزاده:
تحصیل در حوزه علمیه قم، مدرس علوم قرآنی و نهجالبلاغه، دارای سابقه مدیریت و مشاوره و کارشناسی گروههای برنامه ساز تلویزیونی و فیلم و سریال در صدا و سیما و عضویت در شورای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق حجت الاسلام حسین رحیم زاده است.
گفتنی است رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی با هدف کمک به ارتقای کمیو کیفی فیلمنامه نویسی، شناسایی و معرفی ایدههای خلاقانه در فیلمنامهنویسی، معرفی استعدادهای فیلمنامه نویسی در سطح کشور و زمینه سازی برای حضور و تبادل دانش و تجربه نیروهای خلاق و مستعد کشور خرداد ماه سال جاری در تهران و توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار میشود.
انتهای پیام/