Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@04:34:53 GMT

مقدمات رقابت آزاد و عادلانه در انتخابات فراهم شود

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۵۴۱۲

مقدمات رقابت آزاد و عادلانه در انتخابات فراهم شود

ایسنا/فارس دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس گفت: باید به جای دو قطبی سازی فضای انتخابات، مقدمات رقابت سالم، آزاد و عادلانه مبتنی بر اصول انتخابات فراهم شود که در آن گروه‌ها و جریانات شناسنامه دار با رویکرد برنامه محوری و توجه به نیاز و مطالبات مردم نقش محوری داشته باشند.

جمیله کریمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شرایط فعلی، نقش و میزان مشارکت مردم و الزامات مشارکت حداکثری در انتخابات گفت: حضور مردم در انتخابات بسیار مهم است، چرا که مشارکت شهروندان در این عرصه سیاسی موجب تقویت همبستگی، وحدت ملی و نهایتا تضمین امنیت ملی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: جامعه ایرانی همواره ثابت کرده که اهل انتخابات است و مردم ایران اعتقاد دارد که صندوق رأی مناسب ترین راه برای بهبود اوضاع کشور محسوب می‌شود.

عضو شورای منطقه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ادامه داد: اینکه مردم در انتخابات آینده چطور رفتار خواهند کرد و آیا قرار است رکورد پایین‌ترین مشارکت انتخابات سال ۹۸ در سال ۱۴۰۰ هم تکرار شود و یا مشارکت حداکثری که ضامن منافع و امنیت ملی است، اتفاق بیفتد به عوامل متعددی بستگی دارد و در حال حاضر  فاصله‌ای که تا انتخابات مانده است، در بین مردم شور و هیجانی انتخاباتی دیده نمی‌شود. 

به گفته کریمی، با وجود اینکه ما در ایران به طور مداوم شاهد برگزاری انتخابات هستیم اما متاسفانه رویه‌های انتخاباتی که مطلوب و مورد توافق اکثریت جامعه باشد، نداریم.

او با بیان اینکه امروز در جامعه باید احزاب در تعیین ساز و کار انتخاباتی نقش داشته باشند، گفت: رویه‌های انتخاباتی در کشور ما دارای اشکالات ساختاری است و باید مورد بازبینی قرار گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم‌چنین با اشاره به جایگاه شورای نگهبان گفت: شأن قانون‌گذاری متعلق به قوه مقننه هست و شأن شورای نگهبان نیز در قانون اساسی با کارکردهایی چون؛ نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان، مراجعه‏ به‏ آراء عمومی‏ و همه‏­‌پرسی‏  و همچنین  نظارت بر مصوبات مجلس و تفسیر قانون اساسی است.

او افزود: در همین انتخابات ریاست‌جمهوری مشاهده می‌کنیم که اصولگرایان بابت تایید صلاحیت کاندیداهای‌شان آسوده خاطر هستند و حتی قبل از مهلت مقرر وارد کارزار انتخاباتی شده‌اند و تنها  نگرانی آنها این هست که مبادا نتوانند مانند انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ که مشارکت مردم بالا بود با کاندیدایی واحد وارد کارزار انتخاباتی شوند، در حالی‌که چالش‌ اصلی اصلاح طلبان عبور نامزدشان از فیلتر شورای نگهبان است.

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس هم‌چنین با بیان اینکه اصولگرایان همیشه در نهادهای نظارتی میدان دار اصلی هستند، در صورتی که فصل سوم قانون اساسی تصریح دارد که همه جریانها و شهروندان در مقابل قانون باید از حقوق برابر برخورد دار باشند، بر لزوم فراجناحی بودن شورای نگهبان تاکید کرد.

کریمی ادامه داد: متاسفانه از سال‌های گذشته مشاهده می‌کنیم که برای اصلاح طلبان معمولا تا چند هفته قبل از برگزاری انتخابات هنوز چارچوب دروازه ورود به میدان بازی انتخابات برای کاندیدایشان مشخص نیست و در این دوره انتخابات شوراها هم مانند مجلس یازدهم با رد صلاحیت بی سابقه رو برو شدند.
 
او به نقش مشکلات معیشتی مردم در مشارکت هم اشاره و عنوان کرد: اگرچه مردم همیشه نهاد انتخابات را بعنوان چراغ راه حل مشکلات خود دانسته‌اند، اما امروز فشارهای معیشتی یکی از عوامل مهم در بی انگیزگی آنها به مشارکت  شده است.

عضو شورای منطقه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به نقش مذاکرات برجام در مشارکت مردم، گفت: در این چند ماه اخیر که از آغاز دور جدید مذاکرات می‌گذرد مشاهده می‌کنیم که رئیس دیپلماسی کشور  که به فرموده مقام رهبری مجری سیاست‌های نظام  هست و با همین رویکرد هم در وین در تلاش هستند که با به سرانجام رساندن برجام، تحریم‌های کمرشکن را مرتفع کند اما برخی رسانه‌ها با تبلیغات گسترده و ساخت فیلم و عده‌ای هم از طریق تریبونهای رسمی و غیر رسمی چوب لای چرخ مذاکره میگذارند تا برجام به نتیجه نرسد و فشار سخت معیشتی همچنان بر گرده مردم سنگینی کند.

او اضافه کرد: رقیب سیاسی به ویژه بخش تندور آن می‌داند که اجرای برجام و رفع تحریم‌ها با شوک مثبتی که به بازار وارد می‌کند ، مردم  را به بهبود اوضاع امیدوار می‌کند و بطور طبیعی بر تصمیم آنها در مشارکت تاثیر مستقیم می‌گذارد و به همین دلیل  نگرانند در صورت تحقق مشارکت بالا نتوانند با کاندیدایی واحد وارد گود رقابت شوند و برگ برنده خود را مثل مجلس یازدهم در مشارکت حداقلی دنبال می‌کنند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: کاندایداها باید فرصت لازم برای ارتباط با مردم و تبیین برنامه خود را داشته باشند نه این‌که تبیین و تبلیغ برنامه به یک بازه زمانی فشرده ١٠ روزه  محدود شود. این ایراد ساختاری موجب می‌شود که فرایند انتخابات بر موج دو قطبی بچرخد، لذا باید این ساختار اصلاح و رفتار انتخاباتی بر اصول و چارچوب‌های انتخاباتی استوار شود.

کریمی در پاسخ به این سوال که آیا فضای انتخابات رقابتی خواهد بود یا نه؟ گفت: مفهوم انتخابات در رقابت و اثربخشی آن است و این دو پیش فرض مشارکت حداکثری هستند؛ در واقع مشارکت حداکثری وقتی محقق می‌شود که انتخابات رقابتی و مردم اثربخشی رأی خود را احساس کنند. متاسفانه در حال حاضر در انتخابات شوراها با رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب ، میدان بازی انتخابات شوراها بدون رقیب خواهد بود، مگر اینکه ناظرین بر انتخابات که وظیفه اصلی آنها نظارت بر سلامت انتخابات و دفاع از حقوق تضییع شده کاندیداهاست، بدون سوگیری جناحی، تدبیر کنند و با تمکین به قانون افرادی که بدون مستندات قانونی رد صلاحیت شده اند را به کارزار انتخابات برگردانند.

او خاطرنشان کرد: در خصوص ریاست جمهوری هم بی شک شورای نگهبان با رعایت بی‌طرفی خود در تأیید صلاحیت کاندیداها می‌تواند در رقابتی شدن انتخابات نقش مهم ایفا کند.

دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس هم‌چنین با اشاره به نقش ویروس کرونا در مشارکت مردم گفت: هر چند ویروس کرونا کار را مشکل می‌کند اما آن را ناممکن نخواهد کرد، البته نیاز به تدبیر و برنامه ریزی  توسط مجریان انتخابات دارد که با اقدامات خود این نگرانی را بر طرف کنند. 

کریمی معتقد است که اگر مفهوم انتخابات شکل بگیرد و احاد مردم احساس کنند کاندیدای مورد نظرشان حضور دارد ، هیچ چیز نمی‌تواند جلوی اراده مردم برای مشارکت را بگیرد.

کریمی هم‌چنین تقویت امید به آینده در مردم را خواستار شد و گفت: باید با اصلاح ساختار اقتصاد جامعه، بسترهای منتهی به رانت و اختلاس را مسدود و با اصلاح سیاست خارجی بعنوان عامل مهم در تبادل و توسعه اقتصادی با دنیا در چارچوب منافع ملی اقدام و  صداقت و همدلی با مردم را بازسازی و مشکلات کشور را با گفت‌وگو با مردم حل و فصل کرد.

عضو شورای منطقه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی: تحقق عینی همه موارد فوق هر چند در فرصت باقی مانده به برگزاری انتخابات ١٤٠٠ امکان پایدار نیست ، اما اگر مردم نشانه‌هایی دال بر اراده حاکمیت بر تحقق آن را  احساس کنند، به آینده امیدوار خواهند شد و بر مشارکت مردم تاثیر گذار خواهد بود. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات 1400 انتخابات شوراهای ششم مجلس یازدهم شورای نگهبان برجام مشارکت حداکثری ریاست جمهوری شورای نگهبان مشارکت مردم اصلاح طلب هم چنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۵۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف کیهان: فقط ۱۶۵ نامزد اعتدالی و اصلاح طلب برای انتخابات مجلس دوازدهم تایید صلاحیت شده بودند

به گزارش خبرآنلاین، این روزنامه که پیش از این مکررا ادعا می کرد رقابت فراگیر بین احزاب و سلیقه های مختلف وجود دارد، نوشت: ۱۶۵ نامزد آنها تایید صلاحیت شدند که ۴۵ نفرشان در دور اول انتخابات به مجلس راه یافتند.اگر انتخابات مهندسی شده و غیررقابتی بود، چگونه ۱۶۵ نفر اصلاح‌طلب و اعتدالی تایید شدند؟

بار دیگر باید از امتداد داخلی دشمن و مدعیان اصلاحات پرسید؛ اگر انتخابات مهندسی شده و غیر رقابتی بود، چگونه آن ۱۶۵ نفر تایید شدند و این عده به مجلس راه یافتند؟

کیهان که از راه یافته های این جریان به مجلس، علیرغم ایجاد تنگناهای شدید، ناراضی به نظر می رسد، ادامه داد:
در حالی‌که بسیاری از رسانه‌های مدعی اصلاحات مدعی عدم امکان رقابت در انتخابات بودند، در گزارش‌های خود گفتند «نامزدهای میانه‌رو» رأی آورده‌اند. خبر آنلاین گزارشی با عنوان «۴۵ صندلی مجلس دوازدهم؛ سهم لیست صدای ملت از انتخابات» منتشر کرد، سایت انتخاب نیز یکی از منتخبان در تهران را به عنوان میانه‌رو و گزینه مناسب برای تصدی ریاست مجلس معرفی کرد.

۲۳۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903290

دیگر خبرها

  • مشارکت گسترده در پای صندوق های رای قوام بخش نظام است
  • توزیع عادلانه امکانات؛ رمز اصلاح حاشیه‌نشینی در مشهد
  • پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟
  • اعتراف کیهان: فقط ۱۶۵ نامزد اعتدالی و اصلاح طلب برای انتخابات مجلس دوازدهم تایید صلاحیت شده بودند
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • آنچه باید درباره انتخابات 21 اردیبهشت‌ بدانید | معرفی 6 فهرست انتخاباتی در دور دوم
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!