Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@22:30:23 GMT

ثمره ویژه نامگذاری روز جهانی قدس/ برهم خوردن معادلات امنیتی

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۸۵۲۵

ثمره ویژه نامگذاری روز جهانی قدس/ برهم خوردن معادلات امنیتی

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- رامین حسین آبادیان: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحول عمده‌ای در ساختار و هدف‌گذاری گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه به وجود آمد. بسیاری از گروه‌هایی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در فلسطین و دیگر نقاط منطقه فعالیت می‌کردند، بر «قومیت‌گرایی عربی» تکیه داشتند و آن را پشتوانه‌ای برای فعالیت‌های مبارزاتی خود قلمداد می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع، این احساس در میان گروه‌های مقاومت وجود داشت که آن‌ها با تکیه بر عنصر مشترک «قومیت‌گرایی عربی» می‌توانند میان ملت‌ها و ارتش‌های عربی نوعی انسجام، هماهنگی و همگرایی ایجاد کنند. از همین روی، این موضوع خود به تنهایی به چالش بزرگی در مسیر مقاومت تبدیل شده بود، زیرا چنین نگرشی موجب شد تا موضوع و مسأله «نزاع صهیونیسم اسلام» به مسأله «نزاع عربی اسرائیلی» تقلیل داده شود.

از سوی دیگر، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایالات متحده آمریکا بر روی اعتبار زدایی از «قدس اشغالی» به عنوان یک هویت اسلامی متمرکز شد. آمریکایی‌ها اقدامات زیادی را در راستای اعتبارزدایی از «قدس اشغالی» انجام دادند که ازجمله آن‌ها می‌توان به حفاری‌ها در مسجدالاقصی، یهودی‌سازی قدس، تلاش برای تغییر بافت جمعیتی قدس و کوچ دادن اجباری مسلمانان از قدس، اشاره کرد. در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «طلال عتریسی» تحلیلگر سیاسی و رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان انجام داده است که مشروح آن را مطالعه می کنید؛

*همانطور که می‌دانید در طول سالیان متمادی گذشته روز جهانی قدس که توسط امام خمینی (ره) بنیان نهاده شد، همواره با شکوه و عظمت بسیاری در نقاط مختلف جهان و به ویژه در جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است. به نظر شما دستاوردهای این روز چه بوده است؟

روز جهانی قدس در طول سالهای گذشته مسأله قدس و فلسطین را در سطح جهان اسلام تثبیت کرد. طی چند سال اخیر، تلاش هایی برای به فراموشی سپردن مسأله فلسطین انجام شد؛ تلاشهایی که با حمایت رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا انجام شد. با این حال، این مسأله هیچگاه به فراموشی سپرده نشد.

نامگذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس توسط امام خمینی (ره) در واقع با هدف آشکار ساختن بُعد دینی مسأله فسلطین و قدس انجام شد. اکنون روز جهانی قدس به جزئی جدایی ناپذیر از ماه مبارک رمضان تبدیل شده است.

طی سال های گذشته، تعداد کشورهایی که در آنها روز جهانی قدس گرامی داشته می شود، افزایش یافته است. این بدان معناست که بصیرت و آگاهی روزافزونی درقبال مسأله فلسطین و قدس وجود دارد. این بصیرت روز افزون در حقیقت ثمره ویژه نامگذاری روز جهانی قدس به شمار می رود.

* رژیم صهیونیستی همواره به اشکال مختلف تلاش کرده است تا از اهمیت روز جهانی قدس بکاهد. به نظر شما علت اصلی و اساسی که موجب شده است تا صهیونیست‌ها در این عرصه گام بردارند چیست؟

رژیم صهیونیستی تلاش می کند با استفاده از ابزارهای فراوان در مسیر بزرگداشت روز جهانی قدس به ویژه در فلسطین کارشکنی کند طبیعتاً رژیم صهیونیستی همواره در راستای کاستن از سطح اهمیت روز جهانی قدس گام برداشته است. علیرغم تمامی تلاش های رژیم صهیونیستی در این زمینه، اما هم اکنون شاهد آن هستیم که اندیشه آزادسازی قدس اشغالی در اذهان همه فلسطینیان، مسلمانان و آزادگان در سراسر جهان باقی مانده است.

درست به همین دلیل است که بزرگداشت روز جهانی قدس در کشورهای مختلف جهان، رژیم صهیونیستی را به شدت خشمگین می سازد. این رژیم تلاش می کند تا با استفاده از ابزارهای فراوان، در مسیر گرامیداشت روز جهانی قدس در نقاط مختلف و به ویژه در فلسطین، کارشکنی و سنگ اندازی کند.

کاملاً واضح است که تحقق هدف آزادسازی قدس اشغالی به مثابه پایان پروژه صهیونیستی در منطقه است. مقامات رژیم صهیونیستی خود بیش از دیگران به این مسأله واقف هستند. از همین روی، آنها تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا از اهمیت روز جهانی قدس بکاهند.

*چندی پیش و در آستانه روز جهانی قدس، مقاومت توانست تأسیسات اتمی حساس و راهبردی «دیمونا» در اراضی اشغالی را هدف قرار دهد. ارزیابی شما از این ضعف امنیتی آشکار صهیونیست‌ها آن هم در شرایطی که همچنان به تهدید مقاومت در نقاط مختلف ادامه می‌دهند، چیست؟

اصابت موشک مقاومت به مکانی در نزدیکی تأسیسات دیمونا در اراضی اشغالی اتفاق بزرگی بود. محور مقاومت با این حمله موشکی پیام مهمی را به صهیونیستها مخابره کرد و آن، این بود که تأسیسات حیاتی و راهبردی آنها در تیررس مقاومت بوده و آنها در هر لحظه قادر به هدف قرار دادن این تأسیسات هستند.

افزون بر این، باید گفت که جمهوری اسلامی ایران پیشتر نیز اعلام کرده بود که در صورت هرگونه تجاوزگری رژیم صهیونیستی، هزاران موشک به سمت مواضع این رژیم روانه خواهد شد. اصابت موشک شلیک شده مقاومت به نزدیکی تأسیسات دیمونا موجب ظهور و بروز اختلافات فراوان میان فرماندهان نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی شد.

از سوی دیگر، این حمله موشکی تمامی معادلات امنیتی اسرائیل را برهم زد و نشان داد که گنبد آهنین علیرغم تمامی تبلیغاتی که صهیونیستها انجام می دهند، قادر به رهگیری موشک های مقاومت نیست. به هرحال، مقامات رژیم صهیونیستی پس از حمله موشکی به دیمونا به این نتیجه رسیده اند که نتیجه جنگ احتمالی آتی هرچه که باشد، به نفع آنها نخواهد بود.

*نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه و به ویژه حمایت از گروه‌های مقاومت در فلسطین را چطور ارزیابی می‌کنید؟ ثمرات حمایت‌های تهران از مقاومت به ویژه در فلسطین چه بوده است؟

حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور موجب افزایش قدرت بازدارندگی آن شد واضح است که جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور، حمایت از مقاومت نه تنها در فلسطین که در دیگر نقاط منطقه را در دستور کار خود قرار داد. نکته قابل تأمل در این زمینه، آن است که جمهوری اسلامی ایران نه به صورت پنهان، که آشکارا مواضع خود در حمایت از مقاومت را فریاد زد.

همین مسأله موجب شده است تا تحریم های فراوانی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شود. عدم به رسمیت شمردن رژیم صهیونیستی از یک سوی و حمایت از مقاومت فلسطین از سوی دیگر، موجب تحمیل فشارهای فراوان جامعه بین الملل به جمهوری اسلامی ایران شده است.

بدون شک می توان ادعا کرد که اگر حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت در فلسطین و دیگر کشورهای منطقه نبود، اکنون محور مقاومت در موضع ضعف قرار داشت و روند عادی‌سازی روابط با صهیونیستها فراتر از سطح کنونی بود. حتی دشمن صهیونیستی اذعان می کند که حمایت های ایران موجب تقویت محور مقاومت شده است.

امروز ما شاهد افزایش روزافزون قدرت بازدارندگی مقاومت در نقاط مختلف منطقه و کاهش این قدرت در نزد صهیونیستها هستیم. چه عاملی موجب افزایش قدرت بازدارندگی مقاومت شده است؟ طبیعتاً حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت در فلسطین و منطقه چنین دستاوردی را به دنبال داشته است.

کد خبر 5204629 رامین حسین آبادیان

منبع: مهر

کلیدواژه: طلال عتریسی فلسطین رژیم صهیونیستی ایالات متحده امریکا رژیم صهیونیستی عراق فلسطین ایران افغانستان عربستان سعودی روسیه لبنان آنتونی بلینکن ترکیه انگلیس سوریه خروج نظامیان آمریکا پیروزی انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران گروه های مقاومت رژیم صهیونیستی نقاط مختلف روز جهانی قدس قدس اشغالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۸۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی در مدرسه علمیه رضویه قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، در این مراسم که خانواده های معظم شهدا، یادگاران دوران دفاع مقدس، طلاب و روحانیون و قشرهای مختلف مردم حضور داشتند، شرکت کنندگان با ادای احترام به مقام شهیدان، بر ادامه راه و مکتب شهدا تأکید کردند.

مسئول قرارگاه جهاد تبیین کشور در این مراسم، با بیان اینکه تفکر مقاومت در برابر ظلم و استکبار برآمده از مکتب حضرت امام خمینی رحمت الله علیه است گفت: امروز تفکر مقاومت پس از گسترش در کشورهای منطقه، در حال ظهور و بروز در جای جای جهان است و ماجرای ایستادگی مردم غزه در برابر حملات رژیم صهیونیستی، تبدیل تفکر مقاومت به جریانی جهانی را تسریع کرد.

سردار عظیم ابراهیم پور عملیات وعده صادق را سرآغاز معادلات جدید جهانی و تغییر معادلات از غرب و آمریکا به سایر مناطق  جهان عنوان کرد و گفت: تظاهرات در دانشگاه های آمریکا و کشور های اروپایی نشان می دهد یک قیام نخبگانی در حمایت از مکتب مقاومت شکل گرفته است.

وی افزود:در عملیات وعده صادق قدرت آفندی و پدافندی ایران در برابر دشمنان به نمایش در آمد و این عملیات، تثبیت گر قدرت کشورمان در منطقه غرب آسیاست.

حجت الاسلام موسوی مدیر مدرسه علمیه رضویه هم در این آیین با تاکید بر اینکه شهدا، بالاترین نعمت خود را که جان بود، در راه خدا تقدیم کردند گفت: آنان الگو و فرهنگ سازان این آب و خاک هستند.

برپایی نمایشگاه آثار شهدا از برنامه های جنبی مراسم یادواره شهدای رواحانیت و مدرسه علمیه رضویه قم بود.

دیگر خبرها

  • بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
  • بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ۳۰موشک به پایگاه میرون صهیونیستی
  • گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی در مدرسه علمیه رضویه قم
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان +فیلم
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان+ فیلم
  • بدون حمایت ایران اکنون نامی از فلسطین نبود
  • بیانیه حمایت از اعتراضات جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی در همبستگی با مردم فلسطین
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • «وعده صادق» و تثبیت جایگاه ویژه ایران در نظام امنیتی غرب آسیا