Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:04:13 GMT

توزیع آب سدها در گلستان عادلانه است؟

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۴۴۷۸

توزیع آب سدها در گلستان عادلانه است؟

ایسنا/گلستان جمعی از کشاورزان آق‌قلایی نسبت به تخصیص نیافتن آب برای اراضی پنبه کاری خود در شبکه سد وشمگیر معترض هستند و عنوان می‌کنند که اگر نتوانند مزارع خود را آبیاری کنند، محصولات آنها از بین رفته و با فاجعه روبه‌رو می‌شود.

اعتراضات نسبت به این موضوع در حالی مطرح می‌شود که طبق اعلام مسئولان شرکت آب منطقه‌ای، استان گلستان امسال یکی از خشک‌ترین سال‌های ۵۰ سال اخیر خود را تجربه می‌کند و ضمن اینکه با وجود حاکم بودن هر شرایط جوی کمیته‌ای استانی با حضور نمایندگان آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، شیلات، تعاون روستایی، فرمانداری‌ها، نیروی انتظامی و دادگستری شهرستان‌های گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان وجود دارد که در خصوص مدیریت توزیع آب سدها تصمیم می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان در خصوص نحوه توزیع آب سدها در استان به ایسنا گفت: بر روی رودخانه گرگانرود به ترتیب از بالادست سدهای بوستان، گلستان و وشمگیر و سد لاستیکی خواجه نفس احداث شده که هر یک با دارا بودن چند هزار هکتار شبکه آبیاری، در کنار اراضی که در حدفاصل سدها قرار دارند، مصرف‌کننده آب هستند. آب سدها به‌ منظور کشاورزی و پرورش ماهی در اختیار مصرف‌کنندگان مجاز قرار می‌گیرد و در صورت استفاده مصرف‌کنندگان غیرمجاز، در حد امکان تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

سیدمحسن حسینی بیان کرد: آبی که در سد بوستان به‌عنوان اولین سد در بالادست ذخیره می‌شود، تنها برای شبکه این سد نیست و به همین شکل آب ذخیره شده در سد گلستان و وشمگیر فقط برای شبکه این سدها نیست.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی در شبکه و حدفاصل بین شبکه سدهای استان گلستان وجود دارد که میزان آب مورد نیاز برای همه این اراضی با در نظر گرفتن آب پایداری سدها، تبخیر و هدر رفت در مسیر، ۲۵۰ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان تصریح کرد: از سال ۱۳۸۶، سه کمیته برای برنامه‌ریزی توزیع آب سدهای بوستان و گلستان، سد وشمگیر و تالاب‌های نوار مرزی تشکیل شده و در ادامه کمیته استانی نیز برای تجمیع تصمیمات این سه کمیته محلی شکل گرفته است. در کمیته استانی برنامه‌ریزی توزیع آب نمایندگان آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی، شیلات، دادگستری استان و فرمانداری‌های گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان و مدعوین دیگر حضور دارند.

حسینی افزود: در این کمیته با توجه به حجم آب ذخیره شده در سدها، نوع محصولات کشت شده و آب مورد نیاز برای آنها، تصمیم‌گیری لازم در خصوص رهاسازی و هدایت و توزیع آب سدها انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هرگاه آب سدی به سمت سد دیگری رهاسازی می‌شود ممکن است کشاورزان در شبکه آن سد نسبت به این امر معترض شوند لذا کمیته برنامه‌ریزی توزیع آب سدهای استان شکل گرفته تا بهترین تصمیم گرفته شود. هر چند طبیعتاً هر اجماعی بدون اشکال نیست اما تمام تلاش صورت می‌گیرد تا باوجود خشکسالی یا موضوعات دیگر، بهترین تصمیم گرفته شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: این روش توزیع آب در استان جواب داده و در بسیاری از سال‌ها بدون اینکه کمترین مشکلی به وجود بیاید یا با کمترین مشکل، توزیع آب انجام شده است.

حسینی گفت: در جلسات فروردین‌ماه کمیته‌های توزیع آب سدهای گلستان، بوستان و وشمگیر و نیز کمیته توزیع آب استانی سدها، مصوب شد که آب موجود برای آبیاری غلات و کلزای شبکه‌ها و حاشیه رودخانه‌ها در نظر گرفته شود و از آنجایی که با توجه به وضعیت آبی، انجام کشت‌های تابستانه با مشکل مواجه خواهد شد، کشاورزان انتظار آبی که وجود ندارد را نداشته باشند و در صورت بارش مناسب و وقوع سیلاب، برای نحوه استفاده از آب جمع‌آوری شده، در کمیته‌های مذکور تصمیم‌گیری خواهد شد. البته در حد آب موجود بخشی از پنبه آبیاری شده و بخشی نیز در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمار شرکت آب منطقه‌ای گلستان در حال حاضر تنها ۲۷ درصد سد بوستان، ۱۲ درصد گلستان و ۷ درصد سد وشمگیر دارای آب است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی گلستان خشكسالي کم آبی سدهای گلستان و بوستان سد وشمگیر آب منطقه ای گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۴۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف ۲۸ تن گندم خارج از شبکه توزیع 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، سرهنگ محمد محمدپور گفت: ماموران اداره اطلاعات و عملیات پلیس امنیت اقتصادی استان در پی اقدامات اطلاعاتی مبنی بر بارگیری و حمل گندم خارج از شبکه توزیع از محور کیاسر به مقصد شهرستان جویبار موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی مازندران افزود: ماموران پس از انجام تحقیقات میدانی طی هماهنگی با مرجع قضائی به همراه کارشناسان اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره غله شهرستان جویبار در حالی که خودرو‌های فوق قصد تخلیه گندم در یک انبار نگهداری کالا در شهرستان جویبار را داشتند آن را توقیف کردند.

سرهنگ محمدپور از کشف ۲۸ تن نهاده دامی (گندم) خارج از شبکه توزیع در بازرسی از خودرو‌های مورد نظر خبر داد و گفت: ارزش کالای توقیف شده بالغ بر ۷ میلیارد ریال برآورد شده است.

رئیس پلیس امنیت اقصادی مازندران افزود: با توجه به عدم ارائه مدارک از جمله حواله تخلیه و حمل و همچنین عدم اعلام موجودی کالای مورد نظر به مبادی مربوطه کالای مورد نظر به استناد تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارز ه با قاچاق کالا و ارز محموله مکشوفه به عنوان کالای قاچاق توقیف و در این خصوص ۲ متهم دستگیر و موضوع در دست رسیدگی است.

دیگر خبرها

  • تهدیدها را در توزیع برق به فرصت تبدیل کرده ایم
  • افتتاح کنفرانس بین‌المللی توزیع نیروی برق در زنجان
  • نصب شیر آلات تنظیم فشار در روستای توتک شهرستان مروست
  • نصب شیر آلات تنظیم فشار آب در روستای توتک مروست
  • توزیع ۵۰۰ کیسه آرد در بخش گافر و پارامون بشاگرد
  • توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان
  • توزیع عادلانه امکانات در مدارس کرمانشاه با رویکرد محرومیت‌زدایی
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد
  • توقیف ۲۸ تن گندم خارج از شبکه توزیع