Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@09:09:35 GMT

تلاش برای کاهش وابستگی سیستان به رود هیرمند

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۹۸۲۸

تلاش برای کاهش وابستگی سیستان به رود هیرمند

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از برگزاری کنفرانس ملی روئین‌تن‌سازی سیستان با محوریت دانشگاه زابل و همکاری وزارت نیرو خبر داد و گفت: تلاش برای کاهش وابستگی این منطقه به رودهیرمند از برنامه های این کنفرانس خواهد بود.

به‌گزارش ایسنا، قاسم تقی‌زاده خامسی در جلسه شورای سیاست‌گذاری این کنفرانس با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به واقعیت‌ھای اقلیمی منطقه سیستان ضروری است تا با انجام برنامه‌ریزی صحیح و با استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود از آسیب‌پذیری سیستان و وابستگی این ناحیه از کشور به رودخانه هیرمند بکاهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس تصمیمات چهاردهمین و پانزدهمین جلسه کمیسون دائمی رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک هیأت محترم وزیران، طرح "روئین‌تن‌سازی سیستان" در سال ۱۳۹۹ تصویب‌ و از سوی دولت به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ابلاغ شد.

طبق اعلام وزارت نیرو، در اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری کنفرانس ملی روئین‌تن‌سازی سیستان که با حضور اعضای شورا برگزار شد، نمایندگان دستگاه‌ها تاکید کردند: با توجه به اتفاقات اخیر صورت گرفته در حوضه هیرمند، انتظار بر این است که آینده‌ای روشن و پررونق با رویکرد توسعه پایدار و طرح‌ریزی درون‌نگر برای سیستان ترسیم شود، همچنین به دلیل ظرفیت‌های مناسب استان سیستان و بلوچستان از جمله وجود قطب پویای علمی در سیستان، تصمیم بر این گرفته شد اولین کنفرانس ملی روئین‌تن‌سازی سیستان که نشان از اراده و عزم ملی تمامی دستگاه‌های اجرایی و علمی کشور برای پرداختن به مشکلات سیستان دارند، با مشارکت فعال و محوری جامعه سیستانی در دانشگاه زابل برگزار شود.

فراهم ساختن بستری مناسب برای ارائه طرح‌ها و ایده‌های نوین کاربردی توسط کارشناسان و نخبگان علمی کشور برای کاستن از آسیب‌پذیری منطقه سیستان از جمله هدف‌های این رویداد علمی – منطقه‌ای است.

پیش‌بینی شده است اولین کنفرانس ملی روئین‌تن‌سازی سیستان طی دو روز در پنج محور و نشست‌ تخصصی شامل هامون‌ها، گردوغبار و محیط‌زیست منطقه سیستان، بهبود کشاورزی در منطقه سیستان، اصلاح الگوی توسعه منطقه سیستان، پایداری اجتماعی منطقه سیستان و توان‌افزایی اقتصادی منطقه سیستان در دانشگاه زابل ‌برگزار شود.

این گزارش حاکی است، شورای سیاست‌گذاری این کنفرانس ملی را وزارت نیرو، وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان حفاظت محیط زیست کشور، استانداری سیستان و بلوچستان، دانشگاه زابل، فرمانداری ویژه زابل، و انجمن هیدروپولتیک ایران تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رود هيرمند دانشگاه زابل منطقه سیستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۹۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان

به گزارش ایرنا از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، هاشم امینی ادامه داد: از مجموع ۳۰۰ روستای درگیر پیامدهای سیل، تنها ۲۸ روستای منطقه بندینی باقی مانده‌اند که طی روزهای آینده مشکل آب شرب این روستاها نیز برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین مانع در ترمیم زیرساخت‌های آب‌رسانی به این روستاها، حجم بالای سیلابی است که همچنان در بستر رودخانه بندینی جاری است و امکان استـفاده از تجهیزات مکانیکی و خودروها را نمی‌دهد و در نتیجه عملیات استقرار و اتصال لوله‌های انتقال آب از طریق عوامل انسانی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: طی ۲۴ ساعت پس از بارش‌ها سامانه آب‌شیرین‌کن چابهار و کنارک با حجم تولید ۴۳ هزار مترمکعب وارد مدار و از قطع آب مناطق وسیعی از شهرهای جنوب استان جلوگیری شد.

امینی ادامه داد: از ابتدای قطع آب شرب و بهداشت ۲۸ روستای باقی‌مانده، با استقرار ۱۵ دستگاه تانکر، نیاز آبی این روستاها تامین شده است.

به گزارش ایرنا، روز ۲۷ فروردین سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران برای استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور از جمله سیستان و بلوچستان هشدار قرمز بارندگی و احتمال وقوع سیلاب صادر کرد. در پی این اعلان قرمز، استانداری سیستان و بلوچستان به همه دستگاه‌های این استان اعلام آماده‌باش کرد؛ استاندار سیستان و بلوچستان همچنین به همه دستگاه‌های امدادرسان و عضو ستاد مدیریت بحران استان دستور داد تا همه امکانات خود را بسیج کنند.

دیگر خبرها

  • ایمن سازی فروچاله‌های ناشی از ریزش چاه‌های جذبی در منطقه چهار
  • نصب ۲۰ دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • ۳٠ درصد قبولی در رشته‌های پزشکی و علوم پزشکی مربوط به زابل است
  • پیکر۲ کودک سراوانی در رودخانه ماشکید پیدا شد
  • نشریه وب پژوهی فصلنامه شد
  • محکومیت قاچاقچی سوخت در زابل
  • تلاش بی وقفه برای توسعه و ترویج دانش در حوزه وب پژوهی