Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، علی اصغر خیرخواه روز یکشنبه با اعلام این خبر به رسانه ها اظهار داشت: سال گذشته ۹ هزار و ۶۳۴ زوج متقاضی ازدواج به لحاظ  بیماری تالاسمی در هفت مرکز بهداشتی، درمانی ویژه تالاسمی دانشگاه غربالگری شدند.

وی افزود: همچنین طی مدت یاد شده تعداد سه هزار و ۳۴ زوج ناقل و مشکوک پرخطر تالاسمی تحت مراقبت ژنتیک ماهانه تیم سلامت جهت انجام آزمایشات تکمیلی و پیگیری مراقبت ماهانه تیم های سلامت مراکز خدمات قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیرخواه با بیان اینکه سال گذشته تعداد ۹۶۸ آزمایش تکمیلی تشخیص پیش از تولد PND۱ به آزمایشگاههای ژنتیک ارجاع شده اند، گفت: تعداد ۱۸۶ مادر باردار که ناقل تالاسمی بوده جهت خدمت تشخیص پیش از تولد PND۲ به آزمایشگاهای ژنتیک ارجاع شدند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: از این تعداد ۶۵ جنین ماژور شناسایی شدند که هر ۶۵ مورد جنین ماژور با انجام سقط درمانی به روش قانونی از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری شد.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه مناسب پیشگیری درصدد هستیم تا از بروز موارد جدید تالاسمی ماژور پیشگیری کنیم. 

خیرخواه تالاسمی را  از شایعترین اختلالات خونی برشمرد و تصریح کرد: این اختلال خونی به صورت ژنتیکی مغلوب و غیروابسته به جنس از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. 

وی با بیان اینکه شناسایی ناقلان بیماری تالاسمی بسیار آسان و از طریق یک آزمایش خون امکانپذیر است، افزود: با این روش ساده غربالگری تالاسمی قبل از ازدواج  می توان از بروز موارد جدید بیماری جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: جنوب کرمان از مناطق پرشیوع بیماری تالاسمی در ایران بوده و دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در حال حاضر ۵۰۰ بیمار تالاسمی ماژور را تحت مراقبت دارد.

خیرخواه اظهار داشت: تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی علاوه بر تحمیل هزینه های سرسام آور به نظام سلامت، باعث تحلیل توان اقتصادی خانواده ها نیز می شود.

وی ادامه داد: بیماران تالاسمی به دلیل عوارض مختلف بیماری در اعضای مختلف نظیر قلب و کبد جان خود را از دست می دهند.

برچسب‌ها تالاسمی دانشگاه های علوم پزشکی جیرفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تالاسمی دانشگاه های علوم پزشکی جیرفت تالاسمی دانشگاه های علوم پزشکی جیرفت اخبار کنکور علوم پزشکی جیرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۱۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است

دکتر سیدمجید غضنفری گفت: البته در سال های قبل شماری افراد مبتلا به مالاریا در غرب خراسان شناسایی شده بودند که خوشبختانه با انجام مراحل تشخیص سریع بیماری و شروع درمان به موقع، از انتقال محلی آن جلوگیری شده بود.

اخیرا رییس اداره کنترل بیماری‌های منتقله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود که برای اولین بار مواردی از مالاریا در استان‌های همدان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، محدوده دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در غرب خراسان رضوی و برخی دیگر از مناطق پاک کشور، ثبت شده است که همگی مالاریای وارده و غیربومی بوده‌اند و همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق جنوب شرقی داشته‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار افزود: مالاریا از بیماری‌های منتقله است که توسط پشه آنوفل از انسان آلوده به افراد سالم منتقل می شود و این پشه در اکثر مناطقی که دارای آبگیر، برکه و یا رودخانه باشند، به وفور دیده می شود.

وی افزود: این بیماری می تواند در صورت ورود افراد بیمار از مناطق آلوده کشور به مناطق پاک و گزش پشه آنوفل، به صورت محلی انتقال پیدا کند که خطر اپیدمی بیماری را نیز به همراه دارد.

وی گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب کرمان از جمله مناطقی هستند که در آن بیماری مالاریا به صورت بومی وجود دارد و متاسفانه موارد فوق در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است و افرادی که به عنوان مسافر و یا دلایل شغلی از جمله رانندگی، سربازی، خدمت نظامی و انتظامی و... به این مناطق رفت و آمد می کنند، در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

دکتر غضنفری یادآوری کرد: در صورت درمان نشدن به موقع بیماری، ضمن خطر مرگ و میر بالا، احتمال انتشار بیماری مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل و انتقال آن به دیگران وجود دارد.

وی بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده علایم تب و لرز شدید در خود، پس از سفر به مناطق آلوده، به پزشک و یا مراکز خدمات جامع سلامت، مراجعه کنند.

 دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیش از هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی در قالب ۶ بیمارستان، ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، همچنین ۱۹۵ خانه بهداشت به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به ۲ برابر افزایش یافت
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • بهترین زمان برای تولد نوزاد (فیلم)