Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@03:11:35 GMT

تولید آبزیان و رشد گیاهان در مناطق شور و بیابانی

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۹۶۵۶

تولید آبزیان و رشد گیاهان در مناطق شور و بیابانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، بیابان‌زدایی به روشی اقتصادی و تبدیل این مناطق به محلی برای تولید آبزیان و تکثیر گیاهان از جمله برنامه‌های معاونت علمی و فناوری است.

تولید آبزیان و تکثیر گیاهان و درختان مقاوم به آب‌وخاک شور برنامه‌ای است که کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای مناطق بیابانی در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرحی که کمک می‌کند تا از ظرفیت ناشناخته این مناطق برای توسعه کشور و رونق اقتصادی این مناطق بهره ببریم.

توسعه فناوری‌های شورورزی طرحی است که قرار است به اجرایی شدن این هدف کمک کند. در حال حاضر پایلوت تثبیت کانون‌های فوق بحرانی تولید گرد و غبار با استفاده از منابع زه‌آب دشت آزادگان در پایین‌دست حوزه کرخه در سطح ۵۰ هکتار در حال بهره‌برداری و توسعه انواع فناوری‌ها است.

در این پایلوت از زه‌آب‌های شور و بسیار شور پروژه‌های آبیاری و زهکشی دشت آزادگان علاوه بر تثبیت بخشی از اراضی یکی از کانون‌های فوق بحرانی تولید گردوغبار، برای بیابان‌زدایی اقتصادی با مشارکت مردمی از طریق تولید چوب، علوفه، مواد پروتئینی و آبزی‌پروری و سایر محصولات نیز دنبال می‌شود.

اجرای این طرح دستاوردهایی چون «تثبیت کانون‌های گردوغبار به‌عنوان معضل اصلی زیست‌محیطی منطقه»، «بهره‌گیری از آب‌های غیرمتعارف و زه‌آب‌های کشاورزی رهاشده در منطقه»، «بیابان‌زدایی اقتصادی با تولید آبزیان، درختان و گیاهان مقاوم به آب‌وخاک شور»، «ایجاد عرصه تحت کشت گیاهان و درختان شورزی» و «احداث استخر برای پرورش انواع آبزیان مقاوم به شوری» را به دنبال دارد.

کد خبر 5207945 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان آبزیان تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان فناوری نانو فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حاکمیت سایبری اینترنت ایالات متحده امریکا شبکه اجتماعی تولید دانش بنیان نوآوری فیس بوک زیست فناوری صنعت موشک سازی تولید آبزیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۹۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان، موفق شدند یکی از نانوکاتالیست‌های مورد استفاده در تولید بنزین را تولید و تجاری‌سازی کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا با بومی‌سازی محصولات فناورانه و کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع، گام موثری در خودکفایی این کاتالیست ضروری در صنعت پتروشیمی و تولید بنزین بردارد.

 حمزه کازرونی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا درباره فعالیت‌های این شرکت گفت: این شرکت در تولید کاتالیست‌ها و مواد نانوساختار فعالیت دارد و توانستیم کاتالیست رفرمینگ نفتا را تولید و تجاری‌سازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عمده محصولات تولیدی و فناوری‌های توسعه یافته در این شرکت دانش‌بنیان منحصر به تعداد معدودی از شرکت‌های دنیا است و با بومی‌سازی این محصولات توانستیم در مسیر رفع نیاز کشور به واردات آنها گام برداریم. به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست‌ها، این شرکت بر روی کاتالیست‌های ریفرمینگ نفتا فعالیت دارد که در زمینه تولید بنزین استفاده می‌شود و جزو محصولات تحریمی است.

بومی‌سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود

این فعال فناور با اشاره به این‌که تولید بنزین که جزو فرآورده‌های حیاتی محسوب می‌شود وابسته به حضور کاتالیست‌ ریفرمینگ نفتا نانوساختار است، عنوان کرد: برای تولید بنزین و مواد آروماتیک در پالایشگاه‌ها از این کاتالیست استفاده می‌شود که نمونه ایران‌ساخت آن با کیفیتی مشابه نمونه خارجی عرضه می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید سایر فرآورده‌های پتروشیمی نانوساختار در این مجموعه فناور گفت: از دیگر محصولات جدید این شرکت می‌توان به نانوافزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جزو آخرین فناوری‌های افزودنی سوخت به شمار می‌رود و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی‌سازی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهبوددهنده‌های آنزیمی مخصوص صنعت آرد و نان تولید شد
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • سیستان و بلوچستان توانمند در استقرار صنایع نیروگاهی
  • آشنایی بانوان مهابادی با شیوه‌های جدید طبخ آبزیان
  • نخستین گجت 6G با ۲۰ برابر سرعت 5G تولید شد
  • تحویل ۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی به بهره برداران شهرستان آوج