Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:13:55 GMT

تکلیف دوباره آبفا خوزستان برای حل مشکل آب غیزانیه اهواز

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۱۳۹۱

تکلیف دوباره آبفا خوزستان برای حل مشکل آب غیزانیه اهواز

رسول ساکی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نشست دیروز در استانداری برای رفع مشکل آب شرب روستاهای غیزانیه، بیان کرد:در این نشست مصوب شد که شرکت آبفا سه نیروی آبدار برای روستاهای دهستان غیزانیه بگمارد و هشت تانکر نیز به صورت موقت تا رفع مشکلات شبکه آب (پنج تانکر برای دهستان غیزانیه و سه تانکر برای دهستان مشرحات) اختصاص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مهمترین مشکل در آبرسانی را بی‌نظمی در آبدهی و نبود نیروی آبدار که به رعایت نشدن نوبت بندی‌ منجر شده بیان کرد و افزود: مردم روستاها با ایجاد نظم در نوبت بندی راضی می‌شوند.

به گفته وی، در این نشست مقرر شد که مشکل آب غیزانیه در همه نشست‌های مرتبط با آب در استانداری، مطرح و پیگیری شود.

ساکی ادامه داد: حدود یک ماه است که شکستگی بزرگی در یکی از خطوط اصلی آب شرب غیزانیه به وجود آمده که در نتیجه آن به هفت روستای مدینات، روزنه، غدیر حبسه، شریفیه یک و ۲، هوره سید یوسف و ابوکبیریه آب نمی‌رسد یا افت شدید فشار دارند همچنین روستاهای ام الطرفه، منسر سگور و طنبور الرویشد نیز با افت فشار آب روبه رو شده‌اند.

وی دلیل شکستگی خط لوله را دامداران منطقه بیان کرد که برای برداشت آب برای دام‌ خود اقدام به شکستن لوله آب شرب می‌کنند که تعمیر آن گاهی یک تا ۲ هفته به طول می‌انجامد و باعث برهم خوردن نوبت بندی آب روستاها می‌شود.

ساکی با بیان اینکه شبکه تازه احداث آب شرب روستاهای این بخش با وجود عمر کمتر از یک سال دچار مشکلاتی است، افزود:نبود ساماندهی خطوط و نصب نشدن کنتور برای مشترکان که سبب استفاده بی‌رویه از آب شرب برای باغ و دام‌های روستایی شده، انشعاب غیرمجاز، نبود نیروی آبدار برای نظم دهی به نوبت بندی‌ها و نبود برنامه منظم نوبت بندی، تاخیر طولانی در تعمیر خطوط ، نبود جایگزین برای آبرسانی به روستاهایی که آب آنها قطع شده و قطع مکرر برق در تاسیسات آبرسانی شیبان از جمله مشکلاتی است که باعث تنش در آب روستاهای این بخش می‌شود.

وی درباره تجمع دیروز اهالی در مقابل شرکت آبفا خوزستان، گفت: اهالی روستاهایی که آب شرب آنها قطع شده چندین روز است که این مساله را پیگیری می‌کنند اما نتیجه‌ای نگرفتند؛ بارها با مسوولان آبفا صحبت کرده و قول تعمیر خط و ارسال تانکر آب را به مردم دادیم که عملی نشد و تجمع آنها به دلیل خلف وعده مسوولان آبفا بود.

ادامه نوبت بندی آب

بخشدار غیزانیه همچنین با اشاره به اختصاص حدود ۱۷۰ میلیارد تومان برای طرح آبرسانی به روستاهای غیزانیه در یک سال گذشته، گفت: پیش از اعتراض اهالی غیزانیه در پارسال ، طرح آبرسانی به این روستاها در ۲ فاز آغاز شده بود اما روند اجرا به کندی پیش می‌رفت که پس از اعتراض مردم و ورود مسوولان، فاز سوم به آن اضافه شد و روستاهای بیشتری زیرپوشش قرار گرفتند.

وی افزود: فازهای یک و ۲ و سه که برای آبرسانی به دهستان غیزانیه بوده اکنون به طور کامل اجرا شده و فاز چهار نیز که از یک سال پیش برای آبرسانی به تعدادی از روستاهای دهستان مشرحات تعریف شده بود، تکمیل شده است.

ساکی اضافه کرد: هیچکدام از روستاهای بخش غیزانیه به صورت ۲۴ ساعته از آب شرب بهره‌مند نیستند و آب به صورت نوبت بندی به آنها می‌رسد که زمان این نوبت بندی متفاوت است.

وی ادامه داد: پیش از افتتاح شبکه تازه احداث دهستان غیزانیه که شامل حدود ۶۰ روستا است همه روستاها فاقد آب لوله کشی بوده یا هفته‌ای یک نوبت در حد سه تا ۶ ساعت آب دریافت می‌کردند اما پس از اجرای طرح آبرسانی فاصله نوبت بندی‌ها کمتر و ساعت‌هایی که آب دریافت می‌کنند بیشتر شده اما با این حال هیچ روستایی در بخش غیزانیه نداریم که ۲۴ ساعت و یا حتی ۱۸ ساعت در روز آب داشته باشد.

ساکی بیان کرد: روستاهای بزرگ در دهستان غیزانیه روزانه بین چهار تا ۱۲ ساعت، ۲۰ روستا به صورت روزانه یا یک روز درمیان به مدت چهار تا هشت ساعت و ۲۰ روستای دیگر نیز هفته‌ای ۲ روز به مدت چهار تا ۱۲ ساعت آب دارند اما این برنامه در صورتی که خطوط آبرسانی دچار شکستگی شود و یا نوبت بندی رعایت نشود، دچار اختلال می‌شود و برخی روستاها ممکن است در مدت سه تا چهار هفته، تنها یک نوبت آب دریافت کنند.

وی افزود: ۶ روستای دهستان مشرحات که مشمول فاز چهار طرح آبرسانی شدند از تاسیسات یادگار امام شهرستان کارون آب دریافت می‌کنند که برای رفع مشکل آنها باید حجم آب شبکه افزایش یابد که در این زمینه نیز صحبت‌هایی با مسوولان شده است.

لزوم توجه به آب شرب دام

ساکی در ادامه با بیان اینکه شغل بیشتر مردم این بخش دامداری است، گفت: بخش غیزانیه ۲۰۰ هزار راس دام سبک و بیش از ۱۰ هزار راس دام سنگین دارد بنابراین نبود آب شرب برای دام‌ها مشکلاتی برای اهالی به وجود می‌آورد که باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.

وی درباره تکلیف جهاد کشاورزی برای تامین آب شرب دام، افزود: مسوولان جهاد کشاورزی در جلسات عنوان کرده‌اند که بر اساس تفاهم نامه‌ای که میان جهاد کشاورزی و شرکت آبفا منعقد شده، آبفا متعهد شده است که آب مورد نیاز برای دام‌ها را تامین کند و در عوض اعتباراتی که برای آب دام به جهاد اختصاص می‌یابد به آبفا پرداخت شود.

بی آبی یک ماهه

دهیار روستای روزنه از توابع بخش غیزانیه نیز در این باره به ایرنا گفت: تعدادی از روستاهای دهستان مشرحات در بخش غیزانیه اهواز حدود یک ماه است آب ندارند.

علی بالدی افزود: حدود یک سال پیش عملیات آبرسانی به این روستاها انجام شد اما مشکل روستاها به طور کلی حل نشد و نوبت روستاهای ما شامل روستاهای روزنه، هوره سید یوسف، شریفیه یک و ۲، غدیر حبسه، مدینات، ابوکبیریه، از روز شنبه تا سه‌شنبه هر هفته بود اما در ماه‌های اخیر همین نوبت بندی نیز رعایت نمی‌شد و به بهانه قطع برق و شکسته شدن لوله‌ها، آب به روستاها نمی‌رسید.

وی اضافه کرد: بارها این مساله را از آبفا پیگیری کردیم و در زمان مدیرعامل سابق، به ما قول دادند که در مدت ۲ هفته پمپ‌های بیشتری نصب کنند اما اکنون با گذشت ۶ ماه هنوز این مشکل حل نشده است.

بالدی ادامه داد: دیروز با مسوولان آبفا خوزستان مذاکره کردیم و وعده دادند که مشکل آب روستاها را حل کنند.

بر اساس این گزارش، سوم خرداد پارسال، در آستانه عید فطر، اهالی روستاهای غیزانیه نسبت به بی‌آبی اعتراض کردند. این حادثه بازتاب و واکنش‌ زیادی به دنبال داشت و در پی آن شرکت آبفا خوزستان طرح آبرسانی به این روستاها را سرعت بخشید که ۱۷ خرداد همان سال، آب به نخستین روستای این بخش رسید.

بخش غیزانیه در شرق اهواز پیش از این ۹۶ روستا داشت که بعضی از آنها خالی از سکنه شده و اکنون تعداد آنها به حدود ۸۰ روستا با حدود ۳۰ هزار نفر رسیده است. این بخش محل استقرار بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی منطقه است اما با محرومیت‌ روبه رو است.

برچسب‌ها استانداری خوزستان غیزانیه اهواز وزارت نیرو شركت آب و فاضلاب خوزستان پروندهٔ خبری روستاهای غیزانیه خوزستان در انتظار آب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری خوزستان غیزانیه اهواز استانداری خوزستان غیزانیه اهواز وزارت نیرو شركت آب و فاضلاب خوزستان اخبار کنکور روستاهای غیزانیه دهستان غیزانیه آبفا خوزستان بخش غیزانیه طرح آبرسانی آب دریافت نوبت بندی شرکت آبفا برای آب مشکل آب یک سال آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۱۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت بیش از ۷۱ هزار داوطلب خوزستانی در کنکور ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم پیغان ظهر امروز جمعه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: روز دوم رقابت علمی کنکور در سال ۱۴۰۳، امروز جمعه (هفتم اردیبهشت ماه) با حضور داوطلبان گروه علوم تجربی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

وی افزود: بیش از ۷۱ هزار شرکت کننده در استان خوزستان در نوبت اول شرکت داشتند که ۶۰ درصد دختر و ۴۰ درصد پسر بودند.

پیغان ادامه داد: شهرستان اهواز با ۲۰ هزار نفر بیشترین شرکت کننده در استان خوزستان و گروه علوم تجربی بیشترین داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری امسال را تشکیل دادند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: از تعداد ۲۰ هزار نفر شرکت کننده اهوازی، ۱۰ هزار نفر آزمون خود در دانشگاه شهید چمران باهم رقابت کردند.

وی گفت: دانشکده‌های علوم، کشاورزی، مهندسی، اقتصاد و علوم اجتماعی، ادبیات و علوم انسانی، علوم تربیتی و روان‌شناسی و الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز میزبان این داوطلبان بودند.

کد خبر 6089018

دیگر خبرها

  • مشکل مجوزهای مالکان زمین تپه سیف جاجرود بررسی شد
  • بررسی مشکل مجوز‌های مالکان زمین «تپه سیف جاجرود» در کمیسیون اصل نود
  • اجرای نوبت‌بندی مخازن آبی برای تأمین آب کشتزارهای مازندران
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • اجرای ۴۲۵ میلیارد تومان طرح آبرسانی در روستاهای لرستان
  • افزایش ۵۰۰۰ مترمکعبی مخازن آب روستاهای کردستان
  • اجرای ۹ طرح آبرسانی در شهرستان خرمدره
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • شرکت بیش از ۷۱ هزار داوطلب خوزستانی در کنکور ۱۴۰۳
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان