Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر یکی از برنامه‌های مهم در دست اقدام برای سال ۱۴۰۰ را توسعه رشته‌ها و تدوین درس‌های جدید متناسب با نیاز روز جامعه اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ظهر امروز، دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مراسم تجلیل از اساتید نمونه و پیشکسوت آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به صورت مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این برنامه سعید رعیتی معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به دستورالعمل تعیین عضو هیئت علمی نمونه آموزشی دانشگاه بیان کرد: این دستورالعمل اسفندماه ۹۹ طی ۷ ماده در جلسه هیئت رییسه دانشگاه برای اجرا از سال ۹۹ تصویب شد.

 

رعیتی ادامه داد: به همین منظور مراسم تجلیل از اعضای هیئت علمی نمونه آموزشی دانشگاه، در اردیبهشت ماه هرسال مقارن با سالروز شهادت استاد شهید مطهری و روز معلم برگزار می‌شود و امروز نیز برای تجلیل از اساتید نمونه و پیشکسوت آموزشی دور یکدیگر جمع شده‌ایم.

 

ایجاد سند «مدل کسب و  کار اجرای دوره‌های الکترونیکی و به اشتراک‌گذاری محتوا»

وی با بیان اینکه جلسات همفکری دانشگاه‌های سطح یک در حوزه یادگیری الکترونیکی و فناوری اطلاعات معمولا آخرین پنجشنبه هر ماه برگزار می‌شود، به ایجاد سند «مدل کسب و  کار اجرای دوره‌های الکترونیکی و به اشتراک‌گذاری محتوا» اشاره کرد و افزود: درواقع برگزاری این جلسات طی تفاهم‌نامه‌ای با امضای روسای دانشگاه‌ها، این اجازه را می‌دهد که کنسرسیومی برای ارائه دوره‌ها و محتوای الکترونیکی با صدور گواهینامه برای دروه‌های آزاد و تخصصی و صدور نمره برای تکدرس‌ها تشکیل شود.

 

به گفته معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، گذراندن موفق دانشپذیر در دوره‌های تکدرس و کسب نمره مانند پذیرفتن نمره در دانشگاه مبدا است.

 

ضرورت و اهمیت تولید محتوای الکترونیکی

رعیتی یادگیری آینده را به معنای یادگیری الکترونیکی در هر کجا، هر زمان، بدون محدودیت و از طریق ابزار‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و اظهار داشت: بر این اساس یکپارچه‌سازی دانش و علوم و محیط یادگیری؛ تسهیل فرآیند تمرکززدایی از نظام آموزشی؛ اشتراک منابع با توجه به محدودیت منابع در کشور‌های در حال توسعه؛ فراهم کردن بستری برای نوآوری‌های آموزشی؛ تحقق عدالت آموزشی و تسهیل فرآیند تولید علم و پژوهش، رشد دانش و مهارت به کارگیری رویکرد‌های جدید یادگیری و ... ضرورت و اهمیت تولید محتوای الکترونیکی هستند.

 

تصویب سه رشته جدید برای تحصیلات تکمیلی در سال گذشته

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به برخی از طرح‌ها و فعالیت‌های انجام شده در سال ۹۹ تاکید کرد: در این سال تصویب سه رشته جدید (رشته آزمون‌های غیرمخرب، رشته رایانش تصاویر پزشکی، رشته گرایش سنجش از دور محیط زیست و منابع طبیعی) در قالب طرح تحول (میان رشته‌ای) را داشتیم همچنین شیوه‌نامه بازنگری، طراحی، تدوین و راه‌اندازی رشته جدید در قالب فعالیت‌های آموزشی و تعریف این فعالیت‌ها در سیستم گلستان را تدوین کردیم.

 

وی راه‌اندازی اتاق فکر دانشگاه با هدف بررسی و تبادل نظر در مورد مسائل روز آموزشی؛ اخذ مجوز اجرای دوره‌های بین‌المللی مثل رشته مهندسی هوافضا با دانشگاه RUDN روسیه، تدوین و بازنگری شیوه‌نامه تعیین استاد نمونه آموزشی را از اهم فعالیت‌های سال ۹۹ این معاونت برشمرد.

 

رشته‌ها و دروس با نیازهای جامعه همسو می‌شوند

رعیتی گفت: بازنگری رشته‌ها براساس طرح بازنگری ۵ ساله وزارت عتف؛ طراحی شاخص ارزیابی کیفیت رشته گرایش‌های دایر در دانشگاه؛ توسعه رشته‌های جدید براساس نیاز‌های روز جامعه و دایر در دانشگاه‌های معتبر دنیا؛ طراحی و تدوین درس‌های جدید برای دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی همسو با نیاز‌های روز و ارتباط با صنعت؛ تدوین روندنمای جذب عضو هیئت علمی جهت ارائه به هیئت اجرایی جذب دانشگاه و برگزاری رشته‌های جدید در قالب عقد قرارداد و تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و مراکز صنعتی از طرح‌ها و فعالیت‌های در دست اقدام سال ۱۴۰۰ هستند.

 

وی یادآور شد که همفکری‌ها و مصوبات مطرح شده در جلسات اتاق فکر دانشگاه درنهایت تبدیل به دو کتابچه شده است که گزارشی از آمار و فعالیت‌های آموزشی دانشگاه هستند.

 

خدمات مورد نیاز دانشجویان غیرحضوری ساماندهی شد

معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر درباره برخی فعالیت‌های انجام گرفته حوزه اداره خدمات آموزشی در سال ۹۹ بیان کرد: بررسی مدارک و پذیرش اولیه دانشجویان ورودی جدید بدون نیاز به مراجعه حضوری دانشجو؛ راه‌اندازی و بهره‌برداری از سامانه غیرحضوری سازمان وظیفه عمومی برای صدور معافیت‌های تحصیلی دانشجویان مشمول ورودی جدید؛ برنامه‌ریزی برای ساماندهی و نظم بخشی به مراجعات حضوری دانشجویان و دانش‌آموختگان در دوران پاندمی کرونا از جمله این اقدامات است.

 

اعلام برگزاری دوره‌های مختلف دانشگاه خواجه نصیر برای امسال

رعیتی همچنین در حوزه آموزش‌های آزاد و تخصصی به اهم فعالیت‌های سال ۹۹ اشاره و عنوان کرد: سال ۹۹ با سازمان آتش‌نشانی تهران و خدمات ایمنی شهرداری تهران در زمینه برگزاری دوره‌های کوتاه مدت مهندسی ایمنی در برابر حریق؛ دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با موضوع همکاری در پرورش نیروی کار متخصص حوزه سلامت و زیبایی؛ انجمن مدیرت و کیفیت ایران با موضوع همکاری در پرورش نیروی کار متخصص در حوزه مدیریت کیفیت و کسب‌وکار قرارداد امضا شده است.

 

وی تاکید کرد: برگزاری دوره‌های توسعه مهندسی و فناوری مدیریت؛ برگزاری دوره‌های بین‌المللی همکاری دانشگاه‌های مسکو؛ برگزاری دوره‌های MBA و MPA در محیط زیست؛ گسترش دوره‌های کوتاه مدت برای کارخانجات؛ گسترش آموزش‌های تکدرس و دوره‌های مالی و بورس بعنوان طرح و فعالیت‌های مهم و در دست اقدام دانشگاه برای سال ۱۴۰۰ است.

 

پس از پایان این سخنرانی، ویدئوی معرفی اساتید نمونه برتر فعال در دانشگاه و پیشکسوت پخش و درنهایت از آن‌ها تقدیر و تجلیل شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تجلیل از اساتید دانشگاه خواجه نصیر تدوین دروس رشته های جدید معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر برگزاری دوره دانشگاه ها سال ۱۴۰۰ رشته ها سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۲۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امین: فعالیت دانشجویان در صنایع را برای سازمان‌ها توجیه کنیم 

فرشته امین، مدیرکل دفتر مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ارتباط صنعت با دانشگاه اظهار کرد: در یک سیستمی متشکل از استاد، دانشجو، سازمان، دولت و ذی نفعان قرار گرفته ایم که هر کدام نقش مهمی بر عهده دارند، وقتی پای صحبت آن‌ها می‌نشینیم از ارتباط کمرنگ دانشگاه با صنعت گلایه‌مند هستند و دغدغه‌هایی دارند، اما این تنها کافی نیست؛ چرا که همه ما باید خود را در این سیستم یک فرد مسئول بدانیم و پای کار بیاییم. 

وی افزود: عضو هیئت علمی دانشگاه و سازمان‌ها و بخش‌های مختلف باید با همکاری یکدیگر ارتباط صنعت با دانشگاه را تقویت ببخشند؛ برگزاری رویداد‌هایی از قبیل نمایشگاه بازار کار هم با هدف افزایش آمار اشتغال و معرفی صنایع به دانشجویان و فارغ التحصیلان انجام می‌شود تا آنها بتوانند متناسب رشته تحصیلی خود فعالیتی را به ثمر برسانند. 

امین تصریح کرد: برخی از سازمان‌ها هنوز توجیه نشده اند که چرا دانشجو باید ۷۰ ساعت از زمان خود را در صنایع بگذراند و در مقابل کارفرما هم به ارزیابی او اقدام کند، در صورتی که اگر به سیستم مذکور اعتقاد و دیدبلند مدت داشته باشیم، همه باید در مقطعی سرمایه گذاری کرده و وقت و انرژی بگذاریم تا تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه جدی گرفته شود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: طبق برنامه ریزی ۲ ساله باید برنامه‌های خود را تحقق ببخشیم تا ارتباط دو سویه صنعت و دانشگاه بیش از پیش پررنگ‌تر شود، هم اکنون دانشجویان در برخی از حوزه‌ها مثل رشته‌های فنی مهارت‌های خوبی دارند، اما با توجه به ماهیت رشته ها، دانشجو باید در دوران تحصیل خود مهارت‌هایی را کسب کند، در مقابل در برخی از رشته‌ها این مهارت آموزی کمتر است. 

امین گفت: مهارت‌های عملی مانند کار گروهی، مدیریت زمان، برنامه ریزی، توانایی حل مسئله، رهبری و ... در رشته‌های فنی آموزش داده می‌شود، اما هم اکنون دغدغه ما در دانشگاه‌ها این است که دانشجو در بدو ورود به بازار کار نمی‌تواند کار گروهی انجام دهد و نامه اداری بنویسد و توانایی حل مسئله و مدیریت را ندارد که باید روی این مسائل تاکید کنیم. پس تمرکز ما هم روی مهارت‌های عملی و رفتاری است. 

وی بیان کرد: مهارت‌های سخت در برخی از رشته‌ها هم اکنون قوی‌تر است و به همین علت متقاضی بازار کار در آن رشته‌ها بیشتر و در برخی دیگر ضعیف‌تر است.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • دولت تامین نیاز قهرمانان ملی را از اولویت‌ها می‌داند
  • ۱۱۷ نفر در ۲ دوره المپیاد علمی دانشجویی برگزیده شدند
  • امین: فعالیت دانشجویان در صنایع را برای سازمان‌ها توجیه کنیم 
  • بیش از ۱۰۰ رشته بدون داوطلب در دانشگاه فنی و حرفه ای حذف شد
  • بورسیه دستیاران تخصصی پزشکی برای ارائه خدمت در مناطق محروم
  • دانشکده‌های مهارت برای تأمین نیاز صنایع دانشجو تربیت کنند
  • بودجه هلال احمر متناسب با ماموریت‌های محوله نیست
  • ۷۰۰ نفر بیمه شده قالی بافی در سرپل ذهاب فعالیت دارد
  • رشته‌های پزشکی براساس نیاز کشور و تعداد داوطلبین ساماندهی می‌شود
  • رضایت: ساماندهی برنامه‌های آموزشی در جهت اولویت و نیاز کشور است