Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@20:39:53 GMT

آغاز ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغ‌های مرودشت

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۸۸۱۶

آغاز ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغ‌های مرودشت

ایسنا/فارس مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی مرودشت از نصب تله و فرمون به منظور ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در ۲۳ هکتار از باغ‌های میوه این شهرستان خبر داد.

طاهره امیری با بیان اینکه ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای به دو صورت مشاهده‌ای و نصب تله انجام می‌شود، اظهار کرد: ردیابی این افت از نیمه های اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا پایان برداشت ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، او عنوان کرد: تله‌ها به صورت ماهانه به منظور مشاهده  افت رصد و فرمون آن تعویض می‌شود.

امیری با بیان اینکه درختان میوه هلو، انار، خرمالو و انجیر میزبان این آفت هستند، خاطرنشان کرد: این آفت که به بیش از ۳۰۰ گونه از گیاهان حمله می‌کند لهیدگی، پوسیدگی و ریزش شدید میوه را در پی دارد و می‌تواند تا ۱۰۰ درصد محصول را بین ببرد.

او خاطرنشان کرد: مگس میوه مدیترانه‌ای نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیع تری است و از این رو میزان خسارت بیشتری وارد می‌کند.

امیری، نصب کارت زرد، نصب تله فرمونی و محلول پاشی پروتئین هیدرولیزات به همراه سم برای کاهش جمعیت این آفت و شکار انبوه آن در باغ‌های میوه را از جمله راه‌های مبارزه با این آفت عنوان کرد.

او همچنین به اهمیت مبارزه زمستانه با مگس میوه مدیترانه‌ای اشاره کرد و افزود: باغداران باید از انتقال میوه‌های آلوده جلوگیری کنند و منطقه سایه انداز درختان خود را در زمستان به منظور از بین بردن شفیره آفت بیل بزنند.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی مرودشت یادآور شد: با استناد به یافته‌های تحقیقاتی مگس میوه مدیترانه‌ای به علت مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد در نقاط مختلف جهان گسترش پیدا کرده و نسبت به سایر مگس‌های میوه بالاترین خسارت اقتصادی را به کشاورزن وارد می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها آفت مرودشت مگس مديترانه اي مگس میوه مدیترانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۸۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز گل چینی از گلستان های گل محمدی اردستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مدیر جهاد کشاورزی اردستان، عملکرد برداشت گل محمدی را از باغ‌های این شهرستان ۳ تن در هر هکتار برشمرد و پیش بینی کرد امسال ۱۴۰ تن گل محمدی از باغ‌های این شهرستان برداشت شود که ۴۰ درصد بیشتر از برداشت پارسال است.
محمد امینی با بیان اینکه در راستای تغییر الگوی کشت و کمبود منابع آبی افزایش وسعت زیر کشت محصولاتی که با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری دارند در دستور کار جهاد کشاورزی اردستان اس، افزود: ترویج و افزایش کشت گل محمدی از گام‌های مثبت برداشت شده در این زمینه است که در این راستا ۸ درصد افزایش وسعت زیر کشت باغ‌های گل محمدی را شاهد بودیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


مدیر جهاد کشاورزی اردستان، شرکت‌های دانش بنیان را حامی کشاورزان اردستانی در تولید گل محمدی دانست و افزود: در این زمینه کشاورزانی که از مشاوره شرکت‌های دانش بنیان استفاده کردند علاوه بر حذف سموم شاهد افزایش ۲۵ درصدی تولید نیز بوده اند.
امینی، ۱۰ درصد از باغ‌های گل محمدی اردستان را مجهز به سامانه نوین آبیاری دانست و گفت: اجرای روش‌های نوین آبیاری علاوه بر صرفه جویی ۶۵ درصدی در مصرف آب بطور میانگین باعث افزایش ۳۰ درصدی تولید گل نیز شده است.
وی گفت: گل‌های محمدی برداشت شده روزانه برای فرآوری به کارگاه‌های گلاب گیری منتقل می‌شود ودر حال حاضر ۱۰ کارگاه گلاب گیری در شهرستان اردستان مشغول به فعالیت است.

دیگر خبرها

  • آغاز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان
  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی اردستان
  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • آغاز گل چینی از گلستان های گل محمدی اردستان
  • حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد
  • آغاز آبرسانی به زمین‌های کشاورزی فلارد
  • استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیارد ریالی به کشور
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • ماجرای استفاده اسرائیل از سلاح گرمافشاری
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است