Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@05:24:15 GMT

عقب‌نشینی گام به گام قیمت‌ها در بازار ارز

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۵۶۶۹

خبرگزاری آریا - بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، تحت تاثیر مذاکرات وین روندی کاهشی یافت و به کف قیمتی خود در کانال 20 هزار تومانی برخورد کرد؛ با توجه به نقطه حمایتی قوی در این محدوده قیمتی، افت بیشتر قیمت‌ها به اخبار مثبت در عرصه سیاست خارجی بستگی دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، بازار ارز در هفته‌ای که گذشت با از دست دادن پیاپی سطوح حمایتی، نشان داد تمایل زیادی برای کاهش بیش از پیش قیمت‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمایلی که تمامی کارشناسان و فعالان بازار ارز متفق‌القول ایجاد آن را به موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مذاکرات وین و احتمال احیای برجام مربوط می‌دانند.
بازار ارز در هفته‌ای که گذشت معاملات روز شنبه خود را در حالی آغاز کرد که بعد از نزدیک به دو هفته تجربه کاهش قیمت، دلار در کانال 23 هزار تومان و یورو درکانال 28 هزار تومان داد و ستد می گشد، اما تشدید شیب نزولی روند کاهش قیمت‌ها، بازار را به سمتی پیش برد که در روز چهارشنبه قیمت دلار بازار آزاد به 20 هزار و 900 تومان و یورو نیز بهای 25 هزار و 100 تومان رسید.


بازار ارز در هفته‌های اخیر، بر خلاف فضای حاکم بر آن در ماه‌های اسفند و فروردین که نسبت به مهمترین اخبار و تحولات سیاسی کاملا بی‌تفاوت عمل می‌کرد، به شدت تحت تاثیر اخبار سیاسی رسانه‌های داخلی و بین‌المللی بود.
از این‌رو تحلیلگران بازار ارز، اظهارات عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، را در روز ابتدایی هفته مبنی بر رو به جلو بودن مذاکرات در دور سوم وین و جمع‌بندی رسیدن پیشنهادات مطرح شده در دور آینده مذاکرات، مهمترین انگیزه برای تقویت شیب کاهشی معاملات دانسته‌اند. در این میان انتشار اخباری در رسانه‌های معتبر بین‌المللی همچون بلومبرگ و آسوشیدپرس که همگی حکایت از ایجاد تفاهم میان مذاکره‌کنندگان هسته‌ای داشت، همانطور که در نمودار تحولات قیمت دلار و یورو نیز مشخص است، موجب کاهش بیش از پیش قیمت‌ها شد. روندی که حتی تعطیلی روز سه‌شنبه نیز بر آن اثر چندانی نداشت و بازار در روز چهارشنبه به کف قیمتی خود رسید.
البته این روند در نیمه دوم روز چهارشنبه و با انتشار اخبار منفی در پایگاه خبری اکسیوس در آمریکا مبنی بر وجود اختلاف میان تیم مذاکره‌کننده آمریکایی و ایرانی، تغییر کرد. این موضوع، برخی معامله‌گران بازار ارز را نگران ساخت و در روز پایانی هفته شیب نمودارها را صعودی کرد.
به هر ترتیب در حالی دور جدید مذاکرات هسته‌ای آغاز می‌شود که رئیس جمهوری، در سخنان روز چهارشنبه خود، بازگشت به برجام را برای طرف مقابل، امری محتوم و ناگزیر توصیف کرد. همچنین عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، نیز از آمادگی بانک مرکزی برای مدیریت و راهبری بازار ارز به سمت تعادل و به دور از هیجانات غیرمنطقی و به‌صورت تدریجی متناسب با عوامل موثر بر عرضه و تقاضای ارز در بازار ثانویه و افزایش قدرت بازارسازی این بانک خبر داد.
فعالان بازار ارز نیز با اشاره به تقویت قدرت بازارساز با توجه به ایجاد گشایش‌های جدید در مراودات بین‌المللی نظام اقتصادی کشور، از تاثیر تعیین‌کننده این بازیگر مهم بازار در روزهای آینده خبر می‌دهند. به اعتقاد این گروه از فعالان بازار، بازارساز طی موج اخیر کاهش قیمت‌ها، همواره مانع از ایجاد نوسانات هیجانی شدید در بازار بوده است. امری که موجب کاهش تدریجی قیمت‌ها شده و از کاهش و افزایش‌های یکباره قیمت‌ها که مطلوب حال نوسان‌گیران و سفته‌بازان این بازار است، جلوگیری می‌کند.
همین رویکرد بازارساز موجب شد که در هفته‌ای که گذشت در چند برهه که معاملات بازار آزاد شاهد کاهش شدید قیمت‌ها بود، قیمت فروش ارز در صرافی‌های بانکی از بهای بازار آزاد بالاتر باشد. نتیجه این پدیده احتیاط بیشتر خریداران و فروشندگان ارز است و موجب شده است که این روزها حضور نوسانگیران در معاملات کف بازار بسیار کمرنگ باشد، تا جایی که به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی این گروه از فعالان بازار ارز حجم قابل توجهی از منابع مالی خود را از بازار ارز خارج کرده و به بازار ارزهای دیجیتال وارد کرده‌اند. روندی که خود منجر به کاهش تقاضا در بازار ارز شده است و بر کاهش قیمت‌ها اثر می‌گذارد.
به هر ترتیب به نظر می‌رسد تا زمانی که اخبار منفی از مذاکرات وین بیرون نیاید، بازار ارز به روند کاهشی خود ادامه دهد. سوال این روزهای فعالان این بازار این است که آیا با احیای برجام، بازار شاهد سقوط شدیدتر قیمت‌ها خواهد بود، یا آنکه برخلاف این انتظار، از آنجا که در این روزها نرخ ارز به ارقام بنیادی خود نزدیک شده است، دیگر نباید انتظار سقوط شدید قیمت‌ها را داشت؟
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: هفته ای که گذشت بازار ارز در هفته فعالان بازار روز چهارشنبه کاهش قیمت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۵۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا به کف رسید؟

بررسی تغییرات قیمت طلا در بازار جهانی نشان می‌دهد که طی یک هفته گذشته کاهش ۳۶ دلاری را تجربه کرده است.

به گزارش دانشجو، قیمت طلا در بازار جهانی به ۲ هزار و ۳۰۱ دلار رسید که نسبت به یک هفته گذشته کاهش ۳۶ دلاری قیمت را نشان می‌دهد.

اگرچه بررسی عملکرد بازار جهانی در طول یک ماه گذشته، بیانگر رشد ۱۱ دلاری قیمت طلای جهانی است. آخرین گزارش‌ها از روند بازار نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در معاملات روز شنبه به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا در روز گذشته، کاهش یافته است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۲۳۰۱ دلار و ۷۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۰۴ درصدی به ۲۳۰۸ دلار و ۶۰ سنت رسیده است.

لیست حقوق بگیران بخش غیر کشاورزی آمریکا که در روز گذشته توسط وزارت این کشور منتشر شد نشان می‌دهد تنها ۱۷۵ هزار شغل به اقتصاد این کشور اضافه شده که بسیار پایین‌تر از ۲۴۳ هزار شغلی است که اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند. این رقم در ماه مارس برابر با ۳۱۵ هزار شغل بود.

همچنین این اطلاعات نشان می‌دهند نرخ بیکاری در آمریکا از ۳.۸ تا ۳.۹ درصد افزایش یافته و متوسط درآمد سالانه هم تنها ۰.۲ درصد بالا آمده است، در حالی که ۰.۳ درصد پیش بینی می‌شد.

تاجران حالا تخمین می‌زنند بانک مرکزی آمریکا اولین بار نرخ بهره را در ماه سپتامبر پایین بیاورد و ۸۷ درصد احتمال می‌دهند نرخ بهره ۰.۲۵ درصد پایین بیاید. همچنین پیش بینی می‌شود کاهش بعدی نرخ بهره در دسامبر ۲۰۲۴ باشد. این بدان معناست که نرخ بهره در پایان سال جاری میلادی بین ۴.۷۵ تا ۵ درصد خواهد بود.

بالا ماندن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

دیگر خبرها

  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز/ قیمت‌ها ریزشی شد
  • سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان/ زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • پیش بینی قیمت دلار ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / خواب کاهش دلار تعبیر می‌شود؟
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • شیب تند کاهش قیمت خودرو در بازار / ریزش سنگین پژو پارس
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده