Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از سال ها کش و قوس یاس آفرین، بالاخره منطقه آزاد سیستان در شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و برای مردمان رنج دیده دیار رستم که منتظر تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه هستند، به امید مبدل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان با وجود برخورداری از ظرفیت‌ های بی‌شمار و وجود مرزهای گسترده آبی و خشکی با کشورهای همسایه متاسفانه نتوانسته از این قابلیت ها در جهت بهبود زندگی و وضعیت اقتصادی مردم منطقه بهره ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



استانی که معیشت مردمانش به دلیل سال ها خشکسالی به سختی تامین می شود، هامون نشینانی که روزگاری کشاورزی شان رونق داشت و ماهیگیری پیشه اصلی بسیاری بود، اما قهر طبیعت و عدم پایبندی افغانستان به تحقق حق آبه دیار رستم را به سرزمینی خشک و مردمش را به مهاجرانی تبدیل کرد، همان هایی که در کشاورزی متضرر شدند و دام هایشان را از دست دادند.

اما بسیاری از مردم این منطقه امیدشان را از دست ندادند و با وجود دست و پنجه نرم کردن با ریزگردها و رنج سفر به استان های دیگر برای کار و تامین امرار معاش، در انتظار اقدامی عاجل برای تحول در اقتصاد منطقه بودند، تا این که در دوره نهم مجلس شورای اسلامی ایجاد منطقه آزاد سیستان در قالب لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد در کشور از سوی دولت مطرح شد.

طرحی که با توجه به خشکسالی های گسترده، بدون تردید در صورت تحقق می توانست تمایل کشورهای همسایه را به استفاده از ظرفیت‌های این منطقه و سرمایه‌گذاری در آن و رونق تجارت افزایش دهد و تحول عظیمی را در تنگه احد ایجاد کند و به عنوان یک تسکین دهنده، دردهای اقتصادی و اشتغال را التیام ببخشد.

تنها روزنه امید برای احیای سیستان

 با ارائه این طرح با هدف توسعه سیستان که گویا تنها راه برای احیای منطقه بود، خوش بینی در میان مردم و مسئولان افزایش یافت و مهمترین خواسته همگان تحقق آن بود. طرحی که به عنوان روزنه امید مردم رنج دیده سیستان معرفی شده بود، اما به دلیل ناهماهنگی ها، به لایحه ای با کش و قوس های یاس آفرین برای مردم مبدل شد.

موضوعی مهم که طبق وعده مسئولان قرار بود در مرداد ماه ۱۳۹۴ به تصویب برسد، اما با چند ماه تاخیر ۵ آبان آن سال در نشست شورای عالی مناطق آزاد کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور وقت به تصویب رسید و لایحه منطقه آزاد تجاری سیستان به مجلس نهم ارسال شد.

قرار شد در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۹۴ سرنوشت این طرح در مجلس مشخص شود، موضوعی که جرقه های امید را دل مردمان منطقه زنده کرده بود، به گونه ای که برای رسیدن روز موعود روزشماری می کردند، اما در ادامه روند با مخالفت نمایندگان همراه شد و ماتمی بر دل مردم بر جای گذاشت.

اما پس از شروع به کار مجلس دهم، بار دیگر لایحه منطقه آزاد سیستان به همراه تعدادی از طرح های دیگر استان های کشور به مجلس ارسال شد و در ۲۳ تیر ۹۵ به صورت یک فوریت به تصویب رسید و پس از آن برای بررسی بیشتر به کمیسیون  اقتصادی مجلس ارجاع شد.

اما گویا قرار بود منطقه آزاد سیستان از هفت خوان گذر کند تا به تصویب برسد و بتواند برای مردمان دیار رستم رونق را ارمغان آورد، چراکه در آن سال هم به دلیل ضمیمه نشدن نقشه از سوی دولت برگشت داده شد.

تصویب مجلس پس از کش و قوس های فراوان

اما بعد از کش و قوس های فراوان بار دیگر این لایحه به مجلس رفت و ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ در صحن علنی مجلس با ۱۴۱ رای موافق، ۷۵ رای مخالف و هفت رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر، لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری-صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی از جمله منطقه آزاد سیستان تصویب شد، اما این لایحه با توجه به ایراداتی که شورای نگهبان بر آن وارد کرده بود و اصرار مجلس بر مصوبه خود، برای حل اختلاف به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

طبق گفته حبیب الله دهمرده، نماینده مردم سیستان، در اردیبهشت سال گذشته و پایان کار مجلس دهم از رئیس مجلس خواسته شد تا دوباره رای گیری و این لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شود که مجلس به آن رای داد.

