Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@15:10:13 GMT

اقدامات فرهنگی در مبارزه با مواد مخدر مورد توجه قرار گیرد

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۹۸۳۲

اقدامات فرهنگی در مبارزه با مواد مخدر مورد توجه قرار گیرد

حمید ملانوری روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی افزود: باید با فرهنگ‌سازی، افزایش سطح آگاهی مردم و مهارت‌آموزی برای نه گفتن، میزان مصرف مواد مخدر را در جامعه کاهش دهیم.

وی مصرف مواد مخدر را نتیجه جنگ نرم و شبیخون فرهنگی دشمن دانست و اظهار داشت: براساس گزارش‌های ارائه شده، مصرف مواد مخدر از نظر سنی و جنسیتی در حال تغییر است و در حالی که سال‌های گذشته بیشتر در مردان استفاده می‌شد، در حال حاضر در زنان نیز رو به افزایش است و سن اعتیاد هم کاهش یافته که در حوزه مقابله باید به آن پرداخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس گزارش سازمان‌های جهانی، جمهوری اسلامی ایران از کشورهای پیشتاز در عرصه مقابله با مواد مخدر است و نیروی انتظامی به طور ویژه در در مقابله با قاچاق و عرضه مواد مخدر اقدامات چشمگیری را انجام داده که البته هزینه‌های سنگینی را هم به همراه داشته است.

وی افزود: در کنار نیروی انتظامی و آمار بالای شهدای این نیرو، نیروهای مرزبانی، سپاه و بسیج، اداره کل اطلاعات، دستگاه قضایی و شورای تامین در این مسیر تلاش می‌کنند و در استان خراسان جنوبی اقدامات چشمگیری در زمینه کشف، برخورد و مقابله با مواد مخدر صورت گرفته که قابل تقدیر است.  

ملانوری گفت: کشور همجوار ما با افغانستان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر از جمله تریاک است و برای عبور آن به کشورهای دیگر یکی از مسیرهای حمل، ایران است که به جهت قدرت تخریبی آن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اگرچه حجم بسیار بالایی از مواد مخدر توسط دستگاه‌های مقابله‌ای کشف و ضبط می‌شود اما باید درخصوص بخش که وارد کشور می‌شود نیز با حساسیت ویژه برخورد کنیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین باید در کنار پرداختن به موضوع مهم قاچاق و عرضه مواد مخدر، به مصرف ویرانگر این مواد نیز توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه مواد مخدر سنتی و صنعتی قدرت تخریب متفاوت دارد و جنبه سنی آن هم تغییر می‌کند اظهار داشت: متاسفانه اعتیاد را در سنین پایین هم می‌توان مشاهده کرد که قسمتی از آن اجباری و بخشی به خاطر مادران باردار اتفاق می‌افتد.

ملانوری با اشاره به اینکه در ۱۵ ماه گذشته درگیر کرونا بوده‌ایم افزود: با گذشت زمان بر شدت آسیب‌های اجتماعی برگرفته از شیوع این ویروس افزوده خواهد شد که مدیران باید توجه بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: کرونایی که اصناف را تعطیل، تجارت را تحت تاثیر قرار داده و مرزها را مسدود و پروازها را مختل، نماز جمعه را تعطیل و محدودیت در ماموریت‌ها ایجاد کرده است تبعات سختی خواهد داشت و می‌تواند گرایش به مصرف مواد مخدر را با بیکاری افزایش دهد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: از امتیازات و ویژگی‌های بارز خراسان جنوبی وجود مردمی با فرهنگ، متدین، ولایت‌مدار، انقلابی و همیشه در صحنه است که باید برای حفظ این ویژگی‌ها تلاش کرد و اگر جلوی رشد آسیب‌های اجتماعی گرفته نشود، می‌تواند در نسل‌های بعد رسوخ پیدا کرده و بسیاری از صفات برجسته مردم را دچار خدشه کند.

وی افزود: کمیته فرهنگی استان باید به شدت فعال شود و مجموعه ورزش و جوانان در کاهش این آسیب‌ها نقش اساسی دارد که باید با تقویت بازی‌های بومی و محلی مداخله جدی کند.

ملانوری گفت: باید تلاش کنیم در کنار استفاده از ظرفیت‌های صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، از ظرفیت شبکه شاد که برای دوره همه‌گیری کرونا به وجود آمده نیز در مسائل اجتماعی نظیر مبارزه مواد مخدر و ترافیک بهره ببریم. 

وی همچنین به دیدارش با دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: در این دیدار با توجه به نیاز استان مجوز کمپ ماده ۱۶ صادر شد که باید به عنوان یک فرصت مورد توجه مسولان ذیربط قرار گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این نشست گفت: در حوزه درمان اعتیاد ۸۶ مرکز در استان فعال است که ۷۸ درصد توسط بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد اداره می‌شود.

جلال احمدی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۸۵۰ فرد معتاد تحت درمان هستند و تعدادی معتاد متجاهر را تحت درمان گرفتند که توسط نیروی انتظامی و دستگاه‌های مربوطه معرفی شده‌اند.

وی گفت: سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان توسط دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی جذب شده و هزینه روزانه ترک اعتیاد هر معتاد ۲۸ هزار تومان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: بعضا کودکان معتاد هم از سوی شهرداری‌ها و آموزش و پرورش معرفی می‌شوند که با فوریت مورد درمان قرار می‌گیرند.

وی افزود: در طرح یاریگران زندگی بحث درمان را در تمامی مراکز بهداشت استان پیگیری کردیم.

احمدی اظهار داشت: برای جلوگیری از برگشت دوباره به دام اعتیاد رایزنی‌هایی با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای برای حرفه‌آموزی این افراد صورت گرفت که در حال انجام است.

وی گفت: درخصوص معتادان متجاهر راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ از اولویت‌های استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: مادران معتاد و شیرده در مراکز بهداشت سراسر استان در کمترین زمان ممکن مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها حمید ملانوری افغانستان مواد مخدر خراسان جنوبی ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری از اعتیاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حمید ملانوری افغانستان مواد مخدر حمید ملانوری افغانستان مواد مخدر خراسان جنوبی ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری از اعتیاد اخبار کنکور مبارزه با مواد مخدر مصرف مواد مخدر خراسان جنوبی مورد توجه قرار گیرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۹۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۷۶ کیلوگرم تریاک و حشیش در یک منزل مسکونی

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان از کشف ۷۶ کیلو تریاک و حشیش از یک منزل مسکونی و دستگیری یک سوداگر مرگ در عملیات ماموران انتظامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، احمد نیکبخت اظهار کرد: با اشراف اطلاعاتی مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر مرکز استان و با انجام کار دقیق پلیسی مشخص شد شخصی در یک منزل مسکونی در یکی از محلات سطح شهرستان خمینی شهر اقدام به نگهداری و توزیع مواد مخدر می‌کند که بررسی موضوع در دستور کار مأموران قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان و شهرستان خمینی شهر پس از بررسی تخصصی و کار ویژه میدانی و ضمن هماهنگی با مرجع قضائی به منزل شناسایی شده اعزام و در عملیاتی ضربتی موفق به دستگیری متهم شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به کشف ۶۶ کیلو و ۴۸۰ گرم تریاک و ۱۰ کیلو و ۹۵۰ گرم حشیش و دو عدد ترازوی توزین مواد مخدر در بازرسی از منزل این سوداگر مرگ تصریح کرد: متهم دستگیر شده پس از تشکیل پرونده برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضائی تحویل داده شد.

کد خبر 747695

دیگر خبرها

  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • کشف بیش از ۸ کیلوگرم تریاک در خلیل آباد
  • جمع‌آوری و دستگیری ۵۲۸ معتاد و سوداگر مرگ طی ۲ روز در گیلان
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است
  • کشف ۷۶ کیلوگرم تریاک و حشیش در یک منزل مسکونی
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • کشف ۱۱ کیلو حشیش دپو شده در منزل مسکونی در باقرشهر
  • کشف بیش از ۴۴ کیلوگرم تریاک در مراغه
  • کشف حدود ۸۸ کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه در قم