Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین گفت: تاریخ شفاهی قزوین به عنوان یک هویت تاریخی در مصاحبه با شخصت ها و چهره های تاثیرگذار قزوین ثبت و ضبط و مکتوب شده و در اختیار محققان قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ امیرحسین حاتمی روز شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان با اشاره به اهمیت توجه به اسناد هویتی و تاریخی اظهارداشت: گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مکتوب، چاپی و خطی وغیر مکتوب در ایران و یا متعلق به ایرانیان خارج از کشور، جمع آوری و حفظ اسناد ملی ایران در سازمان واحد و فراهم آوردن شرایط و امکانات مناسب برای دسترسی عموم به این اسناد و همچنین صرفه جویی در هزینه های اداری و استخدامی از طریق تمرکز پرونده های راکد وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و امحاء اوراق زائد سازمانی به نام سازمان اسناد ملی ایران از کارهایی است که در مرکز اسناد انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت:  بهره‌گیری از اطلاعات موجود درسازمان اسناد و کتابخانه ملی قزوین  می‌تواند برای آشنایی مردم با تاریخ گذشته کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد لذا امیدوارم با تلاش برای جست‌وجوی اسناد بیشتر، زمینه دسترسی به این خزانۀ ارزشمند برای کشور و استان بیش از گذشته مهیا شود.

حاتمی تصریح کرد: کتابخانه ملی در واقع محل نگهداری حافظه ملی ایرانیان است و در زمینه اسناد همه دستگاههای اجرایی و ارگان‌های دولتی باید اسناد راکد و غیر قابل استفاده خود را در اختیار مرکز اسناد  قرار دهند تا اسنادی که قابلیت آرشیو دارند تفکیک و تنظیم شده و در اختیار  علاقه مندان و محققان قرار ‌گیرد.

5 درصد اسناد اداری قابل آرشیو و نگهداری است

حاتمی اظهارداشت: ادارات و نهادها معمولا بعد از 15 سال باید اسناد راکد خود را در اختیار سازمان اسناد قرار دهند که در این راستا در مرکز «پیش آرشیو» کار تنظیم و توصیف مدارکی که شاخص های نگهداری را دارند شناسایی کرده و جدا می شود. 

وی افزود: به طور میانگین حدود ۹۰ درصد اسناد سازمان‌ها، امحایی هستند و ارزش نگهداری ندارند ولی سازمان ها، شرکت ها و اداراتی که قدمت بیشتری دارند معمولا سندهایی در آرشیو آنها دیده می شود که می تواند ارزش تاریخی و هویتی داشته باشد که آنها  را تفکیک می کنیم.

حاتمی یادآورشد: برای نمونه از آنجا که هویت قزوین با باغستان گره خورده اسناد مربوط به حقابه‌ها، امور کشاورزی که در برخی ادارات مانند سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای و شهرداری ها وجود دارد، می تواند مورد توجه و بهره برداری تحقیقی قرار گیرد.

اسناد هویتی قزوین جمع اوری نشده است

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه های استان قزوین تصریح کرد: به دلایل مختلف متاسفانه از سال ۹۲ تاکنون هیچ اقدامی برای جمع آوری اسناد غیر دولتی در اختیار مردم انجام نشده که این عقب ماندگی و خلاء در دوره جدید مدیریت جبران خواهد شد.

حاتمی اضافه کرد: اولین گام برای شناسایی و جمع آوری اسناد ارزشمند، جلب اعتماد خاندان‌های بزرگ و شخصیت های تاثیرگذار قزوین است تا بتوانیم ضمن ثبت تاریخ شفاهی از اسناد احتمالی موجود در اختیار این افراد برای تهیه آرشیوی غنی استفاده کنیم.

وی گفت: قزوین در زمان مشروطه و قاجار روزهای تاریخی را سپری کرده و مهاجرت خاندان های بزرگی از این شهر صورت گرفته و در این میان خاندان‌ هایی بوده اند که در گذشته با کشور چین مبادلاتی داشتند که بازماندگان آن‌ها در استان هستند و اسنادی را در اختیار دارند که در شرایط خوبی نگهداری نمی شود و احتمال نابودی آنها وجود دارد.

حاتمی اضافه کرد: از آنجا که ذهن برخی از مسئولان ما توسعه صنعتی و ماشینی است اهمیت مناسبی به اسناد هویتی و تاریخی داده نشده و این اسناد ارزشمند درحال از بین رفتن است و تداوم این روند ما را نگران کرده زیرا همین اسناد در توسعه اهمیت دوچندان دارند و باید حفظ شوند.

اسناد در اختیار مردم را جمع آوری می کنیم

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه های استان قزوین یادآورشد: در کنار اسناد دولتی، بخش زیادی از اسناد در اختیار مردم است که ابتدا باید اهمیت این مدارک هویتی و تاریخی را برای شهروندان تشریح و تبیین کنیم که در نگهداری آن بکوشند و یا آن را به عنوان هدیه یا امانت در اختیار ما در مرکز اسناد قرار دهند و یا آنها را به مرکز بفروشند.

 حاتمی اضافه کرد: با جمع آوری و آرشیو اسناد تاریخی و هویتی که از نظر محتوا، نوع خط و جنس کاغذ ارزیابی می شوند می توان یک آرشیو غنی و ارزشمند را برای استان مهیا کرد.

نگهداری بیش از هفت میلیون سند در مرکز اسناد استان قزوین

وی گفت: در حال حاضر بالغ بر 7 میلیون برگ سند داریم که 95 درصد آن اسناد مکتوب، عکس، نقشه و اسناد دولتی است که شهرداری قزوین هم اسناد ارزشمندی دارد که بخش کمی از آن تنظیم و توصیف شده و می تواند در اختیار محققان قرار گیرد.

حاتمی با تشکر از مدیرکل سابق مرکز اسناد برای تامین فضایی مناسب در استقرار این مرکز بیان کرد: سه طبقه از ساختمان کنونی در اختیار قرار گرفته و در صورت همکاری و مساعدت مسئولان استان و اختصاص دو طبقه دیگر می توانیم محل مناسبی برای نگهداری اسناد را بسرعت آماده کنیم.

وی گفت: مخزن پیش بینی شده در قزوین شرایط ویژه ای برای نگهداری اسناد دارد و تاکنون بخشی از اسناد مربوط به قزوین از تهران به استان منتقل شده و در مرکز نگهداری می شود.

تاریخ شفاهی قزوین را جمع آوری می کنیم

حاتمی با اشاره به اهمیت ثبت و ضبط تاریخ شفاهی قزوین اظهارداشت: متاسفانه در سالهای گذشته در زمینه تاریخ شفاهی هیچ اقدامی نشده و ما باید بسرعت این عقب ماندگی را در استان جبران کنیم.

وی اضافه کرد: در عرصه تاریخ شفاهی باید دو کار مهم صورت گیرد که مصاحبه با افراد شاخص و تاثیرگذار و سپس جمع آوری و مکتوب کردن آثار در اولویت برنامه های ما در سال جاری است.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین تصریح کرد: از شهروندان درخواست می کنیم ضمن اعتماد به این مرکز اگر سند مکتوب، عکس یا فیلم و دست نوشته ای در اختیار دارند که هویت خاندان، منطقه قزوین و یا موضوعی را اثبات می کند به این مرکز تحویل دهند تا با استفاده از آن بتوانیم تاریخ اجتماعی و فرهنگی استان را نیز ثبت و ضبط کنیم.

حاتمی از برگزاری وبینار «نقش سند در توسعه مدیریت» فردا یکشنبه 19 اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود و از دیدگاههای دکتر محسن روستایی مشاور مرکز ملی اسناد ایران استفاده خواهیم کرد که علاقمندان می توانند در آن شرکت کنند.

مدیرکل مرکز اسناد استان قزوین بار دیگر از همه شهروندان و روستائیانی که اسناد قدیمی و ارزشمندی دارند خواست ضمن نگهداری اصولی و مناسب از آن با استفاده از کارشناسان این مرکز از ارزش و اهمیت این اسناد آگاه شده و در صیانت از تاریخ قزوین با مسئولان همکاری کنند.

رسانه ها در اطلاع رسانی همراه مرکز اسناد باشند

وی بیان کرد: رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی می توانند در آگاهی بخشی نسبت به وظیفه سازمان اسناد نقش تعیین کننده ای داشته باشند و شهروندان و خانواده ها و مسئولان دولتی را در جریان اهمیت صیانت از اسناد هویتی قرار دهند.

حاتمی اظهارداشت: انبوهی از نسخ خطی در اختیار مردم قرار دارد که شاید برخی از اهمیت و یا ارزش آن بی اطلاع هستند و برخی نیز نگاه اقتصادی دارند و همکاری کمتری از آنها در جمع آوری و نگهداری از این اسناد دیده می شود که انتظار داریم با همکاری رسانه های این مشارکت بیشتر شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امیر حسین حاتمی مرکز اسناد قزوین تاریخ شفاهی قزوین اختیار مردم سازمان اسناد کتابخانه ملی استان قزوین اسناد هویتی جمع آوری قرار دهند رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۹۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سالجاری

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا ۱۰ اردیبهشت ماه جمعا ۵.۶۳۸ همت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری به متقاضیان پرداخت شده است.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو از بانک مرکزی، مهدی صحابی گفت: از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۴.۰۸۴ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است که این مبالغ نشان دهنده رشد تسهیلات ازدواج به میزان ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گفته این مقام مسئول بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مبلغ ۱.۵۵۴ همت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به متقاضیان پرداخت شده است که نشان دهنده ۲۳ درصد رشد بابت تسهیلات فرزندآوری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیر اداره اعتبارات درخصوص تسهیلات ودیعه مسکن نیز یادآور شد: از زمان ابلاغ مصوبه شورا در تیرماه سال ۱۴۰۱ تا تاریخ ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تعداد ۵۰۰ هزار و ۵۵۶ نفر تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد، ۴۴۱ هزار و ۷۶۷ نفر به مبلغ ۳۳.۴ همت تسهیلات دریافت کرده اند.

همچنین صحابی با اشاره به آمار وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: حسب آمار اخذ شده از سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ ۰۹‏‏/۰۲‏‏/۱۴۰۳ تعداد ۱.۳۳۰.۷۹۵ نفر متقاضی جهت اخذ تسهیلات مزبور به بانک‌های عامل مراجعه نموده‌اند که از این تعداد، ۴۶۱.۴۴۲ نفر (در حدود ۳۵ درصد) بنا به دلایل درج شده در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک موردنیاز، نداشتن وثایق قابل‌قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تأمین سهم آورده متقاضی و. فاقد شرایط لازم جهت اخذ تسهیلات موصوف می‌باشند.

براین اساس، حسب آمار اعلامی در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از تعداد ۸۶۹،۳۵۳ نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد ۷۹۳،۷۳۲ نفر (در حدود ۹۱ درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد به مبلغ ۴‏‏‏‏‏‏/۲۶۶ هزار میلیارد تومان شده‌اند. ‏‏

دیگر خبرها

  • همایش بهاباد شناسی برگزار می شود
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سالجاری
  • سالفه دریانوردان، دورهمی اهل دریا با داستان‌هایی از قشم تا هند و آفریقا
  • بهزیستی پیگیر تنبیه در مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست کرج است
  • زنده گیری روزانه ۵۰ سگ بی‌صاحب در تهران
  • کمک خواننده معروف برای آزادی زندانیان قزوین
  • خلیج‌فارس از پایه‌های مستحکم هویتی ایرانیان است
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان در فسا