وی افزود: در خرداد ۹۹ جلسه مجمع تشکیل و اعضا آن را رد کردند، اما از اعضا فرصت چند دقیقه ای درخواست شد و در آنجا از لایحه منطقه آزاد دفاع و پیشنهاد جدیدی ارائه و درخواست شد که لوایح پیشنهادی مناطق آزاد کشور به صورت جداگانه بررسی و هر کدام که شرایطش را داشت تصویب شود نه اینکه همه را قبول یا همه را رد کنند که این پیشنهاد پذیرفته شد.

تحول در انتظار تولیدکنندگان

در همین راستا، محمد سرگزی، نماینده مردم سیستان نیز در گفت و گویی به خبرنگار ما درباره ایرادات شورای نگهبان به این لایحه گفت: یکی از ایرادات در این زمینه این بود که ایجاد منطقه آزاد سبب کاهش درآمدهای دولت می شود و این بر خلاف سیاست های کلان اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است که در این خصوص استدلال آوردیم.

وی تصریح کرد: ما بازار مصرف بسیار خوبی در افغانستان داریم و از طرف دیگر نتیجه و هدف مناطق آزاد تولید است و با ایجاد منطقه آزاد و شرایطی که برای تولیدکنندگان فراهم می شود، نه تنها درآمد دولت کاهش پیدا نمی کند بلکه با افزایش همراه خواهد شد.

به گفته سرگزی، ایراد دوم شورای نگهبان این بود که ایجاد منطقه آزاد سبب توسعه نامتوازن می شود و باقی نقاط کشور از مناطق آزاد عقب می مانند که در این باره ما اعلام کردیم بعد از گذشت 42 سال از انقلاب، سیستان در بسیاری از شاخص های توسعه ای بسیار عقب تر از دیگر نقاط کشور است و منطقه آزاد می تواند به جبران بخشی از این عقب ماندگی کمک کند.

مردم تنگه احد در انتظار اجرا و باز شدن گره‌های اقتصادی

تا این که طی روزهای اخیر بعد از برگزاری جلسات مکرر و پیگیری و هم صدایی نمایندگان مجلس، مردم و رسانه ها منطقه آزاد سیستان با کسب دو سوم آرا در  شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد که طبق گفته نماینده مردم سیستان در مجلس، این مصوبه با تصویب مجمع تبدیل به قانون شده است و دیگر نیازی برای ارجاع به مجلس ندارد.

اما اکنون که این مهم محقق شده است، همگان منتظر اجرایی شدن آن هستند تا گره های اقتصادی باز شود و معیشت و کسب و کارشان رونق یابد و مردمانی را که از رنج خشکسالی، تازیانه های ریزگردها و فقر به تنگنا آمده اند، به ادامه زندگی در منطقه امیدوار کرد و بار دیگر شاهد آبادانی سیستان این بار از دریچه تجارت بود.

 بنابراین همان گونه که نمایندگان مجلس مطرح می کنند، حال که منطقه آزاد سیستان به تصویب رسیده است، وقت آن است که فرآیند اجرایی آن آغاز شود، دبیرخانه مناطق آزاد مدیر پروژه را تعریف کند تا اقدامات جانمایی به لحاظ شرایط مختلف منطقه آزاد و همزمان تهیه و تنظیم اساسنامه منطقه آزاد سیستان دنبال و کارهای عملیات اجرایی آن به سرعت پیگیری شود، به گونه ای که مردم آن را به خوبی لمس کنند و امید بیشتری برای تحول داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مجمع تشخیص مصلحت نظام منطقه آزاد سیستان ایجاد منطقه آزاد مناطق آزاد دیار رستم کش و قوس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۶۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه‌ قضائیه انتظار داریم

 آیت‌الله مصطفی محامی  در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دستگاه قضا باید ملجأ و پناهگاه مردم باشد و خیال مردم راحت باشد که اگر در جایی مورد تعرض قرار گرفتند وقتی به دستگاه قضا مراجعه کنند برایشان احقاق حق می‌شود و طبعأ برای اینکه دستگاه قضا به چنین جایگاهی برسد باید تلاش‌های فراوانی انجام بگیرد.

وی افزود: سیستان و بلوچستان استانی پهناور و پر ماجرایی است و برای اینکه دستگاه قضا جایگاه شایسته خود را بازیابد و خدمت شایسته‌ای به مردم نجیب، شریف و صبور استان ارائه کند نیازمند تلاش‌های مضاعفی هستیم.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بیان کرد: این استان دارای ویژگی‌های مختلف از جمله تنوع قومی و مذهبی بوده و نیازمند حاکمیت عقلانیت، اعتدال، عقل و انصاف هستیم و اگر عقل بر مملکت وجودی ما حاکم باشد از افراط و تفریط پرهیز کرده و اهل میانه‌روی خواهیم بود در این رابطه امام علی(ع) نیز فرموده "اَلَیمینُ وَ الشَّمالُ مَضَلَّة، وَ الطَّریقُ الْوُسْطی هِیَ الْجادَّةُ" راست و چپ گمراهی است و مسیر وسط، معتدل و میانه، جاده اصلی است.

امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه نتیجه عقلانیت و اعتدال حاکمیت قانون است تا حق به حق‌دار برسد که لازمه آن رعایت عدالت و انصاف است افزود: در واقع یکی از مصادیق آن توصیه امام علی(ع) به فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) است که بیان کرده‌اند:" اجْعَلْ نَفْسَکَ مِیزَاناً فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الناس" اگر انصاف می‌خواهی خود را در رابطه با مردم معیار قرار بده و هر آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند و هر آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند.

آیت‌الله محامی اظهار داشت: ما در سیستان و بلوچستان پرونده‌های مختلفی داریم و گاهی برخی اتفاقات ویژه‌ای در استان رخ می‌دهد که نگاه همه را در داخل و خارج کشور به خود جلب می‌کند، در این شرایط است که عملکرد ما حساس‌تر می‌شود و نیازمند دقت و تدبیر بیشتر است و در اینجا عقلانیت و اعتدال بیشتر به کار می‌آید و عدل و انصاف باید روشن‌تر خود را نشان دهد.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان با اشاره به واقعه هشت مهرماه ۱۴۰۱زاهدان عنوان کرد: بر اساس توصیه امام علی(ع) مبنی بر رعایت انصاف حال اگر کسی از اعضای خانواده ما در این حادثه آسیب می‌دید از دستگاه قضا چه انتظاری داشتیم؟ همه اعضای جامعه از اعضای خانواده ما هستند و (چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار) و طبعأ انتظار سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی را داشتیم و با گذشت قریب به دو سال همچنان منتظریم.

وی ادامه داد: هشت مهرماه ۱۴۰۱ واقعه‌ای بود که دشمن به دنبال سوء استفاده از آن بوده و هست و رهبر معظم انقلاب ورود کرد و در این جهت توصیه‌هایی داشتند همچنین در جریان سفر رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح به استان این موضوع را پیگیری کردم که وی در پاسخ گفت: "حکم خدا، حق مردم و تاکید مقام معظم رهبری است" و وعده‌هایی هم دادند پس از مدتی تلفنی نیز این موضوع را پیگیری کردم که عنوان کرد:" پیگیری‌هایی صورت گرفته و گزارش این پرونده را خدمت مقام معظم رهبری هم ارائه دادیم" و حال این سوال ایجاد می‌شود که با وجود پیگیری‌های مقام معظم رهبری و حساسیت‌های موجود نتیجه این پرونده چه شده است؟ و در چنین شرایطی احساس ما نسبت به سایر پرونده‌ها چگونه خواهد بود؟

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: اگر این موضوع همچنان مورد رسیدگی قرار نگیرد تبدیل به یک زخم کهنه خواهد شد و مشکل مضاعف دیگر این است که اگر ما غفلت و تعلل داشته باشیم دشمن غفلت نخواهد کرد و از این فرصت برای ایجاد التهاب، تندگویی و افراط گری از ناحیه شیعه و سنی در جامعه سوء استفاده می‌کند.

آیت‌الله محامی بیان کرد: مردم شریف سیستان و بلوچستان شایسته ارائه خدمات بیشتر و بهتر در ابعاد مختلف هستند و خوشبختانه مسئولان در دستگاه‌های مختلف در این جهت تلاش می‌کنند و برای آن‌ها آرزوی توفیق داریم.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت: قضاوت در پرونده هشت مهر باید با اقناع عمومی صورت بگیرد تا مردم اطمینان حاصل کنند که دستگاه قضا فارغ از هر قومیت و مذهبی برای احقاق حق تلاش کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکید بر رسیدگی به پرونده هشت مهر به علت اهمیت این پرونده است و به معنای نادیده گرفتن زحمات و تلاش‌های دستگاه قضا نیست چرا که اگر این همه خدمات و زحمات وجود نداشت شاهد این آرامش و امنیت در استان نبودیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مردم در دور دوم انتخابات به افراد «توانمند» و «تحول‌گرا» رأی دهند
  • ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن
  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • هر تهدیدی علیه ایران اسلامی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • علیه ایران اسلامی، هر تهدیدی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است
  • سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه‌ قضائیه انتظار داریم
  • تجارت آزاد با پاکستان در انتظار پاسخ طرف پاکستانی/ واردات گوشت گرم از آفریقا
  • تجارت آزاد با اوراسیا در انتظار مصوبه مجلس/ واردات گوشت از آفریقا