Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره موضوع «تورم اقتصادی» که یکی از مشکلات اقتصادی این روزهای مردم است و راهکارهای مبارزه با این تورم، اظهار داشت:‌ برای رفع تورم راهکارهایی زیادی وجود دارد که دولت ها می توانند با اجرای آن تورم را مهار کنند که در این حوزه چندین راهکار مهم تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* اگر هزینه‌ تولید کاهش یابد قیمت تمام شده کالا هم پایین می آید و تورم مهار می شود

این استاد اقتصاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: نکته اول اینکه اگر هر سال از مواد اولیه و تکنولوژی‌های به‌روزتر استفاده کنیم و در فضای کسب و کار سهولت بیشتری ایجاد شود، منجر به کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

وی افزود: وقتی ما کاری می کنیم که هزینه‌های تولید اضافه شود، در واقع افزایش هزینه‌های تولید منجر به افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود و این تورم را به همراه دارد، بنابراین باید به سمت و سویی برویم که هر ساله هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند و با استفاده از دانش فنی و تکنولوژی‌های روز بتوانیم هزینه‌ها را کمتر کنیم، اگر این مورد اجرا شود قطعاً تورم مهار خواهد شد.

* تابع عرضه کل کالا و خدمات نسبت به تغییرات قیمت‌ها کشش‌پذیر باشد

قادری ادامه داد: نکته دیگری که نیز ضروری است در این حوزه مورد توجه قرار گیرد، سهولت فضای کسب و کار است که موجب می‌شود تابع عرضه کل کالا و خدمات، نسبت به تغییرات قیمت‌ها کشش‌پذیر باشد و بتواند سریع واکنش نشان دهد و اگر قیمت‌ها اضافه شود به سرعت تولید اضافه شود.

این استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر به علت محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که وجود دارد و به علت سختی فضای کسب و کار، تابع تولید ما، تابع کشش‌پذیری نیست؛ یعنی بلافاصله با افزایش قیمت‌ها، عرضه انجام نمی‌شود و چون عرضه محدود است و تقاضا اضافه می‌شود این افزایش تقاضا و محدودیت عرضه منجر به افزایش شدید قیمت‌ها می‌شود.

* دولت اجرای پروژه های عمرانی را به بخش خصوصی بسپارد

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه دیگر اینکه ما در اجرای طرح‌های پروژه‌های عمرانی باید سرمایه‌گذاری و اجرا را به بخش غیر دولتی واگذار کنیم و دولت نباید در این حوزه سرمایه‌گذاری کند و باید دولت در کنار اقشار کم درآمد جامعه قرار گیرد یعنی اگر جاده‌های اصلی، فرعی، آزادراه و بزرگراه توسط بخش غیر دولتی احداث می‌شود و هزینه آن را از استفاده کننده می‌گیرند، دولت به جای آن حمل و نقل عمومی را توسعه دهد تا کسی که توان مالی استفاده از حمل و نقل شخصی را ندارد از حمل و نقل عمومی استفاده کند.

قادری ادامه داد: همچنین در سطح شهرها باید هزینه استفاده از خودرو افزایش یابد یا قیمت سوخت واقعی‌تر شود، دلیلی ندارد که یارانه به بنزین اختصاص یابد و یا دولت برای جاده‌ای درون و برون‌شهری یارانه پرداخت کند، این موارد باید  توسط بخش خصوصی با هزینه تمام شده و سود معقول اجرا شود و دولت در کنار اقشار کم درآمد قرار گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ باید منابع دولت در مسائل و مواردی نظیر مسکن، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و غیره هزینه شود که به عنوان کالاهایی همراه با پیامدهای جنبی مثبت است.

قادری عنوان کرد: اگر این اصلاحات ساختاری را انجام دهیم، تقاضای بخش غیر دولتی برای منابع اجرای طرح‌های عمرانی روی حجم پایه پولی و نقدینگی فشار وارد نمی‌کند و دولت در حد نیاز مالیات می‌گیرد و اگر مالیات می‌گیرد در حوزه‌هایی است که کاملاً‌ در حیطه وظایف دولت است.

* «سهولت فضای کسب و کار» و «ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری» از راهکارهای مبارزه با بیکاری 

وی در پاسخ به این سؤال که در مشکل فعلی «بیکاری» چه عواملی موجب بروز و ظهور این معضل در کشور شد و چه راهکاری برای کاهش بیکاری در کشور وجود دارد؟ اظهار داشت: بحث سهولت فضای کسب و کار، کاهش هزینه‌های تولید و ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری، از محورهای کلیدی است که می‌تواند در اشتغال بسیار مؤثر باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز گفت: بسیاری از فعالیت‌ها دلیلی برای گرفتن مجوز ندارند، ما به عناوین مختلف فضای کسب و کار را برای مردم سخت کرده‌ایم، برای شروع کسب و کار رتبه ما 178 است و با این رتبه نمی‌توانیم سرمایه‌ها را در داخل کشور حفظ کنیم و یا سرمایه از خارج کشور جذب کنیم. 

* تسهیلات خارجی صرف زیرساخت‌ها و کارهای سرمایه‌ای شود

قادری تأکید کرد: باید بتوانیم از ظرفیت فاینانس یا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی استفاده کنیم تا سرمایه وارد کشور شود، امروز طرح‌ها و پروژه‌های زیادی در کشور قابل اجرا است که منابع مالی نداریم؛ اجرای سند راهبردی با چین یا سندی که با روسیه امضا کردیم و یا کشورهای دیگر که تسهیلاتی در اختیارمان بگذارند، خوب است اما مهم این است که وقتی این تسهیلات را دریافت می کنیم در زیرساخت‌ها یا در کارهای سرمایه‌ایی به کار بگیریم و صرف واردات کالاهای مصرفی نشود و عملاً دانش فنی ایجاد شود.

این نماینده مجلس افزود: ضمن آنکه ضرورت دارد حتما از طریق دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کمک کنیم تا از دانش فنی عقب نمانیم و قدرت رقابتی تولیدکنندگان ما در مقابل تولیدکننده‌های خارجی را حفظ کنیم. 

وی اضافه کرد:‌ اگر این کار را اجرا کنیم خیلی کمک می‌کند تا ما کالای قابل رقابت را بتوانیم تولید کنیم و اشتغال رشد کند.

* ضرورت بکارگیری ظرفیت مراکز آموزش عالی در تولید کالای رقابتی

این استاد دانشگاه ادامه داد: سیاست‌های یارانه‌ای و مالیاتی همه باید در راستای حمایت از تولیدات داخل باشد و از طرف دیگر فرهنگ کار و تلاش هم باید در کشور مورد توجه قرار گیرد، ما همیشه باید خود را در یک جنگ اقتصادی با کشورهای دیگر فرض کنیم در این جنگ اقتصادی باید همه تلاش خود را به کار گیریم که شکست نخوریم.

قادری گفت: همچنین توجه به مراکز آموزش عالی و پژوهشی که دانش فنی و تکنولوژی و قدرت و برتری ما را افزایش می‌دهد ضروری است تا بدین ترتیب بتوانیم ایجادکننده مزیت رقابتی برای خود باشیم؛ داشتن مزیت نسبی الان تعیین کننده نیست و باید مزیت‌های رقابتی برای خودمان ایجاد کنیم که بتوانیم در رقابت‌های بین‌المللی دست برتر را داشته باشیم و از نظر دانش فنی کالاهای قابل رقابتی بتوانیم تولید کنیم.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز افزود: ما برای آنکه بتوانیم از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس استفاده کنیم نیاز است عملاً حجم تولید ما در سطح بالایی باشد تا بتواند با استفاده از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس هزینه متوسط کالای تولیدی ما کاهش یابد و از این طریق کالای ما قابل رقابت باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس تورم اقتصادی تورم اشتغال رفع موانع تولید جذب سرمایه گذار بیکاری هزینه های تولید فضای کسب و کار سرمایه گذاری قرار گیرد هزینه ها دانش فنی قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۸۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیکاری معضلی جدی/ ضرورت رفع مشکلات حوزه کشاورزی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه آبادان، اروندکنار، منیوحی، چوئبده و بخش مرکزی انتخاب نماینده مجلس به دور دوم رسید که در این راستا مردم در ۲۱ اردیبهشت ماه دوباره پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد.

یکی از نامزدهایی که در انتخاب ۲۱ اردیبهشت ماه در گردونه انتخاب مردم آبادان، اروندکنار، منیوحی، چوئبده و بخش مرکزی قرار دارد، «سید محمد مولوی» است که برای آشنایی با دیدگاه‌های این نامزد، خبرگزاری مهر مصاحبه‌ای با وی در قالب چند سوال انجام داده است.

در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

انتخابات باشکوهی برگزار شد و علیرغم اینکه معاندین با استفاده از رسانه‌های خود جریان‌سازی گسترده‌ای برای عدم حضور مردم راه انداختند ولی شاهد ازدحام جمعیت رأی دهنده از همان دقایق اولیه آغاز فرآیند رأی بودیم و قطعاً وقتی مجلس شورای اسلامی با چنین پشتوانه مردمی تشکیل می‌شود، مجلسی فراجناحی و انقلابی خواهد بود.

مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

هر موضوع بنا به اقتضای زمان و نیاز مردم باید مورد پیگیری قرار گیرد و در شرایط فعلی باید اقتصاد مهم‌ترین اولویت کشورمان باشد؛ رهبر معظم انقلاب نیز طی سال‌های گذشته برای نامگذاری شعار سال بر موضوعات اقتصادی به ویژه در زمینه تولید تاکید کرده‌اند.

ضرورت دارد به همه شاخه‌های اقتصادی از جمله اقتصاد آموزش، اقتصاد فرهنگ و هنر، اقتصاد ورزش، اقتصاد پژوهش و … توجه شود.

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی

مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

ابتدا بیکاری باید رفع شود ولی رفع آن بدون آسیب شناسی عملاً میسر نیست. یکی از موارد بیکاری مربوط به حوزه کشاورزی است که چنانچه مشکلات کشاورزان رفع شود برای حجم بالایی از جوانان جویای کار اشتغالزایی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر شهرهایی همچون آبادان که صنایع دارند، باید طرح‌های صنعتی مانند پالایشگاه دوم که به مرحله اجرا نرسیده سریع‌تر عملیاتی شود.

کد خبر 6078915

دیگر خبرها

  • بیکاری معضلی جدی/ ضرورت رفع مشکلات حوزه کشاورزی
  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • تورم و بیکاری چالش بزرگ لرستان/ زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود
  • سال گذشته بیش از ۴۰۰۰۰ فرصت شغلی در سامانه رصد کرمانشاه ثبت شده
  • فیلم| دستگاه حفر تونل (TBM) چگونه کار می‌کند؟
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • کارگران ستون فقرات تولید در کشور هستند
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • پیشنهاد استاندار هرمزگان برای ایجاد ‌راه زمینی به کیش
  • نقدی شدن کالابرگ الکترونیکی باعث ایجاد تورم میشود