Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعضای دفتر تحکیم وحدت در دومین نشست از سلسله نشست‌های انتخاباتی خود با احزاب، به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام پورمحمدی دبیر شورای وحدت اصولگرایان نشستند.

پورمحمدی در این نشست با اشاره به این که پایه‌های تحزب در کشور به روشنی تعریف نشده؛ ریشۀ ناتوانی در سامان‌دهی رفتارهای سیاسی را توافق نداشتن در بسیاری از بدیهیات و نکات اولیۀ رفتار حزبی عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این باره گفت: حزب نمی‌تواند به نماینده خود فشار بیاورد تا مسئولیت‌پذیرانه در انتخابات حضور پیدا کند و در برابر حزبی که از آن برخاسته پاسخ‌گو باشد.

پورمحمدی با بیان این که تعریف ساز و کارهای فعالیت سیاسی از موارد مهم شایسته توجه است؛ افزود: باید بر مبنای مدل احزاب رایج در دنیا به مدلی بومی از فعالیت‌های حزبی برسیم.

دبیر شورای وحدت اصولگرایان در توضیح فعالیت‌های شورا در انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کرد: از همه افرادی که به انحاء مختلف در انتخابات مطرح بودند؛ برنامه‌ای جدی داشتند و یا جریان‌های اجتماعی راغب به حضور آنها در انتخابات بودند دعوت شده است.

وی کارامدی را مهمترین شاخص در انتخاب افراد دعوت شده عنوان کرد و در این باره تاکید کرد: جلسات متعددی گذاشته شد تا شاخص‌های دقیقی تبیین شود اما مبنای این شاخص‌ها مواردی است که حضرت آقا در چند سخنرانی اخیرشان به آن اشاره کرده‌اند. از مهمترین مبناها در صحبت‌های ایشان کارامدی است. طبعا این کارامدی با کارنامه افراد سنجیده می شود، نه با ادعاها.

پورمحمدی در پاسخ به این پرسش که در انتخابات مجلس شاهد ورود شورای وحدت اصولگرایان نبودیم؛ اما الان با توجه به فعالیت‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، هم عرض با شورای وحدت و وجود دو شورا برای اجماع‌سازی اصولگرایان، مذاکره‌ای برای ترکیب این دو شورا صورت گرفته یا خیر؛ گفت: از ابتدا هم قرار بر وجود دو شورا نبود. با دوستان صحبت شد که سعی کنید فراگیر باشید و تصمیمات بر اساس مشارکت و رایزنی و تعامل همه باشد اما گره‌ها و مشکلاتی بود که همه گروه‌ها [به شانا] دعوت نشدند. تصمیمات بر اساس مباحثات و گفت‌وگوهای جدی نیست.

وی ادامه داد: صحبت‌های زیادی شد. تقریبا هم داشت به نتیجه می‌رسید ولی متوقف شد. مجموعه‌هایی که سراغ جامعه روحانیت مبارز آمده بودند نظرشان بر این بود که وقتی مجموعه‌ای شکل گرفته، کار را متوقف نکنیم. اما به طور کلی قرار ما بر این بود که همه را جمع کنیم؛ از شانا هم خواستیم و مفصل پیگیری کردیم. الان هم همچنان به دوستان ائتلاف توصیه می کنیم که جمع شویم و یکی باشیم»

دبیر شورای وحدت اصولگرایان با اشاره به تمایل اجتماعی و محبوبیت بیشتر رئیسی در بین نامزدهای احتمالی و همچنین ظرفیت ویژه او برای رای‌آوری و اجماع‌سازی در انتخابات گفت: ایشان تا الان حرفی مبنی بر حضور در انتخابات نزده؛ اما مخالفتی هم نکرده‌اند. ولی حضور ایشان به شدت بسته به شرایط است. علی‌الخصوص که ایشان مسئولیتی انتصابی دارند و بدون رضایت رهبری هم نمی‌تواند مسئولیت خود را رها کند. با همه این اوصاف با توجه به جایگاه و مسئولیت‌های چند سال اخیر رئیسی؛ با مدیریت کلان کشور آشنا شده و ظرفیت توانی او هم بالاتر رفته؛ نکاتی که هم او را مستعدتر کرده و هم رغبت دیگران نسبت به او را افزایش داده است.

 پورمحمدی نبود شاخص و تعریفی مشخص برای حضور سیاسی و کاندیداتوری را دلیل کثرت نامزدهای احتمالی انتخابات عنوان کرد. او در این باره گفت: وقتی تعریفی برای حضور سیاسی نداریم افراد مختلف خود را مناسب این مسئولیت می‌دانند. در شرایط کنونی بسیاری از افرادی که اعلام نامزدی کرده‌اند کسانی هستند که به مرحله آخر دوران مدیریتی خود رسیده‌اند. البته چون رئیسی هم اعلام آمادگی نکرده زمینه برای حضور سایرین فراهم شده است.

وی جنبه‌های مثبتی را هم در تعدد نامزدهای انتخاباتی برشمرد و افزود: البته این که تعداد زیادی احساس مسئولیت می‌کنند و محیط را مساعد برای حضور خود می‌دانند و مدعی هستند که برای اداره کشور برنامه دارند؛ جنبه مثبت این مسئله است.

پورمحمدی اعلام آمادگی دیرهنگام نامزدها را آسیب زا عنوان کرد و اذعان داشت: من شخصا، این روش را نمی‌پسندم و این فضا را ناکارامد می‌دانم. جریانات سیاسی و جریانات فعال اجتماعی باید از قبل برنامه و تیم خود را اعلام کنند؛ تا به برنامه‌های آنها فکر شود و نظراتشان در معرض نقد قرار گیرد. یک سری افراد برنامه‌شان را نگه داشته اند تا پشت تلوزیون ارائه دهد!

وی در ادامه گفت: موضوعی که باعث می‌شود تا فرصتی برای نقد و گفت‌وگو شکل نگیرد. این‌ها عیب‌های فرایندی در قوانین ما است که رفتارهای سیاسی را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند.

دبیر شورای وحدت اصولگرایان در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر این قوانین نیازمند تغییر قانون اساسی است یا خیر؛ تاکید کرد: شاید برخی بندهای قانون اساسی هم نیازمند تغییر باشد؛ اما بدون تغییر قانون اساسی هم می‌توان بخش بزرگی از این معایب را اصلاح کرد. مثلا قانون انتخابات در هر دوره به شکلی دستکاری شده؛ در حالی که بسیاری از کشورهایی که مردم‌سالار بوده و متکی به رای مردم هستند؛ قوانین انتخاباتی‌ آنها در قانون اساسی کشورشان آمده یا قوانین مدت‌دار هستند. مشخصا مسئله ای به این مهمی را نمی توان تا این حد دستخوش تغییرات قرار داد.

پورمحمدی اجماع‌سازی را در صورت عدم ورود رئیسی به انتخابات؛ بسیار سخت دانست و در این باره اظهار داشت: ارزیابی ما این است که ظاهرا در صورت عدم ورود آقای رئیسی به انتخابات، نمی‌توانیم روی فردی به اجماع برسیم. این که ما قدرت داشته باشیم اجماع قابل قبولی ایجاد کنیم بعید به نظر می‌رسد.

پورمحمدی ادامه داد: در این صورت پیش بینی می‌کنیم کار به مرحله دوم برسد. در حقیقت ایدۀ شورای وحدت بر اساس سناریو امتداد انتخابات به دور دوم است. چرا که حتی اگر شورای وحدت و شورای ائتلاف یکی شوند که البته به دلیل تلاش‌هایی که تا کنون ادامه پیدا کرده؛ بعید نیست این اتفاق بیافتد؛ نمی‌توانند مجموع جریان ارزشی را پوشش دهند. البته پوشش بدنه زیاد است؛ منظور پوشش کاندیداها است.

پورمحمدی گفت: ما باید کاری کنیم که دوستان ما بتوانند همه را به رای‌دهی دعوت کنند که جمعیت ما ۱+۵۰ شود. البته این موضوع حساسیت ها، دقت‌ها و ملاحظاتی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد طیفی از اصولگرایان سنتی مشوق حضور لاریجانی در انتخابات هستند گفت: آقای لاریجانی تا الان هیچ نظری نداده و هیچ موضعی نگرفته است. نه خودش، نه اطرافیانش، نه آشکار و نه پنهان. ضمن این که تا الان هیچ کس در جلسات شورای وحدت نظری مبنی بر دعوت ایشان به انتخابات نداشته است.

پورمحمدی در ادامه افزود: البته غیر اصولگرایان سنتی نیروهای دیگری هم در شورا هستند که به آقای لاریجانی تمایل دارند. اگر ایشان در انتخابات ثبت نام کنند آن وقت می‌شود تحلیل‌هایی در این باره داشت واظهار نظر کرد.

وی در خصوص این که با احتمال حضور رئیسی در انتخابات، احتمالا چه کسی رقیب ایشان قرار می‌گیرد گفت: به نظر می‌رسد تا الان، اجماع روی سید حسن خمینی بوده؛ بعد از انصراف ایشان تمایلی به ظریف پیدا کرده‌اند. اطلاع دقیقی ندارم که نظر فعلی اصلاح‌طلبان همچنان بر حضور ظریف در انتخابات است یا خیر. البته نفی این را هم نشنیده‌ام که کنار گذاشته شده یا بروز و ظهور جدیدی داشته باشد.

پورمحمدی در ادامه گفت: البته تندروهایی هم اعلام آمادگی کرده‌اند که خود اصلاح‌طلبان واقف به این هستند که احتمالا رد صلاحیت می‌شوند؛ نه به خاطر سوابق سیاسی آنها بلکه به دلیل نداشتن سوابق اجرایی.

دبیر شورای وحدت اصولگرایان در رابطه با سایر کاندیدهای اصلی احتمالی جریان رقیب گفت: صحبت های اخیر آقای جهانگیری علامتی است برای تمایل به حضور در انتخابات. با این وجود با توجه به چسبندگی او به دولت و محبوبیت اجتماعی پایین دولت به نظر می‌رسد ایشان دارد ارزیابی میدانی می‌کند تا بر مبنای بازخوردها تصمیم بگیرد.

وی همچنین درخصوص احتمال مطرح‌شدن لاریجانی از سوی اصلاح‌طلبان گفت: لاریجانی به صورت جدی در محافل اصلاح‌طلبی مطرح نبوده اما احتمال دارد با اتفاقاتی که افتاده؛ چرخشی به سمت او صورت گیرد. برخی نظراتی که در این چند روز شنیده‌ام تا حدودی این نظر را بروز می‌دهد.

منبع: فارس

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد دبیر شورای وحدت اصولگرایان نظر می رسد قانون اساسی برای حضور تا الان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۰۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶ مرحله اخذ رای الکترونیک/ نشست رئیسی و استانداران

«مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی»،‌ «انتخابات الکترونیک» و «نشست مشترک رئیس‌جمهور و استانداران» از موضوعات مهم خبری شانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا،‌ سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود برای انتخابات مجلس خبرگان تاکید کرد: بررسی صلاحیت خبرگان رهبری با فقهای شورای نگهبان است و تاکید عزیزان نیز همیشه بر اجرای قانون بوده است؛ این حرفها تازگی ندارد  ظاهراً برخی وقتی تایید می‌شوند سطح درک شورای نگهبان بالاست و وقتی رد می‌شوند حرف دیگری دارند.

هادی طحان نظیف درباره دلایل رد صلاحیت حسن روحانی گفت: مواردی که بصورت مکتوب به ایشان اعلام شده موارد متعددی است و محدود به چند موردی که ایشان مطرح کردند نیست؛ البته همین چند مورد نیز به صوت دقیق مطرح نشده است.

وی در بخش دیگری از این نشست درباره تمهیدات شورای نگهبان برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: در انتهای هفته مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده در ۱۵ استان برگزار می‌شود؛ در ۸ حوزه انتخابیه که بالای دو نفر از داوطلبان آن‌ها تعیین تکلیف نشدند (تبریز، ری، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم شهر و ملایر) انتخابات بصورت تماماً الکترونیک برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تجربه انتخابات الکترونیکی در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم و تاثیر برگزاری انتخابات الکترونیکی در دور دوم انتخابات مجلس در انتخابات‌های آتی گفت: در مرحله اول چهار حوزه را به صورت الکترونیکی بود. تجربه انتخابات الکترونیک رضایت‌بخش بود. در مرحله دوم چهار حوزه به هشت حوزه افزایش یافت تا تجربه بهتری داشته باشیم.

بر اساس اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور امروز؛ در استان تهران صندوق های الکترونیکی زیر بار می‌رود و شبیه‌سازی انتخابات الکترونیک اجرا خواهد شد.

دومین مرحله از انتخابات مجلس دوازدهم در ۸ حوزه به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد که شش مرحله رای دادن در انتخابات الکترونیکی را می توانید در این لینک ببینید.

امروز،‌ تعدادی از کاندیداهای دومین دوره انتخابات مجلس دوازدهم از جمله مجتبی زارعی از اعضای لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، سمیه گلپور کاندیدای لیست شورای وحدت اصولگرایان و جبهه صبح ایران  و مجتبی رحماندوست کاندیدای شورای وحدت اصولگرایان و لیست امناء ، علی طهرانی مقدم از اعضای لیست شورای وحدت و جبهه صبح ایران با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران به ارائه دیدگاه‌ها و برنامه‌های  خود پرداختند.

در بخشی از این نشست مجتبی زارعی با بیان این‌که «معتقدم نظارت مجلس هم زیر سوال است»، تصریح کرد:  ما در  کشور بحران نمایندگی داریم. نظام اداری ما نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است اما اگر مردم را نمایندگی نکنیم، مردم سالاری ما به مخاطره می‌افتد. خیلی وقت‌ها ما به سمت ساختارها غش می‌کنیم در حالیکه افراد باید نمایندگان مردم باشند.

سمیه گلپور هم با اعتقاد به شنیده‌ نشدن صدای مستضعفان در مجلس یازدهم تاکید کرد و گفت: باید صدای جامعه کارگری و بازنشستگان در مجلس شنیده شود.

همچنین مجتبی رحماندوست با تاکید بر تحقق عدالت اجتماعی در مجلس آینده، اظهار کرد: ما در مجلس آینده به دنبال این هستیم که مردم بدون لکنت زبان و ترس از عواقب آن، زبانشان به روی مسئولان و مقامات باز باشد. ما مردم بسیار خوبی داریم و باید مسئولانی داشته باشیم که همراه با مردم پیش بروند.

علی طهرانی مقدم نیز با بیان این‌که «نمایندگان از مسیری وارد مجلس شوند، که آلوده نباشد»، گفت: ما در حوزه قانونگذاری قوانین زیادی داریم. ما به قانون خوب نیاز داریم ولی به نظارت هم نیاز داریم. خیال دولت ها نباید از بعد نظارت مجلس راحت باشد. در مجلس نمایندگانی می خواهیم که وامدار باندهای قدرت و ثروت نباشند و هم در طول دوره نمایندگانی ضمن هم افزایی و کمک به دولت، اگر ایرادی می‌بینند، نظارت کنند و کوتاه نیایند.

****

در نشست مشترک رئیس جمهور با استانداران، سیدابراهیم رئیسی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به اینکه در انتخابات قبل هم مجریان (وزیر کشور و استانداران) هم ناظران(شورای نگهبان) هم عموم‌مردم همت کردند وانتخاب با شکوهی براساس ۴ اصل مورد تاکید رهبرانقلاب برگزار شد، گفت: ان‌شاءالله در انتخابات میان دوره‌ای پیش رو با همت استانداران ۴ اصل مورد تاکید رهبری همواره در اولویت باشد و شاهد انتخابات میان دوره ای با شکوه باشیم و مجلس شورای اسلامی در زمان خود تشکیل شود.

رئیس­ جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین امروز، ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه هشتم اسفند ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم طی پیامی ضمن عرض تسلیت برای درگذشت سردار سرتیپ سیدمجید ایافت گفت: ایشان رزمنده‌ای مجاهد، فرماندهی بااخلاص، از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس و هم‌رزم وفادار سردار شهید محمود کاوه بودند که پس از دوران دفاع‌مقدس نیز با مجاهدت و تعهد، مسئولیت‌های متعددی را در عرصه‌های مختلف سپاه از جمله جانشینی فرماندهی لشکر ویژه شهدا، فرماندهی قرارگاه عاشورا، جانشینی فرماندهی قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) نیروی زمینی سپاه و مسئولیت دبیرخانه کنگره بزرگداشت سرداران شهید و ۲۳ هزار شهید خراسان را برعهده داشتند که به‌طور یقین خدماتشان در گنجینه افتخارات این کشور به یادگار باقی خواهد ماند.

****

صبح امروز، ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفردرجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد که این اولین ماموریت دوربرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع ماموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود.

ناو شهید مهدوی که در اسفند ۱۴۰۱ به نیروی دریایی سپاه الحاق شده، انواع رادارهای پیشرفته نظیر رادار سه‌بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را داراست و در نوع خود از جمله ناوهای خاص کشور محسوب می‌شود. علاوه بر این، ناو شهید مهدوی اولین شناور ایرانی مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد است.

****

همزمان با چهل و نهمین سالروز شهادت سید مجید شریف واقفی، عضو سازمان مجاهدین خلق ایسنا در گزارشی تاریخی با عنوان «فرجام مجاهدی که نامش بر دانشگاه صنعتی نشست»به مرور این واقعه پرداخت و یادآور شد که سازمان مجاهدین خلق دو ماه قبل از تاسیس دانشگاه صنعتی آریامهر در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ توسط محمد حنیف‌نژاد، سعید محسن و عبدالرضا نیک‌بین تشکیل شد. این سازمان خود را مدافع حقوق «خلق» می‌دانست و در ابتدای تاسیس متاثر از افکار اسلامی، تم مبارزه علیه رژیم پهلوی گرفت اما قدرت‌طلبی‌ها و حسادت‌های داخلی سازمان در برهه‌های زمانی مختلف موجب تصفیه حساب‌ها و حذف فیزیکی خونین در رده‌های عالی و میانی سازمان شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پخش فیلم های تبلیغاتی نامزد‌های مجلس ۱۲ از قاب شبکه همدان
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶ مرحله اخذ رای الکترونیک/ نشست رئیسی و استانداران
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • لیست نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات تهران
  • افزایش گرایش مردم به لیست‌ها در دور دوم انتخابات مجلس
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب