Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-01@00:26:18 GMT

آب گل آلود بدافزار‌ها برای مجرمان سایبری

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۱۲۵۹

با شیوع گسترده استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و فعالیت در محیط‌های سایبری قرار گرفتن در معرض آسیب بدافزار‌های اختلال گر می‌تواند یک نگرانی عمده برای شهروندان باشد. به ویژه که این نوع آلودگی در نقطه اوج خود می‌تواند موجد انواع سوء استفاده‌ها و کلاهبرداری‌ها هم باشد. خبرگزاری میزان- خود ناگفته پیداست ظاهر شدن بدافزار روی گوشی تلفن همراه می‌تواند عامل عوارض و پیامد‌های خطرآفرینی برای کاربران باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین پیامدی هم که برای چنین اتفاقی به ذهن متبادر می‌شود بیرون کشیده شدن اطلاعات شخصی و دست به دست شدنش تا رسیدن به دست کلاهبرداران فضای مجازی است. آنچه هم که نشانه بروز این بدافزار‌ها می‌تواند باشد خود را در پایین آمدن سرعت گوشی و نمایش بی وقفه و پی در پی تبلیغات در نرم افزار‌ها یا مرورگر‌های روی گوشی نشان می‌دهد. در هر حال بغرنج شدن وضع نفوذ بدافزار‌ها به نقطه‌ای رسیده که پژوهشگران از احتمال نفوذ بدافزار‌ها به درون فروشگاه مجازی گوگل خبر می‌دهند.

وقتی که کاربری متوجه خالی شدن ناگهانی و سریع باتری تلفن همراهش می‌شود یا با عوامل دیگری نظیر تبلیغات پردامنه در همه فضا‌های تلفن همراه و ناپدید شدن نرم افزار تازه‌ای که روی گوشی اش نصب کرده مواجه می‌شود باید بداند به احتمال زیاد بدافزاری به گوشی اش رخنه کرده است. گزاره درست درباره بدافزار‌ها این است که همه آن‌ها عاملی برای هموار کردن راه جرائم فضای مجازی نیستند، اما بروز اختلال در کارکرد‌های تلفن همراه آفت همگانی بدافزارهاست.

در شرایطی که گزارش‌ها حکایت از همه گیری آلودگی تلفن‌های همراه به بدافزار‌ها دارد ضرورت شناسایی و از بین بردن این آلودگی مجازی برای مصون نگه داشتن گوشی تلفن همراه از رسوخ آسیب‌های امنیتی گریزناپذیر خواهد بود.

آن طور که برآورد‌های آماری نشان می‌دهند حجم آلودگی کشورمان به بدافزار‌های موبایلی روند رو به تزایدی به خود گرفته و این رشد شتابان به بالا رفتن جرائم سایبری و آسیب پذیری رو به فزونی شهروندان از دست اندازی‌های کلاهبرداران فضای مجازی انجامیده است.   بیشتر بخوانید: نشانه‌های فروشگاه‌های جعلی در اینستاگرام

علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در ارزیابی اش از دشوار شدن وضع آلودگی‌های موبایلی نقطه تمرکز را بر وجود خلا‌های قانونی می‌گذارد. او در گفتگو با میزان عدم وجود امکان‌های قانونی برای مقابله با بدافزار‌های موبایلی را عامل دست بسته ماندن مجریان حوزه امنیت سایبری می‌داند: دلایل مختلفی وجود دارد که این سطح از آلودگی بدافزاری در کشور ما مشاهده می‌شود. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیل به این بر می‌گردد که ما به خاطر قوانینی که داریم امکان مبارزه و برخورد قانونی با تولیدکنندگان و انتشار دهندگان بدافزار‌ها را نداریم. در تعریف فنی بدافزار یک کد یا برنامه موبایلی است که می‌تواند دسترسی به داده یا انتقال داده را بدون اجازه کاربر انجام دهد یا به تعبیر دیگر دسترسی غیر مجاز به داده‌ها پیدا کند. ولی از نظر قوانینی که ما داریم این نوع از دسترسی اگر که در توضیحات برنامه آمده باشد کفایت می‌کند و منع قانونی اش برداشته می‌شود.

آنطور که رجبی اذعان دارد در کنار فقدان پیش بینی‌های قانونی برای مقابله با بدافزار‌های موبایلی بی مبالاتی بخش خصوصی در ارائه خدمات نرم افزاری هم مزید بر علت شده تا آلودگی‌های موبایلی در کشورمان نضج بگیرند:، اما یکی از دلایل مهم برای سطح بالای آلودگی‌های بدافزاری در کشورمان این است که ما به دلیل نقص قوانین و سیاست‌های حاکمیتی نمی‌توانیم با این موضوعات برخورد کنیم. نمونه اش را مثلا در نرم افزار‌هایی که در قالب ارزش افزوده یا فیشینگ کار می‌کنند دیده ایم که این نوع نرم افزار‌ها قبلا در فروشگاه‌های داخلی به راحتی فعالیت می‌کردند و در اختیار کاربران قرار می‌گرفتند و هیچ وقت امکانی برای رسیدگی قضایی به هیچ کدام از این‌ها به عنوان بدافزار فراهم نشد. نکته دیگر این است که متاسفانه بخش خصوصی ما یا فروشگاه‌های نرم افزاری ما در سطح کشور در عمل به حوزه امنیت کاربران توجه خیلی کمی دارند. برخلاف فروشگاه‌های نرم افزاری خارجی و آن دسته از برند‌هایی که در سطح جهانی معروف‌تر هستند نمونه‌های داخلی ما خود را ملزم به رعایت نکات امنیتی در نرم افزار‌های موبایلی نمی‌دانند و در عمل ما می‌بینیم نرم افزار‌های متعددی در روی موسسات داخلی قرار می‌گیرد که این‌ها از دیدگاه فنی بدافزار محسوب می‌شوند.

در دوره‌ای که فراگیری فضای مجازی و گسترده شدن سایه اش بر سر همه فضا‌های زندگی شهروندان نظام آگاهی عمومی را به سطح غیرقابل مقایسه‌ای با گذشته فرا برده است ناآگاه ماندن مردم از هجمه بدافزار‌های موبایلی و رشد چشمگیر کلاهبرداری‌های این عرصه نکته شگفتی می‌تواند باشد: مورد دیگری که باید به آن اشاره کنم عدم آگاهی مردم و سواد رسانه‌ای و کاربری جامعه است که این مقدار از آگاهی عمومی کافی نیست. مردم مهارت‌های امنیتی لازم را ندارند. ما می‌بینیم که مردم به راحتی نرم افزار‌ها را از شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند و دانلود می‌کنند و بدون توجه به مخاطرات و توصیه‌های مکرر پلیس متاسفانه شاهدیم تعداد افرادی که از این طریق قربانی می‌شود بسیار زیاد است. درنهایت اینکه شرکت‌های فعال در حوزه کشف بدافزار در کشورمان معدود هستند و این فعالیت‌ها با حمایت قوی همراه نمی‌شوند. امروز مردم ما چند شرکت امنیتی داخلی را می‌شناسند و اصلا فرهنگ نصب بدافزار در کشور ما به چه صورتی است. ما امروز می‌بینیم که اکثر مردم از گوشی‌های هوشمند برخوردار هستند و ممکن است بعضی‌ها از موبایل‌های گرانقیمتی هم استفاده کنند، ولی هیچ نوع ضد بدافزاری روی موبایل هایشان وجود ندارد. مجموعه‌ای از این نکات باعث می‌شود تا ایران به عنوان یکی از آلوده‌ترین کشور‌ها در حوزه بدافزار‌های موبایلی مورد شناسایی قرار بگیرد.

حجم بالای آلودگی‌های موبایلی در کشور که طی سال‌ها و ماه‌های اخیر روند شتابنده‌ای به خود گرفته پیامد‌های قابل توجهی هم می‌تواند به دنبال داشته باشد. رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری وضع چندگانه‌ای برای این پیامد‌ها را مورد شناسایی قرار می‌دهد: این مساله چند نوع پیامد به همراه خواهد داشت. یکی از آثار بسیار بد بی توجهی به حوزه بدافزار‌ها به موضوع سرقت داده‌ها بر می‌گردد. مساله سرقت داده‌ها می‌تواند در سطح سرقت داده‌های شخصی یا کلان داده‌های ملی اتفاق بیفتد. اگر یک بدافزاری در قالب یک برنامه کاربردی بر روی تعداد زیادی از موبایل‌ها در کشور‌های گوناگون نصب شده باشد امکان سرقت کلان داده‌های کشور را به وجود می‌آورد. بعضی از نرم افزار‌های موبایلی که نصب می‌شوند امکان نصب یک برنامه دیگر و یک بدافزار دیگر را به صورت مخفیانه به وجود می‌آورند. آن بدافزار در مرحله اول وقتی نصب می‌شود از نظر عملکردی یک برنامه کاربردی کاملا سالم است. ولی امکان نصب یک بدافزار دیگر را به مجرم می‌دهد و این مساله می‌تواند باعث سرقت داده بشود. در این رابطه ما بحث باج افزار‌ها را داریم که متاسفانه شایع شده است. باج افزار باعث قفل شدن موبایل و داده‌ها می‌شود و در این شرایط افراد مجبورند یا از داده هایشان صرف نظر کنند یا هزینه‌های خیلی زیادی را بابت برگرداندن داده هایشان صرف کنند.

انتهای پیام/ برچسب ها: بدافزارها امنیت سایبری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بدافزارها امنیت سایبری بدافزار های موبایلی افزار های موبایلی نرم افزار نرم افزار ها تلفن همراه فضای مجازی بدافزار ها سرقت داده داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۱۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل برادر با شلیک گلوله/ کشف میلیاردها تومان چک خون‌آلود در جیب مقتول

به گزارش خبرآنلاین، با اعلام مرگ یک جوان ۳۷ ساله‌ در بیمارستان که با شلیک گلوله به قتل رسیده بود، برادر او به عنوان عامل این جنایت دستگیر شد.

همشهری آنلاین در خبری نوشت: شب گذشته پیکر خون‌آلود جوانی حدود ۳۷ ساله به بیمارستان طالقانی مشهد انتقال یافت که هدف شلیک گلوله قرار گرفته بود، اما معاینات اولیه پزشکان نشان داد که جوان مذکور علائم حیاتی ندارد و بر اثر عوارض ناشی از اصابت گلوله جان باخته است.

کادر درمانی بلافاصله ماجرا را به عوامل انتظامی مستقر در بیمارستان اطلاع دادند و لحظاتی بعد قاضی ویژه قتل عمد مشهد در جریان جنایت مسلحانه قرار گرفت. با توجه به اهمیت موضوع، قاضی دکتر صادق صفری که احتمال می‌داد انتقال‌دهندگان مجروح به مرکز درمانی نقشی در وقوع حادثه داشته باشند، بی‌درنگ دستور بازداشت افراد مظنون را تلفنی صادر کرد و سپس برای انجام تحقیقات میدانی عازم بیمارستان شد.

دقایقی بعد، با حضور قاضی شعبه ۲۰۸ دادسرای عمومی و انقلاب در مرکز درمانی، مشخص شد ضارب برادر مقتول و جوان ۳۱ ساله‌ای است که مجروح را به مرکز درمانی رسانده بود و قبل از آنکه در جریان مرگ برادر بزرگ‌ترش قرار گیرد، با دستور تلفنی مقام قضایی توسط نیروهای کلانتری قاسم‌آباد بازداشت شده بود.

طولی نکشید که با کشف ده‌ها میلیارد چک خون‌آلود در جیب مقتول، بررسی‌های تخصصی آغاز و سلاح ضارب نیز کشف شد.

در همین حال شب گذشته قاضی دکتر صفری با تایید دستگیری ضارب مسلح در مرکز درمانی گفت: بررسی‌های قضایی درباره انگیزه متهم و افشای زوایای پنهان این پرونده جنایی آغاز و مشخص شد که حادثه مذکور در بولوار امامیه منطقه قاسم‌آباد رخ داده است.

وی افزود: تحقیقات پلیسی توسط گروهی از کارآگاهان به سرپرستی سرهنگ محمد مرادی (افسر پرونده) ادامه دارد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901262

دیگر خبرها

  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوتر‌ها است
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ یک بد‌افزار خطرناک در کمین کامپیوترها
  • هشدار سایبری: از USB نامطمئن استفاده نکنید، بدافزار خطرناک PlugX در حال گسترش است
  • آبی که از سرچشمه گل آلود می شود ؛ داستانی تکراری این بار در روستای سرکلاته کردکوی
  • قتل برادر با شلیک گلوله/ کشف میلیاردها تومان چک خون‌آلود در جیب مقتول
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوترها است
  • اچ‌تی‌سی با موبایلی میان‌رده برمی‌گردد
  • برگزاری میز خدمت پلیس فتا خوزستان در اهواز
  • ماجرای ضرب و شتم در اتوبوس BRT/ هشدار پلیس به مجرمان
  • رئیس پلیس پایتخت به مجرمان هشدار داد