Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@13:39:44 GMT

تولیدبیش از پنج هزار تن خاویار در گیلان

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۸۸۸۲

تولیدبیش از پنج هزار تن خاویار در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عظیم مدبری امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  خاویار تولیدشده در گیلان جزو مرغوب‌ترین خاویار در جهان است، اظهار کرد: ماهی خاویار دارای ارزش غذایی بسیار زیادی بوده و بهترین و همچنین باکیفیت‌ترین آن در گیلان و دریای خزر تولید می‌شود.

وی از افزایش ۴۳ درصدی تولید خاویار در گیلان خبر داد و افزود: گیلان به لحاظ تولید خاویار با پیشرفت بسیار خوبی مواجه شده و از این نظر در جایگاه نخست تولید خاویار کشور قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرکل شیلات گیلان با اشاره صادرات خاویار به کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی گفت: بر اساس آخرین آمار پنج هزار و ۴۵۱ کیلوگرم خاویار در استان گیلان تولیدشده که از این میزان یک‌هزار و ۱۴۰ کیلوگرم به کشورهای فرانسه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه صادرشده و این روند ادامه‌دار است.

مدبری یکی از الزامات در افزایش تولید و رشد کیفی خاویار را توسعه مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دانست و بیان کرد: در گیلان ۶۷ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری معادل ۴۰ درصد مزارع پرورش ماهیان خاویاری کشور فعالیت دارند.

وی با اشاره تولید سه هزار و ۷۰۰ کیلوگرم خاویار در مزارع پرورش خاویار گیلان تصریح کرد: خاویار تولیدشده در گیلان از نوع بلوگا بوده و ارزش هر کیلوگرم خاویار صادراتی ۷۰۰ دلار است، لذا با برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در تلاشیم تا تولید خاویار در این استان را  به پنج هزار و ۴۵۱ کیلوگرم  برسانیم، هرچند صید تجاری ماهیان خاویاری از این دریا از سال ۲۰۱۲ ممنوع شده است.

مدیرکل شیلات گیلان به ظرفیت بسیار خوب شهرستان تالش در تولید خاویار اشاره کرد و افزود: شهرستان تالش با تولید سالانه دو هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی رتبه نخست تولید خاویار در گیلان را دارد که این امر حاکی از جایگاه و ظرفیت بسیار خوب تالش در پرورش ماهی خاویار است.

مدبری همچنین از افزایش ۹ درصدی صید ماهی توسط شرکت‌های پره صیادی خبر داد و گفت: در گیلان چهار هزار صیاد در قالب شرکت تعاونی پره مشغول به فعالیت هستند که در فصل صیادی یک‌هزار و ۶۶۸ تن ماهی صید کردند که ۵۸ درصد ماهی سفید، ۳۹ درصد کفال، ۶۹/۰ درصد کپور و ۳ درصد سایر گونه‌ها بوده است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: خاویار صادرات مدیرکل شیلات گیلان ماهیان خاویاری کیلوگرم خاویار تولید خاویار پرورش ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۸۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو

حسین بهرامی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در حاشیه نمایشگاه اکسپو با بیان اینکه ۸۰ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار در چهارمحال و بختیاری مستعد کشت و توسعه باغات بادام است، گفت: توسعه باغات بادام، افزایش اشتغال، صادرات و فرآوری بادام را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ در زمینه صادرات کالا و زنجیره ارزش راهبردی تشکیل شده است، افزود: دو محصول بادام و ماهیان سردآبی زنجیره ارزش راهبردی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در این نمایشگاه به سرمایه‌گذاران عرضه می‌شود. 

بهرامی با بیان اینکه ۳۰ هزار هکتار باغ بادام در استان وجود دارد، ادامه داد: ارزش این محصول در چهارمحال و بختیاری بیش از ۵۰ همت است که بیش از ۱۰ هزار نفر در استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول در این حوزه مشغول به‌کار هستند. 

بیشتر بخوانید

افزایش ۲ هزار تنی صادرات مغز بادام از چهارمحال و بختیاری

وی با بیان اینکه صادرات محصول بادام چهارمحال و بختیاری آشکار است، افزود: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲ هزار و ۲۰۰ تن بادام با ارزش حدود ۱۸ میلیون دلار از این استان صادر شد که عمدتا صادرات این محصول، بدون پوست بود. 

بهرامی با بیان اینکه این استان ظرفیت بالایی برای تولید ماهیان سردآبی دارد، بیان کرد: از ۵۰۰ مزرعه فعال شیلات ماهی در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری، بیش از ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن تولید انجام شد. 

وی با بیان اینکه ۲۲ کارخانه تولید خوراک آبزیان در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اظهار کرد: سالیانه ظرفیت تولید ۳۷۰ هزار تن از این محصول و ۱۵ هزار تن بسته‌بندی ماهی در استان وجود دارد.

بهرامی ادامه داد: ارزش ریالی صادرات ماهی، تخم ماهی قزل‌آلا و خوراک آبزیان از چهارمحال و بختیاری پارسال ۱۹ میلیون دلار بود.

نمایشگاه ایران اکسپو از هشتم تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان