Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک شرکت دانش‌بنیان با تولید نانوماده اکسید روی، یک محصول کاربردی برای حفظ سلامت در محیط‌های درمانی ارائه کرد.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بشرا قنبری شوهانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نوآوران نانو مقیاس برهان گفت: با توجه به اهمیت و ظرفیت‌های بزرگ شکل گرفته در کشورمان در حوزه نانو فناوری، این شرکت، در این حوزه فعالیت می‌کند و محصولاتی را مبتنی بر نانو مواد تولید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از تولیدات این مجموعه، نانو ماده اکسید روی است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نوآوران نانو مقیاس برهان، در ادامه افزود: این ماده خاصیت آنتی‌باکتریال دارد و در محصولات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در محیط‌های درمانی، حمام و آشپزخانه به دلیل رطوبت فضای مناسبی برای رشد انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌شود، با تولید کاشی‌های آنتی‌باکتریال، این باکتری‌ها از بین می‌روند و محیط، بهداشتی و تمیز باقی می‌ماند.

قنبری شوهانی ضمن توضیح فعالیت‌های علمی صورت گرفته در این مجموعه گفت: نانو ماده اکسید روی با لعاب به کار رفته در کاشی ممزوج می‌شود و در کارخانه‌های کاشی‌سازی، محصول نهایی، یعنی کاشی ضد باکتری تولید می‌شود. این محصول از طریق دانشگاه تهران و آزمایشگاه میکروبیولوژی این دانشگاه آزمایش شد و مشخص شد تا ۹۹ درصد از باکتری‌های موجود را از بین می‌برد.

این فعال دانش‌بنیان در ادامه با توجه به زمینه‌های موجود در کشور برای گسترش استفاده از نانوموادها، گفت: مشتری نهایی نیز می‌تواند یک تکه از کاشی را به آزمایشگاه ارائه دهد و آن‌ها نیز یک آزمایش ساده روی آن انجام می‌دهند تا از نتیجه کار و کیفیت محصول مطمئن شود. البته مصرف این محصول محدود به کاشی نیست و در محیط‌ها و محصولات گوناگونی قابلیت استفاده دارد.

قنبری شوهانی، افزود: اکنون این مجموعه در حال فعالیت بر روی پروژه تولید چرم آنتی‌باکتریال است. این چرم برای مثال می‌تواند برای تولید کفش‌های ضدباکتری به کار رود. کفش آنتی باکتریال علاوه بر افزایش بهداشت پا، از تولید بوی بد نیز جلوگیری می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: این مجموعه در مرکز نوآوری دانشگاه فرودسی مستقر است و شرکتی برآمده از دل دانشگاه محسوب می‌شود. در حال حاضر نیز در تلاش هستیم تا با استفاده از نانو فناوری، سبد محصولات دانش‌بنیان و فناور خود را متنوع‌تر سازیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کاشی آنتی باکتریال فناوری نانو معاونت علمی و فناوری آنتی باکتریال دانش بنیان محیط ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۷۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی

 امید احسنی، دانشجوی دکترای عمران گرایش مدیریت ساخت در زمینه ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ گفت: هدف ساخت بتن سبک در صنعت ساختمان، کاهش وزن بار‌های مرده ساختمان و به تبع آن کاهش هزینه‌های ساخت و عملکرد بهتر سازه در هنگام زلزله است و از دیگر مزایای بتن سبک عایق صوت و عایق حرارت بودن آن است.

وی افزود: در پژوهش اخیر که منتج به ثبت اختراع ساخت بلوک بتنی سبک شد با بهره گیری از مواد ضایعاتی و بلااستفاده در جهت حفظ محیط زیست و رشد اقتصادی و در نتیجه رسیدن به اهداف توسعه پایدار توانستیم بتنی را بسازیم که تمام الزامات سبکی و مقاومتی محصولات مشابه را دارد، اما از مواد معدنی و طبیعی تجدید ناپذیر استفاده نمی‌شود وگام موثری در حفظ محیط زیست برداشته شده است.

احسنی ادامه داد: این اختراع ثبت شده برگرفته از پایان نامه دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی تفت با عنوان بررسی ساخت بتن سبک غیر سازه‌ای با استفاده از ضایعات پتروشیمی با رویکرد توسعه پایدار با راهنمایی دکتر منصور قلعه نویی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی و مشاوره دکتر محمدرضا جواهری تفتی هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تفت است و از دیگر مزایای این بلوک بتنی سبک کاهش قابل توجه انتقال حرارت و صوت می‌باشد. با استفاده از این محصول در ساخت دیوار‌های جانبی ساختمان، ضمن سبکی سازه، مصرف سوخت‌های فسیلی جهت تولید گرمایش و سرمایش ساختمان کاهش خواهد یافت و سبب کاهش آلودگی هوا و محیط زیست می‌گردد.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی تفت گفت: همواره در دنیا تاکید بر روی توسعه پایدار است و فرایند توسعه پایدار دو اصل ناسازگار یعنی پایداری زیست محیطی وتوسعه اقتصادی را به یکدیگر پیوند می‌دهد که در این اختراع هر دو مزیت فوق با یکدیگر پیوند خورده اند.

وی ادامه داد: استفاده از مواد ضایعات حاصل از تولید ملامین که تا کنون هیچ کاربرد موثری برای آن تعریف نشده بود در این روش جایگزین مصالح متداول می‌شود و از دیگر ویژگی‌های محصول اخیر می‌توان به ارزان بودن محصول نسبت به محصولات مشابه، نسوز بودن محصول، قابلیت برش با اره و میخ پذیری، قابلیت اتصال با انواع ملات‌ها، حمل و نقل سریع و ارزان و سرعت اجرای بالا در ساختمان سازی اشاره کرد.

احسنی مدت زمان صرف شده برای ساخت این محصول و یافتن طرح اختلاط مناسب و ثبت اختراع آن را ۴ سال ذکر کرد و گفت: با احصاء استاندارد‌ها موفق به ثبت این اختراع در داخل کشور با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی شدیم.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز
  • ببینید | جهش ایران در تولید قوای پیشرانه، با ساخت نخستین موتور شش سیلندر بنزینی
  • احداث مرکز بستر درمانی شهر مارگون به همت خیر لبنانی
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد
  • موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی
  • تولید ۲۰ محصول دانش‌بنیان در شرکت‌های زیرمجموعه اوقاف