Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@10:40:52 GMT

نشان کیفیت بر سینۀ آمار رسمی کشور می‌نشیند

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۰۵۳۹

نشان کیفیت بر سینۀ آمار رسمی کشور می‌نشیند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز آمار ایران، جواد حسین زاده، با اشاره به برگزاری شصتمین جلسه شورای عالی آمار در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، از تصویب و ابلاغ آئین‌نامه نشان کیفیت آمارهای رسمی کشور توسط اعضای شورای عالی آمار خبر داد و گفت دبیرخانه شورای عالی آمار موظف است گزارش عملکرد آئین‌نامه نشان کیفیت آمارهای رسمی کشور را به‌صورت سالانه به شورای عالی آمار ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر شواری عالی آمار با بیان اینکه تصمیم‌ها و سیاست‌های اخذ شده بر پایه آمار غلط و غیردقیق، می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد کند، کیفیت آمارهای ارائه‌شده را یکی از دغدغه‌های اصلی استفاده‌کنندگان و تولیدکنندگان آمار و به‌ویژه مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران دانست و بر همین اساس، تلاش برای افزایش کیفیت آمارهای تولید شده و به‌ویژه آمارهای رسمی در کشور را یکی از رویکردهای جدی شورای عالی آمار برشمرد که در راستای پیشبرد «سومین برنامه ملی توسعه آمار کشور»، با اهتمام جدی از سوی اعضای این شورا در حال پیگیری است.

وی افزایش روزافزون تولید داده در سطح جهان را یکی از پدیده‌ها و مسائل پیش‌روی مراکز آماری دنیا و همچنین حکومت‌های ملی دانست و با اشاره به اینکه دنیای آینده، دنیایی است که در آن داده‌ها حکمرانی خواهند کرد، بر لزوم توجه جدی به روزآمدسازی نظام آماری کشور؛ همگام با تحولات سریع بین‌المللی تأکید کرد.

حسین‌زاده در همین راستا به تلاش جدی مرکز آمار ایران برای ایجاد یک تحول اساسی در خصوص روزآمدسازی انجام سرشماری کشور از شیوه سنتی به سرشماری ثبتی مبنا خبر داد که با پیشنهاد مرکز آمار ایران و تصویب شورای عالی آمار، هیئت وزیران و مجلس شورای اسلامی، در سال ۱۴۰۵ در ایران اجرایی خواهد شد.

لازم به ذکر است که شورای عالی آمار، بالاترین مرجع سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در خصوص آمار رسمی کشور است که سابقه ۸۰ ساله دارد و مهم‌ترین هدف از تشکیل آن تعیین اولویت‌ها و سیاست کلیبرنامه‌های آماری کشور و همچنین تعیین سیاست جامع در زمینه هماهنگی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و نحوه توزیع فعالیت‌های آماری بین سازمان‌های مسئول و اتخاذ تصمیم درباره مسائلی که دستگاه‌های اجرایی در زمینه اجرای آمارگیری‌ها با آن مواجه می‌شوند، است.

جلسات شورای عالی آمار از سال ۱۳۷۸ به ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور و طبق قانون مرکز آمار ایران تشکیل می‌شود و بر اساس این قانون، رئیس مرکز آمار ایران به‌عنوان دبیر شورای عالی آمار، وظیفه هماهنگی و برگزاری جلسات و پیگیری اجرای مصوبات آن را بر عهده دارد.

کد خبر 5206659

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای عالی آمار جواد حسین زاده مرکز آمار ایران قیمت نفت قیمت دلار ویروس کرونا قیمت طلا دلار مصرف برق شاخص کل بورس بازار سهام اسیا بانک مرکزی ایران قیمت خودرو اقتصاد هندوستان وزارت جهاد کشاورزی وزارت راه و شهرسازی اقتصاد آمریکا شورای عالی آمار مرکز آمار ایران کیفیت آمارهای رسمی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۰۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی تعیین شد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، یکصد و نود و دومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور هشتم اردیبهشت ماه با حضور اعضای شورا در وزارت کشور برگزار شد.

در این جلسه به دنبال درخواست اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل مسافری کشور در خصوص درخواست بازنگری در مشخصات خودروی برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی شهری و همچنین ضرورت تصویب مشخصات علائم ممیزه ناوگان حمل و نقل دانش‌آموزی با توجه به اصلاح آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه مورد زیر به تصویب رسید:

مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی

با توجه به تصویب ضوابط وسایل نقلیه برقی برای خدمت در ناوگان تاکسی شهری در جلسه یکصد و هشتاد و پنجم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، براساس توجیهات ارائه شده توسط اتحادیه مذکور با عنایت به نبود تجربه عملی قبلی از عملکرد خودروهای برقی و لزوم احتیاط در بهره برداری از آنها، اتحادیه حمل و نقل مسافری کشور با کمک پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران ضمن بررسی مشخصات مصوب، پیشنهاد اصلاحی به شرح ذیل را که پس از طرح و بررسی بصورت ذیل مورد موافقت اعضای این شورای عالی قرار گرفت:

۱- خودروهای برقی معرفی شده باید شرایط اخذ شماره انتظامی برای خودروی شخصی را داشته باشند.

۲- خودروهای برقی معرفی شده باید سایر الزامات مربوط به خودروهای مناسب احتراقی موضوع مصوبات جلسات ۱۱۰ و ۱۸۱ و ۱۹۱ شورا را در خصوص ناوگان تاکسی شهری احراز نموده و در بحث ضوابط پیشران خودرو، مشخصات جدول ارائه شده ملاک عمل بوده و احراز انطباق شرایط خودرو با ضوابط مصوب از طریق دبیرخانه شورای عالی (با همکاری کمیته‌ فنی ذیربط و اتحادیه های ذیل سازمان شهرداری¬ها و دهیاری¬های کشور) صورت خواهد پذیرفت.

همچنین مقرر شد سقف تعداد ناوگان تاکسی برقی در هر شهر و تعداد پروانه صاده برای این نوع از ناوگان، متناسب با زیرساخت‌های ایجاد شده خصوصاً تعداد ایستگاه و رابط شارژ که از سوی شهرداری ذیربط به دبیرخانه شواری عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اعلام می‌گردد، توسط این شورای عالی تعیین شود.

اعضای شورای عالی ترافیک بر ضرورت ارائه همه خدمات پشتیبانی این ناوگان توسط خودروسازان ذیربط خصوصاً باطری‌های بکار رفته، حداقل به مدت ۱۰سال از تاریخ واگذاری، تأکید کردند.

دیگر خبرها

  • درگیری شدید دولت و مجلس بر سر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها
  • ◄ آمارهای رفع نقاط پرحادثه راه‌ های کشور شفاف است
  • تعیین مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی
  • مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی تعیین شد
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • شوراهای فرادستی مشکل ساختاری دارند
  • پاسخ خبرگزاری مجلس به گزارش‌ها درباره مرکز پژوهش‌ها
  • دعوای مجلس و دولت بالا گرفت؛ ماجرا چیست؟
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور