Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@18:33:10 GMT

بحران شاخ آفریقا و میزبانی سودان از هیئت‌های دیپلماتیک

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۸۹۱۴

بحران شاخ آفریقا و میزبانی سودان از هیئت‌های دیپلماتیک

نخست وزیر سودان خواستار حضور میاننجیگران دیگر به عنوان ناظر در روند مذاکرات سدالنهضه شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الانتباه چاپ خارطوم، نخست وزیر سودان  موضوع سدالنهضه را برای خارطوم  و قاهره  بسیار مهم و سرنوشت ساز خواند و اظهار داشت: این سد می‌تواند برای اتیوپی، سودان و مصر مفید باشد و هر سه کشور از آن بهره مند شوند اما بایستی یک توافق الزام آور در خصوص آبگیری و فعال سازی سدالنهضه میان آدیس آبابا، خارطوم و قاهره امضاء شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالله حمدوک که با شبکه تلویزیون « سی . ان. ان » آمریکا سخن می‌گفت تصریح کرد: بدون دست‌یابی به یک توافق الزام آور درباره آبگیری و فعال سازی سد النهضه ما همواره باید چشم به سخاوتمندی و بزرگواری اتیوپی داشته باشیم چرا که این کشور بر آب  نیل حاکم خواهد بود و کنترل آب این رودخانه را به عهده خواهد داشت.

نخست وزیر سودان  با قدردانی از نقش اتحادیه آفریقا در مدیریت و نظارت بر روند مذاکرات سدالنهضه گفت: خارطوم منتظر مشارکت سایر ناظران به عنوان میانجیگر در روند این گفت‌وگوهاست.

پیشتر سودان با ارائه طرحی خواستار مشارکت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا در روند مذاکرات سدالنهضه تحت نظارت اتحادیه آفریقا شده بود اما اتیوپی با این طرح مخالفت کرد و میانجیگری اتحادیه آفریقا را برای موفقیت مذاکرات سدالنهضه کافی دانست.

یک هیئت از کنگره آمریکا دوشنبه هفته جاری وارد خارطوم شد و با مقامات سودانی درباره بحران سدالنهضه و گسترش روابط دوجانبه به گفت‌وگو نشست  و این درحالی است که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده‌است: جفری فیلتمن نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور شاخ آفریقا از 4 تا 13 می ( 14 تا 24 اردیبهشت ماه ) از کشورهای مصر، اریتره ، اتیوپی و سودان دیدار و با مقامات این کشورها درباره  بحران‌های مربوط به شاخ آفریقا گفت‌وگو خواهد کرد.

سدالنهضه|مراجعه سودان به شورای امنیت / نامه السیسی به رهبران کشورهای آفریقایی

به نوشته روزنامه سودان تریبون، رئیس جمهور ارتیره دیروز وارد خارطوم شد و با ژنرال عبدالفتاح برهان رئیس شورای حاکمیتی و عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان درباره مسائل مرزی دو کشور، تنش مرزی سودان و اتیوپی، بحران سدالنهضه و تاثیرات آن  بر شاخ آفریقا و گسترش روابط میان اسمره و خارطوم گفت‌وگو کرد.

 به رغم مخالفت مصر و سودان با آبگیری سدالنهضه، مقامات اتیوپی اعلام کردند: مرحله دوم آبگیری این سد در فصل باران‌های موسمی ( خرداد و تیر ماه ) انجام خواهد شد.

قاهره و خارطوم معتقدند:  آبگیری و فعال سازی سدالنهضه بدون دست‌یابی به یک توافق الزام آور امنیت آبی مصر و سودان را با خطر جدی روبرو خواهد کرد.

آیا منطقه شاخ آفریقا به سمت جنگ می‌رود؟/ یادداشت

 

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مذاکرات سدالنهضه نخست وزیر سودان شاخ آفریقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۸۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه امروز وارد سودان می‌شود تا با رئیس شورای حاکمیتی این کشور درباره گسترش روابط دوجانبه گفت‌وگو کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌‎الملل خبرگزاری تسنیم، « احمد ابراهیم مفضل» رئیس سرویس امنیت عمومی سودان هفته گذشته به روسیه رفت تا در دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات مسئول در امور امنیتی شرکت کند. وی در حاشیه این نشست با «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور آفریقا دیدار و درباره تحولات سیاسی ونظامی در سودان با او گفت‌وگو کرد.

« میخائیل بوگدانوف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون وزیر امور خارجه این کشور در راس یک هیئت بلندپایه دیپلماتیک امروز وارد سودان می‌شود تا با ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش درباره گسترش روابط دوجانبه و سایر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سودان، در این سفر دو روزه، بوگدانوف با «مالک عقار» معاون رئیس شورای حاکمیتی ، وزیران امور خارجه و معادن به همراه سایر مقامات سودانی دیدار و در خصوص  تقویت همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو خواهد کرد.

کشتی نظامی روسیه برای نخستین بار وارد بندر سودان شد

هدف از سفر هیئت بلندپایه روسیه به سودان، گسترش روابط دوجانبه در تمام زمینه‌ها از طریق فعال سازی ساختار رایزنی و هماهنگی است.

ژنرال برهان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در شهریور ماه گذشته در نیویورک برگزار شد با « سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدار و درباره فعال سازی روابط دوجانبه، تحولات سودان و نقش مسکو در کمک به سودان و حمایت از صلح و ثبات در آن گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • بحران آزادی بیان به روایت کاریکاتوریست اردنی
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • «کوه نور» ظرفیت جدید تفریح شهر زندگی است/ میزبانی از ۹ هیئت خارجی در هفته فرهنگی اصفهان
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • زرشناس: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود