Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@07:42:58 GMT

ارتقای عملکرد دوربین‌های شکاری با لنزهای نانوپوشش

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۵۴۰۱

ارتقای عملکرد دوربین‌های شکاری با لنزهای نانوپوشش

به منظور بهبود عملکرد دوربین‌های دو چشمی محققان یکی از شرکت‌های فناور روی سطح عدسی از پوشش نابازتابنده نانویی استفاده کرد و نتایج نشان داد که اعمال پوشش دهی کمتر از ۱۰۰ نانومتر در سطح لنز میزان عبور نور مرئی را افزایش داد.

به گزارش ایسنا، یکی از شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از پوشش نابازتابنده نانویی موفق به بهبود عملکرد دوربین‌های دوچشمی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لنز استفاده شده در ساخت این دوربین محصول شرکت صنایع الکترواپتیک است.

آزمون بررسی خواص بازتابش نور مرئی روی دوربین‌های انجام شده توسط این محققان نشان‌دهنده بهبود خواص نمونه بعد از پوشش‌دهی با ضخامت کمتر از ۱۰۰ نانومتر در سطح لنز مورد استفاده در دوربین‌های شکاری این شرکت است، به شکلی که میزان عبور نور مرئی از حدود ۹۰ تا ۹۲ درصد به ۹۷ تا ۹۸ درصد افزایش یافته است. پیش از این بسیاری از لنزهای دارای پوشش با قابلیت بازتاب نور از خارج تامین می‌شد، اما با تولید این نوع لنزها در داخل کشور، بخشی از نیاز صنعت برآورده می‌شود.

حجم بالایی از صنعت اپتیک به انواع لنزهای محافظ چشمی، شیشه اتومبیل، آینه‌ها، شیشه عینک، انواع نمایشگرها، سلول‌های خورشیدی، ماسک‌های محافظ شفاف و دوربین‌های شکاری اختصاص دارد.

در دوربین‌های شکاری به منظور افزایش کیفیت و بازده، نیاز به افزایش میزان نور عبوری و کاهش بازتاب نور از سطح لنز است. بدین منظور، روش‌های مختلفی همچون استفاده از مواد شفاف با قابلیت عبور کامل نور یا اعمال پوشش‌های ضد بازتاب، در ساخت تجهیزات اپتیکی مورد توجه قرار گرفته است.

با استفاده از مواد متفاوت و بهینه‌سازی دقیق می‌توان لایه‌هایی با قدرت بازتابش بالا یا لایه‌های کاملاً ضدبازتابش به همراه مقادیر متفاوت انتقال و جذب نور در یک طول موج خاص یا یک محدوده پهن از طول موج تولید کرد. ساخت لایه با خواص تعیین شده نیازمند انتخاب عوامل بازتابش‌دهنده مناسب، ضخامت لایه و تعداد لایه‌ها است.

به نقل از ستاد نانو، استفاده از پوشش نانومتری حاوی تخلخل‌های با ابعاد مشخص می‌تواند ضریب شکست لازم را فراهم کند. کاربرد نانو پوشش‌های چندلایه بر روی سطح جلویی سلول‌های فوتو ولتاییک یا وسایل اپتوالکترونیک، بازتاب نور فرودی را کاهش داده و به بهبود عملکرد این ابزارها کمک شایانی. اعمال چنین پوشش‌هایی که معمولا از جنس TiO۲ یا MgF۲ هستند، به روش‌هایی مانند سل ژل یا رسوب گذاری فیزیکی بخار (PVD) امکان پذیر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لنز دوربین دوچشمی فناوري نانو دوربین های شکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۵۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل سه نفر از اعضای یک خانواده با سلاح شکاری

فرمانده انتظامی شادگان از دستگیری قاتلی که سه نفر از اعضای خانواده خود را به قتل رسانده بود، خبر داد.

سرهنگ سید قاسم موسوی با اعلام این خبر اظهار کرد: روز گذشته (۷ اردیبهشت‌ماه) به‌دنبال وقوع قتل سه نفر از اعضای یک خانواده با سلاح شکاری در یکی از مناطق شهرستان شادگان، دستگیری قاتل به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی با تسلط اطلاعاتی کمتر از ۱۰ ساعت محل اختفای قاتل را شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی در عملیاتی ضربتی او را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شادگان با بیان اینکه از مخفیگاه قاتل سلاح به کار رفته در قتل کشف شد، تصریح کرد: متهم در تحقیقات پلیس ضمن اعتراف به قتل ارتکابی، انگیزه خود را اختلافات خانوادگی و مالی عنوان کرد.

موسوی بیان کرد: متهم پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی داده شد.

منبع:‌خبرآنلاین

سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • پوشش ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت
  • ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در جشنواره سراسری امامت و مهدویت تحت پوشش قرار می‌گیرند
  • غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)
  • افزایش ۴۰ درصدی تعرفه روانشناسی پاسخگو نیست/شرکت های بیمه‌ای به بحث پوشش خدمات روانشناسی ورود کنند
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • قتل سه نفر از اعضای یک خانواده با سلاح شکاری
  • ۲۰ دوربین پلاک خوان برای نخستین بار در زابل نصب می‌شود
  • تفاوت های آیفون 13 و 13 پرو در چیست ؟
  • هوجیچا ؛ از چای سبز برشته شده ژاپنی تا تقویت عملکرد شناختی!