Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@19:18:51 GMT

تدوین طرح حمایت از سرمایه گذاری خارجی ضدتحریمی

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۳۲۷۰

تدوین طرح حمایت از سرمایه گذاری خارجی ضدتحریمی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در طرح «حمایت از سرمایه گذاری خارجی ضدتحریمی» که امروز تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی خواهد شد، خارجی‌هایی که برای اولین بار وارد تعامل تجاری و بازرگانی با اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی می‌شوند، در صورت فسخ یک طرفه قرارداد در نتیجه تحریم‌های خارجی متعهد به پرداخت جریمه خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن طرح «حمایت از سرمایه گذاری خارجی ضدتحریمی» به شرح ذیل است:

مقدمه (دلایل توجیهی)

برخی از شرکتها و دولتها در زمان اوج تحریمها، همکاری بیشتری با ایران داشته و از تروریسم اقتصادی آمریکا تبعیت نکرده اند که لازم است در روابط آینده اقتصادی کشور اولویت داشته باشند و بالعکس آنها که خصومت ورزیده اند باید متنبه شده و مشروط به تعهد و جبران خسارت قبلی اجازه حضور در بازار ایران یابند.

به عنوان مثال شرکت توتال فرانسه در فاز ۱۱ پارس جنوبی با تبعیت از تحریم آمریکا چند میلیارد دلار به ایران خسارت زد.

متن طرح

به منظور فراهم سازی زمینه تحقق سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت از سرمایه گذاران واقعی بویژه شرکتها و دولتهایی که در زمان تحریمها همکاری بیشتری با جمهوری اسلامی ایران داشته اند، عقد قرارداد تجاری و بازرگانی بین کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و موسسات و شرکت‌های تابعه آنها با شرکت‌ها و طرف‌های خارجی، علاوه بر قواعد و مقررات عمومی، منوط به رعایت قواعد زیر است:

۱. اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی که به رغم تحریم‌های خارجی (از جمله تحریم‌های یکجانبه آمریکا)، همچنان به تعامل تجاری خود با ایران ادامه داده اند، مطابق آیین نامه اجرایی این قانون، مشمول برخی معافیتها یا مشوق‌ها خواهند شد.

۲. اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی که برای اولین بار وارد تعامل تجاری و بازرگانی با اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی می‌شوند، در صورت فسخ یک طرفه قرارداد در نتیجه تحریم‌های خارجی (از جمله تحریمهای یکجانبه آمریکا)، متعهد به پرداخت جریمه خواهند شد.

۳. اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی که تاکنون به موجب تحریم‌های خارجی (از جمله تحریم‌های یکجانبه آمریکا)، قرارداد با طرف ایرانی را یک طرفه فسخ کرده‌اند، در صورت تمایل به برقراری مجدد روابط تجاری، رعایت موارد ذیل در مورد آنها لازم الاجرا است:

۳.۱. پرداخت کلیه ضرر و زیان‌های مالی، تجهیزاتی و خدماتی وارد شده به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در نتیجه خروج یک طرفه طرف خارجی از قرارداد، به اقتصاد و شرکتهای ایرانی وارد شده است (به عنوان درصدی از کل قرارداد آتی شرکت)

۳.۲. تعهد شخص حقیقی یا حقوقی خارجی به ارائه تضمین و پرداخت جریمه در صورت اتخاذ تصمیم به فسخ یک طرفه قرارداد در نتیجه تحریم‌های خارجی (از جمله تحریمهای یکجانبه آمریکا).

تبصره - عدم انعقاد قرارداد جدید، نافی تعهدات قبلی طرفهای خارجی به جمهوری اسلامی ایران (از جمله آزاد سازی اموال و دارائی‌های بلوکه شده و جبران کلیه خسارت‌ها و عدم النفع های وارده) نیست.

۴. عقد قرارداد یا همکاری با اشخاص موضوع اجزاء ۱ و ۲ این بند، نسبت به اشخاص موضوع جزء ۳ اولویت دارد.

۵. نظارت بر رعایت الزامات و حسن اجرای این قانون برعهده سازمان توسعه تجارت خواهد بود. در مواقع ضروری به پیشنهاد بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط در قرارداد با اشخاص خارجی و با موافقت شورای عالی امنیت ملی، عقد قرارداد تجاری با اشخاص خارجی بدون رعایت الزامات مطرح شده در این بند بلامانع است .

۶. آیین نامه اجرایی این قانون (شامل میزان و نحوه پرداخت معافیتها، مشوق‌ها و جریمه های مذکور) به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون، به تصویب هیات وزیران میرسد. دولت موظف است گزارش اجرای این قانون را هر سه ماه یکبار به کمیسیون های اقتصادی، انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: سرمایه گذاری خارجی آمریکا ایران اشخاص حقیقی و حقوقی سرمایه گذاری خارجی یکجانبه آمریکا حمایت از سرمایه تحریم های خارجی جمله تحریم حقوقی خارجی یک طرفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۳۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

امتداد - حضور کشور‌های مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران با وجود تحریم‌ها نشان می‌دهد، ایران مسیر رشد و توسعه را طی می کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد به نقل از ایبنا  ، حسین پیرموذن، نایب‌رئیس اتاق ایران در بازدید از نمایشگاه ایران‌اکسپو ۲۰۲۴ (نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران) تأکید کرد: کمک به درآمدزایی کشور با توجه به تنگنا‌های اقتصادی و ارزی حاکم، یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران در دوره دهم است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی و در رأس آن اتاق ایران تلاش می‌کند طی سالی که به‌عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، زمینه تولید و صادرات بیشتر را فراهم کند. در این مسیر به حمایت‌های دولت هم نیاز دارد. خوشبختانه همکاری که برای برگزاری ایران‌اکسپو در ابتدای امسال بین بخش خصوصی و دولت صورت گرفت شروع خوب و امیدوارکننده‌ای در همین راستا بود.

پیرموذن ادامه داد: در ایران‌اکسپو توانمندی‌های صادراتی ایران را به نمایش گذاشتیم و با حضور هیأت‌های تجاری از ۲۵ کشور مختلف نشان دادیم که اقتصاد ایران با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم توانسته است سطح تولید و به دنبال آن صادرات خود را ارتقا دهد.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: هیأت‌های تجاری مختلفی که به دعوت اتاق ایران از نمایشگاه اکسپو دیدن کردند، نشست‌های رودررویی با فعالان اقتصادی ایرانی داشتند که همچنان ادامه دارد. بدون شک ایران برای مقابله با محدودیت‌های ناشی از تحریم به برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست نیاز دارد تا بتواند خود را به بهترین شکل معرفی کند.

پیرموذن از مطلوبیت کالا‌های ایرانی در بین فعالان اقتصادی دیگر کشور‌ها سخن گفت و تأکید کرد: ابراز علاقه‌مندی این تعداد از کشور‌های مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران نشان می‌دهد که باوجود تحریم‌ها، ایران قادر است مسیر رشد و توسعه را طی کند.

وی تأکید کرد: افزایش سطح درآمد‌های ارزی کشور در این تنگنا‌های اقتصادی یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران است.

منبع: مهر

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف شدند؟
  • اشخاص غیرتجاری مشمول معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه شدند
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۷۵ پایگاه نماز جمعه در سال گذشته ساماندهی و شناسه‌دار شدند
  • ۱۷۵ پایگاه نماز جمعه شناسه‌ملی دریافت کردند
  • ۱۷۵ پایگاه نماز جمعه ساماندهی و شناسه‌دار شدند
  • ‌ساختارهای حقوقی و ‌حقیقی در تحقق شعار سال ‌مورد توجه قرار گیرد