Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-06@16:07:45 GMT

فرانسه: در مذاکرات برجامی باید فورا دستاوردی حاصل شود

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۳۰۷۶

فرانسه: در مذاکرات برجامی باید فورا دستاوردی حاصل شود

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در گفت و گو با روزنامه گاردین درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای که در قالب جلسات کمیسیون مشترک برجام و رایزنی نمایندگان اروپایی، چینی و روسی کشورهای عضو برجام با آمریکا در وین در جریان است، مطرح کرد: با توجه به در پیش بودن انتخاب ریاست جمهوری ایران در ما ژوئن[خرداد] برنامه فشرده ای داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موقع تصمیم گیری و رویارویی با بحران است. از آن جا که ایران با تخطی از تعهدات هسته‌ای، هیچ گاه این قدر به یک سلاح هسته‌ای نزدیک نشده بود، لازم است که فورا به دستاوردی برسیم. 


 ادعای لودریان درباره نزدیک شدن ایران به تولید سلاح اتمی در حالی مطرح می شود که ایران پس از متحمل شدن تحریم های متعدد آمریکا بعد از خروج واشنگتن از توافق هسته ای و عدم بهره مندی از مزایای اقتصادی توافق هسته ای، اعلام کرد که در چند گام تعیین شده تعهدات هسته ای اش را کاهش می دهد. افزایش سطح غنی سازی اورانیوم و نصب زنجیره جدید سانتریفیوژهای پیش رفته بخشی از این کاهش تعهدات برجامی بوده است. 

با این وجود، طبق فتوای مقام معظم رهبری که تولید، نگه داری و به کارگیری تسلیحات هسته ای را حرام اعلام کرده اند، مقامات ایران تاکید دارند ایران با وجود افزایش توان هسته ای به دنبال کاربرد آن در راستای اهداف نظامی نیست. 

گاردین به نقل از لودریان ادامه داد: آمریکا بسیار نسبت به پیشرفت در کار مصمم است، آن ها حرکت های لازم را برای این که نشان دهند آماده تصمیم گیری های لازم برای لغو تحریم ها می باشند، نشان داده اند. 

وزیر خارجه فرانسه افزود: در حال حاضر، ایران حرکات و نشانه های متناظر را درباره تمام تخطی های انجام شده از سال ۲۰۱۹ از توافق هسته ای بروز نداده است. این یک برهه مهم است، چون الان موقع آن است که ایرانی ها اقدامات لازم را انجام دهند. 

او گفت: این یک مسئله مهم در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته ای و فرونشاندن جو درگیری در منطقه است. ما به توافقی نیاز داریم که بدانیم این تنها قدم اول است. موافقت بر سر این موضوع یک شرط قبلی نیست، بلکه امری ضروری برای آینده است که برای ما مهم و بنیادین است. 

311311

کد خبر 1512195

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: لودریان وزیرخارجه فرانسه توافق هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۳۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در ۱۲۴ روز

منابع صهیونیستی جزئیات توافق تبادل اسرا پیشنهاد شده به جنبش حماس را منتشر کردند.

به گزارش ایسنا، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت اعلام کرد که پیش‌نویس توافق پیشنهاد شده به جنبش حماس شامل آزادی ۲۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد در مقابل هر نظامی زن اسرائیلی است.

بر اساس این توافق، جنبش حماس ۳ الی چهار نظامی زن اسرائیلی را نزد خود نگه می‌دارد و در مرحله اول ۶۰ الی ۱۰۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد آزاد می‌شوند.

در این گزارش آمده است، توافق مطرح شده سه مرحله‌ای بوده و ۱۲۴ روز طول خواهد کشید.

در مرحله اول به مدت ۴۰ روز آتش بس ایجاد می‌شود، ۳۳ اسیر اسرائیلی در مقابل ۸۰۰ اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند و مردم غزه به خانه‌های خود در شمال غزه باز می‌گردند.

در مرحله دوم به مدت ۴۲ روز آتش بس فوری ایجاد می‌شود، بقیه اسرای اسرائیلی از جمله چند سرباز آزاد می‌شوند، تعدادی اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند که تعداد و هویت آن‌ها هنوز مشخص نیست.

در مرحله سوم به مدت ۴۲ روز آتش‌بس ایجاد می‌شود، اجساد تمام اسرای کشته شده اسرائیلی بازگردانده می‌شود، پیکر تمام شهدای اسیر فلسطینی پس داده می‌شود و ارتش اسرائیل از نوار غزه خارج می‌شود.

در این گزارش همچنین آمده است که رژیم صهیونیستی آماده پایبندی به پایان جنگ در این مرحله نیست.

در آخرین جزئیات مربوط به مذاکرات قاهره برای تبادل اسیران و آتش‌بس در غزه رسانه‌های مصری تاکید کردند پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است.

پیش از این کانال خبری قاهره به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که هیئت امنیتی مصر که در روند مذاکرات اسرائیل و حماس میانجی‌گری می‌کرد در مورد بسیاری از موارد اختلاف نظر به یک چارچوب توافقی دست یافته است.

این منبع به این کانال گفت که هیئت حماس وارد مصر شده و پیشرفت محسوسی در مذاکرات حاصل شده است.

در این راستا منابعی به «عربی ۲۱» گفتند که مذاکرات آتش‌بس در غزه شاهد تحولات جدید و بی‌سابقه‌ای است که ممکن است به توافقی قریب الوقوع منجر شود، در حالی که اطلاعاتی در مورد تضمین‌های آمریکا برای متقاعد کردن حماس به امضای آن وجود دارد.

یک منبع به «عربی ۲۱» گفت: دور اول مذاکرات بعد از ظهر شنبه در مقر اطلاعات مصر در قاهره با حضور هیئت حماس و هیئت‌های قطری، مصری و آمریکایی آغاز شد.

این منبع تاکید کرد که در صورت پیشرفت، هیئت اسرائیلی به طور مستقل برای تکمیل توافق مورد انتظار که شامل مبادله اسرا و بازداشت شدگان در چارچوب سه مرحله متوالی است، فراخوانده خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است/ توافق حاصل نشد
  • رای الیوم: نتانیاهو همه را فریب داده است
  • واکنش نتانیاهو: به شروط حماس برای آتش‌بس
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ ا
  • روز نخست مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس پایان یافت+ جزییات
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ اعلام شد
  • ۳۱ اردیبهشت ماه آخرین مهلت رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۱
  • جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در ۱۲۴ روز
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • درخواست رسیدگی به ایفای تعهدات ارزی تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شد