Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@15:14:53 GMT

استثنا و قاعده

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۹۰۸۸

استثنا و قاعده

اینکه این روزها در خبرها می‌خوانیم که نمایش دایک به کارگردانی حامد عالمی‌پور از خراسان شمالی و بجنورد به جشنواره‌هایی در روسیه، اوکراین، یونان و تایلند رفته و جوایز متعددی هم دستگیرش شده، یک استثناست که هرازگاهی ممکن می‌شود اما اینکه باز هم در خبرها می‌خوانیم که در مشهد تئاتر شهری شکل گرفته و در کنارش چند تالار نمایشی هم به شکل خصوصی فعال شده‌اند، یک قاعده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 چون به دنبالش شاهد حضور ده‌ها گروه نمایشی از مشهد و خراسان رضوی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و دیگر جشنواره‌های ملی و حتی حضور بین‌المللی آنان هستیم. سپس به مرور زمان می‌بینیم در یک دهه آنقدر فعالیت‌های گروه‌های تئاتری در آنجا گسترده شده که مشهد خودش شده یک قطب تئاتری پویا، فعال و حتی تأثیرگذار که در جاهایی هم برابری می‌کند با تئاتر تهران و در جاهایی هم از تئاتر پایتخت دارد پیشی می‌گیرد. نمونه‌های برای امکان حضور و بالندگی گروه‌های تئاتری داریم می‌گوییم که اگر استثنائاتی باشد برای چند صباحی کورسویی از تئاتر را فراهم می‌سازند و نقطه مقابلش ترسیم یک قاعده است که در آن شکل گرفتن تئاتر بنایش ساخت و ساز چند تالار نمایشی است که به دنبالش  در آنها گروه‌های تئاتری مستقر می‌شوند و تولیدات‌شان را در اختیار همگان می‌گذارند و پیامد این حضور و فعالیت در وهله اول شکل گرفتن تئاتر است و در وهله دوم بنابر میزان فعالیت‌ها به لحاظ کمی و موفقیت‌ها به لحاظ کیفی شاهد یک اتفاق کلان‌تر به نام قطب شدن تئاتر در آن شهر یا استان خواهیم بود. شاید همین دیروز بود که همانند حامد عالمی پور، شاهد حضور یک پدیده به نام امیررضا کوهستانی با گروه مهر شیراز بودیم، دقیقاً سال 80 و جشنواره تئاتر فجر، دوره بیستم که در شب اجرای نمایش رقص روی لیوان‌ها 14 مدیر تئاتر و جشنواره‌های بین‌المللی از این کارگردان نوپا اما پویا و خلاق دعوت کردند که با نمایشش برای اجرای همگانی یا جشنواره پا به شهرهایشان در چهار گوشه دنیا بگذارد. در این 20 سال هنوز هم تقریباً تئاتر شیراز را با امیررضا کوهستانی می‌شناسیم که اتفاقاً چهره بین‌المللی شده و در حدود 10 نمایش فقط برای آلمانی‌ها کار کرده و بارها نیز نمایش‌های تولید شده در تهران را با گروهش به کشورهای مختلف برده است و این حضور بین‌المللی‌اش یقیناً از او یک چهره قابل اعتنا ساخته است. با آنکه شیراز کلانشهر است و پیشینه فرهنگی غنی‌ای هم دارد اما چرا مثل مشهد هنوز یک قطب فعال تئاتری نشده است؟! نتیجه اینکه باید حامد علمی‌پور بهانه و انگیزه‌ای شود که در بجنورد و دیگر شهرهای خراسان شمالی با توجه به اینکه استعدادهای ناب و درخشانی نیز بسیار دارد، به دنبال فراهم کردن برنامه‌ها و امکاناتی باشیم که پیرو یک سیاست کلان فرهنگی این منطقه نیز یکی دیگر از قطب‌های تئاتری ما شود. اگر قرار است که تئاتر را در ایران عزیزمان برای همگان بخواهیم؛ دقیقاً یکی از تدبیرات و تصمیمات درست که دربر گیرنده یک سیاست کلان فرهنگی خواهد شد، همین رویکرد فعال سازی تئاتری در همه جا بنابر امکان تبدیل شدن مناطق مختلف به قطب‌های تئاتری است.  تئاتر هم بنابر اعتبار گروهی بودنش می‌تواند در بستری فعالانه به مرور قطب‌های خودش را بیابد که اینها در نهایت فرهنگ کشورمان را تغذیه خواهند کرد و فراتر از آن باعث نامدار شدن و حتی جهانی شدن تئاترمان خواهد شد چون علاوه بر داشتن استعداد، ما شاهد رشد فضاهای دانشگاهی در زمینه تئاتر هستیم که می‌توانند همین استعدادها را پر و بال دهند و حالا با یک برنامه و امکانات در خور همه اینها می‌توانند جذب تئاتر شهرهای بسیاری شوند که در شهرهای دور و نزدیک از پایتخت فعال شده‌اند و این یعنی ترسیم یک قاعده درست است که تئاترمان را در بهترین حالت ممکنش قرار خواهد داد.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۹۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی-سیاسی ارتش با کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی درخصوص اجرای آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر ارتش، اجرای عمومی آثار تولیدی، تولید آثار هنری مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده گفت‌وگو و تفاهم کردند.

در جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی و سیامک موحدی مدیر امور هنری سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و شهرام نوشیر مدیر کانون تئاتر دینی برگزار شد، مقرر شد آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر ارتش، که اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر مقاومت اجرا داشته باشند. همچنین در این جلسه قرار شد فرصتی فراهم شود تا نمایش‌های خیابانی با موضوع شهدا و مضامین مرتبط، بتوانند در پادگان‌ها و فضاهای سازمانی ارتش، روی صحنه روند.

در سومین مورد از این تفاهم، قرار شد گروه‌های اجرای تعزیه ارتش در فضاهای نمایشی و میادین و فضاهای روباز مختص این نوع نمایش، در ایام سوگواری اجرا داشته باشند.

همکاری ۲ طرف برای تولید یک اثر فاخر مشترک، نیز جزو مواردی بود که در این جلسه درباره آن گفت‌وگو شد و توافقاتی نیز به عمل آمد که به زودی نام نمایش و سالن اجرای آن اعلام خواهد شد.

همچنین در این جلسه درباره حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره «نسیم رحمت» با موضوع و نگاه مورد توافق ۲ طرف، گفت‌وگو شد. جشنواره «نسیم رحمت» از جمله جشنواره‌های برگزارشده توسط ارتش است که امسال هنرمندان شاخص در عرصه نمایشنامه‌نویسی در آن شرکت خواهند کرد.

همچنین سال جاری، برای تقویت متون نمایشی و جشنواره تئاتر میثاق ۱۴، به نمایشنامه‌نویسان جوان و مطرح کشور نگارش ۲۸ نمایشنامه سفارش داده شده است.

درپایان این جلسه، گفت‌وگوهای اولیه درخصوص احیای سالن‌های ارتش برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک نیز صورت گرفت و ادامه آن برای بررسی سیستم، مشکلات و تحلیل بیشتر موضوع به جلسات آتی موکول شد.

کد خبر 6089762 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • طرح حماس برای تشکیل دولت اضطراری بر اساس قاعده توقف جنگ
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد