Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@20:27:06 GMT

معلمان عصر کرونا

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۰۳۳۷

معلمان عصر کرونا

به گزارش ایرنا، صبح که از خواب بیدار می‌شود، قبل از هر کاری سراغ گوشی‌اش رفته و آنلاین می‌شود، هر چند دقیقه یکبار آن را چک می‌کند، می‌ترسد یکی از بچه‌هایش سوالی پرسیده و بی‌جواب مانده باشد.

با عجله چند لقمه صبحانه خورده و مشغول ضبط فیلمی چند دقیقه‌ای از درس امروز برای دانش‌آموزان‌اش می‌شود. چندین بار این فیلم کوتاه را نگاه می‌کند و هر بار به بهانه‌ای مجبور به حذف می‌شود، بالاخره بعد از ۲ ساعت سروکله زدن با گوشی و قطعی و وصلی اینترنت فیلم ۱۰ دقیقه‌ای ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌پس از آن تازه تدریس آنلاین شروع می‌شود، ساعت ۱۰ تا یک ظهر کلاس دارد و پس از آن نیز باید دوباره پای اینترنت باشد و تکالیف دانش‌آموزان‌اش را بررسی کند و آخر شب هم تکالیف روز بعد را آماده ‌کند.

 به چهره‌اش که نگاه می‌کنی خستگی از آن می‌بارد، اما خم به ابرو نمی‌آورد و روز بعد نیز سرحال‌تر از هر روز فعالیتش را شروع می‌کند.

آری این‌ها شرح حال این روزهای معلمان است، همان‌هایی که عاشقانه جا پای انبیا گذاشته و در هر شرایطی بر سر عهد و پیمان خود ایستاده و هر سختی را به جان می‌خرند تا انسان‌های تشنه را از علم خود سیراب کنند.

بیشتر از یک سال از  ورود کرونا این مهمان ناخوانده به کشور می‌گذرد و در این میان شغل معلمی از جمله مشاغلی بود که بصورت کامل تحت تاثیر این همه‌گیری قرار گرفت و این قشر در انجام کار خود با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو شدند اما قدرتمندتر از همیشه در صحنه حضور یافتند.

با همه‌گیری کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش‌ها غیرحضوری شد و وزارت آموزش و پرورش شبکه شاد را در بستر فضای مجازی برای آموزش دانش‌آموزان فراهم کرد و پس از آن کار معلمان در فضایی جدید و با شیوه‌ای جدیدتر شروع شد.

بزرگداشت هفته معلم فرصت مناسبی است تا سختی‌ها و تلخی‌های آموزش مجازی و به نوعی مزایا و معایب آموزش از طریق شاد و سایر پیام‌رسان‌ها را از زبان معلمانی بشنویم که این روزها بیشترین بخش زندگیشان در فضای مجازی سپری می‌شود، به طوریکه برخی از آنان معتقدند که حریم خصوصی برایشان نمانده چرا که باید هر لحظه و در هر مکان و زمانی برای پاسخگویی به سوالات دانش‌آموزان آنلاین باشند.

‌برخی دیگر از معلمان نیز این نوع آموزش را دارای مزایایی می‌دانند که اگر جدای از تمام سختی‌ها به آن توجه شود بر معایب آن می‌چربد.



۲۴ ساعته آنلاین

رشاد عزیزی معلم پایه ششم ابتدایی مدرسه شاهد سنندج یکی از معلمانی است که عقیده دارد: فضای مجازی و شبکه شاد در واقع  بستر مناسبی برای آموزش نیست چون آموزش مجازی تعریف و چهارچوب خاص و نرم افزار مشخص خود را دارد اما شرایط موجود این بستر را فراهم کرده و ناچار باید با آن کنار بیاییم.

وی افزود: در شبکه شاد بخشی با عنوان پخش زنده وجود دارد که مناسب است و در مجموع هرچند تدریس فضای مجازی با سختی‌هایی همراه است اما اگر نظم و چهارچوبی داشته باشد و از قبل برنامه ای به دانش‌آموزان داده شود و گاهی به صورت زنده و یا تدریس ویدیویی باشد بازخورد لازم را خواهد داشت‌.

این معلم کردستانی اضافه کرد: این مساله آنقدر بین دانش آموز و معلم رد و بدل می ‌شود که یادگیری اتفاق می افتد پس می‌‎توان گفت که این نوع آموزش خیلی ناقص نیست و در یک کلاس ۳۰ نفره یادگیری حداقل ۲۵ نفر از آنان تا ۹۰ درصد قطعی است.

وی یادآور شد: در حال حاضر شبکه شاد نسبت به اوایل خیلی بهتر شده و سرعت اینترنت بالا رفته است و حضور و غیاب دانش‌آموزان براحتی اتفاق می‌افتد. شرایط ایجاب می‌کند، از این بستر نهایت استفاده را ببریم تا دانش‌آموزان از آموزش جا نمانند.

عزیزی با اینکه گاهی پیش می‌آید والدین تکالبف دانش‌آموزان را خود انجام می‎‌دهند، گفت: معلم با دانش‌آموزان بیگانه نیست و اگر معلمی در کار خود حرفه‌ای باشد می‌تواند صحت‌سنجی آن را انجام دهد و با روش‌های مختلف پی ببرد که دانش‌آموز خود تکالیفش را انجام داده یا از والدین کمک گرفته است.

وی افزود: کار معلم در هر حال مجازی یا حضوری سختی‌های خود را دارد، اما هم‌اکنون منِ معلم باید ۲۴ ساعته آنلاین بوده و پاسخگوی سوالات و دغدغه‌های دانش‌آموزان باشم.

این معلم کردستانی که امسال به عنوان معلم نمونه استانی نیز انتخاب شده است، ادامه داد: در حال حاضر از صبح تا بعدازظهر درگیر کلاس آنلاین هستیم و بعد از ظهر تا شب بررسی تکالیف و شب هم  درگیر آماده کردن محتوا برای روز بعد هستیم و عملا از صبح تا شب درگیریم.

وی اضافه کرد: این آنلاین بودن ۲۴ ساعته و درگیر بودن با فضای مجازی بر روی جسم و روح و روان آدم تاثیرگذار است اما علاقه به کار و عشق به دانش‌آموزان این سختی‌ها را برایمان آسان کرده است.

عزیزی با تقدیر از والدین دانش‌آموزان در این برهه زمانی گفت: در این مدت اکثر والدین با ما در فضای مجازی به عنوان معلم دوم همراه بوده و این موضوع خود می‌تواند درصد موفقیت آموزش مجازی را افزایش دهد.

جهش یک دهه‌ای آموزش

​​​​​​فاطمه زندکریمی یکی دیگر از معلمان مقطع ابتدایی مدرسه امام سجاد سنندج که هم‌اکنون به عنوان معاون آموزشی در این مدرسه مشغول به فعالیت است معتقد است: آموزش مجازی جدا از معایب و سختی‌هایی که دارد نزدیک به یک دهه و شاید هم بیشتر آموزش ما را جلو انداخته است.

وی اظهار داشت: بیشتر معلمان ما تا قبل از اسفند سال ۱۳۹۸ به هیچ عنوان تولید محتوا و کار با نرم‌افزارهای آموزشی را بلد نبودند و آموزش و پرورش نیز هیچوقت بستری فراهم نکرده بود که آنان را در این زمینه آموزش دهد و در واقع مهارت آموزی‌ها خیلی ضعیف بود و هیچ معلمی آمادگی روبرو شدن با چنین روزی را نداشت.

زندکریمی اضافه کرد: تا قبل از اسفند سال ۱۳۹۸ اگر می‌خواستند کار با نرم افزار را یاد بگیرند باید کلی هزینه پرداخت می‌کردند اما  کلی هزینه بالید پرداخت می کرد اما اکثر همکاران خودآموز محتواهای خیلی خوبی تولید کردند و این مهم موفقیت بسیار خوبی برای آموزش و پرورش در زمینه تخصصی شدن نیروها است.

وی افزود: علاوه بر این آموزش دانش آموزان بصورت مجازی موضوعی را برای ما مشخص کرد که برخی از دروس خودخوان بوده و در سال های آینده هم می تواند تجربه ای برای ما باشد که این دروس از طریق همین فضای مجازی آموزش داده شود.

وی یادآور شد: علاوه بر معلمان، دانش‌آموزان، بخصوص پایه‌های پنجم و ششم نیز خود محتواهایی تولید کرده و بصورت کنفرانس ارائه می دهند در حالی که پیش از این هیچوقت فکر نمی کردیم که دانش‌آموزی بتواند خود چنین کار با کیفیتی را انجام دهد.



اولی ها و دومی ها ضربه خوردند

این معلم کردستانی در ادامه گفت: فضای مجازی و آموزش در شبکه شاد جدا از مزایایی که بیان شد از معایبی نیز برای برخی از دانش‌آموزان بویژه پایه‌های اول و دوم ابتدایی برخوردار است و دانش‌آموزان این مقاطع از این وضعیت خیلی ضربه خوردند.

وی افزود: دانش‌آموزان پایه اول و دوم باید آموزش‌شان حضوری بود که شرایط اجازه نداد این زمینه خیلی فراهم شود و علاوه بر این در استان ما که اغلب خانواده‌ها قشر ضعیف جامعه هستند، برخی از دانش‌آموزان نمی‌توانند بدلیل نبود ابزار مناسب از فضای مجازی بهره لازم را ببرند.

زندکریمی با بیان اینکه یکی دیگر معایب آموزش مجازی بالا بردن آمار ترک تحصیل دانش‌آموزان بویژه در مقطع متوسطه است گفت: وقتی خوابگاه‌ها بدلیل شرایط کرونا بسته شده بسیاری از دختران دبیرستانی که ساکن روستا بوده و در خوابگاه مستقر بودند و در این شرایط دسترسی به فضای مجازی هم ندارند مجبور به ترک تحصیل شده‌اند.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش با تدوین درسنامه ‌ها و تولید محتوا توانست تا حدودی مشکلات این دانش‌آموزان را حل کند اما علی‌رغم تمام این تلاش‌ها باز هم عده‌ای مجبور به ترک تحصیل شده‌اند.

این معلم کردستانی با اشاره به تدوین درسنامه‌هایی برای مرور و یادآوری توسط معاونت آموزش ابتدایی، افزود: در راستای این درسنامه‌ها ۱۱ استان با استان ما همراه شدند و پس از تدوین به مناطق ارسال در اختیار دانش‌آموزانی که دسترسی نداشتند قرار گرفت.

وی یادآور شد: در آموزش مجازی در واقع دانش‌آموزان حاشیه شهرها و برخی روستاهای دورافتاده بیشتر ضربه خوردند و اینجا هم همان ناعدالتی آموزشی و فرق بین غنی و فقیر خود را نشان داد.

حریم خصوصی برای معلمان‌نمانده است


وی افزود: با راه‌اندازی شبکه شاد و آموزش از طریق فضای مجازی عملا حریم خصوصی برای معلمان باقی نمانده و ‌ برخی از والدین فکر می‌کنند که معلم بیکار است و انتظار دارند ۲۴ ساعته باید پاسخگوی سوالات آنان باشد.

زندکریمی یادآور شد: در حال حاضر وقتی که معلمان برای آموزش مجازی اختصاص می‌دهند ۲ برابر زمانی است که تدریس حضوری بود اما بعضی از افراد این سختی‌ها و تلاش‌ها را نمی‌بینند.



آموزش مجازی نیازمند فرهنگ‌سازی

جمال نیلی مدیر مدرسه ابتدایی سعادت روستای دوشان از توابع شهرستان سنندج نیز گفت: آموزش مجازی، آموزشی نیست که خواست اصلی باشد بخصوص در مقطع ابتدایی که آموزش حضوری خیلی نقش کلیدی دارد اما شرایط ایجاد شده در کل دنیا سیستم آموزشی را مجبور به این نوع آموزش کرده است.

وی افزود: در آموزش مجازی چند نکته مهم، یکی توانمندی دانش‌آموز به عنوان یادگیرنده و معلم به عنوان یاددهنده در استفاده از فضای مجازی و همچنین میزان دسترسی به ابزار است که در آموزش مجازی نقش کلیدی را دارد.

 مدیر دبستان سعادت دوشان یادآور شد: میزان دسترسی با توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی هر جایی متفاوت است به این معنی که هر چه در مناطق برخوردار به سمت مناطق کم برخوردار پیش می رویم این دسترسی کمتر می شود، ضمن اینکه خود آموزش مجازی هم فرهنگی جدید است و گفت‌ و گو، تعامل، تدریس در فضای مجازی خود متفاوت بوده و نیاز به آموزش دارد.

 وی اضافه کرد: این مساله در حوزه ابتدایی به سواد فرهنگی و اجتماعی والدین مرتبط است و هرچه والدین ما باسوادتر بوده و  از نظر فرهنگی دسترسی به ابزار فرهنگی بیشتر باشد احتمالا بر روی آموزش فرزندانشان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

این فرهنگی یادآور شد: در مقطع  ابتدایی آموزش مجای از سرناچاری است  و هر چه از پایه بالاتر به سمت پایین‌تر پیش می رویم الزام حضوری بودن آموزش افزایش می‌یابد، بخصوص پایه اول ابتدایی که  نحوه نشستن و مداد بدست گرفتن را باید در مدرسه و حضوری آموزش ببیند.

وی ادامه داد: در این زمینه آموزش و پرورش و حتی ما به عنوان مدیر مدرسه تلاش کردیم تا جایی که امکان داشته باشد و قوانین اجازه بدهد از آموزش حضوری برای پایه‌های پایین‌تر استفاده کنیم، بنابراین به محض اینکه کوچکترین زمینه ای فراهم می‌شد از آن برای آموزش حضوری بهره می‌بردیم و بسیار هم تاثیرگذار بود.

نیلی افزود: دسته‌بندی دانش‌آموزان از نظر دسترسی داشتن به ابزار و امکانات ‌و شبکه شاد یکی از اقدامات نتیجه بخش دیگر بود و برای دانش‌آموزانی که احساس می‌کردیم ‌والدین نمی‌توانند آنگونه که باید به آنها کمک کنند کلاس‌های رفع اشکال برگزار می‌شد.
 
وی اظهار داشت: میزان دسترسی دانش‌آموران از طریق اطلس آموزشی سنجیده شده و مشخص است که هر کلاس و هر دانش‌آموزی به چه ابزاری دسترسی دارد و میزان فعالیتش هم رصد و از طریق ابزارهای مختلف زمینه دسترسی افراد غیرفعال فراهم شده است.

 این معلم کردستانی از والدین خواست به عنوان یکی از همراهان آموزشی مدام و بصورت همیشگی با اموزش همراه باشند و در ابن برهه زمانی بیشتر از همیشه عوامل مدرسه را در یادگیری بهتر فرزندانشان یاری دهند.
 
خالقان جلوه‌های زیبای خدمت

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز با تقدیر از تلاش معلمان در این شرایط سخت کرونایی گفت: معلمان در این دوران  با تلاش شبانه‌روزی،خلاقیت و تهیه دست‌سازه، ایجاد کانال و تولید محتوا، جلوه‌های زیبایی از خدمت را خلق کردند.

رشید قربانی افزود: در استان کردستان علیرغم کمبود و مشکلات، حدود ۸۷ درصد دانش‌آموزان زیرپوشش آموزش مجازی هستند و در مدارس روستایی کمتر از ۵۰ دانش‌آموز نیز کلاس‌های درس به صورت حضوری برگزار شده است.

وی اظهار داشت: علیرغم  وضعیت موجود بواسطه شیوع ویروس کرونا، در سال تحصیلی جاری ۲۴۲ نفر از دانش آموزان استان، در مرحله اول المپیادهای علمی، موفق شدند به مرحله دوم راه یابند که این میزان قبولی نسبت به سال گذشته، رشد سه برابری را نشان می‌دهد نشان‌دهنده تلاش خوب معلمان است.

حال باید دید این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آیا مهر سال ۱۴۰۰ دانش‌آموزان می‌توانند مثل گذشته در سر کلاس‌های درس حضور یابند یا تدریس در فضای مجازی همچنان ادامه دارد.

۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت به هفته بزرگداشت مقام معلم نامگذاری شده است.
عارفان علـم عاشـق می‌شوند
 بهـترین مردم معلـم می‌شـوند
عشق با دانش متمم می‌شود
هر که عاشق شد معلم می‌شود




 

برچسب‌ها شهید مرتضی مطهری سنندج وزارت آموزش و پرورش استانداری کردستان دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهید مرتضی مطهری سنندج وزارت آموزش و پرورش شهید مرتضی مطهری سنندج وزارت آموزش و پرورش استانداری کردستان دانش آموزان اخبار کنکور معلم کردستانی فضای مجازی آموزش و پرورش آموزش مجازی دانش آموزان برای آموزش یادآور شد دانش آموز شبکه شاد ۲۴ ساعته سختی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۰۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان و معلمان

به گزارش تابناک، رئیس ستاد ثبت‌نام آموزش و پرورش از آغاز ثبت‌نام الکترونیکی یک میلیون و ۷۰۰ هزار کلاس اولی از امروز خبر داد.

حمید طریفی حسینی، رئیس ستاد ثبت‌نام آموزش و پرورش گفت: ثبت‌نام این دانش‌آموزان با داشتن برگه سنجش سلامت انجام خواهد شد.

او افزود: شرط ثبت‌نام در پایه اول، انجام سنجش نوآموزان بدو ورود است؛ در حال حاضر، پایگاه‌های سنجش سلامت فعال است و خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی «my.medu.ir» نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت خود را برای نوبت‌دهی انتخاب کنند و پس از سنجش سلامت فرزندان خود، ثبت نام الکترونیکی را انجام دهند.

حسینی گفت: والدین برای ثبت‌نام فرزندان خود در پایه اول ابتدایی به پایگاه اینترنتی «my.medu.ir» مراجعه کرده و اقدام به تکمیل فرم پیش ثبت نام کنند.

رئیس ستاد ثبت نام آموزش و پرورش درباره ثبت‌نام اتباع نیز گفت: ثبت‌نام این افراد بر اساس دستورالعملی است که به استان‌ها ابلاغ خواهد شد؛ در این مرحله ثبت‌نام اتباع انجام نمی‌شود. در روزهای آینده از طرف مرکز امور بین‌الملل، بخشنامه به استان‌ها ابلاغ می‌شود و کار ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع بر اساس دستوراالعمل‌های ابلاغ انجام خواهد شد.

جزئیات محدوده ثبت‌نام هر مدرسه و آخرین مهلت دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در مدارس

مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش گفت: نظارت انجام داده‌ایم که همه مدارس حتماً شعاع مدرسه را در مورد محدوده ثبت نام در نظر بگیرند و مدرسه نوک پرگار است.

مجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با بیان اینکه امسال ثبت نام در پروژه مهر از سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش است؛ گفت: در قالب کیفیت بخشی آموزشی و ثبت نام در مدارس ابتدایی و متوسطه این سیاست پیگیری خواهد شد.

مشکلی در روند ثبت‌نام مدارس باشد، حل خواهد شد

هاشمی با اشاره به اینکه امسال سال سومی است که بحث ثبت نام را پیش می بریم؛ گفت: باید تلاش کنیم امر ثبت نام قریب به ۱۷ میلیون دانش آموز را با آرامش خانواده‌ها و حفظ رویکردهای مناسب ادامه دهیم و ظرفیت‌های مناسب را فراهم کنیم. تعداد دانش آموزان ابتدایی به یک جمعیت ثابت رسیده و حتی با روندی کاهشی رو به رو است؛ آمادگی برای ثبت نام وجود دارد و طبیعتاً اگر در مسیر ثبت نام مشکلی هم ایجاد شد؛ تمهیدات لازم برای حل آن مشکل از هم اکنون دیده شده است.

او با بیان اینکه ثبت‌نام در میان پایه‌ها به صورت الکترونیکی و بعد از درج نهایی نمرات در پایه بالاتر اتفاق خواهد افتاد؛ افزود: لذا نیازی به حضور خانواده‌ها در مدارس برای ثبت نام میان پایه نیست. در پایه اول از فردا و پایه‌های هفتم و دهم پس از پایان اعلام نمرات خواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: شعار امسال هم ثبت‌نام مطلوب، عدالت محوری و خانواده مداری است. برای عدالت محوری این بار را پذیرفته ایم که در دولت سیزدهم همه اقدامات ما باید بر اساس عدالت محوری و پاسخگویی به مردم باشد. نکته دیگر رعایت اصل حرمت و تکریم خانواده‌ها داریم. حرمت مردم در روند ثبت‌نام حتماً باید رعایت شود. نباید روند ثبت نام را به گونه‌ای پیچیده کنیم که خاطر خانواده‌ها آشفته شود در ثبت نام الکترونیکی همین هدف آسودگی خیال خانواده‌ها صورت گرفته است.

او با اشاره به ضرورت شفافیت در امر ثبت نام گفت: تنوع مدارس موجب شده است که خانواده‌ها سوالات زیادی برایشان پیش بیاید. البته در هر نظام اجرایی چند مرحله از جمله صدور و تقنین قانون و اجرای آن وجود دارد. در فرآیند بزرگی همچون ثبت‌نام ۱۷ میلیون دانش آموز هم امکان بروز اشتباه وجود دارد. نکته این است که اگر این نظام اجرا بتواند خود ترمیم باشد؛ یعنی کارش را به خوبی انجام داده است.

هاشمی افزود: برای این منظور ستادهای تسهیل‌گر ثبت‌نام در ستادهای ثبت‌نام در مناطق آموزش و پرورش وجود دارد. نظارت‌ها را هم همچنان داریم. دو نوع نظارت مردمی و سامانه‌ای داریم. نظارت مردمی به کمک شناسه‌ها و qr code‌هایی ایست که مردم در محل ثبت‌نام به آن مراجعه می‌کنند. نظارت میدانی را هم با بازدید ناظران ادامه خواهیم داد. نظارت سامانه‌ای هم به کمک سامانه بازرسان منطقه آموزش و پرورش فعال خواهد بود.

مهلت ثبت‌نام مدارس تا پایان مرداد

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ثبت نام تا پایان مرداد ماه خواهد بود؛ گفت: پس از آن تاریخ اگر دانش آموزی موفق به ثبت نام نشده باشد، به صورت مجزا و حضوری روند ثبت نام را برایش فراهم خواهیم کرد.

او با اذعان به اینکه در برخی مناطق زیرساخت‌های آموزشی پاسخگوی نیاز خانواده آن مناطق نیست؛ گفت: به همین خاطر ناچار به محدوده بندی شدیم. از ۷۰ هزار مدرسه, ۴۲ هزار مدرسه تراکم دانش آموزان زیادی ندارند. نظارت هم انجام دادیم که همه مدارس حتماً شعاع را در مورد محدوده ثبت نام در نظر بگیرند؛ مدرسه نوک پرگار است. متأسفانه برخی مدارس سال گذشته این سیاست را رعایت نکردند که با آنها برخورد شده و امسال هم نظارت بر مدارس را داریم.

توضیحات معاون آموزش و پرورش درباره استخدام معلمان و تسهیل شرایط ثبت‌نام مدارس

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: یک نوع تسهیل گری برای ثبت نام در محدوده محل کار والدین ایجاد شده است.

حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با اشاره به آغاز ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول گفت: سازماندهی دانش‌آموزان آغاز می‌شود و تلاش می‌کنیم از فردا که سال آینده سال تحصیلی متفاوت و خوبی داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دیدار رهبر انقلاب با فرهنگیان گفت: رهبری بر اجرای سند تحول تاکید داشتند و نگاشت نقشه راه اجرای سند تحول هم آغاز شد. در سندی که برای مدرسه نگارش شده است؛ به زودی در اختیار مدیران مدارس قرار خواهد گرفت.

امسال برای اولین بار نظام دوری را از اول ابتدایی آغاز خواهیم کرد. در این خصوص بحث توانمندسازی معلمان را اجرایی خواهیم کرد که برنامه ریزی آن از هم اکنون آغاز شده است تا معلمان کیفیت و شایستگی لازم را داشته باشند. با رایزنی‌های انجام شده هزار فضای آموزشی در مدارس دولتی به فضای ورزشی هم مجهز خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه و خلاقیت پروری و مهارت آموزی از پروژه‌های اصلی ماست گفت: این موضوع را با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کردیم و به طور ویژه صد ساعت در اختیار مدرسه گذاشتیم تا آنان به صورت تخصصی برنامه ریزی کنند تا مهارت آموزی دانش آموزان را اجرایی کنیم.

طریفی حسینی گفت: شیوه جذب معلم را برای دومین سال متوالی داشتیم. ۲۸ هزار و ۸ رده استخدامی را ایجاد کردیم؛ روند استخدام از دیروز آغاز شده و در تلاشیم تا مهر ماه روند جذب و توانمندسازی معلمان جذب شده را به پایان برسانیم.

معاون آموزش ابتدایی گفت: سال گذشته طرح شهید همت را برای توانمندسازی معلمان داشتیم که عمده معلمان جدید الاستخدام داشتیم که طرح موفقی بود و سال آینده هم این طرح را ادامه خواهیم داد.

او با بیان اینکه موضوع کیفیت مدارس دولتی از دغدغه‌های اصلی دولت و وزارت آموزش و پرورش است؛ گفت: در دو سال اخیر مجموعه استخدام‌ها چیزی حدود ۲۰۰ هزار استخدام بوده است. با این رویکرد این حجم از استخدام‌ها با رویکرد کیفی نوید بخش معلمانی است که می‌توانند تحول مد نظرمان را رقم بزنند. این معلمان با روند سخت و متفاوت جذب می‌شوند ما متفاوت‌ترین افراد جامعه را به عنوان معلم انتخاب می‌کنیم. ۲۸ هزار نفر از حدود ۶۰۰ هزار داوطلب انتخاب می‌شوند و ما حساب ویژه‌ای روی آنان باز کرده‌ایم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه انسان دومین سال ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان است گفت: ثبت نام الکترونیکی، شرایط آسان‌تر و سریع‌تری را برای ثبت نام در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد. قواعد کلی ثبت نام در آئین نامه اجرایی مدارس آمده است. یک نوع تسهیل گری برای ثبت نام در محدوده محل کار والدین ایجاد شده است.

ثبت‌نام الکترونیکی مدارس به منزله ثبت‌نام قطعی نیست

طریفی حسینی با بیان اینکه ثبت نام الکترونیکی به منزله ثبت نام قطعی نیست؛ گفت: مدیران مدارس با توجه به شرایط و ظرفیت اقدام به ثبت‌نام نهایی خواهند کرد.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه ثبت‌نام اتباع در مدرسه هنوز آغاز نشده است؛ گفت: البته ثبت نام در سنجش سلامت کودکان اتباع در حال انجام است اما ثبت نام در مدارس پس از صدور آئین نامه اجرایی خواهد بود.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • روایتی از شوق همه‌جانبه معلم بروجنی در تربیت نسل آینده
  • خبر مهم آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان و معلمان
  • جذب ۳۰ هزار دانشجو‌معلم در سال ۱۴۰۳
  • روش تربیتی معلم‌ها پیامبرگونه و محبت‌محور است
  • تجلیل از معلمان نمونه فارس
  • معلم، کلید بهره‌برداری از گنجینه‌‌ای تمام‌نشدنی را به دانش‌آموز می‌دهد
  • معلمی که امید و عشق را در دل دانش آموزان معنا کرد
  • از تأثیر معلمان بر لوح سفید کودکان نباید غافل شویم
  • تجلیل از ۵۳ معلم نمونه چهارمحال و بختیاری
  • ۲ دهه خدمت در منطقه محروم / روایت معلم غلامانی از زندگی معلمی