Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@08:49:56 GMT

ورود هزاران پرنده حمایت‌شده سار صورتی به مازندران

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۶۶۳۴

ورود هزاران پرنده حمایت‌شده سار صورتی به مازندران

آسمان و باغ‌های مازندران به شکل کم سابقه‌ای میزبان پرندگانی پرسروصدا اما مفید شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، پرندگانی که این روز‌ها به صورت دسته جمعی و در گله‌هایی با جمعیت بیشتر از گذشته در آسمان مازندران مشاهده می‌شود سار‌های صورتی هستند که از اوایل اردیبهشت مهاجرت خود را به استان‌های شمالی و شمال شرق کشور آغاز می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به پراکندگی سار‌های صورتی در باغ‌ها، مزارع، حاشیه روستا‌های میانبند، امکان سرشماری آنان وجود ندارد و حضور این پرندگان برای کشاورزی و باغداری بسیار مفید است و بخش زیادی از آفات در باغ‌ها را می‌توانند کنترل کنند.

دو گله از سار‌های صورتی، آفات یک هکتار از باغ‌ها و زمین‌ها را در یک چشم بهم زدن می‌توانند از بین ببرند.

با توجه به نقش سار‌های صورتی در کنترل آفات، این پرندگان در فهرست پرندگان حمایت شده قرار دارند و شکار و صید آن‌ها جرم است.

سار صورتی پرنده‌ای با ۲۱ سانتیمتر طول و منقار زرد و کوتاه شبیه سار معمولی است و سر، گردن و جلو سینه، بال‌ها ودمی سیاه براق و کاکل مشخصی دارد که درفصل زاد و ولد در پرنده نر بلندتر است و از حشراتی چون ملخ و سنجاقک و دیگر بند پایان و نرم تنان تغذیه می‌کند.

 

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: سار های صورتی باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۶۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان

بوکاپ درکیپ‌تاون، سانتا مارتا ریودوژانیرو، تیرانا در آلبانی، بالات در استانبول، شفشاون در مراکش، لابوکا در بوئنوس آیرس و مانارولا در سینکوتره، رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شهرها و محله‌های رنگارنگ اغلب فراتر از بهره‌گیری از رنگ‌ها برای تغییر محیط هستند. در این مناطق خیره‌کننده و عجیب‌وغریب می‌توان قلب واقعی یک شهر را پیدا کرد. در ادامه با چند نمونه از این شهرها آشنا می‌شویم.

بوکاپ، کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی

کیپ‌تاون به‌عنوان یکی از متنوع‌ترین شهرهای جنوب خط استوا از نظر قومیتی، میزبان مجموعه‌ای از فرهنگ‌ها، سبک‌های معماری سنتی و همه رنگ‌هایی است که با آن همراه است. این تضادهای شگفت‌انگیز در محله درخشان بوکاپ واضح‌تر از بقیه نقاط شهر است.

این منطقه مسکونی محل اجتماع مسلمانان کیپ‌تاون است که در تعدادی از بهترین خانه‌های تراس‌دار سبک هلندی و گرجستانی قرن نوزدهمی شهر زندگی می‌کنند. ساکنان برای جشن گرفتن پایان آپارتاید یا جدانژادی شروع به رنگ‌آمیزی خانه‌های خود با رنگ‌های معنوی کردند و امروزه به علت تنوع و زیبایی محله، خرید ملک در آن تقاضای زیادی دارد.

سانتا مارتا، ریودوژانیرو، برزیل

سانتا مارتا که زمانی بسیار پر هرج‌ومرج بود، با کمک‌های دولتی، چند هزار گالن رنگ و کمک مردم محلی ماهر تغییر کرد و از نقاشی‌های دیواری تا نورپردازی یک خیابان کامل جان تازه‌ای گرفت. هنرمندان محلی همچنین بخش‌هایی از مناطق محروم سانتا مارتا را با رنگ‌های روشن رنگین‌کمان نقاشی کردند تا غرور و روحیه جامعه را تقویت کنند.

تیرانا، آلبانی

تیرانا شهری پر از ساختمان‌های بتنی خاکستری دوران کمونیستی بود، اما اکنون شهری رنگارنگ است که شهردار وقت آن در سال ۲۰۰۰ به‌عنوان بخشی از پروژه پاک و سبز، طرح تغییر شهر را آغاز کرد. امروزه این شهر مملو از ساختمان‌هایی با رنگ‌های صورتی روشن، زرد، سبز و بنفش است.

بالات، استانبول، ترکیه

بالات یک کالیدوسکوپ رنگی با تاریخی شگفت‌انگیز و غنی است.، خانه‌های عثمانی صد ساله آن در سال‌های اخیر با رنگ‌های قرمز، آبی و سبز به شکوه درخشان سابق خود بازگشته‌اند. پس از تغییر چهره، بالات با چندین کافه شیک، بوتیک و گالری هنری در گوشه و کنار خیابان‌های پرپیچ و خم، به یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای گردش تابستانی تبدیل شده است.

شفشاون، مراکش

در بالای کوه‌های ریف در کشور مراکش بهشتی نیلگون قرار دارد؛ شهر کوچک شفشاون با نام مستعار مروارید آبی که به ظاهر فیروزه‌ای خیره‌کننده و هزارتوی خود مشهور است. ساکنان قدیمی شهر برای خنک نگه داشتن خانه‌هایشان و دور نگه داشتن حشرات از آن‌ها، شروع به رنگ‌آمیزی نیمه پایینی ساختمان‌هایشان به رنگ آبی کردند. امروزه این شهر کوهستانی پالت خیره‌کننده‌ای از ساختمان‌های آبی چشم‌نواز است.

لابوکا، بوئنوس آیرس، آرژانتین

لابوکا محله قدیمی طبقه کارگر بوئنوس آیرس است که به باشگاه فوتبال دیوانه‌وار بوکا جونیورز و رنگ‌های بسیار متنوع شهرت دارد. این محله که در دهانه رودخانه ریچولو قرار دارد، در گذشته چندین کارخانه کشتی‌سازی را در خود جای داده بود. این کارخانه‌ها مواد ضایعاتی مانند تخته و فلز را فراهم می‌کردند که به‌عنوان مصالح ساختمانی برای خانه‌های رنگارنگ آن استفاده می‌شد. ساختمان‌ها امروزه با رنگ‌های صورتی، زرد و آبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و با وجود انبوهی از گردشگران، لابوکا همچنان محله‌ای قدیمی برای طبقه کارگر است.

افسانه‌های محلی حاکی از آن است که بوکا جونیورز هنگام انتخاب رنگ‌های تیم خود تصمیم گرفت از رنگ‌های کشتی بعدی استفاده کند که به بندر لا بوکا می‌رود. آن کشتی سوئدی بود و در نتیجه تیم رنگ زرد و آبی را به عنوان رنگ‌های جدید خود انتخاب کرد.

مانارولا، سینکوتره، ایتالیا

مانارولا قدیمی‌ترین روستا از پنج روستای ماهی‌گیری قرون وسطایی در سینکوتره واقع در ساحل لیگوریا و یک محل جذاب برای گردشگری است. این دهکده با رنگ‌های روشن روی صخره‌ها ساخته شده و توسط تراس‌های شیب‌دار مشرف به دریای نیلگون مدیترانه احاطه شده است.

جیپور، هند

حاکم جیپور در سال ۱۸۷۶ دستور داد تا برای استقبال از ورود ادوارد، شاهزاده ولز، شهر را به رنگ صورتی رنگ‌آمیزی کنند. ساکنان امروزی این شهر قدیمی به‌طور قانونی از نقاشی ساختمان‌های صورتی محله منع شده‌اند، به این معنی که پس از گذشت نزدیک به ۱۵۰ سال، رنگ سنتی این پایتخت راجستانی همچنان صورتی درخشان است.

کد خبر 750180

دیگر خبرها

  • مازندران از امشب سیلابی می‌شود
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران
  • رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان
  • آشیانه سازی و تخم گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین المللی انزلی
  • رگبارهای بهاری میهمان پایان هفته آسمان مازندران است
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • ظهور خودروهای پرنده در آسمان چین/ ثبت سفارش در سال جاری!
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ (+عکس)
  • هشدار به رانندگان در پی ورود سامانه بارشی به ایلام
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند