Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:56:52 GMT

موزه‌های شهرهای قرمز همچنان تعطیل است

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۰۷۱۲

موزه‌های شهرهای قرمز همچنان تعطیل است

محمد رضا کارگر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان این خبر، گفت: ابلاغیه جدیدی مبنی بر باز کردن موزه ها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت نکردیم و همچنان موزه های کشور به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل هستند.

او همچنین تاکید کرد: موزه‌ها برای بازدیدکنندگان تعطیل است، اما امور جاری در این مراکز بدون تعطیلی همچنان ادامه دارد و کارمندان، موزه‌داران، راهنمایان موزه و سایر عوامل مطابق مصوبه ستاد کرونا حضور یک‌سومی خواهند داشت تا به امور جاری رسیدگی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال جاری به دلیل قرمز شدن بسیاری از شهرها بر اثر شیوع کرونا از هفدهم فروردین ماه موزه ها تعطیل شدند. از هجدهم اردیبهشت ماه فعالیت برخی از اماکن فرهنگی همچون سینماها باز اعلام شده بود اما موزه ها همچنان تعطیل هستند.

پیش‌بینی‌ها بر این بود که درآمد موزه‌ها در سال ۹۹ به عدد ۲۰۰ میلیارد تومان برسد، اما بنا بر آمار اعلامی از سوی وزارت میراث فرهنگی موزه‌ها تا آبان‌ماه ۹۹ حدود چهار میلیارد تومان درآمد کسب کردند و پس از آن تا اسفندماه ۹۹ دوباره تعطیل شدند.

پیش‌بینی اداره کل موزه‌ها برای درآمد سال ۱۴۰۰ عدد ۳۰۰ میلیارد تومان است که به اعتقاد برخی کارشناسان با وجود تجربه سال ۹۹ و با علم به ادامه وضعیت کرونا در کشور و توقف سفر پیش‌بینی درستی نباشد.

موزه های ایران در یک نگاه

تا پیش از انقلاب اسلامی ۴۵ موزه در کشور احداث شده بود که ٢۵ موزه به صورت تخصصی به اموال اختصاصی میراث فرهنگی تعلق داشت و ٢٠ موزه هم متعلق به سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی بخش زیادی از عمارت‌ها و بناهای در اختیار خانواده پهلوی به موزه تبدیل شد و با رویکرد دولت‌های پس از انقلاب تا سال ١٣٨٣ با راه‌اندازی ٧۵ موزه تعداد موزه‌های کشور که تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی (وقت) قرار داشت به ١٠٠ موزه رسید.

در همین مدت موزه‌های فعال تحت پوشش سایر دستگاه‌ها، ۵.۵ برابر شد و به ۱۱۰ موزه رسید، در این دوره فصل جدیدی از راه‌اندازی و احداث موزه‌ها نیز آغاز شد و موزه‌های مشارکتی و موزه‌های خصوصی هم به مجموعه موزه های کشور اضافه شد.

از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۸۳، تعداد پنج موزه مشارکتی و ۱۵ موزه خصوصی در کشور راه اندازی شد و مجموع کل موزه‌های کشور به ۲۰۵ موزه رسید.

پیش از آغاز دولت تدبیر و امید (۱۳۹۱-۱۳۸۴) سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۱۱۴ موزه را احداث و راه اندازی کرد، در همین مدت ۴۴ موزه به موزه‌های تحت پوشش سایر دستگاه‌های کشور افزوده شد، در حالی که ۱۹ موزه مشارکتی و ۲۴ موزه خصوصی فعالیت خود را آغاز کردند؛ در مجموع در دولت نهم و دهم ۲۰۱ موزه به تعداد موزه‌های کشور اضافه شد.

دستگاه‌های دولتی در سال ۹۶ (سال ابتدایی دولت دوازدهم)  ۲۱ موزه، در سال بعد ۱۶ موزه و در سال ۹۸ نیز ۱۹ موزه و سال گذشته (۹۹) نیز ۱۸ موزه ساختند، که در مجموع سهم دولت تدبیر و امید از مجموع ۲۷۷ موزه تحت مدیریت دستگاه‌های دولتی به ۱۰۳ موزه رسید.

سال ۹۸ را می‌توان سال طلایی احداث موزه‌های خصوصی برشمرد، در این سال ۳۴ موزه خصوصی مجوز گرفتند و فعالیت خود را آغاز کردند، و با احداث ۶ موزه تحت مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی و ۱۹ موزه متعلق به سایر دستگاه‌های دولتی، در مجموع ۵۹ موزه در کشور احداث شد که در حوزه موزه‌سازی و موزه‌داری در همه سال‌ها از زمان احداث موزه‌ها در کشور محسوب می‌شود، روندی که در سال ۱۳۹۹ به دلیل فشار اقتصادی و کمبود اعتبارات و شیوع کرونا طرح‌های راه‌اندازی موزه‌ها در هر سه حوزه (دولتی، مشارکتی و خصوصی) با کندی مواجه شد، اما با همه این شرایط در سال ۹۹ بیش از ۴۰ موزه احداث و به بهره‌برداری رسید.

برچسب‌ها کرونا ستاد کرونا محمدرضا کارگر دولت تدبیر و امید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ستاد کرونا محمدرضا کارگر کرونا ستاد کرونا محمدرضا کارگر دولت تدبیر و امید اخبار کنکور سایر دستگاه ها موزه های کشور میراث فرهنگی راه اندازی موزه رسید موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۰۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی پنجشنبه‌ها مراودات اقتصادی را به سه روز کاهش می‌دهد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس گفت: باید توجه کرد که مسئله تعطیلی روز پنجشنبه کشور باعث اختلاف چهار روزه مراودات اقتصادی کشور ما با بازارهای جهانی می‌شود. - اخبار سیاسی -

الهام آزاد عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره بحث افزایش تعطیلات آخر هفته و تعطیلی شنبه یا پنجشنبه، اظهار کرد: باید توجه کرد که مسئله تعطیلی روز پنجشنبه کشور باعث اختلاف چهار روزه مراودات اقتصادی کشور ما با بازارهای جهانی می‌شود.

وی با اشاره به مزایای تعطیلی روزهای شنبه، گفت: به نظر می‌رسد تعطیلی شنبه‌ها گام بلندی با هدف بهبود شرایط اقتصادی کشور باشد و به نوعی ما را به بازار‌های جهانی می‌رساند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعداد روزهای تعطیل در کشور، گفت: در کشور ما (با احتساب 26 روز تعطیل رسمی و 52 روز تعطیل روز جمعه) تعداد تعطیلات سالانه 104 روز است که نسبت به متوسط جهانی پایین‌تر است؛ لذا اگر تعداد تعطیلات آخر هفته در ایران 2 روز باشد، میزان تعطیلات سالانه، 125 روز می‌شود که با متوسط جهانی هم همخوانی دارد.

آزاد بیان کرد: اگر در ایران تصمیم به تعطیلی پنجشنبه گرفته شود، تنها کشوری در جهان خواهیم بود که این روز را تعطیل کرده است و احتمالاً این موضوع، مراودات مالی و اقتصادی ایران با دنیا را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد چرا که تنها 3 روز در هفته فرصت باقی می‌ماند.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها مراودات اقتصادی را به سه روز کاهش می‌دهد
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • نرخ‌گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل/ خرید و فروشی نیست
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • موزه‌ها امروز شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است