Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری- زهرا خلجی: «۱۵ مورد مرگ پس از واکسیناسیون ویروس کرونا»، «مرگ‌ومیر در خانه سالمندان بعد از تزریق واکسن ویروس کرونا»، «داوطلب آزمایش واکسن کووید-۱۹پس از نخستین تزریق درگذشت»؛ این تیترها کم و بیش از زمان آغاز واکسیناسیون علیه بیماری کووید-۱۹ در رسانه‌های جهان به چشم می‌خورد. تیترهایی برای جذب مخاطب که بدون خواندن متن اصلی، ترس و تردید را به جان مردم می‌اندازد و بازار ضدواکسن‌ها را رونق می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا می‌توان مرگ‌ومیرهای پس از واکسیناسیون به‌ویژه در افراد سالمند را مستقیما به واکسن ربط داد؟ بررسی موارد مرگ‌ومیر گزارش شده از ایتالیا، اتریش، کره‌جنوبی، آلمان، اسپانیا، آمریکا، نروژ، بلژیک و پرو حاکی از آن است که مرگ‌ها هیچ‌کدام به تزریق واکسن ربطی نداشته‌اند.

در۱۴ ژانویه، آژانس دارویی نروژ (نوما) گزارش داد که ۲۳ نفر پس از دریافت نخستین دوز واکسن فایزر جان خود را از دست داده‌اند. در این گزارش آمده بود کسانی که فوت کرده‌اند دارای بیماری زمینه ای و همه آنها ۷۵سال یا بیشتر داشتند.این تعداد مرگ تیتر یک خبرهای بین‌المللی را به ‌خود اختصاص داد و هشدار درباره احتمال مرگ افراد مسن از طریق واکسیناسیون افزایش یافت. طبق بیانیه‌ای از مؤسسه بهداشت عمومی نروژ، مرگ‌ها در واقع ظرف ۶ روز پس از واکسن اتفاق افتاده بود.

اما سیگورد هورتمو، پزشک ارشد آژانس دارویی نروژ طی بیانیه‌ای عنوان کرد: پس از واکسینه شدن واکنش‌های جانبی متداول مانند تب و حالت تهوع، ممکن است به یک روند جدی‌تر و در نتیجه کشنده در برخی از بیماران ضعیف با بیماری‌های شدید زمینه‌ای منجر شود و این احتمال را نمی‌توان رد کرد. اما در تاریخ ۱۹ ژانویه، انستیتوی بهداشت عمومی نروژ بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت: هیچ ارتباطی بین واکسن فایزر و مرگ‌های پس از واکسیناسیون در این کشور پیدا نشده است.سازمان بهداشت جهانی نیز با صدور بیانیه‌ای در ۲۲ ژانویه، اعلام کرد؛ هیچ‌گونه شواهدی دال بر تأثیر این واکسن در مرگ‌ومیر مشاهده نشده است. شرکت فایزر نیز در بیانیه دیگری در دفاع از محصول دارویی خود گفت: با نوما در حال تحقیق روی این مرگ‌ها هستیم، اما تعداد حوادث تاکنون نگران‌کننده نیست و مطابق با انتظارات است.

اما نکته قابل توجه این است که طبق آمار در نروژ روزانه ۴۵ نفر در خانه‌های سالمندان یا مؤسسات مشابه از دنیا می‌روند.این کشور همچنین آستانه کمی برای گزارش واکنش‌های جانبی واکسیناسیون دارد و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی را تشویق می‌کند هرگونه واکنش‌های احتمالی را حتی اگر رابطه علیتی بسیار نامشخصی داشته باشد، گزارش کنند.

استوارت مک دونالد، یکی از اعضای مؤسسه متخصصان و اعضای هیأت علمی و از بنیانگذاران گروه مقابله با کووید-۱۹ در این کشور نیز گفت: ما نباید مرگ‌های طبیعی و معمول را که برای افراد سالمند و ضعیف‌تر اتفاق می‌افتد با عواقب واکسن اشتباه بگیریم. اگر آمار معمول مرگ‌های نروژی را درنظر داشته باشید، تصویری کاملا متفاوت پیش‌رویتان خواهد بود.به‌عنوان مثال، انگلستان تعداد بسیار زیادی از افراد ۸۰ سال به بالا را دارد و در نتیجه این گروه تعداد قابل توجهی از کل مرگ‌ومیر را در این کشور تشکیل می‌دهد.

در فرانسه نیز آژانس ایمنی محصولات بهداشتی فرانسه می‌گوید: آمار کم مرگ‌ومیرها در بیماران مسنی که واکسن کووید-۱۹ در سراسر اروپا دریافت کرده‌اند، جای نگرانی ندارد. شواهدی وجود ندارد که نشان دهد مرگ گزارش شده به واسطه واکسیناسیون رخ داده است. به‌طور خاص ۳۵درصد از افرادی که فوت کرده‌اند بیش از ۹۰ سال سن داشتند، ۴۶درصد از آنها بیش از ۸۰ سال و باقی بیش از ۷۰ سال بودند.

شایعات علمی نیست

واکنش‌های جانبی تزریق واکسن اگرچه در درجه‌بندی خفیف تا شدید بین افراد متفاوت است اما به‌گفته متخصصان، نمی‌تواند منجر به مرگ شود. پروفسور ژول بلمان، رئیس بخش سالمندان بیمارستانی در پاریس می‌گوید: به‌عنوان مثال، در بیمارستان ما افراد تحت مراقبت طولانی مدت را واکسینه کرده‌ایم و ۲ روز پس از واکسیناسیون فردی با تب غیرمعمول داشتیم. در واقع، این فرد با انسداد مجاری ادراری دچار عفونت شدید ادراری شده بود. افراد با بدن ضعیف با هرگونه تحریکی دچار وضعیت بدتر می‌شوند، اما تب چند ساعته پس از واکسیناسیون نمی‌تواند منجر به مرگ شود.

در افراد سالمند، به‌دلیل کهولت سن و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای، میزان قابل توجهی از مرگ‌ومیر خودبه‌خودی انتظار می‌رود.در یک خانه سالمندان سالانه از هر ۵ نفر یک نفر می‌میرد. بنابراین نسبت دادن مستقیم مرگ‌ها به واکسن کار دشوار و اشتباهی است. از سوی دیگر روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند میزان مرگ‌ومیر بیش از حد مرتبط با واکسن را مشخص کند. به‌عنوان مقایسه، تعداد مرگ در خانه‌های سالمندان و مراقبت‌های ویژه با افراد واکسینه شده و واکسینه نشده از یک سال به سال دیگر می‌تواند در نتیجه‌گیری رابطه علت و معلولی بین مرگ و تزریق واکسن بسیار کمک کند. این دقیقا همان کاری است که شرکت‌های سازنده واکسن و مقامات بهداشتی با استناد به آن ارتباط واکسن و مرگ افراد را رد می‌کنند.

کد خبر 600265 برچسب‌ها واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: واکسن کرونا پس از واکسیناسیون تزریق واکسن بیانیه ای مرگ ومیر کووید ۱۹ مرگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۶۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، فاطمه ترکمان اسدی افزود: این آمار شامل ۱۲۱ هزار و ۱۱۸ دز واکسن خوراکی و ۴۰ هزار و ۷۰۰ دز واکسن تزریقی می‌شود.

 او تصریح کرد: واکسن فلج اطفال تکمیلی همزمان با دیگر نقاط کشور برای گروه‌های هدف دارندگان کودک زیر پنج سال شامل فرزندانی که احتمال می‌رود همراه مادران خود در زندان باشند، اتباع خارجی و کارگران فصلی سیار و کودکان ساکن در مراکز تجمعی همزمان با آغاز هفته سلامت شروع شد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی همدان گفت: نوبت اول واکسیناسیون از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه به گروه‌های هدف خورانده شد و مرحله بعدی یا همان نوبت دوم یکماه دیگر آغاز می‌شود.

 ترکمان اسدی با بیان اینکه تیم‌های سیار در شهرستان‌های همدان، نهاوند، ملایر و رزن حضور دارند، افزود: برخی افراد غیر بومی در مزارع کشاورزی همدان به صورت فصلی فعالیت دارند بنابراین با شناسایی و مراجعه به این مراکز نسبت به واکسینه کردن کودکان زیر پنج سال در برابر فلج اطفال اقدام می‌شود.

دیگر خبرها

  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور