Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: تشکیل رژیم جعلی اسرائیل در منطقه فلسطین و اشغال این سرزمین و همچنین انتقال یهودیان از سراسر جهان به این منطقه، به تنش و بحران نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در جهان تبدیل شد.

به گزارش ایسنا، بهادر امینیان در آستانه فرارسیدن روز قدس، در وبینار «قدس شریف، محور همگرایی و وحدت جهان اسلام» گفت: جهان اسلام در طول قرن‌های گذشته شاهد تحولات منفی گسترده‌ای بوده که مانع تحول و تکامل طبیعی کشورها و جوامع اسلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرو پاشی نظام عثمانی و آمدن قدرت‌های بیگانه به ویژه استعمارگران، سیر طبیعی تحولات و تکامل را در جوامع اسلامی با خلل و مانع رو برو کرد و همچنین مشکلات زیادی را خلق کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با بیان اینکه کشورهای غربی و استعمارگر، با توجه به سیاست‌های‌شان تلاش کردند که مناطق تحت اداره مسلمانان را به گونه‌ای تحت کنترل خود درآورند که برای خودشان مانعی ایجاد نشود، گفت: کشف منابع جدید در این مناطق از سرزمین‌های اسلامی در مرکز توجه و اولویت قدرت‌های بزرگ جهان قرار داشت و از این جهت در طول چند دهه گذشته همیشه این مناطق مرکز تحولات و بحران‌ها و در صدر توجه امنیتی و حتی سیاسی و اقتصادی جهان بوده و همواره مورد منازعه و کشمکش قرار داشته است.
 
امینیان در مورد حضور آمریکا در منطقه گفت: طی چند سال اخیر آمریکایی‌ها مستقیماً در کشورهای اسلامی لشکرکشی کردند و مناطقی را تحت کنترل در آوردند که خود این مسئله باعث بحران‌های زیاد شد.

وی با اشاره به تأسیس اسرائیل در قرن بیستم، گفت: تشکیل رژیم جعلی اسرائیل در منطقه فلسطین و اشغال این سرزمین و همچنین انتقال یهودیان از سراسر جهان به این منطقه، به تنش و بحران نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در جهان تبدیل شد.

سفیر ایران در افغانستان گفت: در اثر اشغال فلسطین چندین جنگ بزرگ صورت گرفت و همینطور مقاومت ملی مردم فلسطین برای رهایی از اشغال تاکنون ادامه داشته و چون کشورهای قدرت مند جهان از این یهودیان ناخواسته و غیر طبیعی حمایت می‌کردند و از طرف دیگر دولت‌های حاکم غیر ملی در جهان اسلام هیچگاه همکاری جدی با جریان‌های مقاومت نکردند و حتی گاهی مانع اتحاد حول یک محور واحد شدند قضیه فلسطین را دوامدار کرد.

امینیان افزود: سرزمینهای فلسطین در حالی از دست رفت که حتی سازمان کشورهای اسلامی که در حقیقت به هدف حمایت از مردم فلسطین تشکیل شده بود عملاً از این هدف اعلامی دور شد و بسیاری از کشورهای اسلامی فقط از عنوان فلسطین بهره برداری کردند و تنها شعار مقابله با اسرائیل را می‌دادند و در نهایت همین شعارها و عنوان‌ها را نیز کنار گذاشتند و با اسرائیل ارتباط برقرار کردند و این رژیم اشغالگر را به رسیمت شناختند.

سفیر ایران در افغانستان با استناد به اصول روابط بین الملل گفت: آنچه که در منطقه اتفاق افتاد، انحراف در شکل گیری وحدت و هویت اسلامی بود و به همین دلیل که این مناطق تکامل طبیعی نداشتند با بحرانهای اجتماعی از جمله بحران مشروعیت و هویت روبرو شدند و نفوذ در این مناطق نهادینه شد و این کشورها کماکان آبستن بحران‌ها و مشکلات و تنشها هستند.

امینیان ادامه داد: از طرفی هم دخالت قدرت‌های خارجی چه بطور بازی‌های امنیتی، اطلاعاتی، سیاسی و حتی به صورت اعزام نیروی نظامی متاسفانه بر ابعاد بحران منطقه به شدت افزوده است و امروز در قرن بیست و یک ما شاهد هستیم که بسیار از کشورهای اسلامی با معضل جدی رو برو هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان همچنان اظهار داشت: حضور نزدیک به دو دهه آمریکا در منطقه بحرانهایی را اضافه کرده و امروز نیز با خروج آنها مشکلات زیادی که اینجا وجود داشت سر باز کرده و افزون بر آن فساد نهادینه شده، اختلافات قومی، ضعف دولت مرکزی و قوه های امنیتی، همه اینها یک میراث بود که آمریکا در این منطقه به جا گذاشت.

وی در پایان نسبت به «وحدت مسلمانان» ابراز امیدواری کرد و گفت: وحدت مسلمانان و بازگشت به هویت اسلامی باعث می‌شود که مشکلات منطقه رفع گردد و راه حل بومی پیدا شود زیرا مردم کشورهای اسلامی هیچ راهی ندارند مگر اینکه روی پای خود بایستند و با اتکای به داشته‌های بومی خود مشکلات را حل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روز قدس رژيم صهيونيستي سفیر ایران در افغانستان ایران در افغانستان کشورهای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۷۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی

 طی روزهای گذشته چین، میزبان «عزام الاحمد» و «سمیر الرفاعی» به عنوان نمایندگان جنبش فتح و «موسی ابو مرزوق» و «حسام بدران» به عنوان نمایندگان جنبش حماس در پکن بود. در این نشست طرفین بر لزوم احیای کمیته‌های مشترک خود و حل و فصل اختلافات و  حملات رسانه‌ای به یکدیگر به توافق رسیده‌اند. در همین راستا شبکه المیادین در خبری اعلام کرد، هیأت‌های حماس و فتح در پکن بر وحدت میان  فلسطینیان با یکدیگر تاکید داشته اند بطوریکه دو گروه بر لزوم تشکیل دولت وفاق ملی موقت حین جنگ و پس از آن تاکید داشتند.

همزمان لین جیان سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز در نشست خبری خود در پکن در جمع خبرنگاران با بیان جزئیاتی در این باره گفت: نمایندگان جنبش‌های فلسطینی در پکن  با یکدیگر رایزنی کردند و دو طرف بر ادامه روند گفتگو و تلاش برای دستیابی به وحدت در اسرع وقت توافق کردند.  

دیپلماسی میانجیگری چین با فرایند صلح در خاورمیانه

چین اخیرا نقش فعال تری در بحران های بین المللی بر عهده گرفته  و تا حدودی گوی سبقت را از کشورهای غربی در حوزه میانجیگری در بحران های بین المللی ربوده است. نمونه آن را می توان میانجیگری میان تهران و ریاض در سال گذشته میلادی عنوان کرد.

فاطمه محروق، کارشناس مسائل شرق آسیا و عضو هیئت علمی دانشگاه، در گفت وگو با قدس با اشاره به سابقه نقش آفرینی و میانجیگری  چین در تحولات خاورمیانه به ویژه مسئله اختلاف و تنش  اعراب و رژیم صهیونیستی، گفت: رفتاری که پکن طی ماه های اخیر به خصوص پس از عملیات طوفان الاقصی برای کاهش تنش در منطقه خاورمیانه در پیش گرفته جدید نمی باشد بطوریکه همواره دیپلماسی میانجی‌گری به‌عنوان یکی از ارکان اصلی اهداف و اعمال سیاست خارجی چین در غرب آسیا مطرح بوده است و پکن خود را به‌ عنوان یک نیروی صلح‌ساز در معارضات و بحران‌های منطقه‌ای همچون بحران افغانستان، سوریه، سودان، یمن، ایران و فرایند صلح اعراب ـ اسرائیل  از سال 2004 مطرح ساخته است.

وی با بیان اینکه نیـاز روزافـزون چیـن بـه منابـع انـرژی و سـرمایه گذاری ها و مبـادلات بازرگانـی با کشـورهای ( غرب آسیا)، حاکـی از اهمیـت اقتصـادی این منطقـه در سیاسـت خارجی پکـن اسـت، افزود: چین به کشورهای خاورمیانه  از گذشته نگاهی گسترده تری داشته و این کشور مناسبات اقتصـادی دو جانبـه، معـادلات چندجانبه در خصـوص حـل مسـایل سیاسـی ارائـه نقـش میانجی گـری را در منازعـات کشـورهای خاورمیانـه پیگیـری می کنـد. تا جایی که استراتژی صلح جویانه و میانجیگری چین منجر شده کشورهای منطقه نگاه مثبت و سازنده ای به حضور این کشور در منطقه داشته باشندو مناسبات گسترده ای با این کشور برقرار نمایند.

او با اشاره به میزبانی چین  از نمایندگان جنبش اسلامی فتح و حماس در پکن، و نیز پیگیری این کشور برای آشتی نیروهای فلسطین بایکدیگر، گفت:  رفتار پکن سابقه طولانی دارد چراکه همواره چین به دنبال نقش آفرینی بیشتر در خاورمیانه می باشد و برگزاری نشست نمایندگان جنبش های فلسطینی در پکن، در چارچوب سیاست خارجی چین محسوب می شود.

تغییر رویکرد پکن از انفعالی به فعالانه در منطقه

این استاد دانشکاه تاکید کرد: هم اکنـون چین به عنـوان یـک قدرت بـزرگ از راهبـرد انفعالی سـنتی خود به سـمت درگیـری فعالانه در بحران هـا و مناقشـات منطقه ای حرکت کرده اسـت و دسـت بـه سیاسـت های عملگرایانه می زنـد.رفتار این کشور در حل تنش های خاورمیانه به خصوص بحران غزه منجر شده حتی بیشتر کشورهای اروپایی از پکن حمایت نمایند.

محروق اظهار داشت: طی یک دهه گذشته چین دیپلماسی فعالی جدا از مسئله اقتصادی در منطقه خاورمیانه را دنبال می کند بطوریکه به پلتفرم های امنیتی و سیاسی جدیدی وارد شده است. گفتگوهایی مانند میانجیگری بین ایران و عربستان در سال گذشته، مدیریت چالش میان رژیم صهیونیستی و اعراب را می توان نام برد.

وی درپاسخ به این پرسش که ایالات متحده آمریکا به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه  به شدت در جامعه بین المللی در تنگنا قرار گرفته، با توجه به این موضوع، آیا چین می تواند در مسئله غزه نقش آفرینی کند، گفت: باتوجه به  گذشت بیش از 207 روز از جنگ غزه، واشنگتن حمایت های مالی، نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی گسترده ای را از اسرائیل انجام داده است و همین مسئله منجر به تعارض میان این کشور و گروه های فلسطینی شده است اما چین با توجه به سابقه حضور خود در میانجیگری های منطقه، توانسته نه تنها میزبان نشست سران فتح و حماس در پکن باشد بلکه کشورهای اروپایی و منطقه نیز از نقش آفرینی چین برای برقراری صلح میان گروه های فلسطینی حمایت کنند.

او در پایان اظهار کرد: رابطه چین با طرفین درگیر در جنگ غزه خوب است و می تواند این کشور نقش خودش را در برقراری آتش بس تا حدودی ایفا نماید، این رفتار چین نشان دهنده تغییر رویکرد دیپلماسی اقتصادی به مسائل امنیتی و سیاسی می باشد.

سید حسین حسینی

دیگر خبرها

  • تلاش دشمنان برای دین زدایی در جهان اسلام
  • بسیج ظرفیت مادی و معنوی جهان اسلام برای کمک به فلسطین
  • سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس نقاب دروغین حقوق بشر را از چهره ایالات متحده انداخت
  • مردم فلسطین، نیازمند دوراندیشی دولتهای مسلمان
  • چرا فلسطین طی ۷ ماه جنگ همواره اصلی‌ترین موضوع جهانی بوده است؟
  • عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه قابل هضم و توجیه نیست
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • رسانه‌های عبری: السنوار قهرمان کشورهای عربی و اسلامی شده است