Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@15:42:42 GMT

خواسته های کارگران ساوجی و قول مساعد استاندار برای پیگیری

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۴۱۰۸

خواسته های کارگران ساوجی و قول مساعد استاندار برای پیگیری

به گزارش ایرنا، وجود بزرگترین شهر صنعتی ایران (کاوه) همراه با شهرک های احمدآباد، نوبران و منطقه ویژه اقتصادی باعث شده تا ساوه به عنوان قطب تولید، صنعت و اشتغال کشور به شمار آید و در فاصله ۵۰ کیلومتری این شهرستان هم بیش از ۳۲۰ کارخانه در شهرستان زرندیه فعالیت می کنند که اکنون درگیر مشکلاتی از قبیل مسکن و تشکیل شوراهای اسلامی کار در صنایع هستند و از نظر رفاهی و معیشتی نیز خواسته هایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جامعه کارگری این شهرستان ها از دیرباز همسویی و همراهی تحسین برانگیزی با نظام اسلامی داشته اند و برای بیان مشکلات خود همواره شیوه ای مدنی و در قالب تعامل و گفت و گو را بر می گزینند که این رویه در سایه تشکلی به نام خانه کارگر و در پیوند با مسئولان شهرستانی و استانی همواره وجود داشته است به همین خاطر در این مناطق که ۶۵ هزار کارگر را در خود جای داده اند، معمولا تجمعات و تنش های کارگری بسیار کم است و یکی از دلایل این مساله هم گوش شنوای مسئولان در خصوص نیاز و خواسته های آنها است که نمونه ای از آن دیدار استاندار مرکزی با نمایندگان تشکل های کارگری ساوه و زرندیه بود که برای چندمین مرتبه در سالهای اخیر برگزار شد.

کارگر و کارفرما از همیشه یکدل تر هستند 

در این نشست که عصر امروز دوشنبه با حضور استاندار، اعضای خانه کارگر، فرماندار، امام جمعه و سایر مدیران در محل خانه کارگر برگزار شد، رئیس انجمن مدیران صنایع شهرستان ساوه تعامل میان کارفرمایان و کارگران در ساوه و زرندیه را مثال زدنی توصیف کرد.

«سعید رضوانی» اظهار داشت: اگر در کشور شاهد جهش بخش صنعت و تولید هستیم این دستاوردها با اتکا به بازوان توانمند کارگران محقق شده است.

وی تاکید کرد: در شرایط امروز که کشور درگیر تحریم های ظالمانه است همه دست اندرکاران تولید و صنعت با دغدغه مندی پای کار هستند و در حوزه صنایع ساوه بین کارگر و کارفرما فاصله چندانی وجود ندارد و دغدغه های مشترکی دارند.

وی اظهار داشت: شیوع کرونا سبب تعطیلی یا رکود فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی شد و در ایام تعطیلات نوروزی نیز  بازارهای مصرف تعطیل شدند که این مساله تولید را با رکود مواجه کرد.

رضوانی گفت: افزایش ۳۰ درصدی هزینه حمل و نقل به مشکلی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است؛ در حالی که روند نرخ ارز در حال کاهشی است.

وی گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی دغدغه حفظ نیروی کار را دارند و به همین دلیل به فکر امور رفاهی و بیمه تکمیلی برای کارگران شاغل هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه نیز در این نشست ضمن قدردانی از تلاش های دولت برای ترمیم حقوق و دستمزد کارگران،  گفت: اجرای طرح همسان سازی حقوق کارگران و پیگیری مشکلات بازنشستگان این جامعه باعث افزایش امیدواری شد که از خدمات قابل توجه دولت تدبیر و امید و همراهی مجلس شورای اسلامی است.

خواسته های کارگران ساوه و زرندیه چیست؟

«داود میرزایی» اظهار کرد: بیانات اخیر مقام معظم رهبری به مناسبت و تاکید مععظم له برای ارتقای امنیت شغلی این قشر زحمتکش بسیار دلگرم کننده و امیدبخش بود و در همین راستا دولت،  مجلس و قوه قضائیه نیز با احساس مسئولیت و دغدغه به حل مشکلات پرداختند.

وی گفت: رویکرد سازمان تامین اجتماعی در قبال مشکلات کارگران در سالهای اخیر نیز بسیار راهگشا بود و شاهد بودیم که همه توان و امکانات در راستای توان برای کمک به معیشت و ارائه خدمات مناسب به جامعه کارگری به کار برده شد و افزایش حقوق ها نیز سبب شد که تا حد زیادی دریافتی کارگران با نرخ ترم متناسب شود.

میرزایی گفت: کارگران دوشادوش تولیدکنندگان در شرایط تحریم توانستند فرصت های جدید خلق کنند و در ساوه و زرندیه هم شاهد کمترین تنش های کارگری بودیم که این مهم با پیگیری مسائل و مشکلات آنها از سوی مسئولان استانی و شهرستانی محقق شد.

دبیر خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: عمده ترین  مشکلاتی که کارگران با آن مواجه هستند به ضریب پایین امنیت شغلی و قراردادهای موقت باز می گردد که همچون شمشیری دولبه عمل می کند.

به گفته او، قراردادهای موقت انگیزه تداوم فعالیت کارگران در واحدهای صنعتی و تولیدی را کاهش می دهد و در شرایط کنونی نگرانی هایی بابت رویکرد صنعتگران کشور به استفاده از کارگران خارجی وجود دارد که لازم است مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

میرزایی همچنین از کم توجهی کارخانه های ساوه و زرندیه نسبت  به ایجاد شوراهای اسلامی کار گلایه کرد و گفت: از بین ۶۰۰ کارخانه در این شهرستان تنها ۶ شرکت شورای کار دارند در حالی که طبق قانون باید در همه کارخانه های دارای صلاحیت این ساز و کار تشکیل شود تا مشکلات و مطالبات کارگران را در همان واحد تولیدی پیگیری کند.

دبیر خانه کارگر ساوه و زرندیه همچنین نسبت به تعطیلی تعاونی های مسکن و مصرف در واحدهای تولیدی و صنعتی این شهرستان و زرندیه انتقاد کرد و گفت: فعالیت این تعاونی ها منجر به بهبود معیشت کارگران و نیز تسهیل در خانه دار شدن جامعه کارگری خواهد شد.

میرزایی همچنین خواستار احیای فعالیت مثلث سه جانبه کارگر، کارفرما و دولت برای حل مشکلات جامعه کارگری و استفاده از نظر جامعه کارگری برای تصمیم گیری ها شد.

وی از استاندار مرکزی و فرماندار ساوه درخواست کرد که برای بهسازی یا تعریض جاده دسترسی ساوه به سمت شهر صنعتی کاوه که همواره شاهد بروز سوانح رانندگی و ترافیک صبحگاهی است، تدبیری اتخاذ کنند زیرا این مساله باعث نارضایتی کارگران شاغل در صنایع منطقه شده است.

اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در حوزه صنایع با هدف تحکیم امنیت و جایگاهی شغلی کارگران از دیگر مواردی بود که دبیر خانه کارگر ساوه و زرندیه بر ضرورت انجام آن تاکید کرد و گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از شیوه نظارت بر حوزه ایمنی کار و خطراتی که کارگران را در محیط شغلی تهدید می کند وجود ندارد در حالی که شمار حوادث کار دارای فراوانی بالایی است و از این رو لازم است شمار نیروهای بازر در اداره کار، تعاون و رفاه شهرستان ساوه برای نظارت دقیق بر این شرایط افزایش یابد.

در این نشست امام جمعه ساوه نیز گفت: وقتی پیامبر اعظم (س) بر دستان کارگر بوسه می زند، حجت بر همگان تمام شده و لازم است مسئولان با جدیت و به تاسی از ایشان در راستای رفع مشکلات کارگری کوشش کنند.

حجت الاسلام «سیدابراهیم حسینی» اظهار کرد: لازم است مسئولان به گونه ای در جهت رفع گره های زندگی و شغل کارگران تلاش کنند که آنها یقین بدانند که دارای نمایندگی دلسوز هستند.

وی گفت: از سویی دیگر کارگران هم باید بدانند که از برکات نظام اسلامی بهره مند هستند و نباید با برپایی تجمعات خیابانی و رفتارهای سیاسی به دشمنان بهانه بدهند.

وی گفت: اینکه اعتراضات کارگری از ماهیت صنفی خود دور نشود، نکته ای بسیار مهم است که همه باید در این زمینه کوشا باشند.

استاندار مرکزی: با کارگران همراه هستیم

استاندار مرکزی در پایان این نشست با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب در مورد روز کارگر، گفت: ایشان همه مسائل و مشکلاتی که جامعه کارگری با آن مواجه هستند را به خوبی تبیین کردند و اگر همه قوا و دستگاههای اجرایی بتوانند این دستورات را اجرا کنند قطعا مشکلات به حداقل خواهد رسید.

«سیدعلی آقازاده» افزود: هدف از دیدارهای حضوری با کارگران، پیگیری و رفع مشکلات آنها است و امروز هم نکات مورد نظر جامعه کارگری ساوه را شنیدیم و تلاش خواهیم کرد نسبت به تامین نظر آنها اقدام کنیم.

وی گفت: با وجود افزایش دستمزد کارگران، اما اگر گرانی ها ادامه یابد چندان تاثیرگذار نیست و لازم است مجموعه نظام در کنار افزایش حقوق ها نسبت به مهار تورم و کنترل قیمت ها اقدام کند.

استاندار مرکزی تاکید کرد: البته نظام جمهوری اسلامی از سالهای گذشته تاکنون درگیر تحریم های ناخواسته و مشکلات زیادی بود و با اینکه بعضی ها،  گرانی های برآمده از تحریم را به گردن دولت انداختند اما باید گفت شرایط اقتصادی و فشارهای داخلی در ۸۰ درصد از موارد ریشه در تحریم های ظالمانه دارد اما با ایستادگی جانانه ملت و دولت خبرهای خوشایندی در راه است.

وی اظهار کرد: دشمنان ما تسلیم شدند و تحریم های ظالمانه آنها هیچ تاثیری بر رفتار ملت و دولت نداشت و خود آنها هم به بی اثر بودن آن اذعان دارند که بزرگترین اعتراف تاریخ محسوب می شود.

آقازاده اظهار امیدواری کرد که ضمن رفع تحریم ها، قیمت اقلام هم در داخل کنترل شود.

استاندار مرکزی اظهار داشت: در اسفند سال ۹۷ شمار کارگران دارای حقوق معوق در استان هفت هزار و ۵۰۰ نفر بود که این آمار در زمان مشابه سال بعد به پنج هزار و در اسفند سال گذشته به یک هزار و ۴۵ مورد رسید و طبق آخرین آمار در پایان فروردین امسال تنها ۳۵۰ کارگر در سطح استان با مشکل حقوق معوقه مواجه هستند که این مساله نشان از کارنامه موفق استان مرکزی در این زمینه دارد.

به گفته او،  روز گذشته اتاق صنایع،  معادن و کشاورزی ایران اطلاعیه ای صادر کرد که در آن استان مرکزی را بعنوان رتبه نخست کشور در ایجاد فضای کسب و کار معرفی کرد و حتی سرمایه گذاران را به حضور در این استان ترغیب کرده اند.

استاندار مرکزی گفت: طبق اعلام معاونت برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز استان مرکزی در سال ۹۹ رتبه برتر کشور در شاخص های توسعه صنعتی را دارد.

وی تاکید کرد: شاخص های کسب و کار استان مرکزی هر سال در حال بهبود است و آمارهای ارایه شده از سوی دستگاه‌های ملی نیز موید این مطلب است.

استاندار مرکزی در خصوص ایجاد فضای بهینه برای توسعه تولیدات،  گفت: موانع تولید را با اختیاراتی که به ستادهای اقتصاد مقاومتی و کارگروه‌های تولید و اشتغال دادیم، به حداقل رساندیم.

وی همچنین از در دست تدوین بودن سندی با عنوان «پساتحریم» در استان مرکزی خبر داد و گفت: در این برنامه که پیشگام کشور هستیم، تلاش می کنیم برای دوران پس از رفع تحریم ها آماده شویم زیرا با برداشتن تحریم ها مشکلات و موانعی برای تولیدکنندگان داخلی به واسطه حضور رقبای خارجی در بازارهای داخلی پیش می آید و صنعتگرانی که با استفاده از فرصت تحریم اقدام به تولید و تقویت ظرفیت ها کرده اند با ورود کالاهای خارجی دچار ضررهای هنگفت خواهند شد.

وی تاکید کرد: رفع تحریم ها مانند یک شمشیر دولبه است که می تواند هم فرصت باشد و هم تهدید؛ بنابراین باید ضمن احصای توانمندی و ظرفیت ها از اکنون آماده مواجهه با شرایط پس از تحریم باشیم.

استاندار مرکزی در مورد کم توجهی کارخانه ها به تشکیل شورای اسلامی کار در ساوه که از طرف دبیر خانه کارگر مطرح شد،  گفت: اکنون حدود هفت شورا در ساوه فعالیت دارند که زیبنده قطب صنعتی کشور نیست و در این خصوص تلاش خواهیم کرد که کارخانه ها دارای چنین ساز و کاری که خروجی آنها به نفع کارگر و کارفرما است، ایجاد شود.

آقازاده در مورد مسکن کارگران نیز،  گفت: هر پیشنهادی که از سوی کارگران و خانه کارگر ارائه شود در قالب طرح اقدام ملی قابل پیگیری است و برای کارگران ساوه هم می توان از این ظرفیت استفاده کرد.

وی اظهار کرد: اگر در ساوه هفت یا هشت هزار واحد مسکونی برای کارگران ساخته شود تب گرانی خانه به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت و این امکان وجود دارد که در قالب تعاونی های کارگری و در دل برنامه اقدام ملی برای این قشر زحمتکش خانه ارزان قیمت ساخت.

استاندار مرکزی در مورد جاده ورودی شهر صنعتی کاوه نیز، گفت: در این رابطه رایزنی هایی بعمل آمده و نقشه ها نیز تهیه شده است.

وی افزود: قرار است فرماندار ساوه با انجام کارشناسی های لازم، پیشنهادات خود را ارائه کند و ما هم کمک خواهیم کرد که یا راه جدیدی احداث یا جاده موجود را تعریض کنیم زیرا وضع این مسیر به خصوص در ساعات صبح برای تردد به سمت شهر صنعتی مناسب نیست.

استاندار مرکزی و همراهان پس از این جلسه راهی شهر صنعتی کاوه شدند تا در محفل انس با قرآن کریم شرکت کنند.

برچسب‌ها ساوه زرندیه کارگر وزارت صنعت معدن و تجارت استانداری مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساوه زرندیه کارگر ساوه زرندیه کارگر وزارت صنعت معدن و تجارت استانداری مرکزی اخبار کنکور خانه کارگر ساوه و زرندیه دبیر خانه کارگر استاندار مرکزی جامعه کارگری استان مرکزی کارخانه ها شهر صنعتی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۴۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه مدیریت شهری مرکزی هزینه شده است

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص الائمه پیش از ظهر یکشنبه در همایش شوراهای اسلامی استان مرکزی و بزرگداشت روز ملی شوراهای اسلامی اظهار کرد: سال گذشته بالغ بر ۱,۰۰۰ میلیارد تومان در روستاها توسط شوراهای روستاها و دهیاری‌ها هزینه شده است.

وی افزود: این استان یک و هشت دهم جمعیت و مساحت کشور را دارد، همچنین ۲ درصد تولیدات کشاورزی کشور مربوط به این استان است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی رتبه دوم اجرای پروژه‌ها در سطح روستاها در کشور را به خود اختصاص داده و در تعریف پروژه‌های جدید و برنامه‌های راهبردی نیز رتبه نخست را دارد.

مخلص‌الائمه ادامه داد: در سطح شهرها بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه مدیریت شهری هزینه شده که تنها طرح‌های عمرانی نبوده و در حوزه‌های مختلف این طرح‌ها صورت گرفته است.

امسال ۷ هزار میلیارد تومان در شهرهای مرکزی هزینه می‌شود

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ به میزان ۵ هزار و ۲۴ میلیارد تومان توسط دولت در بخش عمرانی هزینه شده است، گفت: امسال ۷ هزار میلیارد تومان در شهرها هزینه خواهد شد که البته بخشی مرهون حرکت اقتصادی است که در استان شکل گرفته است.

استاندار مرکزی بیان کرد: در سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در بازه زمانی ۶ ساله، ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی در استان هزینه شده اما در سال ۱۴۰۱ به تنهایی ۶۰ درصد بیش از مجموع ۶ سال قبل و سال گذشته در حوزه مدیریت شهری و روستایی ۲۰ درصد بیشتر از مجموع بودجه عمرانی سال ماقبل آن بوده است.

وی گفت: مدیران استان ملزم به تکریم شوراها هستند و پیشنهاد می‌شود برگزاری نشست‌ها به صورت موضوعی باشد و مدیران مربوطه در جلسه حاضر شوند تا در مورد موضوع خاص بحث و گفتگو و تبادل تجربه و حل مسائل شود.

شبانه روزی شدن شماری از پروژه‌های مرکزی

استاندار مرکزی تصریح کرد: برای نخستین بار در تاریخ این استان تعدادی از پروژه‌ها شبانه روزی شدند که این اتفاق بی نظیر بود و نگاه مساله محور و نتیجه گرا باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

مخلص الائمه در ادامه افزود: موفقیت شوراها همچنین دولت موفقیت نظام جمهوری اسلامی است و هیچ تفاوتی نیست وجود ندارد و همه زیر مجموعه جمهوری اسلامی هستند و باید اذعان کرد که فرمانداران باید به شوراها به عنوان در دسترس ترین نمایندگان مردم توجه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به هزینه کرد اعتبارات شهرداری و دهیاری‌ها تاکید کرد: بیش از یکسال تا پایان فعالیت شوراها باقی مانده و البته بخش کمتری این زمان برای کار مهیا است و زمان به سرعت می‌گذرد باید در این زمان با یک اولویت بندی در این هزینه کرد دقت داشت.

استاندار مرکزی تصریح کرد: شوراها در بیان عملکرد و اقداماتی که انجام می‌دهند نیز باید برنامه ریزی داشته باشند.

وی در خصوص نهضت ملی مسکن گفت: در برخی موارد در تأمین زمین؛ تأمین زیرساخت مشکلاتی وجود دارد که می‌طلبد شتاب بخشی برای رفع موانع جز اولویت‌ها قرار گیرد هر چند در مجموع استان مرکزی جز کم مشکل ترین استان‌ها در این حوزه است‌.

استاندار مرکزی اظهار کرد: در شهرهای استان مرکزی به جز یک یا دو شهر همراهی خویی در زمینه نهضت ملی مسکن وجود داشته که جای تشکر دارد.

مخلص‌الائمه تاکید کرد: با توجه به مدت زمان باقی مانده تا پایان دوره فعالیت باید تلاش شود از حاشیه‌ها پرهیز شود و مردم و مسئولین خود را سرگرم امور فرعی و حاشیه‌ای نکنند.

وی گفت: همه شوراها به ویژه در روستاها به شکایت و خسارات وارده از سوی معادن توجه داشته باشند تا معادنی که خسارت وارد می‌کنند و تاکنون شکایتی از آنها نشده را به مراجع ذیربط اطلاع دهند تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

مناطق حاشیه شهرها مورد توجه ویژه باشد

استاندار مرکزی با بیان اینکه در حوزه بنیاد مسکن نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: توجه به مناطق حاشیه‌ای حاشیه نشین شهرها نیز باید مورد توجه باشدو این مهم جز سیاست‌های مهم نظام است. هیچ مدیری در استان نباید در این خصوص بی تفاوت باشد همچنین شهرداران و شوراها نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

کد خبر 6091083

دیگر خبرها

  • مطالبات کارگران مازندران پیگیری می شود
  • کارگران بازوان توانمند جامعه‌
  • اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی کردستان
  • پیام تبریک استاندار لرستان به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر
  • رفع موانع صادرات واحدهای تولیدی در استان تهران پیگیری شود
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه مدیریت شهری مرکزی هزینه شده است
  • فضای جامعه برای مجرمان خشن و حرفه ای ناامن شود
  • حجاب و عفاف یکی از ابعاد مهم حیات فرهنگی است