Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@23:23:19 GMT

اهمیت توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در شهرها

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۴۵۴۳

اهمیت توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در شهرها

دوچرخه‌سواری از زمان‌های دور تا به امروز از محبوبیت خاصی در میان بسیاری از شهروندان برخوردار بوده اما کمتر مورد توجه برنامه‌ریزان شهری قرار گرفته است؛ با این حال، اخیراً جنبشی عظیم در راستای ترویج دوچرخه‌سواری در سراسر جهان شکل گرفته، چرا که هر روز بر شناخت مزایای این نوع تردد سبز افزوده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات محلی در اغلب شهرهای جهان طی چند دهه اخیر، پایداری را بیش از گذشته مورد توجه قرار داده و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند به شیوه‌های مختلف به آن دست یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از گسترش فضاهای سبز گرفته تا ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، افزایش تولید و فروش خودروهای الکتریکی و بازیافت مواد زائد اقدامات زیادی در شهرهای مختلف جهان در راستای پایداری صورت گرفته است. در این بین، دوچرخه‌سواری به عنوان یک سبک تردد پاک در میان بسیاری از مردم جهان ترویج یافته و پیامدهای مثبت آن، برنامه‌ریزان را نیز به اتخاذ اقداماتی برای بهبود هر چه بیشتر زیرساخت‌ها سوق داده است.

فینیکس، پنجمین شهر بزرگ آمریکا واقع در ایالت آریزونا، از جمله شهرهایی است که مقامات آن با بهبود و توسعه زیرساخت‌های مربوط به دوچرخه‌سواری در تلاشند نام خود را به عنوان بهترین شهر دوستدار دوچرخه در این کشور به ثبت برسانند. فینیکس یکی از اولین شهرهای ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود که دوچرخه‌های اشتراکی را در اختیار ساکنان قرار داد و زیرساخت‌های شهری را برای تردد هر چه ایمن‌تر کاربران این وسایل نقلیه بهبود و توسعه بخشید. اما پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن همه را به خود درگیر کند اینکه، چرا سرمایه‌گذاری برای بهبود وضعیت دوچرخه‌سواری اخیراً از اهمیت بیشتری نسبت به قبل در میان مدیران شهری برخوردار شده است؟

مسیرهای دوچرخه‌سواری ارزش املاک را فزایش می‌دهند

محققان کلانشهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتای آمریکا، در سال ۲۰۰۶ تحقیقی انجام دادند که بر اساس آن مشخص شد ارزش املاک به ازای حدود هر ۴۰۰ متر نزدیکی به مسیرهای دوچرخه‌سواری ۵۱۰ دلار گران‌تر از سایر دارایی‌های شهر هستند. همچنین ۸۵ درصد ساکنان واشنگتن دی. سی بر این باورند که گران‌قیمت‌ترین ساختمان‌های شهر در اطراف مسیرهای دوچرخه‌سواری قرار گرفته شده است. در همین راستا، گروهی از محققان وارد عمل شده و ارزش املاک نقاط مختلف شهر را با هم مقایسه کردند و متوجه شدند که مسیرهای دوچرخه‌سواری تأثیرات مثبتی بر ارزش دارایی‌های شهری دارد.

زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری به کمپانی‌ها در جذب افراد با استعداد کمک می‌کند

نتایج حاصل از انجام مطالعات مختلف حاکی است که ساکنان جوان شهرهای آمریکایی اغلب از رانندگی، آن هم در شهرهای پرترافیک احساس نارضایتی می‌کنند. گزارشات نشان می‌دهد که تعداد افراد بین ۱۶ تا ۲۴ ساله آمریکایی که دارای گواهینامه رانندگی هستند، به مراتب کمتر از افرادی است که در دهه‌های قبل مایل به گرفتن مجوز رانندگی بوده‌اند. این در حالی است که هر روز بر تعداد افراد جوان بین ۱۶ تا ۳۴ ساله که به دوچرخه‌سواری روی می‌آورند، افزوده می‌شود به طوری که در چند سال اخیر، ۲۴ درصد جوانان در این بازه سنی از دوچرخه برای ترددهای داخل شهری بهره گرفته‌اند. بدیهی است که بهبود زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در نزدیکی کمپانی‌ها می‌تواند به آن‌ها در جذب این افراد جوان و بااستعداد کمک کند و رونق را برای آنان به ارمغان آورد.

دوچرخه‌سواران نسبت به سایر افراد از سلامت جسمی و روانی بهتری برخوردار هستند

بر اساس تحقیقی که توسط وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۳ انجام شد، اجرای برنامه‌های فعالیت جسمی در محل کار می‌تواند مرخصی‌های استعلاجی کوتاه‌مدت را تا ۳۲ درصد کاهش دهد که این امر به سهم خود، کاهش ۲۰ تا ۵۵ درصدی هزینه‌ها و افزایش سودمندی دو تا ۵۲ درصدی را در پی خواهد داشت. بنابراین، افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری و فراهم آوردن رفت و آمد کارکنان به محل کار از طریق این وسیله تردد سبز می‌تواند به فعالیت جسمی کاربران منجر شود و تبعات مذکور را نیز برای کارکنان و کمپانی‌ها در پی داشته باشد.

دوچرخه‌سواری امکان بازدید از مراکز خرید را افزایش می‌دهد

شواهد بیشماری وجود دارد که نشان می‌دهد زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری همیشه رونق اقتصادی را برای مراکز تجاری به ارمغان آورده‌اند. محققان آمریکایی در مطالعه‌ای که در مورد خیابان والنسیای سانفرانسیسکو انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که پس از محدودیت تردد خودروها در این خیابان و اختصاص فضای بیشتر به کاربران دوچرخه، فروش محصولات در فروشگاه‌های خیابان به طور باور نکردنی افزایش یافت.‌

کد خبر 491480

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ترویج دوچرخه سواری توسعه زیرساخت دوچرخه سواری دوچرخه سواری مسیر دوچرخه سواری مزایای دوچرخه سواری اهمیت دوچرخه سواری تردد پاک دوچرخه سواری و سلامتی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق زیرساخت های دوچرخه سواری مسیرهای دوچرخه سواری دوچرخه سواری زیرساخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۴۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی و جمعی از مدیران دستگاه‌های میدان‌دار در پذیرایی از زائران رضوی اظهار کرد: یکی از مساله‌های مهم در ایام پیک زائر در مشهدالرضا (علیه السلام) انجام هرچه بهتر تکریم و میزبانی از زائران رضوی به ویژه زائران بارگاه منور رضوی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ضمن تاکید بر تکریم هرچه باشکوه تر زائران امام هشتم (علیه السلام) افزود: میزبانی شایسته از مهمانان علی‌ابن موسی‌الرضا (علیه السلام)، مهم‌ترین تکلیف مسوولان استان و مدیران شهر است. اینجاست که می‌گوییم باید فرهنگ میزبانی را ارتقا دهیم و آن را به معیارهای زیارت مطلوب در شهر امام رضا (علیه السلام) نزدیک کنیم.

ضرورت توسعه زیرساخت های اقامت و حمل و نقل

وی خاطرنشان کرد: در حوزه میزبانی و حضور زائران باید توجه و اهتمام ویژه خود را متمرکز بر موضوع اسکان در هتل‎‌ها، زائرسراها و مهمانسراهای ارزان‎ قیمت کنید زیرا محور اصلی چالش‌‎های موجود، ناظر بر آن دسته از زائرانی است که به عشق زیارت امام هشتم (علیه السلام) به این شهر می‌آیند اما توان مالی برای اقامت چندروزه در یک منزلگاه را ندارند و تکلیف شما، رسیدگی به نیاز این عزیزان است.

علم الهدی با ابراز گلایه از افزایش غیرمنطقی نرخ اقامت و اسکان در پیک‌های زیارتی ادامه داد: باید حداکثر نظارت و کنترل را در این زمینه به کار بگیرید تا زیارت مهمانان امام رئوف (علیه السلام) در اوج رفاه و آسایش میسر باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، ساخت زائرسراهای ارزان قیمت به تکلیف سایر شهرهای کشور در مشهدالرضا (علیه السلام) را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و تصریح کرد: تمام ظرفیت خود را پای کار بیاورید تا حتی یک گره از کار زائر امام هشتم (علیه السلام) باز شود. این تکلیف بر گردن ما و حقی است که علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) بر ضمه ما دارد تا زائر او را تکریم کنیم.

وی تأکید کرد: از جمله گروه‌هایی که به زیارت حضرت رضا (علیه السلام) مشرف می‌شوند، زائران خارجی هستند. در این بخش توجه ما باید به زواری باشد که استطاعت و توانی مالی زیادی برای زیارت حضرت ندارند، مانند زائران شریف پاکستانی که صدها و هزاران کیلومتر راه را طی کرده، رنج سفر را به جان خریده تا خود را به مشهد برسانند. حالا چه وظیفه‌ای برای ما مهم‌تر از تأمین زیرساخت اقامت برای این‌ها؟

علم الهدی گفت: یک جنبه دیگر از خدمت‌رسانی به زائران و تسهیل فرآیند زیارت، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل است؛ اعم از حمل و نقل جاده‎ای، ریلی و هوایی که ضرورت آن در پیک‌های زیارتی مضاعف می‌شود. به همین دلیل، این ظرفیت وجود دارد که در حوزه سفرهای هوایی، شرکت‌های هواپیمایی دولتی پای کار بیایند و پروازها از نظر کمیت و کیفیت توسعه پیدا کند. در حوزه خدمات ریلی هم این مهم اجتناب‌ناپذیر است و در بخش تشرف‌های زمینی، کیفیت جاده‌ها به همراه ایمن‎سازی آن‌ها ضرورت پیدا می‌کند.

کد خبر 6093460

دیگر خبرها

  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • عرضه دو لاستیک نانویی ویژه مسابقات دوچرخه‌سواری
  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا : ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا: ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • یک مربی زن، رییس یک رشته پر مدال المپیکی شد!
  • زیرساخت‌های درمانی مرکز استان سمنان نیازمند توسعه
  • اجرای قانون شوراها در توسعه تأثیرگذار است
  • زخم عمیقی به دوچرخه سواری زدند که به راحتی درست نمی‌شود