Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@03:14:40 GMT

مناطق باید 5 هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کنند

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۲۹۱۴

خبرگزاری آریا - شهر: بررسی بودجه امسال شهرداری تهران نشان می‌دهد، موضوع برنامه جلب مشارکت بخش خصوصی با ابزار اهرم سازی منابع طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و سایر تسهیلات لازم برای جذب سرمایه‌گذاران پیش‌بینی شده است.
به گزارش شهر، بررسی روند هزینه‌های بودجه عمومی شهرداری نشان می‌دهد، منابع عمومی توان تأمین مالی همه پروژه‌های توسعه شهر را نداشته و جلب مشارکت و سرمایه بخش خصوصی ضرورتی انکار ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که نگاهی به اعتبارات طرح‌های تملک دارایی های سرمایه‌ای در بودجه سنواتی بیناگر این است که کل اعتبارات عمومی شهرداری تهران کفاف نیازها را نمی‌دهد.
بر اساس اعداد و ارقام در مصوبه بودجه سنواتی، اعتبار مورد نیاز برای به پایان رساندن پروژه‌ها، چند 10 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با افزایش بودجه‌های سالانه این ارقام به صورت مستمر افزایش پیدا می‌کند. این در شرایطی است که به عنوان مثال فقط کل بودجه عمرانی شهرداری تهران در سال 1399 حدود 15 میلیارد تومان است به این ترتیب، تکمیل این پروژه‌ها بدون در نظر گرفتن تورم و در صورت استمرار تأمین مالی سال ها طول می‌کشد.
برای این حل این مساله اما؛ شهرداری تهران در بودجه سال 1400 خود برای نخستین بار توجه ویژه‌ای به بخش سرمایه‌گذاری کرد.
آنطور که شکرالله بنار، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران گفته است: در تبصره 19 بودجه 1400 در حدود 19 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها طراحی کردیم و با توجه به ابلاغ بودجه به سازمان سرمایه‌گذاری در حال ابلاغ تکالیف به مجموعه‌ها هستیم. از طرف دیگر بر اساس بودجه امسال شهرداری تهران، مقرر شد سازمان 10 درصد این بودجه را تامین کند، یعنی 4 هزار و 880 میلیارد تومان سهم سازمان در تامین نقدینگی برای بودجه 1400 است.
بررسی بودجه امسال شهرداری تهران نشان می‌دهد، موضوع برنامه جلب مشارکت بخش خصوصی با ابزار اهرم سازی منابع طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و سایر تسهیلات لازم برای جذب سرمایه‌گذاران پیش‌بینی شده است. بهره‌مندی از مشارکت و سرمایه گذاری به شهرداری این امکان را می‌دهد که با کاستن از بار مالی تأمین عمومی خدمات، به برنامه‌ریزی و سیاست گذاری در حوزه‌های مهم‌تر بپردازد و از توان مدیریت ریسک و نوآوری بخش خصوصی هم بهره مند شود.
مدیران شهری در بودجه 1400، تقریبا برای همه معاونت‌ها و مناطق تکالیفی برای سرمایه‌گذاری مشخص کرده‌اند. به گفته مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران؛ در سال 1400 برای مناطق شهرداری رقم پنج هزار و 100 میلیارد تومان، معاونت حمل و نقل هزار و 280 میلیارد تومان، معاونت مالی یک هزار میلیارد تومان، معاونت فنی، عمرانی یک هزار و 200 میلیارد تومان، معاونت فرهنگی و اجتماعی هزار و 200 میلیارد تومان، معاونت خدمات شهری 445 میلیارد تومان، معاونت شهرسازی 56 میلیارد تومان و معاونت برنامه‌ریزی 200 میلیارد تومان که جمعا معادل رقم 19 هزار و 400 میلیارد تومان است تکلیف سرمایه‌گذاری داریم.
کارشناسان بر این باورند که، انتشار اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری در بودجه و اینکه هر بخش چه تکالیفی دارد و سرمایه‌گذاری قرار است در کجای شهر انجام شود، سبب توجه ویژه و همچنین اطلاع رسانی پروژه‌های قابل واگذاری یا مشارکت است و گامی مهم به جهت شفاف سازی و همچنین تأمین منابع مالی بخشی از پروژه‌ها خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: هزار میلیارد تومان شهرداری تهران سرمایه گذاری بخش خصوصی پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۲۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبیین نقشه راه سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران

عباس شعبانی معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران ضمن تبیین برنامه زمان بندی و هدف گذاری شده مناطق ۲۲ گانه پیشبرد اهداف این برنامه را بر مبنای تقویت روحیه همدلی و هم افزایی همکاران در مناطق ۲۲ گانه خواند و افزود؛ گزارش اقدامات صورت گرفته پس از تفویض اختیار برخی قرارداد‌های مالی توسط نواحی جهت بررسی میزان تحقق اهداف این موضوع و همچنین بررسی صورت وضعیت‌های صادر شده توسط نواحی با نظارت مستقیم شهردار ناحیه و تعداد قرارداد‌های منعقد شده با سقف تخصیص یافته برای این موضوع از مهم‌ترین موضوعات در حال پیگیری در سال ۱۴۰۳ می‌باشد. 

عباس شعبانی ضمن تأکید بر اطلاع رسانی به نحو شایسته اقدامات انجام شده در راستای ارتقاء وضعیت خدمت رسانی در شهر تهران افزود؛ رصد مداوم طرح بازدید‌های ۳۶۰ درجه در مناطق و طرح تحولی ۲۰ گانه خدمت و طرح الگوی خدمت مختص هر منطقه در حال انجام است که با بهره گیری از ظرفیت‌های نوین اطلاع رسانی برای پیگیری اقدامات صورت گرفته در خصوص هریک از این طرح‌ها در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

شعبانی در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ برنامه نظارت‌های میدانی و ستادی با یک رویکرد متفاوت همراه است از تشویق برترین عملکرد‌ها بر مبنای نتایج و مستندات جلسات میدانی و ستادی مناطق خبر داد.

در ادامه این نشست سید محمد فیاض مدیر کل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق ضمن بررسی و تشریح عملکرد مناطق ۲۲ گانه در انجام و پیگیری مصوبات مربوط به جلسات نظارت میدانی و ستادی هر منطقه گزارش مربوط به اقدامات عملکردی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی و میزان تحقق قرار داد‌های انعقاد شده توسط شهرداران نواحی هر منطقه وگزارش بررسی میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در دست اقدام و ارزیابی میزان عملکرد در حوزه طرح تحولی ۲۰ گانه خدمت در شهر تهران، بازدید‌های ۳۶۰ درجه و الگوی خدمت را به تفکیک هر منطقه ارائه و رصد و پیگیری مداوم این موضوعات در سال ۱۴۰۳ را مهم‌ترین برنامه این معاونت در مناطق ۲۲ گانه خواند.

مهدی شریفیان مدیر کل برنامه ریزی و سرمایه انسانی معاونت هماهنگی و امورمناطق در ادامه ضمن بررسی تحقق برنامه‌ها و انجام به موقع پروژه‌های هدف گذاری شده در مناطق به ارائه گزارشی از عملکرد مناطق به تفکیک هر منطقه و تحلیل نقاط ضعف و قوت مناطق بویژه در حوزه برنامه ریزی میزان تحقق اهداف و تکمیل پروژه ها‌ی در حال انجام در مناطق ۲۲ گانه پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری