معجزه آبخیزداری |ضرورت رویکرد سیستمی در بخش کشاورزی/ نقش آبخیزداری در جهش تولید چیست؟
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۷۲۶۱
رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی با ضروری دانستن رویکرد سیستمی به مسائل کشاورزی گفت: نمی توان آبخیزداری را در جهش تولید نادیده گرفت. - اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا جهانسوز «عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی » در نشست علمی «ترویج، مدیریت هوشمند و جهش تولید» با تشریح وضعیت کنونی کشاورزی کشور گفت: از سال 90 تا 97 بصورت میانگین سالانه 9 میلیارد دلار محصولات کشاورزی به کشور وارد شده است که در برخی محصولات مثل گندم کمتر و در برخی محصولات مثل دانه های روغنی بیشتر بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت خودکفایی در محصولات استراتژیک به ویژه گندم گفت: یکی از بخش هایی که در جهش تولید اهمیت دارد و مقام معظم رهبری نیز آن را به عنوان پیشران اقتصادی معرفی کردند، آبخیزداری است.
رئیس سازمان جامعه بسیج کشاورزی با اشاره به اینکه جهش تولید یکی از ضروریات ملی است، افزود: مقام معظم رهبری سال گذشته را سال جهش تولید نامگذاری کردند و امسال نیز شعار سال متناسب با بحث تولید انتخاب شده است و انتظار مقام معظم رهبری این است که جهش تولید در سرسفره مردم دیده شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر کمک مومنانه برای تولید و حمایت از خانوار روستایی گفت: ما فاصله زیادی در تولید محصولات کشاورزی بین کشاورزان نمونه و تولید متوسط ملی داریم به طوری که این فاصله در محصولات زراعی تا 4 برابر و در محصولات باغی تا 21 برابر است و اینکه چرا کشاورزان نمونه توانسته اند، به این سطح برسند چیزی نیست جز علمی سازی کشاوزی.
به گفته معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی، مهمترین راهکار ارتقای کشاورزی در کشور، علمی سازی، ترویج و هوشمند سازی کشاورزی است که این بحث مهم در سازمان بسیج جامعه کشاورزی در حال پیگیری است.
معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از مسائل اساسی بخش کشاورزی و جهش تولید در این بخش آن است که ما به جهش تولید نگاه سیستمی نداریم. تولید در بخش کشاورزی از منابع طبیعی و آبخیزداری شروع می شود. نمی توان آبخیزداری را در جهش تولید نادیده گرفت بعد بتوان آب مورد نیاز بخش کشاورزی را تأمین کرد
رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی کشور با تاکید بر اینکه مروجان کشاورزی باید مجهز به سلاح علم و تکنولوژی شوند، گفت: بزودی در سازمان بسیج جامعه کشاورزی، قوی ترین سیستم های های کمک عملیاتی را در اختیار مربیان خواهیم گذاشت و امیدواریم یک حرکت ویژه در جهش تولید داشته باشیم.
از همین پرونده بیشتر بخوانید:
«معجزه آبخیزداری» |روایتی از خیانت انگلیس در نابودی باغ های میوه ایران«معجزه آبخیزداری»|تبدیل تهدید سیل به فرصت آبادانی با استفاده از گورابها/ در کدام شهر ایران سیل جاری نمیشود؟«معجزه آبخیزداری»|نهی مقام معظم رهبری از غرس درختان مضر/ درختان غیرمثمر چگونه باعث وقوع سیل می شوند؟«معجزه آبخیزداری»| دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره ذخیره سازی آب در زیرزمین«معجزه آبخیزداری»| آبخوانداری یا پخش سیلاب؛ مهمترین اقدام برای مهار مرگ خاموش زمین«معجزه آبخیزداری»| وقتی پارک ها برای مقابله با سیل می آیند/ بزرگترین پارک مقاوم به سیل ایران کجاست؟«معجزه آبخیزداری» | حکایت معاون آموزش جهاد سازندگی از چگونگی تبدیل تهدید سیل به فرصت آبادانی«معجزه آبخیزداری»| سود 25 برابری آبخیزداری شهری در برابر هزینه های آن«معجزه آبخیزداری»|آبخیزداری؛ راهبردی برای محرومیتزدایی«معجزه آبخیزداری» |نظرات آیت الله حائری شیرازی درباره آبخیزداری/ شعار وزارت جهاد کشاورزی باید آبخیزداری باشد«معجزه آبخیزداری» |شکست طرح های انتقال آب در دنیا/ تأمین آب شرب شهری و روستایی با آب باران«معجزه آبخیزداری» |آبخیزداری؛ اولویت قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی«معجزه آبخیزداری»|دیدگاه 10 نفر از اساتید دانشگاه درباره اهمیت آبخیزداری«معجزه آبخیزداری»|ضرورت پیوند اخلاق و آبخیزداری/ راز حکمرانی خوب در مدیریت آب کشور چیست؟«معجزه آبخیزداری»|جهش تولید با آبخیزداری/ چطور می توان تولید محصولات دیم را تا 2 برابر افزایش داد؟«معجزه آبخیزداری»|هند چگونه غذای 1.3 میلیارد نفر را تامین میکند؟«معجزه آبخیزداری»|افزایش 10 برابری روزهای گردوغباری در ایران؛ راه حل چیست؟انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: سیل سیل سازمان بسیج جامعه کشاورزی معجزه آبخیزداری مقام معظم رهبری جهش تولید بخش کشاورزی رئیس سازمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۷۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، عدالت اجتماعی یکی از مهمترین واژگان علوم انسانی و اجتماعی است و معمولا در بسیاری از محافل و کرسیهای دانشگاهی و پژوهشی کشور در دیدگاهها و رویکردهای جامعوی در سطوح کلان، میانه و خُرد از جایگاه مقولۀ هسته مرکزی برخوردار است.
رضا صفری شالی (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره میکند که در تعریف و سنجش عدالت اجتماعی در کشور رویکرد واحدی وجود ندارد؛ لذا گاهاً برداشت ناقص و نامفهوم از عدالت وجود دارد و عدالت در معنای برابری، شایستگی، نیاز، انصاف، حد وسط و میانه و... تقلیل داده میشود؛ هرچند هر یک از مفاهیم مذکور بخشی از سازه عدالت هستند ولی کل عدالت و یا در قامت آن نیستند.
* عدالت اجتماعی
این پژوهشگر در این مقاله مینویسد عدالت اجتماعی امکان بهرهمندی همه از شرایط یکسان برای دسترسی به فرصتهای اجتماعی است. حفظ حقوق همۀ مردم در جامعه، احترام به حقوق یکدیگر است. در سنجش عدالت در محافل دانشگاهی و پژوهشی تاکنون بیشتر درک از عدالت و احساس عدالت مدنظر بوده که اغلب با روش پیمایش مورد تعریف عملیاتی و سنجش قرار گرفته است.
عدالت اجتماعی امکان بهرهمندی همه از شرایط یکسان برای دسترسی به فرصتهای اجتماعی استاو خاطرنشان میکند که این مقاله با رویکرد جامع جهت رسیدن به تعریف نظری و چارچوب روشی دقیق درخصوص عدالت اجتماعی، ابتدا به بررسی رویکردها و دیدگاههای عدالت اجتماعی میپردازد تا به درک نشانههای اصلی و مفصلبندیهای خاص آن بپردازد.
به زعم شالی تحقیقات عدالت از نظر تاریخی در چارچوبی چندرشتهای توسعه یافته است. رشتههای مختلف درگیر درمباحث عدالت شامل فلسفه، جامعهشناسی، روانشناسی و اقتصاد است.
میتوان گفت بهطور گسترده اکثر رویکردهای فلسفی عدالت بر جنبههای هنجاری، عینی و ساختارهای تقویت عدالت در جامعه استوار است.
* عدالت از منظر روانشناسی
این پژوهش بیان میکند که از منظر روانشناسی، عدالت بیشتر به جنبههای ذهنی آن چه مردم آن را عادلانه یا ناعادلانه تصور میکنند مربوط است. روانشناسی کمتر به ساختار توجه کرده و بیشتر بر درک و توضیح نحوه تفکر و احساس مردم در مورد عدالت تمرکز دارد و عدالت را در سطح افراد بیان میکند.
او مینویسد روانشناسی در سطح فردی بیشترین همپوشانی را با مطالعات اخلاقی (Moral) دارد و فرایندهای شناختی و عاطفی به هنگام مواجه با بیعدالتی در افراد بسته به تفاوت آنها در درک، تفکر و اخلاقمداری متفاوت است. بررسی جامع فرایندهای روانشناسی مرتبط با عدالت مستلزم گنجاندن پویاییهای، بینفردی (Interpersonal) درونفردی (Individual) و درونگروهی (Intergroup) در مطالعات است.
* دیدگاه اقتصادی و جامعهشناسی عدالت
به زعم این پژوهشگر برخلاف دیدگاه اقتصادی عدالت که در سطح کلان به عنوان یک سیستم توزیع و در سطح خُرد به عنوان یک سیستم انتخاب عقلانی بررسی میشود، در جامعهشناسی عدالت به عنوان یک ارزش اجتماعی در داخل جامعه و گروههای مختلف موجود در جامعه تعیین میشود.
او معتقد است موضوع اصلی در مطالعات عدالت اجتماعی، بررسی ساختارهای موجود در جامعه است. به عبارت دقیقتر، جامعهشناسی پدیدههای عدالت جمعی را به تصویر میکشد، مسیری که در آن نهادهای اصلی جامعه، حقوق اساسی و وظایف را تعیین کرده و منافع حاصل از مشارکت اجتماعی را توزیع مینمایند در سطح بینفردی و بینگروهی مطالعات روانشناسی همپوشانی با مطالعات جامعهشناسی عدالت و عدالت توزیعی خواهد داشت.
* عدالت توزیعی (Distributive Justice)
به زعم شالی در خصوص اَشکال یا وجههای مختلف عدالت باید خاطرنشان ساخت که شکل اول عدالت توزیعی است که به عدالت درکشده از اصول و قواعد تنظیمکننده توزیع منابع و به ارزیابی نتایج واقعی توزیع در رابطه با نتایج مورد انتظار اشاره دارد.
عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند «مقایسۀ اجتماعی» و «احساس محرومیت اجتماعی» نمود پیدا میکنداو در ادامه مینویسد در مطالعات عدالت توزیعی توجه به چند مورد از اهمیت بالایی برخوردار است اولین مورد شناسایی اصول و قواعدی که باید برای نحوه توزیع عادلانە منابع اجتماعی یا بار فشارها مانند جرائم مورد استفاده قرار گیرد. مورد دوم بیعدالتی ناشی از قواعد توزیع چه پیامدهایی خواهد داشت.
* عدالت رویهای (Procedural Justice)
این پژوهشگر مینویسد عدالت رویهای است که دیرتر از عدالت توزیعی مطرح شده و بر عادلانه بودن رویهها و فرایندهای توزیع منابع تمرکز دارد. در این شکل عدالت تمرکز اصلی نه بر روی نتایج، بلکه درخصوص فرایندهای آن است. عقیده اصلی این دیدگاه این است که جریان منصفانه/عادلانه بیطرفانه با چه تصمیمهایی عملی خواهد شد. اگر نحوه تصمیمگیری عادلانه یا منصفانه تشخیص داده شود، احتمالا خروجی یا توزیع نهایی منابع به عنوان فرایندی عادلانه یا منصفانه پذیرفته خواهد شد.
* عدالت کیفری (Retributive)
این نویسنده بیان میکند که عدالت کیفری به نتایج منفی ناشی توزیع منابع اشاره دارد. از نظر تاریخی، تحقیقات عدالت توجه خود را معطوف به توزیع منابع مثبت کرده است. فرض حاکم این بوده است که رویکردهای مربوط به توزیع منافع مثبت در مورد توزیع منابع منفی نیز صدق میکند. اگرچه تحقیقات نشان داده است که عدالت مربوط به منابع مثبت و منفی ممکن است شامل فرایندهای متمایزی باشند این شکل از عدالت نیز در بین رشتههای مختلف قابل بررسی است.
او مینویسد عدالت کیفری در پی یافتن مجازات توزیع منفی مناسب برای افراد خاطی است. عدالت کیفری به جزا و تنبیه عادلانه برای عمل خطا و قانونشکنی مربوط است. مطالعات آلودگی آب و هوا و جرائم تخطی از استانداردهای تخلیه آن بیشتر در این بخش قرار میگیرد.
* عدالت ترمیمی (Restorative) و عدالت جبرانی (Reparative)
در چند دهە اخیر و با نقد رویکرد سنتی عدالت کیفری، گونە جدیدی از عدالت به عنوان عدالت جبرانی یا عدالت ترمیمی مطرح شده است. وجه چهارم عدالت نیز مشابه عدالت کیفری با نتایج منفی سروکار دارد. تأکید بر رویههای رسمی برای جبران عدالت، روی فرایندهای غیررسمی متمرکز است که به موجب آن قربانیان، بزهکاران و جوامع ترغیب میشوند تا گامی برای جبران آسیب بردارند.
به طور خلاصه تتبع نظری موضوع نشان میدهد که در ترسیم عدالت اجتماعی، نَه نسخۀ دستچپیها (یعنی برابری در فرصتها و برابرسازی نتایج) و نَه نسخۀ دستراستیها (یعنی فقط برابرسازی فرصتها و توجه به شایستگیها) نسخۀ کاملی برای کشور ماست؛ بلکه نیاز به یک دیدگاه ترکیبی و با توجه به ارزشهای بومی و به عبارتی مقتضیات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی(ایرانی – اسلامی) است.
در نهایت اینکه توصیۀ نوشتار حاضر درخصوص سنجش عدالت اجتماعی این است که عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند «مقایسۀ اجتماعی» و «احساس محرومیت اجتماعی»نمود پیدا میکند، ازاینرو نیاز به روشهای ترکیبی (کیفی و کمّی بصورت توأمان) جهت شناخت ادارک/ احساس و برخورداری از عدالت اجتماعی در جامعه وجود دارد، در این راستا روشهای کیفی عمیق پدیدارشناسی معمولا راهی به ذهنیت مخاطبان پیدا میکنند و تجارب زیستۀ افراد و مقتضیات زمانی و مکانی را در نظر میگیرند و میتوانند شاخصهای قابل توجهی جهت سنجش برای تحقیقات پهندامنۀ پیمایشی ایجاد کنند و با تلفیق رویکردهای کمّی و کیفی میتوان به شناخت عمیق و جدی از مخاطبان درخصوص عدالت اجتماعی رسید.
انتهای پیام/